Ga naar inhoud

Voorstellen en vragen voor toekomstige Z4


CJB

Aanbevolen berichten

Goedendag,

Graag wil ik mij voorstellen op dit Z forum. Mijn naam is Cees Jan Blok, woonachtig te Julianadorp (nabij Den Helder).

Op dit moment heb ik nog geen Z4, maar ik ben van plan deze aan te schaffen als mijn huidige auto verkocht is (Porsche 911 carrera2)

Het lijkt me een geweldige wagen, daarbij wil ik van jongs af aan al eens een BMW hebben.

Dit soort forums is altijd een schat aan informatie. Daarom ben ik nu al begonnen met mij ' in te lezen' in de Z4.

Een aantal vragen:

- Zijn er ergens aankooptips te vinden? Of een lijst met zwakke punten.

- Heeft er iemand een onderhoudsschema?

- Is een Z4 een onderhoudsgevoelige auto? (+/-15000 km/jaar)?

Ik zit nog na te denken over welke motor. 2,2 lijkt mij wat underpowered. 3.0 drinkt denk ik veel. Tot nu toe leek 2,5 me een goede mix tussen vlot en slurper.

Dit zal mijn eerste cabrio worden en daar heb ik ook wat vragen over.

- kan zo'n stoffen kap de winter door? Ik heb niet echt beschikking over een garage dus auto zal veelal buiten staan. Uiteraard wil ik op termijn een hardtop.

- zit er aan zo'n kap nog veel onderhoud/vervanging?

Wellicht komen er nog meer vragen allong the way, maar laat ik hier maar eens beginnen.

Eventuele geinteresseerden in een blauwe 911 in goede staat, kunnen natuurlijk even mailen :sick:

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

welkom.

aankooptips: kijk eens in het Z4 tehniek gedeelte. let op een aantal punten die vaak terug komen :

-stickysteering

-gebroken achterveren.

- motorkapschakelaartje

daarnaast een 2.5 en een 3.0 schelen niets in het verbruik want de 3.0 heeft een 6e versnelling en de 2.5 niet. ( je kan altijd even via de optie autovergelijken kijken op de site van autoweek), heb zelf een 2.5 voor dagelijks gebruik sta 1 keer op de 1,5 week aan de pomp.

ik weet niet hoe je de kap zich houd als hij 24/7 buiten staat in de winter. maar met sneeuw zou ik niet zomaar gaan rijden ZONDER winterbanden. heb ik nu 1 winter gedaan maar dat doe ik niet meer (heb een winterauto'tje).

Link naar reactie

Welkom hier :sick:

Ik rijd nu een 3.0 maar heb in het verleden ook een 2.5 gehad. Qua verbruik maakt het bar weinig uit...maar qua fun....zeker de 3.0 !

Volgend voorjaar komt de mijne in de verkoop :angry:

Post anders ook eens wat foto's van de 911....er zitten hier namelijk wel een aantal lovers ( waaronder ikzelf) ...

Link naar reactie
  • Administrator

Ook welkom namens mij!

Het hangt er van af wat je wilt Cees Jan; uitgaande van de 6 in lijn zijn er nog steeds redelijk wat verschillende motorvarianten. Je hebt bij de E85 onder andere een verschil tussen de modellen vanaf 2003 tot 2005 a 2006 (productiedatum) en de modellen van grofweg 2006 tot einde 2008 / begin 2009. Ofwel VFL (voor als je ook in Duitsland kijkt een gebruikelijke zoekterm) en de facelift modeellen (FL). Bij die laatste heeft de krachtigste 2.5 motor (de 2.5si: 218 pk) bijvoorbeeld maar weer 13 pk minder dan de VFL 3.0. De 3.0si van de FL modellen heeft daarentegen 265 pk tegen de VFL 3.0i met 231 pk. Dan heb je nog de VFL 2.5i met 192 pk en de 'gewone' FL 2.5i met 177 pk, die daarmee weer redelijk vergelijkbaar is qua vermogen met de VFL 2.2i ... Ben je er nog bij?

daarnaast een 2.5 en een 3.0 schelen niets in het verbruik want de 3.0 heeft een 6e versnelling en de 2.5 niet. ( je kan altijd even via de optie autovergelijken kijken op de site van autoweek),

Als aanvulling: vanaf de FL hebben alle motorvarianten 6 versnellingen en zou je IMHO qua verbruik dus wel verwachten dat je zuiniger bent met een 2.5i of 2.5si dan een 3.0si ...

Bij het nieuwste model, de E89, krijg je natuurlijk weer een heel ander verhaal ...

Link naar reactie
  • Administrator
@ 2.5si ik volg je verhaal van de motoren ook niet meer 100%

Oh is het zo erg? :wave: Zo dan:

6 cilinders:

2003-2006 (VFL)

2.2i - 170 pk - 5 versnellingen

2.5i - 192 pk - 5 versnellingen

3.0i - 231 pk - 6 versnellingen

2006-2009 (FL)

2.5i - 177 pk - 6 versnellingen

2.5si - 218 pk - 6 versnellingen

3.0si - 265 pk - 6 versnellingen

:m: - 343 pk - 6 versnellingen

Wat ik verder bedoelde is dat als je bijvoorbeeld de VFL 3.0 vergelijkt met de FL 2.5si de verschillen niet waanzinnig zijn qua pk's (hebben het nog niet over Nm gehad), zelfde verhaal voor bijvoorbeeld VFL 2.2i en FL 2.5i .... Terwijl als je de VFL 3.0i vergelijkt met de FL 3.0si er wel sprake is van een behoorlijk verschil in pk's ...

Link naar reactie
Wat ik verder bedoelde is dat als je bijvoorbeeld de VFL 3.0 vergelijkt met de FL 2.5si de verschillen niet waanzinnig zijn qua pk's (hebben het nog niet over Nm gehad), zelfde verhaal voor bijvoorbeeld VFL 2.2i en FL 2.5i .... Terwijl als je de VFL 3.0i vergelijkt met de FL 3.0si er wel sprake is van een behoorlijk verschil in pk's ...

Je kan beter de prestaties vergelijken dan de opgegeven pk's (=dus slechts bij 1 toerental)

Het zijn immers de prestaties die je kan ervaren. Hoeveel pk's een auto heeft is maar een heel relatief begrip wat weinig zegt.

FL 2.5si: 0-100 in 6,5 sec.

VFL 3.0i: 0-100 in 5,9 sec.

FL 3.0si: 0-100 in 5,7 sec.

Hieruit zie je dat ondanks het kleinere verschil in pk's (13pk verschil tussen de FL 2.5si en VFL 3.0i) het verschil in prestaties toch niet mis is. Zo is het verschil in acceleratie tussen de 2.5si en 3.0i 300%(!) groter dan het verschil tussen de 3.0si en 3.0i (dat verschil is slechts 0.2 sec naar de 100).

Dat kan alleen maar komen doordat kennelijk de 3.0i een veel gunstigere koppelkromme heeft, aangezien het gewicht vergelijkbaar is. Sterker nog: de FL2.5si is zelfs 30kg lichter dan de 3.0i. Dus als je die gewichten gelijk zou trekken (zoals tussen de 3.0i en 3.0si) is dat verschil in prestatie nog veel groter. Dit zal je op hogere snelheden dan ook gelijk merken (hier is de luchtweerstand veel meer van belang dan het gewicht van het voertuig). Van de FL modellen is imho de 3.0si dus de motor die je moet nemen (het blijft immers een sportauto, dus zijn prestaties een belangrijk deel van de beleving).

Voordeel van de FL modellen: ze zijn vooral zuiniger als je er rustig mee rijdt (niet geheel onbelangrijk als je het met een krap budget moet doen met de hedendaagse prijzen aan de pomp)

Aan de andere kant kan je ook uitrekenen hoeveel benzine je kan tanken voor het prijsverschil tussen een 3.0i en 3.0si en hoeveel km je daarmee kan doen in het verschil in verbruik :m:

Qua problemen is imho alleen de sticky steering echt iets wat de aankoop kan nekken omdat dit zo'n dure reparatie is.

Verder zou ik een cabrio (met stoffen kap) niet de hele winter buiten laten staan, zeker niet als er bomen in de straat staan!

Onder een carport is met de juiste verzorging wellicht te doen, maar een hardtop is in de winter natuurlijk het best als ie altijd buiten staat :wave:

Link naar reactie
  • Administrator
Je kan ...

Waarom wist ik nou toch dat juist JIJ dit ging zeggen Guido! :wave: Daarom zei ik ook al, over de Nm hebben we het nog maar even niet ...

Ik wilde de vraagsteller uitsluitend duidelijk maken dat er verschillende motoren zijn, dan kan hij met die wetenschap zelf verder gaan vergelijken op basis van zijn eigen criteria. Als je wilt wat jij wilt - namelijk primair performance - en ook nog zo'n knutselkoning bent als jij ben ik het helemaal met je eens. Als het je om een meer afgewogen 'package' gaat waarbij het bijvoorbeeld ook om verbruik gaat, wat bij de vraagsteller het geval lijkt, zou je misschien beter kunnen overwegen om een 2.5si te willen in plaats van een 3.0i; met de 2.5si kom je bijna een kilometer per liter benzine verder en zelfs ook nog 700 m verder dan de VFL 2.5i ....En 2.5si's zijn recentelijk - zoals in andere topics al gesignaleerd - met een waanzinnige prijsval bezig, waardoor een 2.5si niet meer heel veel duurder hoeft te zijn dan een VFL 3.0i met vergelijkbare kilometerstand ... :m:

Link naar reactie

Ik weet niet waarom je dat wist :wave:

Maar letterlijk gezien heb ik het ook niet over de Nm, maar sec over de prestaties zoals bmw ze zelf opgeeft. Ik leg alleen een speculatief verband naar een koppelkromme en hoe zich dat zou kunnen manifesteren buiten het prestatiekader zoals bmw dat in de opgave specificeert.

Wist je ook dat ik de 1e was die aanstipte dat de fl si motoren an sich zuiniger zijn dan de vfl i motoren? (als je alles letterlijk leest) :m:

Link naar reactie

Allereerst: dank voor de vele reacties.

Ik ben al weer een lekker ochtendje zoet geweest met info zoeken naar Sticky Steering :) Op basis daarvan denk ik dat ik moet gaan voor een FL model.

Als het verbruik niet veel uitmaakt wil ik zeker de 3.0 absoluut!

Volgens mij is de Z4M van Frenk te koop ... Ook ergens in N.H.
: zeker in geïnteresseerd.

De rest van de puntjes maakt me niet veel uit. Vering vervangen kost een middagje. De kosten van dat stuurhuis vind ik echter erg hoog.

Maarre,.... Je rijd nu een Carrera 2 .... En gaat hier de vraag stellen over zuinig en onderhoudkosten ??

Oké touche.

De reden dat ik een Porsche kan rijden (foto's hieronder) is omdat ik al het onderhoud zelf doe.

Daar heb ik eigenlijk geen zin meer in. Het kost zo af en toe erg veel tijd. Dat steek ik liever in mijn toekomstige zoon die binnen 4 weken geboren wordt.

Het nieuwtje is van de auto af aangezien ik hem inmiddels 6 jaar heb.

Daarnaast lijkt me een cabrio errug lekkurrrrrr :m:

En als dat nog niet genoeg is. We hebben voor mijn vrouw vorig jaar een Astra GTC aangeschaft welke is voorzien van alle luxe snufjes. Als ik heel eerlijk ben rijd ik inmiddels liever in de Astra dan in de Porsche voor een klein stukje. Erg leuk hoor dat rouwe, maar nu ben ik het even zat en tijd voor wat anders.

Op verzoek een impressie:

Foto-TWWWPXMF.jpg

Foto-DTJFPSHU.jpg

Foto-YZGGJKNR.jpg

Foto-G44O6WMF.jpg

Foto-QOADKLBH.jpg

Het is een 911 (964) carrera 2 (2 wiel aangedreven)uit 1990. 3,6L 6 cilinder boxer luchtgekoeld.

De motor is van de zomer gereviseerd evenals de versnellingsbak. Ook direct een Sachs koppeling gestoken.

Meer info is opvraagbaar per mail. Het is uiteindelijk een BMWforum, geen marktplaats voor Porsches :wave:

Link naar reactie
  • Administrator

't Is alleen nog even wachten op Ivo's commentaar nadat hij klaar is met swaffelen tegen de monitor...

Ik ken je budget niet, maar als dat er is, dan zou ik gaan voor die Z4 :wave: van Frenk (S)toploss! Zoveel zijn er niet van en hij is gewoon erg mooi.

Link naar reactie

Maar als er al gesproken wordt over benzineverbruik en onderhoudskosten.....

Dan is een :m: toch niet echt een verstandige keuze? :wave:

Maar sowieso zie ik niet helemaal het item van brandstofverbruik en onderhoud als je zo'n ding niet als dagelijks vervoer hebt (en als het moet het onderhoud ook nog zelf kan doen; peuter op de bank of niet). Sowieso wordt het een jongetje, en als die 3 of 4 zijn vinden ze niets leuker dan papa helpen met sleutelen........

Link naar reactie

als je niet van een zoals je noemt ,,rouwe,, auto houdt dan kan je een z4m beter laten staan de vullingen kletsen uit je kiezen op minder goede wegen ga dan voor een 30si met standaard schokbrekers. ik heb een z4 qp met een m onderstel en dat was met de rft banden spijkerhard ik heb de banden vervangen voor gewone dat scheelt al

behoorlijk en een aantal maanden geleden de achterschokbrekers laten vervangen voor de normale en nu rijd hij perfect de gemene harde klappen in de rug zijn weg

ik heb alleen spijt dat ik het niet eerder heb laten doen :wave:

Hans

Link naar reactie

Ook welkom op het forum.

Mooie Porsche en snap niet waarom rode remklauwen "not done zijn' op dit forum.

Slim van je om te zeggen dat je vrouw een Astra heeft (Beter hier het "O-woord" niet te gebruiken). .

Prestaties van 0-100km in xx sec. zeggen me niet veel.

Met mn 3.0Si geniet ik van de (vaak kortstondige) maximale acceleratie die je in alle versnellingen hebt, boven de 3000-4000 toeren

Link naar reactie
snap niet waarom rode remklauwen "not done zijn' op dit forum.

Het is volgens mij niet zo dat rode remklauwen not done zijn. Wat men not done vindt, zijn mensen die zelf hun remklauwen rood maken.

Brembo maakt rode remklauwen en die worden o.a. toegepast op Porsches. Als je zelf je remklauwen rood gaat maken, zou men kunnen denken dat je dat doet om de indruk te wekken dat je ook Brembo's hebt. Patsen met iets dat je niet hebt. Dat is waar het not done zijn op slaat. Als ze echter rood zijn, omdat het daadwerkelijk Brembo's zijn, is er vanzelfsprekenderwijs niets aan het handje.

Link naar reactie
Het is volgens mij niet zo dat rode remklauwen not done zijn. Wat men not done vindt, zijn mensen die zelf hun remklauwen rood maken.

Brembo maakt rode remklauwen en die worden o.a. toegepast op Porsches. Als je zelf je remklauwen rood gaat maken, zou men kunnen denken dat je dat doet om de indruk te wekken dat je ook Brembo's hebt. Patsen met iets dat je niet hebt. Dat is waar het not done zijn op slaat. Als ze echter rood zijn, omdat het daadwerkelijk Brembo's zijn, is er vanzelfsprekenderwijs niets aan het handje.

De rode remklauwen staan voor "big reds" die standaard op de 911 turbo zitten.

Link naar reactie

Toen ik het opschreef dacht ik al dat er commentaar zou komen op het 'O' woord :)

Even wat zaken uit de wereld.

- brandstof boeit me niet heel erg, maar als er een significant verschil zou zitten in verbruik zou ik dat meenemen.

- een rouwe auto: ontegenzeggelijk is een Z4 ook een rijdersauto, maar toch echt een stuk luxer uitgerust dan mijn P. Die heeft namelijk als uitrusting: electrische ramen....... Full stop. Ik vind de opmerking van geen M-onderstel ook echt iets wat ik ga uitproberen.

- de P moet nog verkocht worden, of ingeruild als het niet lukt.

Verder hele goede zaak dat er zo lekker veel reacties komen. :unsure:

Link naar reactie
- een rouwe auto: ontegenzeggelijk is een Z4 ook een rijdersauto, maar toch echt een stuk luxer uitgerust dan mijn P. Die heeft namelijk als uitrusting: electrische ramen....... Full stop. Ik vind de opmerking van geen M-onderstel ook echt iets wat ik ga uitproberen.

- de P moet nog verkocht worden, of ingeruild als het niet lukt.

Verder hele goede zaak dat er zo lekker veel reacties komen. :unsure:

Gaat het je om luxe (dus foefjes zeg maar) of meer dat je een wat comfortabele auto (qua vering) wilt hebben? :)

In dat laatste geval is wellcht de z4 niet de beste keuze (maar die mening kan je bij een testrit zelf beter vormen).

Link naar reactie

Precies zoals je zegt: proefrijden.

Voor mij zijn auto's meer dan een vervoersmiddel, het moet ook goed voelen.

Ik zit nu al een uurtje BMW's te kijken op internet, maar vind de dreier toch eigenlijk ook wel erg mooi. :blink:

Ik ga de komende tijd eens even lekker genieten van het nieuwe auto uitzoeken. Veel proefrijden.

Dan pas een beslissing maken.

Link naar reactie

Grootste verschil tussen een 3 (ik neem aan dat je op een e46 cabrio doelt) en een z4 is dat het bij een 3 bijvoorbeeld veel makkelijker instappen is. De z4 is veel lager/sportiever. Het is dan ook een roadster, maar het onderstel is voor het grootste gedeelte gelijk. Een 3 cabrio zal ongetwijfeld veel praktischer zijn, maar je mist waarschijnlijk een stukje 'sportwagengevoel'. Dat uit zich ook in wendbaarheid, draaicirkel etc.

De e46 cabrio is niet geleverd met de '3.0si' motor (oftewel n52b30), maar wel met de '3.0i' motor (oftewel m54b30)

De e93 330ci staat op een ander onderstel, en heeft t/m 2007 de m54b30 aan boord (zoals te vinden in de vfl z4 3.0i), en na maart 2007 de n52b30, maar dan met meer vermogen als dat de FL z4 3.0si heeft, dus deze motor is in deze variant nog iets verder doorontwikkeld.

Een 3 cabrio is natuurlijk wel een stuk zwaarder (scheelt 200kg of meer), dus de prestaties zijn ook minder: tussen de 6,5 en 6,9 seconde naar de 100 (afhankelijk van welke van bovenstaand beschreven modellen), dus dat scheelt grofweg een seconde in de sprint (pak 'm beet 16% langzamer)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.