Ga naar inhoud

MP3 interface (dension etc) icm hifi prof DSP


GuidoK

Aanbevolen berichten

Ik heb een z4 uitgerust met hifi prof DSP, met CD wisselaar.

Nu zie ik dat je ook voor de z4 allerlei apparaatjes hebt waar je een geheugenkaartje in kan stoppen met mp3's die je ipv je wisselaar kan laten werken (o.a. van dension.com). Het apparaatje emuleert als het ware een cd wisselaar, echter dan met een hele lading mp3'tjes. Een vergelijkbaar apparaatje (xcarlink) heb ik ook in mijn andere auto, en dat bevalt bijzonder goed.

Echter wordt, voor zover ik gelezen heb, het signaal tussen wisselaar en audiosysteem verzorgd door een digitale interlink (coax), en al die apparaatjes hebben een analoge uitgang, waarbij dus ook (bij bijv dension) wordt opgegeven dat ze niet geschikt zijn voor een DSP systeem.

Is het echter niet gewoon mogelijk om een analoog-digitaal convertertje ertussen te zetten die het analoge signaal van het mp3 machientje omzet in s/pdif?

Heeft iemand ervaring met zoiets?

En weet iemand ook of je in het hifi-prof systeem titelweergave van cd's (met cd text dus) kan krijgen op het display? (dat zou dan event. ook met een dension e.d. kunnen werken)

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die heb ik idd al een tijdje geleden gekocht :notworthy:

Het leek me het meest complete apparaatje waar ook het meest aktief aan ontwikkeld wordt.

Ik moet 'm alleen nog inbouwen, beetje weinig tijd gehad

Link naar reactie

Ben net bij de dealer geweest.

325 euri incl inbouw voor BMW-ipod aansluiting, kabeltje in dashboardkastje, bediening dan via de radio.

En met behoud van het hele DSP-gebeuren.

Dan lever je dus wel de 6-cd-wisselaar in en moet je je ipod ff reorganiseren, met die 6 playlists.

Maar in die 6 playlists kun je weer al je albums stoppen toch? Of zit daar ook weer een limiet aan?

Link naar reactie
Deze misschien ?

http://www.rentier.nl/

dit is dat ding wat Sander heeft geloof ik.

moet je je ipod ff reorganiseren, met die 6 playlists. Maar in die 6 playlists kun je weer al je albums stoppen toch? Of zit daar ook weer een limiet aan?

De ipod-kit die ik in mijn 1 serie heb (origineel BMW, prijs ongeveer wat jij noemt) werkt ook in plaats van de wisselaar. Dus je ziet op het navi-scherm ook "CD1", "CD2"....t/m "CD6".

Het zijn echter geen playlists, maar bepaalde manieren om naar de inhoud van je ipod te kijken.

"CD1" geeft alle playlists weer die je hebt (waaronder "onlangs toegevoegd mijn favoriet is om snel naar een net toegevoegd album te komen"

"CD2" geeft alles gesorteerd op "artiest"

"CD3" geeft alles weer, gesorteerd op "albumnaam"

dat gaat zo door, ik weet even niet wat 4,5,6 is, ik gebruik alleen 1, 2 en heel af en toe 3. Ik geloof dat er ook nog eentje is voor alle podcasts.

Ik weet niet of het met de ipod kit voor de Z4 ook zo werkt, maar je zou de handleiding kunnen vragen (of ergens zoeken) zodat je het van tevoren weet.

Link naar reactie
dit is dat ding wat Sander heeft geloof ik.

Ja, z'n topic stond bij de Z3 sectie.

O.a. door dat topic en de filmpjes op youtube etc heb ik voor dit ding gekozen.

Een Ipodinterface mèt gebruikte ipod was wellicht ongeveer even duur geweest (een ipodinterface met digitale uitgang kost €145 incl verzenden), maar dan zit ik weer met een extra ipod die ik weer moet wegwerken. Ik heb een hekel om met allerlei xtra apparaatjes rond te lopen. En aan dit ding wordt behoorlijk aktief ontwikkeld (firmwares), en biedt meer mogelijkheden dan dat je een ipod met je radio kan bedienen. Voor mij dus absoluut de betere keuze.

Helaas echter nog geen tijd gehad om in te bouwen. Zal wel volgende week worden+nog wat andere klusjes die op tafel staan (nieuwe interieurlijsten etc).

Link naar reactie

jaaaah een cp600

die heb ik! :kisstogether:

goed ding doet t perfect geen enkele storing ,misschien behalve dat ie niet doorspeelt na contact uit :rolleyes:

misschien word dat nog eens opgelost bij een update van de firmware.

de verkoper helpt je graag en meestal snel antwoord op vragen.

wat mij betreft de beste oplossing (als je niet al een iphone hebt)

ik zeg "doen"

Link naar reactie

Ja, Frank Rentier mailde al heel snel met "en...heb je 'm al ingebouwd?"

Maar helaas gaat het met zoveel dingen in het leven dat kopen een stuk sneller gaat dan inbouwen. Het Goede Doel zong ooit al iets over nog zoveel te doen hebben :kisstogether:

Het bakje-insert (voor de plek van de wisselaar) heb ik iig al van de dealer.

Nu eerst de werkplaats opruimen voordat de z4 er inpast (hij moet ook nog ff de brug op). Maar ja, om al die troep te herbergen ben ik nu een aantal stellingen aan het bouwen etc etc etc het houdt niet op helaas. En ik luister nu dus steeds naar diezelfde 6 cd's :schater:

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Nu heb ik toch een rare afwijking geconstateerd met mijn hifi installatie.

Ik heb hifi prof DSP af fabriek, met navigatie (mkIV), maar ik heb nu mijn wisselaar eruit, en die zat aangesloten op een analoge audiolijn. Dus een plat zwart stekkertje voor de audio en een vierkante zwarte voor de sturing van de wisselaar. De wisselaar zelf heeft zowel een analoge als digitale uitgang.

De navigatie dvd zat echter wèl aangesloten met een digitale uitgang (klein rond smb stekkertje). Dus een grote blauwe stekker, een grote paarse stekker en die digitale lijn.

Is dit normaal?!?

Overal lees ik dat de hifi dsp met digitale lijnen gaat.

Of moet ik gewoon dat digitale stekkertje gebruiken?

Wel een ongelofelijke k#tklus zeg... ik ben ook de interieurlijsten aan het vervangen, dus de halve auto ligt uit elkaar (moet ook al om die wisselaar eruit te krijgen)...de troost is dattie fantastisch rijdt :thumbup:

Link naar reactie

Ja , die interieurlijsten ook vervangen, en dat is een grote DIY.

Ik heb het ook gedaan, en dat kost je ca. 8 uur.

Als je een handleiding nodig hebt stuur me dan even een PM. Heb ik voor je liggen.

Succes, en als het straks klaar is dan ben je deze ellende snel vergeten.

Link naar reactie

Ik ben al bijna klaar. Het inbouwproces is al begonnen, en dat is een heel stuk makkelijker voor wat ik nu gedaan heb. Maar die 8 uur klopt idd wel :kisstogether:

Ik vind het bijna eng hoe hard je wel niet aan sommige clipjes moet trekken om ze los te krijgen. Het afbreken valt overigens wel mee (daar ben ik altijd bang voor)

Link naar reactie
Nu heb ik toch een rare afwijking geconstateerd met mijn hifi installatie.

Ik heb hifi prof DSP af fabriek, met navigatie (mkIV), maar ik heb nu mijn wisselaar eruit, en die zat aangesloten op een analoge audiolijn. Dus een plat zwart stekkertje voor de audio en een vierkante zwarte voor de sturing van de wisselaar. De wisselaar zelf heeft zowel een analoge als digitale uitgang.

Dat is normaal, je kunt ook een coax kabeltje leggen van wisselaar (of CP600) naar DSP. Voor de volledigheid: die vierkante is audio (6 polig waarvan 3 gebruikt richting radiomodule (links, rechts, massa) en de kleine platte is sturing (I-BUS) 12V en massa.

Of het zin heeft om er een coax kabeltje voor aan te schaffen: (quote uit een gesprek met Sander en van de website) :

* SD-kaart (digitaal) --> CP (digitaal -> analoog) --> radiomodule (analoog) --> DSP (analoog -> digitaal -> analoog) -> luidsprekers

SD-kaart (digitaal) --> CP (digitaal) --> DSP (digitaal -> analoog) -> luidsprekers

* Echter zijn de luidsprekers vaak de beperkende faktor. BMW is rond 2002 opgehouden met het gebruik van de coax verbinding, waarschijnlijk zagen (hoorden) ze er zelf de meerwaarde niet meer in.

beide mogelijkheden zijn aktief, je hoeft er niks voor aan of uit te zetten of te koderen. Allebei tegelijk heeft geen zin, geen idee wat er dan gebeurd trouwens.

De navigatie dvd zat echter wèl aangesloten met een digitale uitgang (klein rond smb stekkertje). Dus een grote blauwe stekker, een grote paarse stekker en die digitale lijn.

dat is je GPS antennestekker.... :kisstogether:

tuurlijk rijdt dat lekker zonder interieur: nog lichter! :schater:

Link naar reactie

ah juist, dat verklaart een hele hoop.

Ik heb mijn versterker er even uitgehaald en daar zit idd wel een digitale ingang op (het is ook de normale DSP versterker volgens het label). Is het echt zo simpel om even een smb coaxje van de versterker naar de wisselaar te trekken? (alles ligt nu toch open... :kisstogether:)

Weet je toevallig ook of het mogelijk is om zowel een wisselaar te houden, alsmede een extra aux in op de radio aan te sluiten? (los kabeltje wat je bij de dealer of op ebay kan krijgen)

Mijn beide kleine stekkerblokjes achterin de radio zijn bezet (wit en zwart), maar niet volledig bedraad. Ik heb een tv module, ik weet niet of die daarop aangesloten zit.

Ik vraag me af wat ik aan die tv module heb..... kan je daar ook een losse video in op aansluiten? (svideo of composiet oid)

Link naar reactie
Is het echt zo simpel om even een smb coaxje van de versterker naar de wisselaar te trekken? (alles ligt nu toch open... :kisstogether:)

ja.

Weet je toevallig ook of het mogelijk is om zowel een wisselaar te houden, alsmede een extra aux in op de radio aan te sluiten? (los kabeltje wat je bij de dealer of op ebay kan krijgen)

hangt van je radio module af. denk het wel, is een van de pinnen in de (even uit m'n hoofd, check even met een pinout schema van je radio) kamer waar ook de CD in zit. EDIT: nee dus, de andere kant.

Overigens wisselaar en CP600 kan niet tegelijkertijd (want ze presenteren zich als dezelfde naar de radio) maar een Aux weer wel met een van de twee. (want een andere bron)

Mijn beide kleine stekkerblokjes achterin de radio zijn bezet (wit en zwart), maar niet volledig bedraad. Ik heb een tv module, ik weet niet of die daarop aangesloten zit.

Ik vraag me af wat ik aan die tv module heb..... kan je daar ook een losse video in op aansluiten? (svideo of composiet oid)

TV in NL ontvangt niks. In DE ook niet. In BE wel maar vooral kinderspul. Dus tja. Maar je kunt er wel iets mee. De TV module kan namelijk nog steeds beeld maken naar je display. Dus als je 'm voedt met iets anders, bijvoorbeeld van DVD of een dVB-T (digitale tv ontvanger) dan heb je wel beeld aan boord. DVB-T demo: http://rentier.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=16&Itemid=16〈=nl maar deze tuner is niet interessant voor NL (want geen decoderkaart) echter wel weer omdat je er een USB disk of stick in kunt prikken en dan films daarvan kijken. In DE ontvang je wel gewoon zo'n 4 tot 10 kanalen onderweg. Dit heb ik zelf, maar jij hebt geen achterbank met schermen (en kinderen) dus of het voor een tweezitter zo spannend is....

Dus video op je analoge TV module kan, geluid alleen mono tenzij je dat via je radio regelt (lastig) je gebruikt dan de AV-in.

Wel wat gedoe met pinnen enzo, maar alle info goed te vinden.

Link naar reactie

Ik bedoel eigenlijk via de av in (ik neem aan dat dat dezelfde is als wat je met de kanalenkiezer kan kiezen). (wellicht maak ik ooit nog een keer een carpc als ik me verveel :schater: )

Maar jij hebt daar een pinschema van de radio/bedieningsunit?

Kan je die online zetten?

Overigens wel duidelijk dat mijn z4 uit duitsland komt; onderin de accubak ligt allemaal zout (als in smaakt naar zout :kisstogether: ). Kennelijk heeft een vorige eigenaar een keer met de koffer op een kier in de winter gereden :kisstogether:

Link naar reactie
Ik bedoel eigenlijk via de av in (ik neem aan dat dat dezelfde is als wat je met de kanalenkiezer kan kiezen). (wellicht maak ik ooit nog een keer een carpc als ik me verveel :schater: )

Maar jij hebt daar een pinschema van de radio/bedieningsunit?

Kan je die online zetten?

Overigens wel duidelijk dat mijn z4 uit duitsland komt; onderin de accubak ligt allemaal zout (als in smaakt naar zout :kisstogether: ). Kennelijk heeft een vorige eigenaar een keer met de koffer op een kier in de winter gereden :kisstogether:

AV in kies je inderdaad via het menu waarmee je ook kanalen zoekt.

Pins even googlen met je radio type (weet zo even niet wat jij allemaal in je auto hebt hangen) en dan 'images' en je vind er vele. Is wel wat bouwjaar verschil tussen maar je komt een eind.

Wat erin je accubak zit: proef jij daaraan??!!??

Mijn auto kwam van de kust: bakken met zand en snoepjes vanonder de achterbank gehaald (van die fijne isofix klepjes waar je snoepjes in kunt laten verdwijnen....)

Link naar reactie

Ik heb er idd aan geproeft :schater:

In ben er wel achtergekomen dat het niet door opspattend water van de weg komt oid. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk ooit een keer een zak strooizout voor z'n oprit gehaald die lek is gegaan. Al het zout in de accubak was nog mooi poedervormig; als het van water van de weg was gekomen dan hadden er harde kristallen en druipsporen moeten zitten. Gelukkig is de kofferbak dus van onderen dicht.

De MP3 interface werkt overigens prima en klinkt goed (net als cd). De firmware ook even geupdated. Nog maar even uitproberen wat handiger is, met tracklists werken of normaal.

Ik heb dus alleen wat vertraging met die accubak, en ik wil toch kijken of ik een coaxkabeltje tussen de interface en de versterker kan krijgen. En ik ben dus bezig met zooi aan het terugbouwen.

Voor degene die willen weten hoe een dsp versterker er van binnen uitziet (min of meer, ik had geen zin de krachttorren van de koelplaat te halen):

amp1.jpg

amp2.jpg

amp3.jpg

amp4.jpg

Of ie echt 400W (of hoeveel bmw ook maar opgeeft) kan geven lijkt me sterk (Wrms) (de versterkers die ik gewend ben die dat vermogen opgeven zijn toch wel met wat zwaardere componenten uitgevoerd), maar het is iig de krachtigste amp voor de z4 en het kan voldoende hard met acceptabele vervorming.

Link naar reactie
Ik heb er idd aan geproeft :schater:

:newblush:

In ben er wel achtergekomen dat het niet door opspattend water van de weg komt oid. De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk ooit een keer een zak strooizout voor z'n oprit gehaald die lek is gegaan. Al het zout in de accubak was nog mooi poedervormig; als het van water van de weg was gekomen dan hadden er harde kristallen en druipsporen moeten zitten. Gelukkig is de kofferbak dus van onderen dicht.

een lekke accu zorgt toch ook voor wit spul? (nee, niet verpakt in plastic :newblush: )

Ik heb dus alleen wat vertraging met die accubak, en ik wil toch kijken of ik een coaxkabeltje tussen de interface en de versterker kan krijgen. En ik ben dus bezig met zooi aan het terugbouwen.

ik vermoed deze: 61128371808 verbindingskabel voor wagens met dsp

begin me steeds meer met kabels bezig te houden, toch maar eens wat van gaan halen geloof ik: de diverse dealers weten het zelf al helemaal niet meer.

Link naar reactie

Als dat witte spul uit de accu was gekomen, dan had het ook wel eea aangevreten (stoffen bindingstape), maar er lag ook wat teveel zout om uit 1 accu te komen (als ik zou moeten schatten een half pak :schater: )

ik denk dat het idd kabeltje 3 is. Ik ga echter morgen eerst even naar een electronica onderdelenzaak, kijken of ze het stekkertje gewoon hebben liggen. Dat is heel veel sneller dan dat de dealer 'm uit verweggistan moet bestellen (en waarschijnlijk ook nog goedkoper, maar voor die paar euro doe ik het niet).

Ik wil m'n z4 morgen het liefst af hebben :newblush:

Link naar reactie

Hmmm, een digitaal interlinkje rechtstreeks tussen de cp600 en de versterker blijkt toch niet te werken. Ook niet als ik de cd signaalkabel achterin de radio losmaak.

Het interlinkje is niet kapot, ik heb 'm doorgemeten. Het zijn trouwens 50ohm SMB stekkertjes die aan de versterker en cp600 zitten (75 ohm smb is groter)

Moet je misschien de poort activeren op de versterker met INPA of DIS (of soortgelijk systeem)?

Ik heb wel een kkline interface met inpa werkende op een laptopje, maar ik heb nooit iets van die functionaliteit kunnen vinden.

Link naar reactie

Ik kan me niet voorstellen dat bmw iets afwijkends gevonden heeft in de standaard wereld. De connector is af fabriek al 50 ohm, en er zit ook een 50 ohm kabel tussen.

Heel veel digitale audiokabels zijn welliswaar 75 ohm, maar bij dit type connector moet zo'n dunne coax tussen; die heb je bijna niet in 75 ohm. Daarnaast is de frequentie zo ontzettend laag (ca. 2mhz (een smb kan tot 2000x deze frequentie aan), en is het ook nog een heel kort draadje, en bestaat de stekker zelf überhaupt alleen als 50 ohm versie. Ik kan me niet voorstellen dat het daaraan zou liggen.

Dat van die wisselaar zal ik nog proberen (maar dat wordt na het weekend).

Het kan natuurlijk ook zijn dat dat de ingang van de versterker stuk is.

Maar als ik het goed begrijp is de analoge lijn vanaf de wisselaar bij hifi prof dsp (de mijne is uit 4/2004) standaard? Of hangt dat wellicht van de hoofdunit af? (meerdere types?)

Dit is de mijne:

hoofd1.jpg

hoofd2.jpg

Daar kan je iig niets digitaals op inpluggen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.