Ga naar inhoud

Mening gevraagd


Roderick

Aanbevolen berichten

Hallo ZZZ & ZZZZ,

Een kenmerk voor veel van de ZZZ en ZZZZ is dat ze naar verhouding weinig kilometers draaien en alleen "buiten" komen bij heel mooi weer :) Het kan in de praktijk dus voorkomen dat de auto volgens de slimme autocomputer pas na 6 jaar aan zijn eerste servicebeurt toe is. Enfin er zijn rijders die daar alleen maar voordeel in zien, maar is dat werkelijk wel zo.

De vraag is wanneer je bijvoorbeeld de motorolie + filter ververst. Voor mij staat vast de remolie elke twee jaar te vervangen, maar ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Groet allemaal

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit niet waar.

Volgens mij als je slechts zelden rijdt telt de computer ook de factor tijd mee. Maar wellicht zijn er techneuten onder ons die hier uitsluitsel over kunnen geven.

Link naar reactie

Volgens het serviceboekje ( :ph34r: ) geldt dat in ieder geval wel voor de remvloeistof: mits je de accu niet loskoppelt.

En zo staan er nog wel wat wetenswaardigheden in dat boekje, maar Roderick vraagt niet hoe het moet, maar hoe wij daar mee omgaan...

Ik rij 10.000 km per jaar met m'n Z en ga gewoon eens per jaar naar Ruud. APK wordt geregeld, ik krijg koffie, de Z krijgt nieuwe vloeistoffen en ik rij helemaal gelukig weer naar huis. Zo ga ik er mee om.

Link naar reactie
Volgens het serviceboekje ( :ph34r: ) geldt dat in ieder geval wel voor de remvloeistof: mits je de accu niet loskoppelt.

En zo staan er nog wel wat wetenswaardigheden in dat boekje, maar Roderick vraagt niet hoe het moet, maar hoe wij daar mee omgaan...

Ik rij 10.000 km per jaar met m'n Z en ga gewoon eens per jaar naar Ruud. APK wordt geregeld, ik krijg koffie, de Z krijgt nieuwe vloeistoffen en ik rij helemaal gelukig weer naar huis. Zo ga ik er mee om.

en zo ben je de hele dag weer onder de panne geweest.......

Link naar reactie

De factor tijd speelt zeker mee. In de BMW intervaldisplay gaat op "enig moment" een symbooltje, voorstellende een klok, branden. Dan is onderhoud ivm overschrijden van de tijdsfactor nodig. Zelf zie ik dat "flexibel". Bijvoorbeeld remolie! deze is hygroscopisch, zelfs als je niet remt, neemt deze vocht op uit de "lucht". Remolie verouderd dus. Motorolie verouderd ook, maar voordat m'n motorolie aan kwaliteit verliest ook als ik niet rijd.........dan ben ik zo oud dat ik niet meer rijden mag :ph34r: . Zitten wel randvoorwaarden aan! De toestand van de motor is belangrijk. Bij een oud barrel kunnen d'r brandstofresten of vuil in de olie zitten. Dit zal de kwaliteit van olie negatief beinvloeden. Maar ook een nieuwe/goede automotor die veelal korte stukken rijd, kan vocht in de olie hebben. Ik houd aan : remolie = ja elke twee jaar. Motorolie = niet gebonden aan tijd, maar aan KM's.

Ook over motorolie en olieverversen valt veel te zeggen. Is een interessant onderwerp om eens te Google'n. Er zijn vooraanstaande technici, die stellen dat het frequent wisselen van motorolie een "uitvinding" is van de garagisten en de olie-branche. Op 't internet vind je voorbeelden van die gasten die nooit hun olie verversen. Deze veelal veelrijders hebben veelal altijd een auto die op bedrijfstemperatuur is (minder slijtage, dus geen rommel in de olie), wisselen alleen regelmatig hun filter en vullen indien nodig olie bij. Ik rijd zelf zo'n 50.000 km per jaar. Ik rijd elke werkdag 125 km naar m'n werk en dan weer 125 km naar huis. Voor 99% rijd ik snelweg en buiten de spits en ook nog op cruisecontrol. Ik doe dat meestal met goedkope (grote) ex-lease bakken. Bij m'n vorige wagen een Renault Safrane op G3, voerde ik maar 1x per jaar onderhoud uit (voor de APK :m: ) en verder alleen maar rijden, rijden en nog eens rijden. Wel deed ik regelmatig de boel controleren. Dat heb ik zo'n 260.000 km lang gedaan. Uiteindelijk heb ik 'm weggedaan i.v.m. ouderdomsgebreken. De motor was echter nog prima! In z'n algemeen ben ik niet schuw van een auto met hoge KM-standen, ik kijk wel naar waar/wat er mee gereden is (lange stukken snelweg zijn mij liever dan korte stukken in de stad). Hangt echter ook van de auto af. Ik rijd nu een kleine Fiat Punto 1.3 JTD Multijet (recessie he..... :fiew: . Veel power uit een klein motortje met turbo. Dit type auto is gevoelig voor een kapotte turbo veroorzaakt door een soort van sludge wat zich in de turbo vormt. Zo'n turbo is verdomd duur als hij kapot is. Dus.....netjes de interval aanhouden :ph34r:

Wat wel aan te raden is (bijv. voor een winterstop) om de auto "warm" weg te zetten, dus een lekkere rit maken, opdat de olie op bedrijfstemperatuur komt (zal zo'n 80/85 graden zijn, meestal bereikt na zo'n 15km) en dan de auto wegzetten. E.e.a. voorkomt dat "vocht" in de olie zit, hetgeen de oliekwaliteit sneller verminderd en corrosie veroorzaakt. Bij vliegtuigen worden er monsters van de aanwezige olie genomen om de staat van het systeem waar deze olie in zit, te beoordelen

Laat je 'm heel lang staan (echt heeeeel lang), dan kan de bezine gaan "gommen". Een stopverf-achtig goedje blijft dan in het injectiesysteem/carburatie achter (zie je vaker bij oldtimers).

Vergeet ook niet je remleidingen. "Rubber" remleidingen slijten ook door de faktor tijd. Deze dien je ook na x-aantal jaren te vervangen (poreus). Heb je stalen remleidingen (Stahlflex bijv), dan heb je geen probleem.

Link naar reactie

zo zie je maar weer

iedereen heeft zn eigen werkwijze.

ik moet er ook bij zeggen dat ik t ook wel weer ffe leuk vind om weer wat nuttigs te doen aan mn karretje dus een oliewissel of nieuwe pookjes zijn echt van die bonding bezigheden voor mij :ph34r:

alleen dat wegzetten voor die winterstop idee om dan de motor eerst warm te rijden om het vocht uit de olie te halen??

mm het duurt helaas wel even wat langer voordat dat idd gebeurd is,het beste zou zijn om de olie direct voor het stilzetten te verwisselen.

maar goed dat verhaal is al reeds uitgebreid behandeld in een ander topic!

ik heb diverse kenners gesproken die gaven toe dat de werking van de olie niet afneemt,alleen de toevoegingen gaan er uit (verslijten).

je zou ook alleen die kunnen aanvullen,maar dan moet je ook gaan meten hoe of wat,simpeler verwissel je de hele olie.

Link naar reactie

Ik rij gemiddeld toch nog zo'n 20.000 km kijk eigen niet naar de interval vwb grote/kleine beurt ik doe gewoon ieder jaar:

Olie/filter

versnellingsbakolie

Cardanasolie

Bougie's

Luchtfilter

Om het jaar remvloeistof

Om het jaar koelvloeistof

Dus niks kleine/grote beurt ieder jaar zeg maar inspectie 2

Andre

Link naar reactie
De factor tijd speelt zeker mee. In de BMW intervaldisplay gaat op "enig moment" een symbooltje, voorstellende een klok, branden. Dan is onderhoud ivm overschrijden van de tijdsfactor nodig. Zelf zie ik dat "flexibel". Bijvoorbeeld remolie! deze is hygroscopisch, zelfs als je niet remt, neemt deze vocht op uit de "lucht". Remolie verouderd dus. Motorolie verouderd ook, maar voordat m'n motorolie aan kwaliteit verliest ook als ik niet rijd.........dan ben ik zo oud dat ik niet meer rijden mag :m: . Zitten wel randvoorwaarden aan! De toestand van de motor is belangrijk. Bij een oud barrel kunnen d'r brandstofresten of vuil in de olie zitten. Dit zal de kwaliteit van olie negatief beinvloeden. Maar ook een nieuwe/goede automotor die veelal korte stukken rijd, kan vocht in de olie hebben. Ik houd aan : remolie = ja elke twee jaar. Motorolie = niet gebonden aan tijd, maar aan KM's.

Ook over motorolie en olieverversen valt veel te zeggen. Is een interessant onderwerp om eens te Google'n. Er zijn vooraanstaande technici, die stellen dat het frequent wisselen van motorolie een "uitvinding" is van de garagisten en de olie-branche. Op 't internet vind je voorbeelden van die gasten die nooit hun olie verversen. Deze veelal veelrijders hebben veelal altijd een auto die op bedrijfstemperatuur is (minder slijtage, dus geen rommel in de olie), wisselen alleen regelmatig hun filter en vullen indien nodig olie bij. Ik rijd zelf zo'n 50.000 km per jaar. Ik rijd elke werkdag 125 km naar m'n werk en dan weer 125 km naar huis. Voor 99% rijd ik snelweg en buiten de spits en ook nog op cruisecontrol. Ik doe dat meestal met goedkope (grote) ex-lease bakken. Bij m'n vorige wagen een Renault Safrane op G3, voerde ik maar 1x per jaar onderhoud uit (voor de APK ;) ) en verder alleen maar rijden, rijden en nog eens rijden. Wel deed ik regelmatig de boel controleren. Dat heb ik zo'n 260.000 km lang gedaan. Uiteindelijk heb ik 'm weggedaan i.v.m. ouderdomsgebreken. De motor was echter nog prima! In z'n algemeen ben ik niet schuw van een auto met hoge KM-standen, ik kijk wel naar waar/wat er mee gereden is (lange stukken snelweg zijn mij liever dan korte stukken in de stad). Hangt echter ook van de auto af. Ik rijd nu een kleine Fiat Punto 1.3 JTD Multijet (recessie he..... :wacko: . Veel power uit een klein motortje met turbo. Dit type auto is gevoelig voor een kapotte turbo veroorzaakt door een soort van sludge wat zich in de turbo vormt. Zo'n turbo is verdomd duur als hij kapot is. Dus.....netjes de interval aanhouden :wub:

Wat wel aan te raden is (bijv. voor een winterstop) om de auto "warm" weg te zetten, dus een lekkere rit maken, opdat de olie op bedrijfstemperatuur komt (zal zo'n 80/85 graden zijn, meestal bereikt na zo'n 15km) en dan de auto wegzetten. E.e.a. voorkomt dat "vocht" in de olie zit, hetgeen de oliekwaliteit sneller verminderd en corrosie veroorzaakt. Bij vliegtuigen worden er monsters van de aanwezige olie genomen om de staat van het systeem waar deze olie in zit, te beoordelen

Laat je 'm heel lang staan (echt heeeeel lang), dan kan de bezine gaan "gommen". Een stopverf-achtig goedje blijft dan in het injectiesysteem/carburatie achter (zie je vaker bij oldtimers).

Vergeet ook niet je remleidingen. "Rubber" remleidingen slijten ook door de faktor tijd. Deze dien je ook na x-aantal jaren te vervangen (poreus). Heb je stalen remleidingen (Stahlflex bijv), dan heb je geen probleem.

Helder verhaal en goede tip wat betreft de Stahlflex remleidingen :m: . Wat betreft de motorolie heb ik zelf het idee dat je inderdaad verversen kunt koppelen aan het aantal kilometers. Tenslotte wordt in de ZZZ & ZZZZ hoogwaardige olie gebruikt, maar dat is ook nodig gezien de belasting en soms hoge snelheden ;) . Voorheen werd altijd gesproken over verzuren van de olie, maar volgens mij is dit fenomeen door allerlei chemische toevoegingen niet meer van toepassing. Het warm wegzetten is inderdaad een belangrijke.

Link naar reactie
Bijvoorbeeld remolie! deze is hygroscopisch, zelfs als je niet remt, neemt deze vocht op uit de "lucht". Remolie verouderd dus.

Waarbij ik persoonlijk geen olie in de remleidingen heb, maar remvloeistof... :rambo:

Link naar reactie
Waarbij ik persoonlijk geen olie in de remleidingen heb, maar remvloeistof... :rambo:

Ja klopt, je hebt gelijk! Formeel word remolie inderdaad remvloeistof genoemd, maar het is en blijft een bewerkte hydraulische-olie-soort. Hoewel dan ook weer de benaming olie verkeerd is, want er zit geen "olie" in omdat dit de remdelen zou kunnen aantasten, daarom een synthetische vloeistof. Dus.....lang verhaal kort ......je hebt gelijk

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik schop dit topic weer een stuk hoger :-)

Sinds een paar weken heb ik een Z3 uit 1997 gekocht en deze heeft een volledige onderhoudshistorie.

Nu wil het zo zijn dat ik een kaartje gevonden heb waarop staat dat de auto bij 126.000km een grote beurt nodig heeft OF voor 10-06-2010 (o.i.d)

Op dit moment staat er 119.500km op de teller, wanneer ik de auto start krijg ik 4 groene blokjes te zien. Wel krijg ik ook een klokje te zien in het dashboard.

Dit zou dus betekenen dat er periodiek onderhoud nodig is aan de auto.

Mijn vraag is, is het raadzaam nu de olie al te vervangen (gezien deze toch niet echt "bederft" volgens de bovenstaande berichten) en een grote beurt te geven of hier nog 6000km mee te wachten (dat zou dan net voor de winter zijn want ik rij vrij veel; 1200km per maand).

Zelf doe ik het liever in een keer goed en rij nu door tot de 126.000 om dan de grote beurt te doen.

Link naar reactie
Sinds een paar weken heb ik een Z3 uit 1997 gekocht en deze heeft een volledige onderhoudshistorie.

Staat daarin wanneer/bij welke kilometerstand de laatste oliewissel is uitgevoerd? 6000km klinkt als 'te overbruggen' als het alleen om motorolie gaat, maar hangt natuurlijk óók af van hoe lang (vooral in KM's) die olie al in gebruik is...

Link naar reactie

Er worden hier 2 dingen door elkaar gehaald

1) de blokjes geven de service interval aan.

2) het klokje geeft aan dat de remvloeistof vervangen moet worden.

Je hebt nog groene blokjes dus motorolie e.d. zijn :P volgens de blokjes.

Het klokje brandt dus de remvloeistof is aan de beurt.

Of je nu nog 6000km moet wachten is je eigen keuze, persoonlijk zou ik

de beurt en remvloeistof nu doen al was het maar om er zeker van te zijn dat alles in orde is.

Link naar reactie

Top, ik wist niet precies waar de groene blokjes voor dienden dus bedankt daarvoor!

De 6000km ga ik nog wel overbruggen, na wat gooi en smijtwerk zijn de remmen (voor mijn gevoel) nog goed (geen zware vervaging enz)

Dat kan natuurlijk ook zijn omdat mijn vorige auto wat minder racy was ;-)

De gehele beurt doe ik dan wanneer het goed sleutel weer is (na de zomer ;-) )

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.