Ga naar inhoud

Upgrade Z3 2.8 --> Z3/Z4 3.0


///Maikel

Aanbevolen berichten

Ik had al enkele keren laten vallen dat ik ergens in de nabije toekomst misschien onze geliefde Z3 2.8 wens te verkopen.

Liefst zou er terug een cabrio/roadster voor in de plaats moeten komen, wat uiteraard de keuzes beperkt. Wat wel zeker is, is dat er een beetje meer power in mag zitten. :birthday:

Ik dacht aan volgende wagens:

E46 M3

Nissan 350Z

Z4 3.0

Z3 3.0

Nu, er zijn hier ongetwijfeld enkele members die de overstap van een 2.8 naar een 3.0 gemaakt hebben (joostvdl bijv :thumbup: )

Ik vroeg me af of het verschil merkbaar is. Daarmee bedoel ik, is de +/- 40pk extra voldoende meer om het verschil in jaarlijkse taxen en inschrijftax te verantwoorden? Scheelt toch algauw +/- 800 euro bij inschrijving... :drank:

Natuurlijk, een 3.0 is dan weer een stuk voordeliger dan een M-etje waar je per jaar een goede 2000 euro tax mag voor neertellen :drank: Om nog maar te zwijgen van de BIV/inschrijftaks...

Ik ben ook aan het denken over een 540i (E39), Audi S6 of zelfs een M5 (E39), maar ik vrees dat ik dan komende zomer vol afgunst naar m'n broertjes hun topless Z'tjes zal zitten geilen :schater:

Dus, wie kan me even het verschil schetsen tussen een 2.8 en een 3.0 :guitar:

Thx!

Maikel

Link naar reactie
  • Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody

ik denk dat je gewoon eens met een 3.0 moet gaan rijden, dat zegt veel meer dan 1000 woorden.

Overigens heb je wel een mooi verlanglijstje.. van sport sedan tot roadster :birthday:

Hoewel ik geen ervaring heb met de 3.0 en laat staan de :guitar:, maar 40pk moet je wel merken hoor, bovendien zal ie meer NM's hebben.

Succes, ben benieuwd wat je gaat doen :thumbup:

(blijven rijden in je 2.8, is trouwens ook geen straf..)

Link naar reactie

Momenteel rijd ik in een 2.8, hiervoor een Z3 3.0, Z3 :guitar: Coupe, Z4 3.0 met fohn gehad. Die laatste tellen we maar even niet mee in dit toonaangevende, vergelijkend warenonderzoek:

Het verschil tussen de :drank: en de 3.0 is aanzienlijk, echt een heel andere beleving. De hoogtoerige :drank: motor blijft gaan, terwijl de 3.0 toch wat rustiger blijft (al heb ik aardig wat :wub: tjes in de weg gereden tijdens het knallen :schater: ). Het verschil tussen de 3.0 en de 2.8 is tot de 200km/u redelijk beperkt, daarboven merk je toch dat de 3.0 meer power heeft.

Eerlijkgezegd zou ik de 2.8 er niet uit doen voor een 3.0 puur voor de extra power. Misschien omdat het iets modernere techniek is :thumbup: ? Het verschil op papier is groter dan ik in de praktijk ervaar. Nu heb ik pas 500km met de Coupe gereden (in een week :birthday: ) dus de indruk is nog wat vers.

Link naar reactie
Eerlijkgezegd zou ik de 2.8 er niet uit doen voor een 3.0 puur voor de extra power.

Heb deze vaststelling ook al een tijdje geleden gedaan, mede met de berekening wat een 3.0 mijn in Belgie gewoon al kost om te "mogen" gebruiken.

En het feit dat het louter om een funcar gaat en niet dagelijks (of zelfs wekelijks) wordt gebruikt, heb ik ook afgewogen in die overweging.

Kwam dus tot de conclusie dat de 2.8 me steeds weer een geweldig gevoel geeft om mee te rijden (zeker als je dagelijks met een diesel rondkachelt) en dat de extra kosten toch te veel extra zijn om iets wat ik dan zo weinig gebruik...

Maar laat je door mij niet afhouden van de aankoop van een geweldig :birthday: onster (of een trackQP :schater: )

Link naar reactie

Mijn overstap was van een Z3 2.8 naar Z4 3.0. Dus eigenlijk twee stapjes. Ten eerste maar even de overzstap van de Z3 naar de Z4. Dat is mij heel erg goed bevallen. Ik zal niet snel meer terug naar de Z3 gaan (of het moet een QP zijn zodat ik mijn hond mee kan nemen :schater: ) Het is een modernere auto ook op het gebied van styling. Het rijgedrag is ook wat beter.

Dan de overstap van de 2.8 naar de 3.0. Het beste vergelijk is dat ik in eerste instantie een Z4 2.5 getest heb. Deze heeft qua specs de zelfde waardes dan de Z3. Ik werd daar dus toen niet echt warm of koud van omdat ik toch ook wel net ff wat meer kick in the back wilde hebben.

Toen ik eenmaal in de 3.0 gereden had, was ik meer dan overtuigd dat dit wel weer wat meer fun inbracht dan de 2.8. Ik ben van mening dat van 0-250 kmh de Z4 3.0 meer fun geeft dan de 2.8. En ook met knallen heb ik zelfs zonder compressor in de voorste regione gewoon mee kunnen rijden (met opmerkingen van :birthday: rijders dat die 3.0 zo standaard toch wel heel erg snel was en zeer goed mee kwam.

En op het circuit doet ie ook goed van zich spreken.

Al met al.... als de centen het niet tegen houden. Ga voor de 3.0.

Ow ja. zeker net zo zuinig als de 2.8 overigens....

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Maar laten we eerlijk zijn, op top rijden is ook niet zoveel aan.. ze houden toch allemaal rond de 250 op.. (3.0 en de :thumbup: )

Ik neem aan (heb helaas geen ervaring met een :m: ) dat het hoge fun gehaalte met een :m: vooral in de tussen sprintjes ligt etc..

en niet met je "pedaal tot het metaal" afwacht wanneer het ophoudt.

m.a.w.

als je toch gaat/wil overstappen,....

Link naar reactie

jullie maken het wel heeeeel errug moeilijk :schater:

wel of niet of wel :m:

Alvast bedankt voor de reacties iedereen.

De vervanger zal hoogstwaarschijnlijk een 3.0 worden. Zeker is het allemaal nog niet, maar soms kan het snel gaan (niwaar Martijn :thumbup: )

Joost, had jij trouwens een handgeschakelde of automaat 3.0

Link naar reactie

Een upgrade van een Z3 2.8 naar een Z3 3.0 lijkt me niet zo heel erg zinvol (zeg ik zonder enige ervaring, op gut feeling).

Ik ben meer van het Navigator-gedachten-goed: Genieten van 192/193pk is heerlijk als je daily een 140-ish pk diesel is!

Als je dan gaat upgraden zou ik het meteen goed doen Maikel, upgraden naar een 3.0si Z4, als je dan toch bezig bent kun je net zo goed meteen de coupe versie nemen!! :thumbup:

Wel denk ik dat je bij de genoemde "grote bakken" ( :m: 5 en zo) het "korte, compacte" van de Z gaat missen, om maar niet te spreken van het missen dat je 10 km op 1 liter benzine kunt rijden.

Link naar reactie

Tja...

Heb weinig Z4 ervaring persoonlijk...

't Is een tijdje geleden dat ik een 2.8 had, maar het verschil met een 3.0 is,

zoals al gezegd, niet echt groot. Het is merkbaar, maar in de trand van

'ik wil meer vermogen' zou ik de overstap niet maken.

Een Z4 3.0Si voel misschien wel een stuk sneller zoals Ruud al aangaf.

Je Eisenmann beïnvloedt de beleving waarschijnlijk ook een beetje... :thumbup:

Misschien lijkt een standaard 3.0 dan wel langzamer.

Link naar reactie
Indien je een handbak hebt is het vermogens probleem binnen een week opgelost --> http://www.mosselmanturbo.com/index.php?id=146

Mag niet in Belgique :thumbup:

Hoewel...Maikel rijdt al rond met illegale Brembo schijven en Ferodo blokken, dus zo'n fohntje erbij kan niet zoveel kwaad :m:

Link naar reactie

Om reden van het vermogen alleen zou ik niet de 3.0 nemen.

Als je huidige Zet prima bevalt , maar het vermogen kriebelt een beetje , probeer dan eens chip tuning.

Firma Tunex doet dit deze maand voor ca 250€ . Je mag daar geen wonderen van verwachten , maar 5 tot 10% winst is haalbaar.

Wat misschien belangrijker is (, zij zeggen ) , dat ze jouw voorkeuren een beetje kunnen verwerken.

Bijvoorbeeld de reactie snelheid van het gaspedaal , koppel middengebied verhogen etc.

Ik vind mijn 3.0 traag oppakkenvergeleken bij mijn subaru forrester (turbo) . De SOUB is veeel gretiger en hangt lekker aan het gas.

Zoals bij een race motor. Dat mis ik een beetje bij mijn 3.0.

Link naar reactie

Ik heb zelf diverse BMW's gehad waaronder een 540 4.4. Hou er rekening mee dat dit een volstrekt andere auto is!! Reterap maar erg statisch. Fantastisch op de Autobahn en een enorme zuiper op de binnenweg. Zo'n 1:6 bij normaal rijgedrag...

Zelf heb ik nu 'n 2.8 roadster met 'n Eisenmann en zou die niet omruilen voor een 3.0. Die 2.8 is een van de fijnste motoren door BMW gemaakt. Ik heb 'm ook in een 7 gehad..

Zonde van je geld, lekker genieten van 193pk en je geld gebruiken om te pimpen.

suc6

Ronald

Link naar reactie

Ik kan je alleen maar aanraden om direct voor de M te gaan. Ik heb zelf de hele serie doorlopen (2.8, 3.0 en M), waar ik met de laatste 2 minstens 40.000km gedaan heb. De 2.8 is logisch, zuinig, goedkoop en fun. De 3.0 heeft een duidelijk donkerder timbre, verbruikt minder en heeft een moderner antislipsysteem, maar er zijn er redelijk wat die olie lusten. De M dan, die staat gewoon los van het verhaal, dat is de knalbak waar je als kind van droomde. PUNT. Het ergste van al is dat de M ook letterlijk zo veel beter rijdt! Nog meer koppel als de 3.0 en toch die verschrikkelijke power bovenin. Ze zijn niet duurder in onderhoud zolang je alles mooi bijhoudt en het nodige op tijd vervangt. Ik heb in mijn topic eens een vergelijking gemaakt als ik de M pas had, moet je mss maar eens lezen.

Overstappen vd 2.8 naar de 3.0 moet je niet doen voor het rijplezier. Vind je een 3.0 met mooiere opties, kleur of wat, dan kan je het overwegen. Maar het verschil in prestaties is niet zo groot. Van 1 vd de twee voorgaande overstappen naar een M: Direct als je de dollars hebt. Je zal het je NOOIT beklagen. Btw, mdv rijdt binnen een half jaar weer met +300pk :nono:

Uiteraard is dit 100% subjectief en louter mijn persoonlijke mening, met alle respect voor alle andere meningen :(

Link naar reactie
Eigenlijk kan je gewoon zeggen, dat als je te vroeg een :( hebt (gehad)

je gewoon verziekt bent voor het leven.. die 300+pk zullen wel snel wennen en al het andere is gelijk niets meer.. :schater:

:schater::schater: Is waarschijnlijk helaas wel een beetje waar.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.