Ga naar inhoud

Bambi ontmoet - veilig afgelopen


Tja

Aanbevolen berichten

Ik kon toch niet slaapen, dus dit maar gauw even ingetikt.

Er staan hier op het forum al een aantal horror verhalen over ontmoetingen/botsingen met een hert of ree, daarnet overkwam het mij op de Middenpeelweg ook bijna. Gelukkig liep het goed af!

Nu heb ik ooit eens van een jager gehoord dat dieren zó schrikken van je lichten, dat ze verstijft van angst blijven staan en je er dus bovenop klapt. In een reflex heb ik met één klap op de schakelaar de lichten uitgemept terwijl ik vol in de remmen ging - en het werkte! Wel schoot mijn hand over het stuur en raakte ik de claxon. Dat hert schrok, maar liep in het inmiddels donker wel door. Volgens mij schrok ik minstens net zo hard. Pffffff....

Maar nu het gekke. De claxon toeterde maar aan één kant: links.

Een kilometer of wat verder drong dat pas tot me door. Eerst dacht ik nog dat één van de twee claxons stuk zou zijn. Nieuwgierig als ik ben, drukte ik nog eens precies op dezelfde plek, net op het toeter-symbooltje: alleen links een claxon geluid. En toen voorzichtig op de rechter: krijg nou wat - alleen rechts geluid ?! Als je goed kijkt, zie je ook links en rechts op het stuur een gespiegeld toeter-symbooltje.

claxonlinks.jpg

claxonrechts.jpg

Dit was me eigenlijk nooit eerder opgevallen. Maar als je niet heel precies op zo'n symbooltje drukt, gaan ze allebei!

Het was een luidruchtig laatste stukkie naar huis. Heb als een gek links, rechts en in het midden zitten toeteren!

Net even in het schema gekeken en inderdaad: er zitten twee schakelaars S4 en S5 in die via de twee aparte relais (K2 en K3) 'H2 Signalhorn links' respectievelijk 'H3 Signalhorn rechts' aansturen.

claxon.gif

Weer wat geleerd over mijn Z3 (en dit staat niet in het boekje!)

En nu maar eens een flinke borrel drinken :drank: .

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

In de wetenschap dat het met Bambi goed is, is het goed slapen... :drank:

normal_bambi22.jpg

Ook leuk om te weten dat je heel precies links en rechts kan toeteren (staat niet voor niets "doppelfanfare" in de standard Ausstattung, in mijn Z3 coupe boekje van 1999) :ok:

Link naar reactie
00.01 uur is ook 1 April. :ok: :schater:

Bart is a man of science, kan me niet voorstellen dat hij de wetenschap zou misbruiken op deze manier. einstein3.gif

Hij is waarschijnlijk as we speak met een meetopstelling bezig die links en rechts van de auto de dB'en meten bij toeter links, toeter rechts, toeter midden. :drank:

Link naar reactie

't is geen tijd voor wetenschappelijk onderzoek, maar 't is wel tijd om in het kader van de paasgedachte de eieren te verven.

Humor581.jpg

trouwens......2 Z3's die elkaar tijdens de Limbo-rit in de Eifel tegenkomen: "Linke Fanfare zum Gruss"

Link naar reactie
00.01 uur is ook 1 April. :drank::schater:

Stelletje mietjes, zeker bang om het te proberen?

Nu dan, het kan ook zonder lawaai, maar dan moet je met z'n tweeën zijn. Trek in de E-box zekering F8 eruit. Dan worden de claxons niet meer van stroom voorzien, maar de relais nog wel. Als een relais schakelt, kun je dat voelen. Laat iemand op de claxon drukken en voel met je vingertoppen op de twee plastic relais of ie wel of niet schakelt.

Link naar reactie
Stelletje mietjes, zeker bang om het te proberen?

Ik zou het graag proberen, maar Simone is met haar Z naar het werk... :drank: Iemand anders?? :ok:

Link naar reactie
Goh zeg.........wat een techniek in zo'n BMW..... :drank:

gelukkig heb je de paashaas niet geraakt

Bart,weet je zeker dat je de paashaas niet hebt geraakt?

kwam dit tegen op de Middenpeelweg ;

paashaas-1.jpg

Link naar reactie
die zilveren QP? :clapping:
dat zou wat zijn he! :drank:

Ik vind wel dat Bart een goede geplande grap heeft opgezet, met uitgewerkte schema's met twee toeters en zo.

Op de site van autoweek gaat het er wat meer obvious aan toe met deze Juke of Hazard... :ok:

604d97ea91d2bdce848860b419ad3f55.jpg

Link naar reactie
Bij mij staat de eerste posting op 23.01 uur. Is het nog geen zomertijd in limburg?
uh...
Wat is er mis met bejaarde, dikke kampers met brylcream? ;)

:thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.