Ga naar inhoud

Voor remschijf en blokken vervangen


Ronlittle

Aanbevolen berichten

Nodig:

Krik

Wielsleutel

6mm en 7mm inbussleutel

16mm dop met ratel

Waterpomptang

Schroevendraaier

Hamer

Krik de auto op en verwijder het wiel.

Remschijf.jpg

Draai de inbus (nr 1) 6mm los.

Verwijder veer (nr 2).

schijfrem1.jpg

Verwijder het plasicdopje. Boven en onder.

schijfrem2.jpg

Draai de glijstaafjes (nr 3) 7mm inbus los. Laat schroef nr 4 (16 dop) nog even vast zitten.

schijfrem3.jpg

Wip de slijtindicator naar boven uit de remblok.

Druk hierna de remblok en zuiger terug met de waterpomptang.

Je kunt nu de remzadel verwijderen en de blokken eruit halen. Hang de remzadel aan de veerpoot op.

Draai nu de schroeven nr 4 (dop 16) los en verwijder de beugel.

Je kunt nu de remschijf van de naaf tikken.

Maak de pasvlakken op de naaf indien nodig schoon.

schijfrem4.jpg

Plaats de remschijf terug en draai de inbus (6mm) vast.

Plaats de beugel terug en draai de schroeven (16dop)vast.

Plaats de remblokken in de remzadel, en plaats deze terug.

Draai de glijstaafjes 7mm inbus erin.

Plaats de veer terug.

Monteer het wiel erop.

Trap nu een paar keer op de rem zodat de remblokken aanliggen.

Grtz Ron

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

denk er wel om om je rempedaal niet te diep in te trappen soms ligt er onderin je hoofdremcyl wat vuil waardoor de cupjes kapot gaan ,en dan sta je over een tijdje met een wegzakkend rempedaal en moet je de cupjes vervangen.

teminste dat heb ik vaker meegemaakt.

Link naar reactie
Ah, dat moet mij ook wel lukken :schater: Bij het afremmen voel ik lichte trilling in het stuur, dus die schijven moeten een keer vervangen.

Moeten de remleidingen niet ontlucht worden oid?

Kunnen ook de rubbers van je draagarm doen...

Nette How to Ron!

Niet echt spannend werk een paar remmen vervangen he?!

Ik moet zaterdag nog een paar schijven en blokken achter bij een 2.8 van 97 doen.

Ik zou wel even kijken of ik een paar foto's kan maken.

Link naar reactie

Wederom goed werk met de howto Ron! :thumbup:

Hoe makkelijk is het om de remklauw vrij te maken van de klemmen waarmee de remblokjes vastzitten? (zonder uitbouw van de schijf). En kun je dan ook alles weer terugkrijgen in omgekeerde volgorde.

De remklauwen van de coupe zien er ongeveer net zo uit als die hierboven op de foto's en ik zou ze graag (mat) zwart spuiten.

Flitsend "Brembo Rood" of knallend "BMW Performance geel" hoeven ze dus niet te zijn, als het maar niet zo roestig uitziet. Maar ik vind het ook niet uitzien als je de klauwen met klemmen en al spuit.

Link naar reactie

Is heel makkelijk.

Veer aan de voorkant weg halen, remblok en zuiger terug duwen, de 2 glijstaafjes los maken, slijtage indicator eruit, zadel optillen

blokken verwijderen.

Minuutje of 5 per kant.

Grtz Ron.

Link naar reactie

Nee ik heb een garagekrik max. 2ton en assteunen heb maar als ik eerlijk ben gebruik ik ze niet. :thumbup:

Wat het niveau van de remvloeistof betreft bijvullen gebeurt alleen als er een lekkage is geweest, je kunt het reservior

ook zien als een indicator vloeistof laag remblokken op.

Grtz Ron.

Link naar reactie
Mij is verteld, dat je remvloeistof om de zoveeltijd even moet verversen, omdat het de eigenschap heeft vocht aan te trekken..

BMW geeft aan dat ie iedere twee jaar ververst moet worden.

Link naar reactie
Niet vergeten om een how-to te maken c.q. uit te breiden :thumbup:

Hoe maak je de remklauwen schoon? Moet er eerst een primer op voor je gaat lakken? Enz.

Lees net dat er een klusdagje komt. :thumbup:

Wat het schoon maken betreft eerst met de staalborstel dan nog eventueel met een schuurpapiertje en ontvetten met remmenreiniger.

Verf denk dat je het beste een hittebestendig lak kunt nemen. Motip heeft diverse kleuren.

Grtz Ron.

Link naar reactie
Lees net dat er een klusdagje komt. :thumbup:

idd discussievoer voor tijdens het wokken :thumbup:

Motip heeft diverse kleuren.

Deze lijkt me wel wat: Hittebestendige Lak Donker Antraciet

Past straks mooi bij de antraciet gepoedercoate Styling 32s <_<

Link naar reactie
Mij is verteld, dat je remvloeistof om de zoveeltijd even moet verversen, omdat het de eigenschap heeft vocht aan te trekken..

Het advies van de BMW is inderdaad om de 2 jaar.

Dit komt omdat remvloeistof hydroscopisch is (water aantrekt).

Dus ook met bijvullen en ontluchten e.d. zo min mogelijk het reservoir los houden.

Als je de remmen niet tijdig ontlucht en de remmen zwaar belast kan de remvloeistof gaan ´koken´en komt er lucht in de remleiding.

Link naar reactie

Vervangen van rem vloeistof gaat super simpel met Easy-Bleed.

1. vul containertje met vloeistof

2. sluit meegeleverde dop aan op rem reservoir

3. plaats persluchtslang op (reserve) wiel ventiel

4. Nu staat er druk op het remsysteem

5. sluit doorzichtig slangetje aan op nippel (op remklauw)

6. draai halve slag open, remvloestof wordt uit remklauw geperst in een opvangbakje wat je klaar hebt gezet

7. Ontluchtings volgorde: rechts achter, links achter, rechts voor, links voor

8. LET OP: geen lucht mee laten persen! Op tijd het containertje bijvullen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.