Ga naar inhoud

Enkele vragen en antwoorden over de verschillende Z4 E85 modellen


Aanbevolen berichten

Beste Z-liefhebbers,

Ik ben van plan een Z4 (E85) aan te schaffen en ben al een tijdje aan het rondkijken voor dit type. Zo ben ik toevallig hierdoor op dit forum beland en met grote plezier heb ik diverse posts kunnen lezen waaronder ook handige tips/adviezen zijn gegeven. Bedankt voor jullie goede kennis en ervaring! Ik heb hier enkele "slechte" dingen gelezen over de E85 waar ik niet eerder van afwist zoals sticky steering en tikkende motoren maar ik denk dat de E85 meer goede dingen heeft natuurlijk, zoals het rijgedrag en het prachtige uiterlijk. Bij deze daarom de volgende vragen:
1. Als ik het goed begrijp hebben de modellen van voor de facelift (2003 t/m 2006) mogelijk last van sticky steering. Is het raadzaam om deze modellen te ontwijken? Ook las ik dat je dit niet goed kunt testen tijdens een proefrit, voornamelijk omdat het optreedt bij warm/heet weer. Ik vraag me ook af of dit wordt gerepareerd binnen de bovag-garantie.
2. Als ik i.v.m. bovenstaande dan zoek naar een model met facelift (2006 t/m 2009) zijn de volgende motoren beschikbaar: 2.0, 2.5, 3.0 en M. Ik kwam diverse berichten tegen waarin slechte ervaringen geweest zijn met de 2.5 i.v.m. het tikken van de motor. De M sla ik over dus hou ik eigenlijk nog de 2.0 en 3.0 over. Of is het tikken van de 2.5-motor snel te ontdekken tijdens een proefrit?
3. Ik richt me voornamelijk op E85's met een km-stand tot ca. 80.000 of vinden jullie dat een hogere stand tot bijv. 125.000 goed te doen is mits deze netjes onderhouden is? Ik ben van plan jaarlijks 10 tot 15.000 km erin te rijden in alle jaargetijden.
Hopelijk kunnen jullie me hierbij verder helpen en kan ik de antwoorden meenemen in mijn zoektocht.
Alvast bedankt.
Groet, gsk
ps1. Het lijkt me mooi om een witte E85 te bezitten maar die kom ik zelden tegen, slechts enkele in Duitsland. Deze kom je meer tegen in landen als de VS of heeft toevallig iemand hier een witte in de aanbieding? ;) De Z4 coupe kom je overigens wel vaker tegen in het wit...
ps2. Mijn voorkeur gaat uit naar een uitvoering met liefst 17/18 inch velgen en lederen bekleding.
aangepast door gsk
Link naar reactie

Bedankt voor je reactie, lightning87.

Indien sprake is van sticky steering, wat kan hieraan gedaan worden en wat zijn de kosten hiervan ongeveer?

Sticky steering is dus te verhelpen en is dat ook het geval bij het tikken? En indien dat optreedt, hoe irritant of storend is het (maakt het veel geluid?) en is het slecht voor de motor? Ik snap ook niet trouwens dat bmw hier niets aan doet d.m.v. terugroepacties. Hetzelfde geldt voor sticky steering. Eerder heb ik bobine-problemen gehad met een bmw 3 en daar is netjes een terugroepactiebericht van binnengekomen voor kosteloze vervanging.

De 2.0 is geen 6-cilinder maar zijn er hier mensen met (goede of slechte) ervaringen?

  • Like 1
Link naar reactie

Ja, ik heb een Z4 2.0i. Dat is inderdaad een viercilinder. Op zich een prima motor en 150 pk is meer dan voldoende om met het verkeer mee te komen. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Ik ben meer van het ontspannen toeren dan van het keihard rondscheuren, dus ik ben destijds gegaan voor een auto die er prachtig uitziet, ruim in de opties zit, zeer weinig gereden had, maar wel wat minder paardjes onder de kap heeft. Als ik dezelfde auto had kunnen vinden met een 3.0 had je me ook niet horen klagen, maar dat was niet zo en de 2.0 heeft me inmiddels al bijna 5 jaar meer dan tevreden kunnen houden.

Link naar reactie
  • Administrator

1. Kosten vervangen stuurhuis: al snel EUR 2000,- De mogelijkheid van het zich vorodoen van sticky steering loopt niet synchroon met de overgang pre-facelift / facelift (die overgang is eind 2005): sticky steering kan zich ook voordoen bij vroege facelift modellen (zo uit mijn hoofd komt het vernieuwde stuurhuis pas vanaf ergens in 2007 voor). Alle reden dus om hier - voor welke E85 dan ook die je koopt - iets over af te spreken;

2. Dat je denkt dat het alleen bij de 2.5si vorokomt is waarschijnlijk mijn schuld; ik heb een 2.5si gehad met motorproblemen. Het kan voorkomen bij alle N52 motoren van voor november 2008, dus de 2.5i (177 pk), de 2.5si (218 pk) en de 3.0si (265 pk). Na 2008 is de cilinderkop vervangen en daarmee zou het probleem moeten zijn opgelost. Maar ja, na november 2008 zijn er bijna geen E85's meer geproduceerd (let op het verschil tussen productiedatum en datum kenteken). Ook hier alle reden om bij koop van een Z4 met N52 motor iets over af te spreken.Het tikken hoeft zich niet voor te doen en hoeft bovendien geen problemen op te leveren. Maar het kan wel, net zoals bij sticky steering.

3. Zoals ook al gezegd: een kilometerstand van 80 of 125 dkm is niet zo heel bepalend voor de staat van de auto en hoe lang je er nog mee vooruit kunt. Veel belangrijker is het odnerhoud en hoe er mee is omgegaan. Sommige onderdelen van het interieur bijvoorbeeld zijn slijtagegevoelig bij verkeerd gebruik (stoelen, stuur en andere plastic onderdelen; met name als de vorige eigenaar bijvoorbeeld een fervent ringdrager was). Ook belangrijk is wat jij verwacht van die Z4. Hou je hem 3 jaar, 5 jaar, of 10 jaar. Als jij een Z4 met 80 dkm koopt en over 3 jaar met 110 dkm verkoopt heeft die Z4 dan nog steeds geen hoge km stand. Als jij nu een Z4 met 115 dkm koopt en over 5 jaar met 190 dkm verkoopt wel.

Ten aanzien van de auto's die je hierboven noemt; lederen bekleding is om allerlei redenen (plotselinge regen, schimmelvorming, schijtende vogels, etc.) een must. Ik zou alle kandidaten met stoffen bekleding dus wegstrepen. Ten aanzien van de vraag of een 2.0 voor jou genoeg is: daar kan een ander niks over zeggen. Voor Individual wel, voor anderen hier is een 3.0 met compressor nog niet genoeg.

Kortom: verdiep je inderdaad even van tevoren, maar ga zo snel als mogelijk ook in Z4's proefrijden. Dan kun je pas vergelijken en op basis van wat jij belangrijk vindt kandidaten op je short list zetten / wegstrepen. Het is mooi weer dit weekend, dus dat lijkt me een goed begin.

Link naar reactie

Ik ben zelf ook op zoek en heb de artikelen over sticky steering doorgelezen op dit forum. Zoveel meldingen op één hoop maakt een mens gauw ongerust...

Graag check ik bij de experts hier of ik met onderstaande de juiste conclusies trek:

  1. Elke Z4 van vóór eind 2007 kan te maken krijgen met sticky steering
  2. Ook als het zich tot en met nu nooit heeft voorgedaan kan het nog steeds ineens optreden

Dus:

  • Je hebt bij aankoop van een model vóór eind 2007 alleen zekerheid dat het niet meer kan optreden indien het stuurhuis is vervangen/gemodificeerd. Een toegewijde eigenaar heeft daar zeker het bewijs van
  • Bij particulier is dat sowieso the way to go
  • Maar ook bij aankoop bij een dealer met garantie geldt 2). Ook al is het (nog) nooit opgetreden, dat kan in de toekomst altijd nog eens gebeuren. En indien uit de garantie, is er geen sprake van coulance of bijdrage anderszins.

Vooral dat laatste breek ik mijn hoofd over. Stel, je koopt een wagen uit 2005, en er is in 9 jaar tijd geen symptoom opgetreden, hoe groot is dan de kans in te schatten dat dit anno 2014 alsnog de kop op gaat steken?

Edit: meer statistiek, heeft iemand een idee bij welk percentage van de Z4's uit de betreffende periode dit de kop op heeft gestoken?

Dank voor jullie reacties,

Erwinho

aangepast door Erwinho
Link naar reactie

Als aankooptips: ik zou alle exemplaren zonder leren bekleding direct overslaan. Die auto met half bruin / half zwart leer zou ik ook overslaan, want ik vind 'm spuuglelijk. Alleen van die laatste heb ik het idee dat-ie misschien wel interessant zou kunnen zijn.

Naast leeftijd, km-stand en motorisering zou je eens moeten nadenken over het uitrustingsniveau. Wat vind jij essentieel en wat vindt een eventuele volgende eigenaar esentieel (mocht je het belangrijk vinden dat je ooit nog wat voor je auto terugkrijgt)? In die laatste categorie vallen leer en vaak ook airco. Verder kun je denken aan wel of geen stoelverwarming, elektrische kap, navigatie, parkeersensoren.

aangepast door 2.5si
Ingekort vanwege link in Z4 FAQ topic
Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou er maar van uitgaan dat als er geen bon van aanwezig is het stuurhuis niet vervangen is. De kosten van vervanging zijn inderdaad hoog, maar lang niet iedereen krijgt er last van. Ik denk dat daar geen statistische informatie over beschibaar is.

Zoals DV terecht aangeeft kun je ook eerst kijken of extra smeren helpt. Daar zijn ook beschrijvingen van (en goede ervaringen mee) op dit forum te vinden.

Ik zou geen enkele E85 laten staan om de potentie van dit probleem. Dan kun je uberhaupt geen enkele E85 kopen, want de facelift 6 cilinder heeft dus potentieel (dure) motorproblemen èn sticky steering problemen. Dan blijft er dus geen enkele E85 over. :lol:

Ik zou zowel bij een fl als bij een pre fl mijn uiterste bestdoen om vast te stellen of het probleem potentieel speelt (bij een vervangen stuurhuis bij een prefl / vervangen cilinderkop bij een fl ben je dus sowieso in positieve zin klaar en bij een half uur met de verwarming op volrijden en een plakkend stuur bij een pre fl of bij een behoorlijk tikkende of niet lekker lopende motor bij een fl in negatieve zin) en als dat niet vast te stellen is dit proberen mee te nemen in de onderhandelingen.

Link naar reactie

en als je wat gevonden hebt misschien bij AVVR (Roodkapje op het forum: www.avvr.nl) laten kijken, die heeft er echt verstand van.....

aangepast door 2.5si
website toegevoegd
Link naar reactie

Mijn ervaring met het 'ontdekken' van sticky steering:

Zet de verwarming op de hoogste stand met de uitblaas op de voeten (airco uit).

Maak een flinke rit. Bij mij begonnen de symptomen na ongeveer 40 minuten (structureel).

De buitentemperatuur maakt daarbij niet veel uit. Het gaat erom dat het stuurhuis warm wordt.

Link naar reactie

Dank voor de tips allemaal. Toch houd ik het gevoel dat als het vandaag zich niet voordoet, het dat morgen alsnog kan doen? Of zou een wagen met sticky steering dat nu toch wel moeten openbaren? Of moet ik gewoon niet zoveel over dit soort zaken op fora lezen? ;-)

Link naar reactie
  • Administrator

Kan dat zich morgen alsnog voordoen? Dat kan zeker, en als het morgen niet is kan het overmorgen ook, enzovoort. De E85 is dan ook uitsluitend voor echte mannen die er van houden om continue boven de afgrond te balanceren, of zoals de Engelsen dat zeggen: "not for the faint-hearted"...

Link naar reactie
Samengevat


Sticky steering. Mocht je hier last van krijgen, zijn dit o.a. de mogelijke oplossingen in volgorde van kosten:


1) Modificeren middels de smeernippel? Wat moet ik me hierbij voorstellen? @darudevampire: Je noemt goedkoop. Wat is goedkoop?

2) 2e hands stuurhuis met als nadeel dat het een lastige zoektocht kan zijn om er een te vinden dat niet hetzelfde probleem heeft ofwel een wrak vinden van na 2007

3) Nieuw stuurhuis (circa 2000 euro)


Tikken


Ik dacht eerder dat het tikken niet te verhelpen is maar nu lees ik dat dat wel zo is door de cilinderkop te vervangen. Wat zal dit geintje dan gaan kosten?


Als ik de discussies lees over deze twee "grote problemen" begint de aankoop van een E85 bij mij bijna te lijken op een fruitmachine! Eerst probeerde ik de pfl-modellen te vermijden i.v.m. sticky steering en oudere bouwjaren, nu lijkt het alsof de facelift modellen een nog groter probleem hebben vanwege zowel sticky steering als tikken! Zoals 2.5si zegt "Er blijft niks over!!!". En als je dan een leuk exemplaar gevonden hebt dat geen van de twee problemen heeft, loop je nog steeds de kans dat je steeds in een fruitmachine rijdt. Sterker nog de Z4 is een fruitmachine! ;)


Verder geven jullie aan dat je bij een aankoop iets kunt afspreken over het sticky steering. Wat betreft het tikken geeft 2.5si aan dat je hier ook over kunt afspreken maar andere berichten spreken dit echter tegen (geen coulanceregeling etc.). Ik raak hierdoor wel verward. Garagehouders en dealers daarentegen vertellen me altijd dat alles wat niet onder slijtage valt onder de bovag-garantie valt. Het tikken van een motor en een stuur dat plakt vind ik niet onder slijtage vallen. Dit is in tegenspraak met jullie verhalen.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Je concentreert je nu op facelift 2.0i's. Dat mag van mij, maar het is onzin om te veronderstellen dat die altijd en allemaal probleemvrij zijn. Zoals hierboven al aangegeven is het stuurhuis bijvoorbeeld pas ergens in 2007 aangepast. Alle exemplaren die je nu hebt geselecteerd hebben er dus ook potentieel nog last van.

Bovendien mag het zo zijn dat een 2.0i niet de N52-problemen kan hebben, je hebt wel een 4-cilinder te pakken. Die heeft wezenlijk andere kenmerken dan een 6-cilinder. Ander geluid, andere vermogenskarakteristieken. Niks voor mij in ieder geval. Ik zou liever het risico lopen op de kleine kans dat er iets mis mee gaat met een N52 dan continu niks meer te kunnen dan "prima met het verkeer meekomen" met mijn 2.0i. Of als je er echt niet van slaapt één mogelijk probleem elimineren en een pre-facelift M54 kopen. Is een 4 cilinder daarmee ook niks voor jou? Geen idee, maar dat heb je zelf ook niet, want je hebt er nog niet in gereden. Ga dat eerst eens doen, het is de komende dagen mooi weer en dan weet je tenminste of iets je wel of niet bevalt. Eén van die drie staat nota bene te koop op kruipafstand van Rotterdam.

Je kunt je ongans zoeken naar een exemplaar dat op papier probleemvrij is, maar zoals gezegd, die zijn er vrijwel niet. In de praktijk zijn er daarentegen heel veel probleemvrije Z4's. Zoals hierboven ook al gezegd: je kunt daarom ook gewoon realistisch zijn, nu gaan kijken naar wat je aanspreekt, proberen vast te stellen of de auto van je keuze daadwerkelijk problemen heeft en als dat niet zo is over de potentiële problemen fatsoenlijke afspraken maken met de verkoper. Wil die dat niet, prima, maar dan weet je genoeg, sta je op en loop je weg. Het aanbod van Z4's is groot genoeg om dat te kunnen doen.

Vindt een handelaar het erg als je Ruud een keuring laat uitvoeren? Geen idee, dat hangt van de handelaar in kwestie af. Als hij realiteitszin heeft vindt hij het niet erg, anders wel. Kom je niet achter, tenzij je het de handelaar van je keuze vraagt. Vindt hij het wel erg, kun je altijd nog op zoek naar een alternatief, zoals een DEKRA keuring ter plaatse. Wil de handelaar dat ook niet? Dan zou je toch echt denken dat hij iets te verbergen heeft, sta je op, loop je weg, kijk je verder. Verlangt een verzekeringsmaatschappij een klasse 3 alarm? Sommige wel, sommige niet. Kom je opnieuw niet achter, tenzij je het vraagt. Is een alarm (nog) SCM gecertificeerd? Blijkt uit de papieren (tenzij na de eerste drie jaar, jaarlijks verlengd is het niet meer SCM gecertificeerd). Vraag de verkoper er naar en je weet het.

Kortom: maak snel een mooie shortlist, hang dan je toetsenbord aan de wilgen, pak de telefoon en ga er op uit!

Link naar reactie

Ik heb nog een vraag. Wat houdt de S aanduiding in van een model. Je hebt bijv. een 3.0i en een 3.0i S maar ik weet niet wat het verschil is.

aangepast door 2.5si
Ingekort ivm link naar dit topic elders
Link naar reactie
  • Administrator

De S (als in 3.0iS) aanduiding is een door de Nederlandse importeur verzonnen aanduiding, die erop neerkomt dat je in ieder geval parkeersensoren, een elektrische kap en stoelverwarming hebt. Mogelijk mis ik nu nog een enkele optie. Een 3.0iS zou dus een oorspronkelijk Nederlands geleverde auto moeten zijn, in andere landen golden andere standaard uitrustingsniveaus / pakketten.

Maar je moet je er niet blind op staren: de aanduiding wordt vaak vergeten en ook wel eens gebruikt ten aanzien van geimporteerde auto's.

Als je het niet hebt over de 3.0iS, maar over de 3.0si heb je het echt over een wezenlijk verschil; de laatste is het faceliftmodel vanaf (op kenteken) grofweg 2006.

Link naar reactie

Ik zie in mijn zoektocht dat er niet altijd mistlampen aanwezig zijn. Deze maken de auto wel fraaier vind ik. Vinden jullie mistlampen een must of zijn ze een puur optisch element van de z4 (naast de functionaliteit in de mist natuurlijk)?

Link naar reactie
  • Administrator

Om daar nog iets aan toe te voegen: als je ook naar een facelift kijkt; weet dan dat de originele rechthoekige mistlampen een bekend zwak punt zijn. Die gaan vroeg of laat lekken en dan heb je vrijwel permanent condens die wegtrekt naar de hoeken. Uit mijn eigen archief, mistlampen met condens zien er zo uit (bestuurderskant is wel beslagen (aan de onderkant), maar minder erg dan de bijrijderskant(vrijwel volledig)):

344yumr.jpg

2n00rgl.jpg

Dat doet niet af aan de functionaliteit, maar ziet er imho niet uit. Je kunt dan of nieuwe bestellen (reken op zo'n EUR 250,- inclusief montage), of de plaatjes bestelklen die op de foto die Individual plaatste te zien zijn. Daarvan kun je dan nog overwegen die in de carrosseriekleur te spuiten.

Ik heb dat zelf ook gehad en nieuwe lampen geplaatst. Ik heb de auto daarna te kort gehad om te kunnen zeggen of dat de definitieve oplossing was. Ik weet dus niet of de OEM lampen die je nu nog kunt bestellen op dit punt verbeterd zijn ... Hoe dan ook; als er nieuwe mistlampen inzitten zou je daar toch een bon van verwachten.

Let daar dus op als je een fl gaat bekijken; levert je misschien een mooi onderhandelingspuntje op!

aangepast door 2.5si
Ivm waarde als "naslagpost"
Link naar reactie

Kijk naar de knopjes in de middenconsole. Linker en rechter knopje: stoelverwarming. Tweede en derde knopje van links: elektrische kapbediening.

9u2ubuvu.jpg

[EDIT 2.5si]: Een schakelpaneel zonder stoelverwarming èn zonder elektrische kapbediening ziet er zo uit:

347y7nc.jpg

aangepast door 2.5si
Ivm bruikbaarheid als "naslagpost"
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.