Ga naar inhoud

Bandenmaat


Blackwwz3

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.

Ik lees heel veel mensen die het hebben over een 225/45/17 band op hun zzz.

nu zit ik te kijken met diverse banden en rolomtrek programma's dat een 215/45/17 beter past en minder afwijking heeft.

Waarom monteerd niemand die dan? of is het puur om de "breedte"zicht die centimeter

De meeste monteren voor 225/45 en achter 245/40, die laatste komt heel dicht bij in de buurt van je rolomtrek

Kan het tevens voor, 215/45/17 en achter 225/45/17?

Ja sorry maar de banden om de set die ik heb liggen ( 7,5J en 8,5J) die gooi ik eraf, wie wil er nu rijden op Zeetex en StarPerformer!!

Zeker met dit weer is dat glijden.

En ik heb nog een heleboel verschillende banden maten liggen en vind het dan zonde om nieuwe te kopen als ik ze al nieuw heb liggen.

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.

Ik lees heel veel mensen die het hebben over een 225/45/17 band op hun zzz.

nu zit ik te kijken met diverse banden en rolomtrek programma's dat een 215/45/17 beter past en minder afwijking heeft.

Waarom monteerd niemand die dan? of is het puur om de "breedte"zicht die centimeter

De meeste monteren voor 225/45 en achter 245/40, die laatste komt heel dicht bij in de buurt van je rolomtrek

Kan het tevens voor, 215/45/17 en achter 225/45/17?

Ja sorry maar de banden om de set die ik heb liggen ( 7,5J en 8,5J) die gooi ik eraf, wie wil er nu rijden op Zeetex en StarPerformer!!

Zeker met dit weer is dat glijden.

En ik heb nog een heleboel verschillende banden maten liggen en vind het dan zonde om nieuwe te kopen als ik ze al nieuw heb liggen.

Alvast bedankt

Wat is nu precies je vraag...? :thumbup:

Ik zou zeggen dat er een stevig verschil is tussen een 225/45/17 en een 215/45/17 als het om rolomtrek gaat, aangezien het 2e cijfer een % is van het eerste. 225/45/17 is een standaardmaat op de ZZZ voor zover ik weet, ik zou denken dat een 215/45/17 een stukje te klein is, maar alles binnen een afwijking van +/-1% is eigenlijk verwaarloosbaar.

Of het in de wielkast past is natuurlijk eerder een kwestie van velg (ET-waarde), er zijn nog wel bredere exemplaren in omloop... :thumbup:

Overigens is rolomtrek vooral aan de achterwielen van belang, daar zit de aandrijving tenslotte. Als je het leuk vindt om met kleinere vooroverhangende ZZZ te rijden kan dat gewoon, maar op een 17" velg is 215 wel erg smalletjes...

Link naar reactie

225/45-17 op de vooras en 245/40-17 op de achteras zijn door BMW ab Werk gemonteerde maten, evenals 225/50-16 rondom. (althans voor zes cylinders)

Vergelijk tussen de 215 en 225 (kun je hier doen)

Tire Size Comparison

Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference

225/45-17 101mm 317mm 634mm 1993mm 502 0.0%

215/45-17 97mm 313mm 625mm 1964mm 509 -1.4%

215/45-17 kan dus (maken per km 7 omwentelingen extra), maar 225/45-17 is wat Munchen monteert. De laatste is in de handel ook een beter verkrijgbare/goedkopere maat.

Qua rolomtrek kun je natuurlijk op veel manier dezelfde waardes bereiken. Zo heb ik op mijn 1 voor 205/50-17 en achter 225/45-17, wat dezelfde rolomtrek (binnen 1%) geeft als op de Z3 coupe voor 225-45-17 en achter 245-40-17.

Link naar reactie
Wat is nu precies je vraag...? :thumbup:

Ik zou zeggen dat er een stevig verschil is tussen een 225/45/17 en een 215/45/17 als het om rolomtrek gaat, aangezien het 2e cijfer een % is van het eerste. 225/45/17 is een standaardmaat op de ZZZ voor zover ik weet, ik zou denken dat een 215/45/17 een stukje te klein is, maar alles binnen een afwijking van +/-1% is eigenlijk verwaarloosbaar.

Of het in de wielkast past is natuurlijk eerder een kwestie van velg (ET-waarde), er zijn nog wel bredere exemplaren in omloop... :thumbup:

Overigens is rolomtrek vooral aan de achterwielen van belang, daar zit de aandrijving tenslotte. Als je het leuk vindt om met kleinere vooroverhangende ZZZ te rijden kan dat gewoon, maar op een 17" velg is 215 wel erg smalletjes...

mijn zzz is afgeleverd standaard op 15" met 205/60/15 dat heb ik als standaard waarde genomen ( en winterbanden 185/65/15).

vandaar dat ik met de diverse rolomtrek programma's op een kleinere afwijking kom met de 215 op 17"ipv de 225.

Lijk mij dat je dus een band neemt die het best bij de geplaatste standaard band komt. Nu valt me dus op dat 215 beter uitkomt dan een 225.

maar als je hier leest monteerd iedereen 225. Dus vandaar de vraag kan een 215 voor of zijn er andere redenen om een 225 te monteren?

Link naar reactie
Dus vandaar de vraag kan een 215 voor of zijn er andere redenen om een 225 te monteren?

Ik zie dat Pierre al aan het antwoorden is. komt goed. :thumbup:

Link naar reactie

Ik snap je punt en daar is niks mis mee, je kunt ook voor de 215/45 gaan.

Zoals Ruud al zegt zijn die 225/45/17 een meer gangbare maat die ook door BMW gebruikt wordt, dat verklaart het feit dat iedereen deze monteert.

Ook is het vaak moeilijk een passende brede achterband te vinden die in dezelfde verhouding moet zitten als voor. Het is wel belangrijk deze zoveel als mogelijk gelijk te houden. Bij afwijkingen van meer dan 3% kan je ABS gek gaan doen.

Per saldo is het verschil niet zo groot, al naar gelang het bandenmerk zitten er ook toleranties in, zodat qua breedte en hoogte en afhankelijk van het merk deze beide maten wel eens heel dicht bij elkaar kunnen komen.

Je moet je verder voorstellen dat een band 8mm profiel heeft, dit mag wettelijk tot 2mm afnemen dan heb je dus ook 6mm verschil :thumbup:

Ikzelf probeer ook altijd zo dicht mogelijk bij de originele afrolomvang te blijven, hogere banden zorgen immers voor een slechtere acceleratie maar wel een hogere top, mits de motor het toerental bij topsnelheid haalt met de hogere band.

215 kan qua breedte best op een 7,5J velg geen probleem, krijg je nog niet dat effect van een te smalle band op een te brede velg. Achter 225 kan hierbij ook op de 8,5J velg, valt binnen de genoemde 3%. Is alleen natuurlijk optisch niet zo mooi als een 245/er.

Ergo, het kan wat je wil. Zoals al vaker gezegd moet je wel bij de Z3 het bandenmerk-profiel van de voor en achteras gelijk houden.

Link naar reactie

Pierre

Hartelijk bedankt.

Geeft mij duidelijkheid, ik heb nml nog zoveel nieuwe banden liggen dat ik die eerst op wil maken vandaar waaronder een tweetal 215's. Weggooien kan altijd nog, alhowel niet in de kliko dat mag niet meer.

hi hi een hogere topsnelheid met een 1.8!! zullen andere zzz rijders me denk ik nog steeds inhalen, al zeker bij een stoplicht omdat ik dan nog langszamer wegkom.( niet lullig bedoelt, ik heb hem nml voor de fun en niet voor de snelheid)

245 zal optisch echt wel beter staan, maar ik denk dat van 205/60/15 naar 225/45/17 al een hele verbetering is voor achter.

Kijk kon het nu niet dan zou ik wel 245 kopen (want ik ga niet op die troep rijden die er nu onder zit) maar ik vind het ook zonde van ongeveer 300 euro ( voor de 245) als ik dmv schuiven met maten ook een goede wegligging heb, en niet teveel afwijking van afrolmaten etc etc waardoor ik aandrijving of ophanging oid ga beschadigen.

Uhh even nog een klein vraagje, wat gebeurt er anders als voor en achteras een ander profiel hebben, of waar kan ik dat lezen? Ik ben dat nog niet tegen gekomen

Link naar reactie

Uit diverse verhalen en vragen op het forum is gebleken dat narigheid met de wegligging ( sporen) werd verholpen door nieuwe banden.

Daarbij wordt vaak ook opgemerkt dat er verschillende bande merken / types gemonteerd waren voor <> achter.

Dus een bandenset van het zelfde merk , maar een ander profiel kan dus nadelig zijn voor de wegligging.

Om je achterbanden optisch te verbreden kun je spoorverbreders monteren.

15mm per wiel achter is een mooie waarde en wordt veel gebruikt.

Koop echter wel goede kwaliteit en passende (langere) bouten.

Let-op dit kan ook nadelige gevolgen hebben voor de wegligging

Het "sporen" wordt hiermee versterkt

Link naar reactie

Ok bedankt, dat wist ik niet dat het "sporen" van de auto door verschillende banden voor en achter werd beïnvloed.

Zoals al eerder gezegd is het een fun auto, dus ik ga eerst kijken hoe het staat, is het goed dan vind ik het best.

Nadeel van spoorverbreders is toch wel vaak dat lagers er sneller van slijten, dat zie ik zelf in de autoracerij waar ik in zit.

Zeker met de belastingen op het circuit kunnen we na 2 wedstrijden de lagers alweer vervangen. Weet ik dat dit extreme situaties zijn, maar geeft wel aan dat het in de praktijk dus ook op den duur kan gaan gebeuren.

Link naar reactie

De ZZZ is om een of andere reden erg gevoelig voor verschillende profielen voor en achter is inmiddels duidelijk vanuit de ervaring van vele rijders hier.

Theoretisch slijten de lagers idd sneller met spoorverbreders.

Ik heb het in mijn lange autogeschiedenis echter nog niet meegemaakt. En ja als ze dan na bijvoorbeeld na 100.000 Km ipv 140.000 Km moet vervangen dan is dat jammer.

Wie mooi wil zijn moet een beetje pijn lijden. :kisstogether:

Link naar reactie
Ik heb sinds kort 215 banden op 16 inch 7,5j velgen en bij mij lopen ze bij grote stuuruitslag tegen het plastic binnenspatbord aan maar goed mijn auto staat ook veel te laag dus ik denk dat wanneer je auto normaal (verlaagd) is je hier geen last van hebt. :thumbup:

zegt dus meer iets over je verlaging dan de bandenmaat.

Link naar reactie

Ik denk eerder dat het iets over de ET waardes van de velgen zegt maar dat wordt in beide post niet genoemd helaas. Hoe lager de ET (Einpresstiefe) hoe verder de velg naar buiten en dus kans op aanlopen.

Wilde even kijken hoe je dat woord ookalweer schreef en kwam dit stukje tegen van een Porsche site. Wel redelijk duidelijk uitgelegd:

ET

Link naar reactie

Heb je wel gelijk in echter er wordt gesproken over het aanlopen bij een grote stuuruitslag. Vandaar dat ik niet direct aan de ET-waardes dacht.

Bij een onjuiste ET-waarde wordt gesproken of een band/velgcombinatie uberhaupt in de wielkast past. (goede heldere uitleg trouwens)

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Ik lees hier al een en ander over einpresstiefe. Ik ben van plan een Z3 coupe 2.8 van 1999 te kopen.

Ik lees dat gangbaar is

Voor 7,5J x17 met 225/45

Achter 8,5Jx17 met 245/40

Klopt dat?

Welke ET waardes zij daarbij normaal of binnen welke marge?

En mocht ik naar 16 inch gaan voor bijv winterbanden, wat zij dan juiste velg en bandenmaten?

Alvast dank

Michiel

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.