Ga naar inhoud

Olie Z4 3.0i


NexuZ4

Aanbevolen berichten

Omdat ik wat olie wil bijvullen ging ik op zoek naar welke olie er momenteel in m'n 3.0i zit.

Op de factuur van de vorige beurt (BMW dealer) zie ik bij onderdeel olie het volgende nummer staan:

83 21 9 407 782

Als ik dit onderdeelnummer opzoek, krijg ik:

Motor oil High Power Special SAE 10W-40

1000ML

BMW High Power Special. SAE 10W-40. Partly synthetic free-running engine oil for BMW petrol and diesel Engines. Viscosity: SAE 10W-40 Acea: A3, B3; api: sj/cf

Oftewel een halfsynthetische 10W40. In de motorruimte hangt een kaartje "Castrol GXL 10W-40".

Nu vroeg ik mij af... is dit eigenlijk wel de juiste olie? :rolleyes: Zo bestaat er helemaal geen 10W40 met het LL-01 of LL-04 BMW keurmerk. En gezien de resterende km's naar de volgende beurt betrof het een longlife service. Verder, wil je eigenlijk niet gewoon volsyntheet in een dergelijke auto?

Je mag toch verwachten dat een BMW garage op z'n minst de goede olie gebruikt maar ik ben nu wel aan het twijfelen...

Link naar reactie
  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Normaal zou er 5W40 in gaan dit is een volsynthetische. voor zo ver ik weet gebruiken de meeste dealers deze ook.

10w40 is idd een halfsynthetische. vreemd dat een bmw dealer deze gebruikt. alles wat snel is gooien ze ook 10w60 in wat ook niet altijd goed is.

Ik gebruik de 0w40, is op alle pecs de beste olie die er nu te koop is.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
  • 3 maanden later...

Zoals Ruud al zei, voor de verversing een keer flushen kan nooit kwaad. Pak de wat dikkere "40"olie ipv de "30" zou mijn advies zijn :thumbsup:

Ik had dezelfde motor in mijn touring en ondanks het feit dat ik mijn auto's altijd perfekt in de watten leg toch olieverbruik door die stomme long life 0w-30 ;)

Gewoon, ieder jaar olieverversen en flushen en de wat dikkere "40"olie en er is niks aan de hand.

Link naar reactie
Zoals Ruud al zei, voor de verversing een keer flushen kan nooit kwaad. Pak de wat dikkere "40"olie ipv de "30" zou mijn advies zijn :newblush:

Ik had dezelfde motor in mijn touring en ondanks het feit dat ik mijn auto's altijd perfekt in de watten leg toch olieverbruik door die stomme long life 0w-30 :angry:

Gewoon, ieder jaar olieverversen en flushen en de wat dikkere "40"olie en er is niks aan de hand.

0W30 is de dunste olie en uiteraard ook de best smerende olie zolang de motor niet op bedrijfstemperatuur is,dus voor iemand die veel korte ritten maakt de beste keuze.

Dus niet te vlug panikeren wanneer de motor wat olie verbruikt.

Link naar reactie
Verbruik geeft vervuiling en vervuiling maakt het verbuik/storingen alleen maar erger, dus panikeren over olieverbuik is een punt.

:newblush:--><div class='quotetop'>QUOTE(Jan B @ 12 Feb 2011, 18:03) </div><div class='quotemain'><!--quotec-->Dus niet te vlug panikeren wanneer de motor wat olie verbruikt.

Heb een audi A4 gehad en 300.000km mee gereden met een olie verbruik van 1L op 8000km en nooit problemen gehad met storingen.

Link naar reactie

Heb jij mazzel dan :newblush:

Ik kan er ook nog wel wat merken bij halen die weinig last van vervuiling op olieverbruik hebben, maar we hebben het hier over Bmw en benzine motoren, en zeker de 3.0 wil wel eens een slokje olie gebruiken.

1 ltr. op de 8000km. is ook niet zoveel voor de wat oudere vw blok, de moderne diesels hebben meer last van vervuiling, de egr kleppen zijn niet aan te slepen.

:angry:-->

QUOTE(Jan B @ 12 Feb 2011, 18:44)
Heb een audi A4 gehad en 300.000km mee gereden met een olie verbruik van 1L op 8000km en nooit problemen gehad met storingen.
Link naar reactie
en zeker de 3.0 wil wel eens een slokje olie gebruiken.

1 ltr. op de 8000km. is ook niet zoveel voor de wat oudere vw blok,

Herken dit zelf niet bij mij, geen olieverbruik te constateren, vandaag nog maar eens even de peilstok gescheckt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.