Ga naar inhoud

Extreem vochtprobleem


Aanbevolen berichten

Beste mede-BMW'ers

Ik heb paar weken terug al hier op het forum gevraagd hoe het nou komt dat tijdens deze winter mijn voorruit ongeveer een half uur nodig heeft om te ontwasemen. Mijn hardtop heb ik (volgens mij) goed bevestigd, als het goed is nergens een lek, maar aangezien ik geen airco heb moest ik iedere keer de voorruit zeker 10 minuten minstens ontwasemen voordat ik 's avonds kon rijden. Omdat het extreem koud is wellicht?

Ik heb de auto al 2 winters full-time gebruikt, 2 winters met hardtop erop, en 1 winters zonder dit probleem. Hebben we nu echt een extreem koude winter, of is er iets aan mijn auto veranderd waardoor ik dit probleem heb?

Nu echter!! is het probleem veel groter geworden!!! Als ik nu overdag de auto zie staan en hem wil gebruiken, is de auto van binnen gewoon NAT! Zelfs overdag he, dus wanneer het zonnetje ook nog een beetje schijnt. Mijn voorruit is 1 grote druppel; mijn hardtop-achterruit idem, en de zijruitjes hebben ook 1 grote laag water erover. Ik heb werkelijk een handdoek nodig om alles af te nemen van binnen als ik ga zitten, en die handdoek is dan ook gewoon doorweekt :unsure: ... Vervelende is dat de auto ook een vochtlucht heeft gekregen. Ik heb geen zin om schimmels te kweken, dus ik laat de auto bij Loogman deze week voor een hele dag uitdrogen met een kacheltje erin, ik hoop dan dat het meeste vocht verdwenen is. Ik ben vooral ook bang voor mijn softtop, want als die laag water die op de hardtop-achterruit zit ook nog naar beneden druppelt, wordt de softtop van binnen nat, en wie weet is die zometeen groen ipv beige!! :thumbsup:

Ik heb echt geen idee hoe dit komt, en het is enorm irritant om in die vochtlucht te moeten stappen iedere keer, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Voor zover ik weet zie ik nergens een lek, sluit alles goed aan, en zit de hardtop erop zoals ik dat altijd heb gedaan! Twee jaar zonder problemen!

Heeft iemand ervaring met dit probleem (gehad)? Tips? Graag! Thanks :holiday:

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody

Ik heb het dan niet zo erg als jij hebt, maar mij is ook opgevallen dat het de laatste tijd erger is.

Gelukkig heb ik airco, maar dat halveert slechts de ontwassem tijd, naar 5 min. :schater:

Volgens mij komt het door het vochtige weer, er zit denk'k meer water in de atmosfeer.

ik heb al zitten denken om vocht-vreters oid gewoon 's avonds in de auto te leggen/hangen..

Link naar reactie

wow wat een verhaal, het kan haast niet anders dan dat er toch ergens een lek zit :thumbsup: de links van Tja geven al aardig wat suggesties.

Ipv de auto naar Loogman, eerst op zoek naar de oorzaak. In Reeuwijk, bijvoorbeeld.

:holiday: kan het niet laten (of toch een QP kopen :unsure: )

Link naar reactie

Thanks voor de reacties.

Ik weet het Ruud, maar dit is meer dan condens! Dit is werkelijk een soort laag water over iedere ruit, zo erg kan echt niet normaal zijn. Bovendien die vochtlucht in de auto die iedere keer erger wordt. Ik heb dit 2 winters niet gehad he..

Ik ga deze week checken of het misschien aan de hardtop ligt; mischien zit daar een lek in ergens. Ik laat de auto drogen en doe m'n hardtop in de opslag en sluit de auto af met softtop voor een paar dagen. Kijken of het probleem dan blijft..

:offtopic:

Link naar reactie

@ Bluez Brother:

Ik heb het nog niet gechecked.. Vandaag helaas geen tijd gehad. Deze week gaat de hardtop eraf, laat ik de auto een paar dagen met softtop staan en dan kijk ik hoe het gaat.

@ Jos:

Ik weet niet precies hoe alle afdichtingen horen te zitten, waar lekkages zouden kunnen zitten. Er zijn twee dingen die ik wel weet:

- Met hardtop erop lekt er soms water linksvoor bij de aansluiting van raam-rubber, maar ik merk dat probleem alleen op als de deur even open en dicht is geweest, dan blijft het een paar minuten beetje druppelen daar..

- Rechts (zo lijkt het in ieder geval) sluit het raam heel anders aan op de rubbers van de hardtop dan links. Links lijkt het alsof het raam de rubbers 'dichtduwt' en rechts is dit slechts half het geval en wordt de andere helft van het raam door de rubbers omvat. Is mij nog nooit opgevallen tot vandaag, maar ik heb niet het idee dat er bij het rechterportier meer water naar binnen komt.

Is het overigens mogelijk dat 1 lek (bijvoorbeeld bij een portier) er voor kan zorgen dat alle ramen werkelijk drijfnat zijn? Het enige wat ik dan zou verwachten is een plasje water! Maar dit verergert ook nog 'ns het rijgenot, aangezien de fun uit de rijtijd verkleind wordt :offtopic:

Link naar reactie
Is het overigens mogelijk dat 1 lek (bijvoorbeeld bij een portier) er voor kan zorgen dat alle ramen werkelijk drijfnat zijn? Het enige wat ik dan zou verwachten is een plasje water! Maar dit verergert ook nog 'ns het rijgenot, aangezien de fun uit de rijtijd verkleind wordt :offtopic:

Als je ramen aan de binnenkant werkelijk zo nat zijn dan ligt er gewoon ergens veel water in je auto. Dit kan zijn kofferbak, portieren, passagiersruimte en zelfs onder de motorkap. Als je waterafvoer ergens verstopt zit kan het overtollige water ook naar binnen lopen....... Dit moet op te sporen zijn onder de bekleding op de vloer......

Link naar reactie
Er moet ingetwijfeld ergens een plas water staan in je auto.... check je rubbers en afdichtingen zou ik zeggen.

Het is erg frustrerend, ik heb zelf ook lekkage. Bij mij zijn de vloermatten links en recht constant nat.

Met als gevolg dat ik de auto een aantal minuten droog moet trekken met de airco.

Bij mij is het volgens mij links, een slechte sluiting met raam en softop en rechts is het onderaan de A style bij de deur.

Het is zeker niet zo erg als bij jou, maar het idee dat er water in je auto staat is erg irritant..

Hopen dat je het snel vindt!

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik heb vandaag ontdekt wat het bij mij is.. :unsure:

De sluiting van de hardtop, bij het zij-portier aan de passagiers-kant, tegen de vooruit..(het bekende euvel)

Daar komt water langs/door de rubbers.. Ik zag zo tijdens het remmen een straaltje naar binnen lopen..

Het rare is dat op het oog toch echt perfect aansluit.. :blink:

Binnenkort maar eens proberen te verhelpen met een klodder vaseline. :thumbup:

Link naar reactie

@ Sander:

Dat klinkt misschien wel als iets handigs, de auto staat immers constant buiten in een regenachtig land, hoeveel kost zoiets?

@ Z3-Widebody:

Ik heb EXACT hetzelfde, maar dat heb ik al meer dan 2 jaar, en nooit is het echt een plas geworden :S.. Nouja, ik ga zometeen weer even de auto in, kijken wat nu de status is. Helaas nog niet de tijd gehad om de hardtop eraf te halen. Wellicht is een outdoor-hoes toch wel een idee, er staan verderop nog wat MX'jes en Z3'tjes ook onder zo'n hoes..

Ik laat wel weten als ik weet waar het aan ligt.. Word er wel gek van want ik kan geen andere lekkages vinden :thumbup: Nou goed, update wacht dus!

thanks voor de reacties

Link naar reactie

over dat drijfnat zijn: als er eenmaal flink water in is gelopen is het niet zomaar met een ritje weer droog.

Bij een Astra was een simpel rubber rond de luchtinlaat scheef gemonteerd na een voorruitwissel: ramen drijf en drijfnat. Bekleding onder de middenconsole was doorweekt en dat gaat via de lucht neerslaan tegen de ruiten. Tot druppels aan toe.

Bij een Vectra was een klein (minder dan een mm) scheurtje er de oorzaak van dat na een dag regen (tjah, strategische plaats waar het water zich verzamelde om afgevoerd te worden) het reservewiel zowat onder water lag. En dus de auto ook altijd voorzien van voldoende vocht om alles te beslaan. Door automatische airco schuif je het probleem wel weg maar oplossen is beter.

En bij de E39 liep via de binnenkant van de portieren het water net over het drempeltje maar onder het kunststof stripje naar de bekleding. Die was dus maar iets van een handbreedte nat maar het water ging netjes omlaag en doorweekte daar een of ander geluiddempend materiaal. Ook hier vocht op de ruiten. Hier was ik gelukkig vlot bij (bekend euvel met die kit van de portieren) maar het duurde wel een dag of drie in de zon met ramen open en de bekleding los om te luchten voor het droog was.

Zelfde euvel met die portieren bij een Passat gehad: daar bleek het laagste deel onder de voorstoel te zijn, waar ook de stuurmodule van de verlichting zit met allemaal fijne stekkertjes die vocht niet leuk vinden.....

Maar goed: je hoeft het lek niet te zien van buiten of van binnen. Bewijs is er duidelijk genoeg. Bekleding los, slang erop (douche van boven, niet hard erop spuiten want dan is alles wel lek te krijgen) en zoeken maar.

Link naar reactie
En bij de E39 liep via de binnenkant van de portieren het water net over het drempeltje maar onder het kunststof stripje naar de bekleding. Die was dus maar iets van een handbreedte nat maar het water ging netjes omlaag en doorweekte daar een of ander geluiddempend materiaal. Ook hier vocht op de ruiten. Hier was ik gelukkig vlot bij (bekend euvel met die kit van de portieren) maar het duurde wel een dag of drie in de zon met ramen open en de bekleding los om te luchten voor het droog was.

Maar goed: je hoeft het lek niet te zien van buiten of van binnen. Bewijs is er duidelijk genoeg. Bekleding los, slang erop (douche van boven, niet hard erop spuiten want dan is alles wel lek te krijgen) en zoeken maar.

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn E39 touring en lekkage langs de rubbers van de achterklep.

Een nat tapijtje ( geen plas > maar vochtig) was al genoeg om de ramen aan de binnenkant nat te maken.

En en klein stukje rijden met de verwarming verdrijft al het binnenzittende vocht niet.

Vocht slaat neer op de koudste plek. Als je de voorruit verwarmt , wordt deze vochtvrij. Maaar het vocht is nog niet uit de auto.

Hiervoor moet je veel langer ventileren.

Succes

Link naar reactie
over dat drijfnat zijn: als er eenmaal flink water in is gelopen is het niet zomaar met een ritje weer droog.

Bij een Astra was een simpel rubber rond de luchtinlaat scheef gemonteerd na een voorruitwissel: ramen drijf en drijfnat. Bekleding onder de middenconsole was doorweekt en dat gaat via de lucht neerslaan tegen de ruiten. Tot druppels aan toe.

Bij een Vectra was een klein (minder dan een mm) scheurtje er de oorzaak van dat na een dag regen (tjah, strategische plaats waar het water zich verzamelde om afgevoerd te worden) het reservewiel zowat onder water lag. En dus de auto ook altijd voorzien van voldoende vocht om alles te beslaan. Door automatische airco schuif je het probleem wel weg maar oplossen is beter.

En bij de E39 liep via de binnenkant van de portieren het water net over het drempeltje maar onder het kunststof stripje naar de bekleding. Die was dus maar iets van een handbreedte nat maar het water ging netjes omlaag en doorweekte daar een of ander geluiddempend materiaal. Ook hier vocht op de ruiten. Hier was ik gelukkig vlot bij (bekend euvel met die kit van de portieren) maar het duurde wel een dag of drie in de zon met ramen open en de bekleding los om te luchten voor het droog was.

Zelfde euvel met die portieren bij een Passat gehad: daar bleek het laagste deel onder de voorstoel te zijn, waar ook de stuurmodule van de verlichting zit met allemaal fijne stekkertjes die vocht niet leuk vinden.....

Maar goed: je hoeft het lek niet te zien van buiten of van binnen. Bewijs is er duidelijk genoeg. Bekleding los, slang erop (douche van boven, niet hard erop spuiten want dan is alles wel lek te krijgen) en zoeken maar.

Ik heb hetzelfde gehad bij mijn E39 touring en lekkage langs de rubbers van de achterklep.

Een nat tapijtje ( geen plas > maar vochtig) was al genoeg om de ramen aan de binnenkant nat te maken.

En en klein stukje rijden met de verwarming verdrijft al het binnenzittende vocht niet.

Vocht slaat neer op de koudste plek. Als je de voorruit verwarmt , wordt deze vochtvrij. Maaar het vocht is nog niet uit de auto.

Hiervoor moet je veel langer ventileren.

Succes

Wat raden jullie aan? Ik kan namelijk zien dat in mijn rails van beiden stoelen ook vocht is neergeslagen; niet zo'n beetje ook. Is het nodig bijvoorbeeld hier de stoelen helemaal gedemonteerd worden en de rails apart schoongemaakt? Andere plasjes water zijn wel redelijk verdwenen na een uurtje rijden met verwarming aan.

Denken jullie dat een kachel in de auto laten plaatsen voor een dagje het meeste vocht eruit haalt? Of moet ik naar Roodkapje om een en ander te laten demonteren en apart uit te laten drogen? Is wel heel gezellig natuurlijk weer, maar wel zo'n gedoe.. :thumbsup:

Link naar reactie
Wat raden jullie aan? Ik kan namelijk zien dat in mijn rails van beiden stoelen ook vocht is neergeslagen; niet zo'n beetje ook. Is het nodig bijvoorbeeld hier de stoelen helemaal gedemonteerd worden en de rails apart schoongemaakt? Andere plasjes water zijn wel redelijk verdwenen na een uurtje rijden met verwarming aan.

Denken jullie dat een kachel in de auto laten plaatsen voor een dagje het meeste vocht eruit haalt? Of moet ik naar Roodkapje om een en ander te laten demonteren en apart uit te laten drogen? Is wel heel gezellig natuurlijk weer, maar wel zo'n gedoe.. :thumbsup:

ik begrijp dat je geen garage hebt? ramen open op een droge dag (kan dus ook bij vriesdroog zijn) of meerdere dagen (liefst) werkt het best. Met het hele dak open nog beter natuurlijk, dat is pas ventileren!

Kacheltje kan wel maar dan moet de lucht er wel uit: warme lucht neem het vocht op maar zodra het afkoelt slaat het weer neer.

kacheltje plus vochtopnemer (de zak van Sander E bijv. ) helpt denk ik goed: vocht van bekleding in de warme lucht, uit de warme lucht in de zak, zak uit de auto en leegmaken/laten verdampen.

Eerste stap kan ook rigoreuzer: ik heb een gaatje in een rubberdopje geboord onderin de reservewielbak van de Vectra.

Link naar reactie

Ik heb een Seat Leon gehad met lekkage. Bleek achteraf een constuctiefout te zijn in de afdichting in de achterportieren. Gevolg was wel dat de vloerbekleidng zeiknat was en de foam eronder. Erachter gekomen doordat de stofzuiger het begaf na een schoonmaakbeurt van de vloerbekleding. Stofzuiger zeiknat aan de binnenkant. :birthday: Vochtvreter is absoluut niet afdoende en neemt ook de oorzaak niet weg.

Gezien je extreme vochtprobleem lijkt het erop dat de vloerbekleding zeiknat moet zijn. Haal maar eens de strip weg van de dorpel, dan kun daarna onder de vloerbekleding kijken/voelen.

Verrassend dat het nog niet gemeld is, maar wat ook kan zijn is dat naast de bekende lekkage bij de voorruitstijl en derde remlicht (check accubak in kofferbak) de opvangbakjes achter de portieren (zeg maar bij de hardtopbevestigingspunten) verstopt kunnen zijn. Hemelwater welke van de softtop afloopt komt daar terecht. Als het verstopt is loopt het water langs de bekleding naar het laagste punt....

Link naar reactie

Thanks Bridders, ik ga het even checken! De vloermatten zijn inderdaad z**knat helaas.. Ik ga de hele auto goed doorluchten dit weekend en even goed checken waar de lekkage zit. Sowieso moet die prop in de A-stijl bij mij ook gedicht worden, want als je een maal je duur of raam hebt geopendin m'n auto, en het regent, loopt 'ie vol...

Nou goed na het ventileren laat ik ook wel ff weten wat de uitkomst is :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.