Ga naar inhoud

Verschillen tussen de Prefacelift en de Facelift


lightning87

Aanbevolen berichten

aangezien ik steeds meer vragen lees over wat is nou het verschil tussen pre- en facelift.

bij deze.

eerst een mededeling: de Coupe en de M zijn altijd facelift.

motoren:

Prefacelift:

4 cilinder : N46 meer info : http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N46 ( zijn er niet veel in prefacelifts)

6cilinder: M54 meer info : http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54

in principe zijn deze motoren goed, en betrouwbaar en zeker de 6 cilinders redelijk hufterproof.

facelift

4 cilinder nog steeds de N46 zie hierboven dus

6 cilinder : N52 meer info : http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52

Z4M : S54 blok, geen grote problemen bij dit blok echter is het vervangen van lager schalen na ongeveer 100.000 ( en soms eerder !) wel aan te raden om schade te voorkomen.

de N52 blokken kunnen wel eens last gaan krijgen van tikkende kleppen, wat zonder een andere cilinderkop dus niet over zal gaan. ( meer informatie zoek eens op het internet en op het forum). het is echter geen vast gegeven dat dit zal gebeuren terwijl je je Z in bezit hebt, echter je bent gewaarschuwd als dit al op de desbetreffende auto voor komt.

Body :

Prefacelift:

er is het standaard pakket en het Aero pakket.

voorkant:

0302_05zoom+2003_BMW_Z4+Front_Passenger_

achterkant:

BMW_Z4-4.jpg

Aero pakket :

Aerokit03-1.jpg

achterkant:

Aerokit04-1.jpg

zoals je aan de foto's kunt zien zijn er ook verschillende koplampen en achterlichten ( met wite knipperlichten) beschikbaar geweest.

Facelift :

voorkant :

4723_1.jpg

achterkant:

5d4585e6-f0e4-4939-b3d9-ba8f24a27aac_zps

M :

voorkant:

c88646a2.jpg

achterkant:

7741928322_fd21b57f13_z.jpg

voor de rest zijn er nog een aantal kleinere aanpassingen geweest.

facelift heeft altijd witte knipperlichten dus helaas voor de Nederland elftal liefhebbers die een facelift met zoveel mogelijk oranje willen. de xenon koplampen zijn tussen pre- en facelift in principe niet uit te wisselen, iig niet 1 op 1.

De inleg van de koplampen verschilt bij het motor type, de 2.0, 2.2 en 2.5 hebben een zwarte "inleg"in de koplamp. de 3.0 en de M hebben een chromen inleg. ( lampen zijn tussen de zelfde types (halogeen of xenon) en in de zelfde groep (pre- /facelift) uitwisselbaar. hallogeen naar xenon is in principe niet zo maar mogelijk, hiervoor moet je meer aanpassen of voor de petjes xenon style gaan.

de facelift heeft een zwarte radio en luchtroosters midden op het dashboard dit verschilt van de prefacelift en de radio heeft nu ook de mogelijkheid om Mp3 cd's te spelen. ( nog niet nader bevestigd )

het is bij de facelift mogelijk om het bijrijders raam in 1 keer omhoog te laten komen, bij de Prefacelift is dit niet standaard.

achterlichten zijn uitwisselbaar, mits de achterbumper dan ook gewisseld wordt.

voor het geval dat ik nog wat vergeten ben, lees het verhaal van de forum genoten hier onder ook even ;)

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De Z4M verschilt op een aantal punten van zijn "gewone" roadster en coupe broertjes en zusjes:

- uiteraard de motor (zie ook posts hierboven);

- een aantal uiterlijke kenmerken (meest in het oog springend: voor- en achterbumper en de motorkap met welvingen; zie de foto's hierboven)

- verschillend stuurhuis ( normaal elektronisch, M hydraulisch);

- ophanging is compleet anders;

- de remschijven en klauwen zijn compleet anders en zover ik weet niet 1 op 1 te verwisselen met de normale modellen.

- de aandrijfassen, diff en steek assen van de M zijn ook compleet anders dan die van de normale Z4.

aangepast door 2.5si
Beetje aangevuld
Link naar reactie
  • Administrator

Dat bedoel ik; net zoals we dat voor de Z3 al hebben. Dat wordt dus een topic met vooral links naar andere topics, zoals dit topic. Capice? :wink:

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Mijn fl-model kon geen mp3's afspelen hoor. Nou ja, via de aux-ingang wel natuurlijk, maar verder niet.

Mijn 2005 Z4 wel.

Maar ik was vorige zaterdag bij GuidoK, en het viel hem op dat er wel meer faceliftdingen op mijn auto zaten.

Was mij zelf nog nooit opgevallen :blush:

Link naar reactie
  • Administrator

^Hoeft helemaal niet. In ieder geval late 2005 modellen hebben standaard al een zwarte radio (waarvan de niet instapmodellen ook MP3's afspelen), (ook in het midden: zwarte) ventilatieroosters met chromen stripjes en zo nog wat facelift zaken. De buitenkant is dan 100% pre facelift en ook sommige zaken in het interieur zoals airco bedieningspaneel zijn dan nog pre facelift ... De overgang van pre facelift naar facelift is qua interieur geleidelijk gegaan.

Link naar reactie

nee zo ver ik weet niet ralf, iig geen speciaal aeropakket. het past natuulijk allemaal wel. alleen de diffusor aan de achterkant weet ik niet of de oude ( die ik ook heb) op de facelift achterbumper past. er is toen wel een nieuwe gekomen van carbon, maar die is niet meer te krijgen en heeeeel zeldzaam volgens mij.

aangepast door lightning87
Link naar reactie
  • Administrator

Nee vanaf de facelift juist geen aero pakket meer. Een Aero diffuser moet ook licht aangepast worden om op een facelift bumper te passen en een carbon diffuser van een facelift past niet op een pre facelift bumper. De aero voorbumper en skirts passen wel 1:1 op een facelift. Aero skirts worden heel regelmatig gemonteerd (ook op de M waarop ze niet in de optielijst stonden) en heel af en toe zie je ook wel een coupe met achteraf gemonteerde aero bumper.

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, opklapbare spiegels waren bij de pre fl ook al een optie. Als ik het me goed herinner heeft Jurgen ze bijvoorbeeld.

Ten aanzien van de kapbediening (en daarmee de ramen): dat is programmeerbaar: http://www.zwiki.net/index.php/Codierung. Bij de pre fl is deze functie niet standaard geactiveerd, maar het zou wel moeten kunnen.

Link naar reactie

Aha, ik dacht dat de opklapbare spiegels standaard FL waren. Ik heb ze ook maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat m'n Z4 een Executive uitvoering is...

Kap- en raambediening van buitenaf werd inderdaad door de dealer geactiveerd. Ook zaken als 3x knipperen richtingaanwijzer bij 1 x tippen en niet zeuren indien geen gordel om et cetera...

Link naar reactie

Aha, ik dacht dat de opklapbare spiegels standaard FL waren. Ik heb ze ook maar het zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat m'n Z4 een Executive uitvoering is...

Kap- en raambediening van buitenaf werd inderdaad door de dealer geactiveerd. Ook zaken als 3x knipperen richtingaanwijzer bij 1 x tippen en niet zeuren indien geen gordel om et cetera...

Meeste dingen die je benoemd zijn programmeerbaar meestal ook op prefacelift. Daarnaast in/opklapbare spiegels zaten ook op de prefacelift of ze standaard zaten op elke facelift weet ik zo net niet, ik heb ze iig ook op mijn 2003 auto. aangepast door lightning87
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.