Ga naar inhoud

verlagingsveren / volledige sets


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Jawel, ik heb eerst de zoekfunctie geprobeerd en het sticky topic voor de Z3 over banden, veren, etc. gelezen, maar ik heb juist een vraag over verlaging van de Z4. Ja, ik heb dit al gelezen Z4 en verlagen En ja, ik heb ook Ruud al gebeld :thumbup:

Ik vind mijn ZZZZ (met nieuwe velgen) te hoog op zijn poten staan. De velgen komen daardoor onvoldoende tot hun recht. Voor de liefhebber: ik heb geen M onderstel en velgen en banden hebben de volgende maten:

VA: 19/235/35 met ET 40

HA: 19/265/30 met ET 45

Even gebeld met Ruud en die heeft eigenlijk twee alternatieven:

1. Setje verlagingsveren van H&R. Kosten incl montage grofweg EUR 250,-

2. KW Schroefkit (2). Kosten incl. montage grofweg EUR 1300,-

Ik denk nu al het hele weekend na en je raadt het al: ik wil best EUR 1000,- meer uitgeven, maar dan moet het wel zin hebben. Bedenk daarbij dat mijn ZZZZ 2,5 jaar / 30.000 km oud is. De oorspronkelijke schokdempers zullen dan denk ik nog vrij redelijk zijn.

Nu mijn eigenlijke vraag: zijn er ervaringsdeskundigen ten aanzien van de combinatie Z4 met een van beide opties? Is optie 1 in het dagelijks (nou ja, weekends) gebruik bijvoorbeeld zo oncomfortabel dat ik me daar niet aan moet willen wagen? Jullie ervaringen zouden mij erg kunnen helpen bij de keuze!

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik rijd al enige tijd rond met een Eibach Pro Kit (alleen veren) icm M-onderstel. Kan niet anders zeggen dan dat ik daar uiterst tevreden over ben. Ook voor dagelijks gebruik zeer geschikt (rijd er zelf ook dagelijks mee). Mijn Z4 is nu ongeveer 30mm lager en is daardoor natuurlijk wel ietsje stugger geworden maar persoonlijk houd ik daar wel van.

H&R heb ik zelf geen ervaring mee maar zal wellicht wel ietsje lager en stugger zijn dan de Eibach set.

Onderstaand een foto van mijn ZZZZ icm Eibach ( 20mm spacers voor en 30mm spacers achter):

06122009035.jpg

06122009059.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Goed om te weten David, thanks!

Nog even voor mijn begrip; horen bij het M odnerstel ook andere schokdempers, of alleen andere veren? (m.a.w. zijn de schokdempers in een M specifiek berekend op kortere veren of niet)?

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator
Klopt inderdaad....bij het M-onderstel horen ook andere dempers! Het aantal cm's dat je omlaag gaat blijft in ieder geval wel gelijk meen ik... met of zonder M-onderstel.

David, een boute vraag nog: wat heb jij grofweg betaald voor veren + montage?

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Administrator

Update: al jullie goede adviezen ten spijt heb ik vandaag toch een setje KW schroefveren type 2 bij Ruud besteld ... :smart: :thumbup: Als het meezit zaterdag eronder en bijbehorende spacers passen.

Uiteraard snap ik zelf ook postpics.gif, dus die volgen snel!

Link naar reactie
Thanks en ook thanks David voor de PM! Ik ga Ruud maar weer eens lastig vallen dan ...
Update: al jullie goede adviezen ten spijt heb ik vandaag toch een setje KW schroefveren type 2 bij Ruud besteld ... :thumbup:

Ik geloof nooit dat Ruud dat als 'lastig vallen' ziet. Heeft 'ie weer een excuus om 'koffie te schenken' :schater:

Link naar reactie
  • Administrator
Ik ben in afwachting van levering van mn KW Variant 3 set...

Je hebt altijd baas boven baas he? :thumbup: Bij mij was de set ook niet meer bij de Nederlandse leverancier op voorraad, dus ik ga vanaf nu tot vrijdag duimen dat 't ding vanuit de fabriek op tijd bij Ruud is om er zaterdag al onder te kunnen...

Link naar reactie

Ik hoop het voor je, de mijne is rechtstreeks bij de fabriek besteld (via een vriend van me, hij is gecertificeerd/opgeleid bij KW) maar dat is al 3 weken geleden. De verwachting is dat het nog max 2 weken duurt :thumbup:

Kan niet wachten! Je gaat er zoooooo op vooruit.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Zo, ik heb net andersom gedaan, ik heb mijn ZZZZ opgehoogd :lmao: . Ben van een "is" of M-onderstel afgestapt. Originele BMW veren icm Koni's :o

Auto is nu echt stukken beter dan voorheen, en raak nergens meer drempels!

Hij staat inderdaad iets hoger op zijn poten, maar dat stoor me niet moet ik zeggen.

Veel plezier met de verlaging van je auto, ik zie nu in dat het behalve het zich ervan, je er niks op vooruit gaat qua wegligging, in ieder geval voor op de openbare weg :kisstogether:

Link naar reactie

Slecht stukje tekst, wanneer je diverse verlagingen hebt vergeleken met oem veren/schokbrekers mag je met een eerlijk oordeel komen.

Vergeet niet : wat je als tekst hier neerzet wordt gelezen door velen waaronder ook minder technische mensen die dit zomaar van je over zouden nemen.

Een goede verlaging draagt wel degelijk bij aan een betere wegliging, ook op de openbare weg !!!

ik zie nu in dat het behalve het zich ervan, je er niks op vooruit gaat qua wegligging, in ieder geval voor op de openbare weg :kisstogether:
Link naar reactie
  • Administrator

Eens Ruud!

Ik heb inmiddels de KW2 verlaginsset door Ruud laten monteren en de ZZZZ plakt nu echt op de weg in vergelijking met voorheen. Dat merk je echt heel duidelijk wanneer je bijvoorbeeld volenthousiast een klaverblad neemt. Maar ook in andere bochten is het verschil echt duidelijk. Los van het optische effect dus al een waanzinnig verschil. Ik ben het dus ook absoluut niet met je eens Salukje. Ik geloof er ook weinig van dat door een verhoging de wegligging in (snelle) bochten beter wordt. Dat het tot een comfortverhoging leidt geloof ik meteen, maar een betere wegligging lijkt me stug.

Bovendien vraag ik me af of je je oordeel op meer baseert dan de overgang van M onderstel naar gewoon. Dat M onderstel is op geen enkele wijze een vergelijking met de KW2 set. Een M onderstel scheelt "maar" 1,5 cm ten opzichte van een normaal onderstel en heeft bovendien hele andere (niet instelbare) dempers. Mijn auto ligt nu nog centimeters lager dan met een M onderstel. Dat beinvloedt de wegligging dus ook veel sterker dan alleen een M onderstel. En tot slot je opmerking over geen drempels raken: als jij met alleen een M onderstel al drempels raakt, dan doe je volgens mij iets verkeerd...

Link naar reactie

Helaas raakte ik enkele drempels,bij stapvoets rijden! maar we weten allemaal dat de hoogte ervan behoorlijk kan verschillen. Ik heb mijn auto niet opgehoogd maar terug naar zijn originele hoogte gezet en ten opzichte van de M-onderstel, kan ik nu veel beter de bochten door. Comfort is niet super beter geworden, omdat ik nieuwe schokdempers heb van koni die stugger zijn dan de originele sachs dempers. Iedereen weet hier denk ik wel dat verlagen iets bijdraag aan de wegligging, weet het verschil tussen een raceauto en een Jeep, maar ik heb te vaak slechte verlaggingen gezien die super zijn op een mooie klaverblad, maar in bochten waarvan het wegdek hier en daar een putje bevat, een ramp wordt. En een verstandig mens zal niet zomaar iets aan z' n auto gaan doen zonder navraag te doen bij andere, of zijn eigen ervaring te raadplegen, dus zomaar mijn ervaring/mening opvolgen.

Ik blijf erbij dat verlagen niet altijd de beste oplossing is. :thumbup: (voor normaal gebruik, geen circuit dus)

Link naar reactie

Ik heb onder de M een Eibach Pro Street schroefset liggen en moet zeggen dat ik het persoonlijk helemaal geweldig vind! Nu heb ik geen ervaring met de KW sets maar denk dat Eibach ,als je een schroefset zoekt ,ook zeker in overweging genomen kan worden :thumbup:

Voorheen verlaagde ik mijn auto's enkel met een Eibach Pro Kit (veren), op zich prima maar merk toch wel dat dit nog even een stuk beter is!

Link naar reactie
  • Administrator
Nu heb ik geen ervaring met de KW sets maar denk dat Eibach ,als je een schroefset zoekt ,ook zeker in overweging genomen kan worden :thumbup:

Eens, ik heb er alleen niet voor gekozen omdat er iets mee was. Volgens mij was het dat Eibach de schroefsets wel zelf assembleert, en er eigen veren bij levert, maar dat de dempers evengoed van KW zijn o.i.d. ... Eibach was volgens mij wel fors duurder en dus was het zoiets van kosten / baten / lasten, u weet wel ... B)

Link naar reactie
Eens, ik heb er alleen niet voor gekozen omdat er iets mee was. Volgens mij was het dat Eibach de schroefsets wel zelf assembleert, en er eigen veren bij levert, maar dat de dempers evengoed van KW zijn o.i.d. ... Eibach was volgens mij wel fors duurder en dus was het zoiets van kosten / baten / lasten, u weet wel ... :thumbup:

Ach soo...tja bij mij zat het er al onder dus dat was mooi meegenomen...met dank aan de hr. van Epscheuten..

Ruud klopt dat voor wat betreft de dempers ?

Link naar reactie
  • Administrator
Eibach gebruikt Bilstein dempers op zijn sets.

Eibach is een verenfabrikant.

Ik vraag me af of dat (altijd) klopt en / of dat het misschien per set verschilt. Op diverse fora wordt ook gezegd dat Eibach zelf desgevraagd aangeeft KW dempers te gebruiken...

Link naar reactie
Ik vraag me af of dat (altijd) klopt en / of dat het misschien per set verschilt. Op diverse fora wordt ook gezegd dat Eibach zelf desgevraagd aangeeft KW dempers te gebruiken...
Ik vraag me af of dat (altijd) klopt en / of dat het misschien per set verschilt. Op diverse fora wordt ook gezegd dat Eibach zelf desgevraagd aangeeft KW dempers te gebruiken...

Klopt, Eibach gebruikt ook KW, oa voor E46 M3.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.