Ga naar inhoud

Roar Filter


Mus

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een Roar filter (roarfilters.com) gekocht voor mijn Z3 3.0.

Alle delen sluiten goed aan en ik maak me geen zorgen om warme lucht.

Het filter zou specifiek voor mijn type auto zijn, maar het past niet echt goed <_< ...

Gemonteerd...

52207390.jpg

74064098.jpg

Zoals te zien past het zo nét en het filter trekt de rubberbuis naar het inlaatspruitstuk

behoorlijk omlaag zodat die platter en breder wordt (wat mij niet de bedoeling lijkt).

Het middenstuk (groene stip) is iets te lang, maar bezwaarlijker is dat er geen knik/bocht in zit.

De diameter van het stuk is 85mm (valt in de twee met rood aangegeven rubbers). Nu ben ik al bij een gewone tuning winkel geweest, u kent ze wel. Veel universele delen. Hebben buizen met verschillende hoeken/bochten, maar de breedsten zijn 76mm. Dit zou, met rubberen ringen, wel passen. Maar dan kan ik alleen een soort montage kit aanschaffen van 45 euro, terwijl ik alleen één buisje nodig heb.

Siliconen buizen van die afmeting zitten rond de 60 euro. Mocht ik geen andere uitweg zien,

wordt het een van die oplossingen...Maar ik hoop dat iemand met een creatief alternatief komt :unsure: ...

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gast Z3-Widebody
Maar ik hoop dat iemand met een creatief alternatief komt

Op E-bay plaatsen en je originalo er weer onder plaatsen, los van het feit dat het geluid wel mooier is met zo'n ding..

heb je een verwaarloosbaar vermogenstoename..

Ohja,.. hoewel ik geen expert ben,.. lijkt mij het afplaten van die rubberen buis niet een al te groot probleem, immers je omtrek blijft gelijk..

alleen dan in een ovale vorm inplaats van rond.

Link naar reactie

Thanks voor de info,

Ik ben op de hoogte van de blijvende discussie, wel of geen luchtfilter...

Maar die paar pk meer of minder lig ik niet wakker van, gaat me puur om het geluid

en dat er niks kapot gaat. Dat brandstof verhaal klinkt trouwens wel verleidelijk <_< .

Link naar reactie
Thanks voor de info,

Ik ben op de hoogte van de blijvende discussie, wel of geen luchtfilter...

Maar die paar pk meer of minder lig ik niet wakker van, gaat me puur om het geluid

en dat er niks kapot gaat. Dat brandstof verhaal klinkt trouwens wel verleidelijk :unsure: .

Even met een slijptol het middelste stuk buis doormidden slijpen.

en dan beide zeiden in de juiste hoek afslijpen. En de slijpranden even met een lamellen schijf 3 cm van de buis opruwen.

Wat fijne geweven polyester matjes (als de portomonee het toelaat carbon) en een beetje epoxy hars en butanox

En hiermee vervolgens de twee delen weer aan elkaar vast lamineren in de juiste hoek.

ongeveer een uurtje werk en kost ongeveer 15 euro. <_<

Suc6!

Link naar reactie

Ik kan uit de foto's niet opmaken hoe ernstig die vernauwing is, maar wil ook even meepraten:

Door het slagvolume van een motor zuigt die in een bepaalde tijd een hoeveelheid lucht aan, dus wat eigenlijk de kunst is (bij een standaard motor) om een vernauwing (venturie) in het aanzuigkanaal te plaatsen om de luchtsnelheid te verhogen, ........ iets meer lucht resulteerd in mooier/sneller oppakken en in theorie een lager brandstof gebruik. :unsure:
Ik zou denken: een vernauwing geeft weerstand en resulteert daarmee in een verminderde luchtaanvoer.

Met een venturie kun je dan ter plaatse wel een snelheidsverhoging creëren, zodra de diameter weer toeneemt ben je dat 'voordeel' kwijt. Uiteindelijk heb je wel het inmiddels geleden nadeel van de extra weerstand.

Denk dat het meer om de doorgang gaat, maar das ook een gok...

Dat denk ik ook. Je wil een maximale doorvoer oftewel een maximaal opervlak en dat is een cirkel.

Wiki zegt:

De cirkel blijkt namelijk van alle meetkundige figuren de figuur te zijn met de grootste oppervlakte/omtrek- verhouding, of anders gezegd: de cirkel bezit bij een gegeven oppervlak van alle meetkundige figuren de kleinste omtrek.

Het verklaart mede waarom de meeste leidingen rond zijn en niet ovaal :D . En ook qua stromingsverliezen is een ronde leiding te prefereren. Bochten (en scherpe bochten al helemaal) zijn eigenlijk ongewenst.

Grappig: we hebben het hier over een auto waarmee bochten-rijden juist weer het leukste is <_< .

Voor alle kunststoffen en rubbers ging ik vroeger altijd naar RU58 op de Loosduinseweg in den Haag. Of ze nu nog steeds zo goed gesorteerd zijn, weet ik niet.

Link naar reactie
Bochten (en scherpe bochten al helemaal) zijn eigenlijk ongewenst.
Dan verplaats ik dus straks het probleem :unsure: ...
geluid uit je luchtfilter?????????? <_<

ik heb een k&n in de airbox gefrommeld ,is dat niks voor je mus?

Hoog in de toeren hoor je 'm echt goed. Bij aanraken van het gas fluit ie een beetje

(doen k&n filters ook, vinden mensen nogal eens irritant)

Ik probeer eerst dit ff in orde te krijgen...

Link naar reactie

de hoogte kan ik slecht zien op de foto maar kan dat middenstukje er niet gewoon tussenuit?

En anders: bij bouwmaterialenhandel gaan kijken en/of een landbouwmaterialenhandel (waar ze ook drukslangen e.d. hebben voor tractoren)

want het moet wel tegen de hitte kunnen lijkt me zo. Dus met een stukkie pvc ben je niet (lang) geholpen.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

45 graden siliconen slang en wat gezaag ét voila...

dsc00220o.jpg

Moet 'm alleen nog ff vastzetten. En misschien nog een soort hittebestendig stukje plaatsen

tussen het filter en die slang van de radiator (iemand ideeën?). Kan ik trouwens

slangetjes vastzetten met tie wraps of gaan die smelten?

Grtz

Link naar reactie

een stuk radiatorslang nemen wat er omheen past ,open snijden in de lengte en eromheen klungelen en dan met een tyrap even vast zetten klaar!

alhoewel de siliconenslang ook hittebestendig zou moeten zijn ,maar misschien tegen het schavielen dan maar.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik kan uit de foto's niet opmaken hoe ernstig die vernauwing is, maar wil ook even meepraten:

Wiki zegt:

De cirkel blijkt namelijk van alle meetkundige figuren de figuur te zijn met de grootste oppervlakte/omtrek- verhouding, of anders gezegd: de cirkel bezit bij een gegeven oppervlak van alle meetkundige figuren de kleinste omtrek.

Het verklaart mede waarom de meeste leidingen rond zijn en niet ovaal B) . En ook qua stromingsverliezen is een ronde leiding te prefereren. Bochten (en scherpe bochten al helemaal) zijn eigenlijk ongewenst.

Grappig: we hebben het hier over een auto waarmee bochten-rijden juist weer het leukste is :muur: .

Voor alle kunststoffen en rubbers ging ik vroeger altijd naar RU58 op de Loosduinseweg in den Haag. Of ze nu nog steeds zo goed gesorteerd zijn, weet ik niet.

Volgens mij klopt hier boven iets niet,..

daar een elips vorm uit een cirkel is ontstaan, moet de omtrek en oppervlak gelijk zijn..(tenzij je hem dicht knijpt..)

waarom een buis altijd een cirkel is en niet elips vormig is omdat een cirkel een veel "sterkere" vorm is, omdat hij de kracht gelijkmatig verdeeld.

Voor de doorgang ansich zou je prima een elips vormige buis kunnen hebben.

-edit 14-07-2010- ook hier geldt weer, wat een slap gelul mijnerzijds... :wacko:

Link naar reactie
Volgens mij klopt hier boven iets niet,..

daar een elips vorm uit een cirkel is ontstaan, moet de omtrek en oppervlak gelijk zijn..(tenzij je hem dicht knijpt..)

waarom een buis altijd een cirkel is en niet elips vormig is omdat een cirkel een veel "sterkere" vorm is, omdat hij de kracht gelijkmatig verdeeld.

Voor de doorgang ansich zou je prima een elips vormige buis kunnen hebben.

Helaas, bovenstaande klopt niet. Zie hiervoor:

Oppervlak en omtrek cirkel en ellips

(onderaan de pagina)

Zelf even narekenen, met bijv r=1, a=2, b=1/2 volgt:

oppervlak cirkel = oppervlak ellips = pi, omtrek cirkel = 2pi, omtrek ellips ligt ergens tussen 2,730pi en 2,915pi

('k ben niet zo goed in elliptische integralen van de 2e soort)

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Helaas, bovenstaande klopt niet. Zie hiervoor:

Oppervlak en omtrek cirkel en ellips

(onderaan de pagina)

Zelf even narekenen, met bijv r=1, a=2, b=1/2 volgt:

oppervlak cirkel = oppervlak ellips = pi, omtrek cirkel = 2pi, omtrek ellips ligt ergens tussen 2,730pi en 2,915pi

('k ben helaas niet zo goed in elliptische integralen van de 2e soort)

Wat jij zegt klopt (volgens mij) half,..

Die pagina klopt, omdat je voor het berekenen van het oppervlak van een elipse een andere formule nodig hebt.. ten opzicht van een cirkel..

Echter.. waar het (volgens mij niet klopt) :thumbsup: is dat het oppervlak volgens jou niet gelijk blijft, als je van een cirkel een elipse maakt, waarbij de omtrek gelijkt blijft..

zoals in dit geval met het filter. :unsure:

-edit- half jaar later (14-07-2010), over slap gelul mijnerzijds gesproken..:holiday:

Link naar reactie
0 punten

Een cirkel is en blijft de vorm met het grootste oppervlak bij een gegeven omtrek.

Een ellips met dezelfde omtrek als een cirkel heeft derhalve een kleiner oppervlak dan de cirkel.

Uiteraard, stel dat je een ronde buis platdrukt.... dan is de oppervlakte schier nul.... :thumbsup:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Uiteraard, stel dat je een ronde buis platdrukt.... dan is de oppervlakte schier nul.... :thumbsup:

Ik heb het dus gewoon verkeerd :unsure: , wil ik er wel aan toevoegen dat als je een cirkel plat drukt je geen ellips meer hebt..

Link naar reactie
Hoewel ik het blijkbaar wel verkeerd heb, wil ik er wel aan toevoegen dat als je een cirkel plat drukt je geen ellips hebt..

Jawel, een wrede langwerpige :thumbsup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.