Ga naar inhoud

Guerilla Exhaust specificatie & forumactie


Aanbevolen berichten

Dames, heren, jongens,

Ik ben onlangs op iets gestuit, een Nederlands product van Nederlandse firma, wat ik uitermate interessant vind voor mijn Z3'tje. Ik heb namelijk onder m'n 2.8 even een Eisenmann gehad, maar dat vond ik too much om altijd mee te rijden. Inmiddels ben ik via het Porsche Forum (soms staat daar wel 's wat nuttigs) terecht gekomen bij:

Guerilla Exhausts.

Zij zitten in het Zuiden van het land; Limburg.

Sinds twee jaartjes hebben zij de Guerilla Bypass in hun assortiment. Normaliter maken ze high-end peperdure uitlaten op maat voor iedere auto die wat wil, maar de Guerilla Bypass is wat vriendelijker geprijsd om ook de onderkant van de tuningmarkt aan te spreken. Echter, er zijn al HEEL wat gemonteerd op Porsches, Audi's en zelfs onze eigen Maik met z'n Z3 M Coupe heeft er eentje!

Op de website staan een paar voorbeelden. Waar het op neerkomt:

De Guerilla Bypass Valve wordt ingebouwd na de katalysator; en voor de einddemper. Normaliter lopen de uitlaatgassen dan door de buis van Guerilla, door naar je einddemper en heb je het standaard geluid dat je gewend bent uit je auto.

Je krijgt echter een afstandsbediening met knop waarmee je die verbinding kan sluiten, en vervolgens komt er een gruwelijk geluid uit je BMW! Meerdere afstandsbedieningen is mogelijk, inbouw van de knop is ook mogelijk (tegen meerprijs).

De uitlaatgassen omzeilen dan je einddemper en je hoort een heerlijke roffel van je zes-in-lijn... Ik ben razend enthousiast geworden door de filmpjes die online staan; zal ook een paar posten..

Het systeem is in Nederland volkomen legaal, in Duitsland komt er nog een TUV voor, en in België hangt het een beetje af van wie je auto keurt, maar ze hebben heel veel Belgische klanten die dit systeem gemonteerd hebben, die moeiteloos de jaarlijkse keuring doorkomen met de uitlaat gewoon in 'neutraal'-modus.

Aangezien het voordeel is dat je een echt race-geluid hebt on demand, en kunt uitzetten wanneer je wil, is dit wat ik zoek. Wie nog meer?

Ik vind persoonlijk dat de Z3 een kruising is tussen een GT en een sportauto, dus dit is IMHO ideaal! Het kan op iedere auto gemonteerd; onze Z4 rijders die geinteresseerd zijn moeten zich dus ook laten horen!

Voor 549 Euro incl. inbouw voor auto's met een enkel demper-systeem, of 999 euro voor auto's met dubbel dempersysteem (de M-modellen dus). Daar zit dan twee jaar garantie op.

Nu heb ik degene gesproken achter Guerilla Exhausts, die heeft mij gemeld dat wanneer er meerdere geïnteresseerden zijn voor dit systeem, er een deal kan worden gesloten met mooie kortingen. Daarvoor is wel EXACT een aantal mensen nodig die weet dat ze zoiets willen. Ik kan dan e.e.a. kortsluiten.

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Nog eentje,

Ik was van plan om een Eisenmann onder mijn 1.9L M44 te steken, dubbel indien mogelijk onder een 1.9L en anders enkel (2x76mm). Dit laatste zou mij iets van een 600 euro kosten zonder montage maar toen ik zaterdag bij Ruud was wees Enzo Sebastian mij op iets waar ik nog niet echt over had nagedacht; namelijk het feit dat rustige ritjes of lange ritten naar de zee/zuiden permanent luid worden. Hijzelf heeft er eentje gehad en deze vervolgens meteen weer laten demonteren, ik zou niet graag dezelfde "fout" maken.

Lawrence begon daarna over een Guerilla, misschien door sommigen al gekend, ik had er in ieder geval nog nooit van gehoord. Het is in feite gewoon een einddemper bypass met behulp van een Y-tussenstuk voor de einddemper met ingebouwde klep. Deze klep kan dan met een afstandsbediening open of dicht gezet worden wat dus dag en nacht verschil is. Toe voor de rustige/lange ritten en open wanneer het eens even kan.

De nadelen van deze Guerilla:

- indien open extreem luid, ik vermoed een pak luider dan een Eisenmann.

- geraakt waarschijnlijk niet door de keuring in België?

- hoog Golf GTI gehalte

Voordelen:

- Goedkoper

- Enkel open wanneer het kan

- originele uitlaat blijft behouden en geluid dus ook

Dit Y-stuk kost 350 euro los, 550 euro gemonteerd. Naast mijn vraag of dit al dan niet legaal is aangezien dit ding zonder attest komt unlike een Eisenmann? zou ik ook willen weten wat jullie hierover denken. Hoe het gaat klinken wete ik zelf niet, noch van de Eisenmann noch van die Guerilla dus ik heb niet veel om mij op te baseren.

Voor de Eisenmann hoop ik op dit geluid:

Voor de Guerilla iets in de aard van dit:

http://www.youtube.com/watch?v=G9cwJ0majwE

Waarschijnlijk zal die Eisenmann iets beschaafder klinken (maar dan wel constant) dan die Guerilla waardoor ik misschien toch meer naar de Eisenmann neig op vlak van geluid. Het blijft een 1.9L en geen 3.2L he.

Thoughts?

Link naar reactie

Ik heb net even de geluidsclipjes van Enzo beluisterd. Het heeft wel een erg hoog petje / golf GTI gehalte :petje:.

Een Eisenmann klinkt dan toch een stuk beschaafder. Ik zelf had ooit op mijn Z3 (2.8) een Supersprint. Deze is iets minder aanwezig dan de Eisenmann. Tot het moment dat je hoog in de toeren gaat. Dan komt er een prachtige brul uit. Ik heb deze uitlaat op lange ritten nooit als storend ervaren.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Helaas te weinig tijd om het forum helemaal bij te houden, dus zie dit topic nu pas.

Guerilla bypass op de M is een leuke Gadget, zit er nu een half jaartje op.

Ideaal is dat je niet continu dat geweld hebt, al vind ik het geluid in de auto zelf reuze mee vallen.

Je moet niet midden in de nacht plank gas door de straat komen want dan maak je heel de buurt wakker, maar als je rustig rijd valt het geluid bij open klep wel mee.

als er geinteresseerden zijn dan kom maar een keer langs om het geluid te horen, geluid op het filmpje is niet vergelijkbaar met real life. :punk:

Zal zo eens kijken of er binnenkort weer forumdagen zijn, kom dan wel een keer met de :m: QP langs.

Link naar reactie
  • Administrator

Het systeem is in Nederland volkomen legaal ...

Snap alleen niet dat men dit als legaal kan verkopen

Zie dit ook nu pas. De jurist in mij - die vaak de overhand heeft - zegt me dat dit simpelweg niet legaal kan zijn. Vergelijk het met een Stinger die op het moment van controle uitstaat, neon-verlichting onder je auto die uit kan, of uit een verder verleden de vrachtwagen met een rode en een normale dieseltank waartussen gewisseld kon worden, etc. De kans dat je - zolang je de klep dicht houdt - gepakt wordt is alleen niet groot doordat er in de auto geen zichtbare aanpassingen zijn en je dan niks hoort. Als je gepakt wordt hang je, en de boete voor onnodig lawaai maken is nou juist sinds begin van dit jaar verhoogd.

Ik zeg niet dat je het daarom niet moet doen, maar op soort claims van verkopers kun je net zo goed vertrouwen als op de helende werking van de BioStabil ... Ofwel: als je het doet moeten bekeuring + demontage een becalculeerd risico zijn.

Link naar reactie

Uhh... er zit bij mij inmiddels een Eisenmann onder sinds vandaag, dus ik heb geen Guerrilla meer nodig :P

Echter, er zijn meerdere uitlaatbedrijven die zo'n klepsysteem maken waarbij de einddemper gepasseerd wordt... ben al heel wat voorbeelden tegengekomen! Dus er moet iets van een soort gedoog zijn naar het feit dat de klep in uitgeschakelde stand gewoon voor geen problemen zorgt.

Link naar reactie

Het topic mag wat mij betreft wel wat opgeschoond worden.. als hier een mod hier zin in heeft. Ik dank u vriendelijk :)

Ik zal nog 'ns contact opnemen met meerdere bedrijven, waaronder ook Guerilla en EPS en vragen hoe het precies zit met keuringen, overlast, etc. en dat hier posten.

Link naar reactie

Er is wel iets té drastisch geschoond. De bedenkingen bij de legaliteit van e.e.a. en de potentiële gevolgen in het geval van gebleken illegaliteit, hadden m.i. gerust mogen blijven staan. Dat is namelijk best relevant om nog eens terug te kunnen lezen voor degene die de aanschaf van een dergelijk systeem overweegt. :)

Zijn die posts nog te redden?

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Kan je niet beter een èchte performance uitlaat laten monteren? Daar heb je volgens mij meer aan.

Want dit is toch eigenlijk het equivalent van een gat in je uitlaat?

Helemaal als je een dubbel uitlaatsysteem hebt is dit volgens mij helemaal niet bevordelijk.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het is een echte performance uitlaat, ook dikkere dp's dus, dat sommige mensen alleen dat kleine stukje monteren is wat anders. ;)

aangepast door McShine
Link naar reactie

Ja ik zie het, voor een z4 zouden ze dan de "Premium dubbel klepgestuurde uitlaat" hebben.

Niet goedkoop trouwens: 3500 euro voor alleen catback.

Want helemaal zo'n enkele bypass is wel het laatste wat je wilt: je creëert namelijk 2 verschillende uitlaatlengtes, en dat houdt in dat je cilinderbanken heel onevenredig gaan presteren, en dus ook intern de boel uit balans belasten. Dat kan op den duur tot serieuze motorschade lijden.

Sowieso is ergens middenin een break out creëren niet verstandig. Als je een gat in je uitlaat hebt is dat niet voor niets apk afkeur.

Moderne sportauto's die het geluid veranderen met kleppen doen dit niet voor niets allemaal intern in de einddemper. Kwalitatief hoogstaande uitlatenbouwers (akrapovic bijvoorbeeld) passen dit systeem ook toe met een klep die in de einddemper een alternatief pad kiest. Dat is de enige juiste manier om aktief je uitlaatgeluid te veranderen zonder dat dit ten koste gaat van de performance of levensduur van de motor.

Link naar reactie

Dat zou wel de manier zijn om te voorkomen dat uitlaatgassen onder de auto blijven hangen en zo de cabine binnen kunnen dringen (of de bodem aantasten (door hitte etc).

Maar ik denk dat daar geen ruimte voor is. Al zou je daarvoor ook een kleiner/dunner pijpje kunnen nemen aangezien het standaard uitlaattraject altijd open blijft.

Maar ja, met een dunner pijpje heb je ook minder herrie, en ik denk dat het doel van dit systeem (in ieder geval de losse break outs) is om zoveel mogelijk herrie te maken voor zo min mogelijk geld en niet om een zo'n goed mogelijk uitlaatsysteem te maken.

Goed, mijn uitlaat maakt ook een pokkeherrie, maar dat komt niet door een klepje. Ik gebruik nu nog gewoon de originele einddemper. Daar zoek ik nog een oplossing voor.

Als je echt een goed performance systeem van voor naar achteren maakt, met een goed stromend spruitstuk en katalysatoren met zo min mogelijk weerstand (die verkopen ze trouwens wel: 200cel kats), dan komt de herrie vanzelf wel. :wink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.