Ga naar inhoud

Benzinemeter/tank


Arwout

Aanbevolen berichten

Voordat ik mijn vraag hier deponeer zal ik mij eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Arwout en sinds enkele weken ben ik in het bezit van een BMW Z3 1.9i (montrealblue). Weliswaar een oudje (1996) en met aardig wat kilometers op de teller (200.000) maar wel nog erg mooi om te zien. Precies goed om zo nu en dan heerlijk mee te toeren.

Net gekocht en nu al een probleem. Het betreft hier de benzinemeter. Ik heb alles op dit forum al zo'n beetje doorgenomen (ook over benzinemeters) maar mijn probleempje staat er niet bij. Als ik de tank maximaal vol gooi komt de benzinemeter niet boven de 3/4 uit. Als ik de tank helemaal leeg rij (tot in het rode gedeelte dus) kan er zo'n 35 liter benzine in de tank. Dat lijkt mij een beetje weinig.

Iemand een idee hoe dat kan? Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Welkom op het forum Arwout.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?s=&sho...st&p=177416

Als de meterstand nogal last heeft van het genoemde jokken dat zouden er twee oorzaken kunnen zijn. Voor de oudere Zjes is er een terugroepactie geweest. Er kwam een gecorrodeerd laagje tussen de sleepcontacten en de contactbanen. Dat zou kunnen leiden tot een te hoge aanwijzing en een springerig metergedrag. Een andere optie is dat het bewegende vlottermechanisme de tankwand raakt. Dat leidt tot misaanwijzingen, te hoog of te laag. Bij mij was dit dus sterk het geval. Als je de unit verwijderd (de tank hoeft daarvoor niet 100% leeg) zou je krassen kunnen zien op de tankachterwand.

Een bekraste tankwand staat garant voor een misaanzwijzende benzinemeter...

Mss dat de vlotter van jouw ook de tankwand raakt.

Grtz Ron.

Link naar reactie

Nou, welkom Arwout!

Je hebt waarchijnlijk gelijk dat jouw probleem hier nog niet beschreven is, maar bij meer mensen is de benzinemeter nogal een vaag ding. De signaalgever maakt gebruik van een keramisch plaatje met weerstands-streepjes en gaat nogal eens kapot. Het zou ook zomaar de bedrading kunnen zijn natuurlijk of een vuile stekker. Je boordspanning is wel OK?

Of je Z is gebruikt voor smokkeldoeleinden en één van de vorige eigenaars heeft niet alle contrabande eruit gehaald :sick: .

Link naar reactie

Wat goed zeg, zo snel al wat antwoorden! In de links hierboven lees ik dat de meesten er zo'n 40 liter per keer ingooien. Ik ging er van uit dat dat zo'n 50 liter was. Dus dat er minder in mijn tank gaat klopt niet. Het probleem zit dus -hoogstwaarschijnlijk- in de vlotter. Iemand enig idee wat zo'n operatie gaat kosten. K woon vlak bij de BMW dealer Ekeris maar die zullen wel de hoofdprijs vragen...

Link naar reactie

De tank bevat volgens het boekje 51 liter, waarvan 8 liter reserve.

Als alternatief voor de BMW dealer hebben wij Roodkapje. Iets verder weg maar met zekerheid meer koffie, naar alle waarschijnlijkheid gezelliger, je ziet er vaak wat Z-tjes en bijbehorende loslopende baasjes en (inclusief reiskosten) meestal voordeliger. Voor dit soort onderdelen moet natuurlijk hij natuurlijk ook gewoon bij BMW terecht, maar zijn uurtarief ligt duidelijk onder dat van de dealer).

Je moet er wel gewoon een dag voor uittrekken en tevoren even bellen.

Link naar reactie
Omdat ik zelf a-technisch ben begrijp ik niet veel van je verhaal, roodkapje.

Ik begrijp die man ook nooit, ben dus niet de enige :rolleyes: En daarom ga ik maar naar hem toe, tik na het fiksen een paar euri af voor de koffie. En rij met plezier weer weg uit het grote sprookjesbos :schater:

Link naar reactie
Ik begrijp die man ook nooit, ben dus niet de enige :thumbup: En daarom ga ik maar naar hem toe, tik na het fiksen een paar euri af voor de koffie. En rij met plezier weer weg uit het grote sprookjesbos :schater:

Precies, zo werkt dat!! :mellow:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.