Ga naar inhoud

sd reader in je bmw?


sandere39

Aanbevolen berichten

ik heb op het net dit gevonden .

lekker door zitten vragen bij een leverancier in DE en uiteindelijk via een tip van een bmw startpagina mede gebruiker de nederlandse verkoper benaderd.

en zon ding besteld.

ik ben benieuwd of het kastje alles doet wat ze beloven !

misschien niet zo spiffy dislpay mogelijkheden als met de intravee oplossing maar wel zonder problemen met de dsp samen werken.

hoop ik

misschien ook wat voor jouw? een groupbuy??

wie weet.

Link naar reactie
  • Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

De vraag is... wat kost het? Denk dat er wellicht betere, handigere, maar bovenal goedkopere oplossingen te vinden zijn in de zin van een DIN radio met USB/SD/AUX-IN etc.

Link naar reactie
  • Administrator
Desondanks doe ik niet mee: ik heb geen wisselaar(voorbereiding).

Hoewel ik je volgende opmerking niet wil ontkrachten en vooral voor anderen met hetzelfde probleem; je OEM radio heeft al wel een ingang voor de CD wisselaar. Dat is genoeg. Vandara kun je zoals Sander al aangeeft bijvoorbeeld doortrekken naar je handschoenenkastje. Doortrekken via de middeltunnel is vanwege het gemak waarmee die uit elkaar gaat trouwens ook geen probleem, maar nogal onnodig.

ja vast

maar wil je je oem radio er uit gooien dan??

ongeveer net zo duur als een oem oplossing en een ipod samen.

Dat is waar, maar het is vooral van belang wat je wensen zijn. Deze oplossing doet feitelijk alsof ie de CD wisselaar is. Nadeel lijkt mij dat de MP 3 speler ingebouwd is en dus niet buiten de auto te gebruiken is. Ik weet niet of je hierbij ook een splitter kunt kopen, zodat je de originele CD wisselaar kunt behouden. Gateway biedt die mogelijkheid in ieder geval wel. Als je de Gateway 300 met splitter koopt heb je dus: 1. (nog steeds) de originele wisselaar 2. een Ipodingang en 3. een USB ingang. Ik heb geen DSP en heb me dus ook niet afgevraagd of er digitaal / analoog geluid uit die Gateway 300 komt, maar voor mensen zoals ik zonder DSP die al een (externe) Ipod speler / MP3 speler hebben die volstaat, is de Gateway 300 met splitter voor grofweg hetzelfde geld als jouw oplossing ook een interessant alternatief. Ik heb nu permanent tot mijn beschikking: 6 CD's (deels MP3), een externe Ipod met 16G en een externe harde schijf van 250G.

Nogmaals: niet per se beter; hangt er volledig vanaf wat je uitgangspunten zijn. Voor mensen zonder MP3-speler, zonder wens van een CD wisselaar en met DSP is jouw oplossing waarschijnlijk veel interessanter.

Link naar reactie
Hoewel ik je volgende opmerking niet wil ontkrachten en vooral voor anderen met hetzelfde probleem; je OEM radio heeft al wel een ingang voor de CD wisselaar. Dat is genoeg. Vandara kun je zoals Sander al aangeeft bijvoorbeeld doortrekken naar je handschoenenkastje. Doortrekken via de middeltunnel is vanwege het gemak waarmee die uit elkaar gaat trouwens ook geen probleem, maar nogal onnodig.
Hmm, weet je dat zeker? Bij jouw auto zal dat vast het geval zijn, aangezien er geen andere mogelijkheid is (je hebt geen losse versterker). Bij mij lijkt het me logischer dat het kabeltje naar de versterker moet. Da's niet gehinderd door al te veel kennis, maar meer gebaseerd op gevoel en hoe je het thuis doet: daar sluit je de cd-speler ook op je versterker aan en niet op de tuner.

Edit: ik bedenk me dat je waarschijnlijk toch gelijk hebt. Ik zou even de technische info moeten nakijken, maar ik meen me te herinneren dat de versterker geen ingang heeft voor een CD-wisselaar, dus dat zal dan toch via de radio lopen.

Link naar reactie
Hmm, weet je dat zeker? Bij jouw auto zal dat vast het geval zijn, aangezien er geen andere mogelijkheid is (je hebt geen losse versterker). Bij mij lijkt het me logischer dat het kabeltje naar de versterker moet. Da's niet gehinderd door al te veel kennis, maar meer gebaseerd op gevoel en hoe je het thuis doet: daar sluit je de cd-speler ook op je versterker aan en niet op de tuner.

Edit: ik bedenk me dat je waarschijnlijk toch gelijk hebt. Ik zou even de technische info moeten nakijken, maar ik meen me te herinneren dat de versterker geen ingang heeft voor een CD-wisselaar, dus dat zal dan toch via de radio lopen.

Hmmm, het lijkt beide te zijn. Ik lees:

In the system network, the BMW Business radio-CD facilitates the display and control of following components:

  • CD-changer
  • Settings for HiFi and Top-HiFi
  • AUX socket if fitted

Maar ook:

The Top-HiFi amplifier has two analogue inputs (left and right). In addition, the Top-HiFi amplifier features a digital input for the CD changer connection (coaxial cable).

Bij de HiFi versterker staat niet in de tekst hoe het werkt, maar wel een schema, waarin zowel lijntjes lopen van de radio naar de CD-wisselaar, als van de versterker naar de CD-wisselaar.

Link naar reactie
  • Administrator

Als je bij jouw vergelijking wilt blijven: Volgens mij is de OEM radio unit vergelijkbaar met een combinatie tuner/voorversterker zoals je die ziet bij sommige complete stereosets, waarbij op de tuner/voorversterker wordt bepaald van welk appraat het signaal naar de eindversterker gaat en neit van ieder los component een signaal naar de eindversterker gaat.

UIt de "radio" in je dashboard gaat volgens mij een signaal naar - mits je die hebt de eindverstreker - achterin. Op de "radio" wordt bepaald welk signaal dat is (Radio/Aux/CD(wisselaar)), de eindversterker versterkt dat signaal. Volgens mij is dus niet ieder element los verbonden met de eindvesterker en is de losse CD wisselaar dus niet separaat verbonden met de eindversterker.

Link naar reactie

wat ik begrepen heb is dat van de wisselaarstekkers er 1 is met plus en min ,en een ibus kabel daar loopt alle bediening voor de wisselaar (of een ander toestel door)

en via stekker 2 ,met 6 pinnetjes ,gaat alle geluid naar de radio,maar als je die 6pol niet hebt kun je als je die hebt de coax kabel kopen en dan op je versterker aansluiten. het is dus of.of ,je hebt ze niet beide nodig

geloof ik

ik laat t nog weten.

als ik geen dsp had gehad dan waren de mooie oplossingen te kust en te keur te vinden ,maar die dsp maakt het moeilijker.

alhoewel het geluid in een z met top hifi en dsp wel veeeeeel beter is dan wanneer je dit niet hebt.

(mijn mening)

Link naar reactie
  • Administrator
ik laat t nog weten.

Graag! Ik twijfel toch ook over hoe het nou werkt bij en CD-wisselaar en DSP. Rondom de door Individual geciteerde tekst staan toch ook teksten waaruit volgt dat je een higher signal quality bereikt wanneer je de digitale input van de versterker rechtstreeks verbindt met de CD Wisselaar ... :blink: Dat betekent overigens dat je nog steeds zou kunnen kiezen voor een verbinding via de radio, maar dan heb je dus kennelijk analoge - en dus lagere - kwaliteit ...

Overigens heb je voor digitale kwaliteit hoe dan ook geen "CD wisselaar voorbereiding nodig", radio en versterker hebben de benodigde aansluitingen, je moet dan alleen een extra kabeltje trekken naar de verstreker, wat nou ook weer niet zo moeilijk is, omdat je die vrij snel bloot hebt liggen ....

Link naar reactie

nja iig nie in de z3 zie ik

maarre als t in 1996 tot 2001 auto,s werkt zou het dan in een z3 kunnen werken? dat is de vraag zeker!

ik zal het frank eens vragen.

nu ik erover nadenk eeh zit er in de z3 een oem geluidsysteem in???

en van welk type is dat dan???

Link naar reactie

hmm als ik de kabel zie die naar de wisselaar zou gaan ,dan denk ik niet dat het gaat lukken in een z3 <_<

ik heb t apparaatje net binnen gekregen en ik moet zeggen dat het er zeer profi uitziet!

een mooi stevig kastje ,en een prima nederlandse handleiding erbij.

ik laat zsm weten of het ook zo goed werkt

Link naar reactie

ok

een zooi nummers op dat sd kaartje gedonderd

stekkers in de cp-600 radio aan ,en gelijk werken dat ding! (3 polige en de 6 polige) de coax heb ik niet perse nodig ik ga wel even vragen of dat misschien een verbetering van het geluid (als dat nog kan)teweeg zou brengen

ik zeg :superding die cp-600

je kunt 6 hoofdmappen een naam geven deze word ook afgebeeld in je navischerm een vast ook als je geen navi hebt op de radio ,net als de cd wisselaar

en dan tig submappen plaatsen van bv muziek met hetzelfde genre of artiest per hoofdmap.

geluid is ook perfect.

ik moet m nog even netjes in het vakje onder de dvd speler in de middenconsole bouwen maar dat komt binnenkort als ik meer tijd heb,ik zal dan ook wat pica,s maken.

als er nog meer interesse is meld me dat dan even ,ik kan altijd vragen of er een korting mogelijk is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Misschien handig als ik een paar technische achtergronden/feitjes aandraag:

Misschien goed om te melden dat het volgens de site ook werkt als je géén DSP hebt. :thumbup:

Indien geen DSP: dan de analoge stekker (6-polig) zoals de wisselaar 'm ook gebruikt.

Indien wel DSP: eigen keuze: analoog (6-polig) of digitaal (coax)

Keuze coax of niet:

De meningen zijn hierover verdeeld. In theorie kan het beter zijn:

SD-kaart (digitaal) --> CP (digitaal -> analoog) --> radiomodule (analoog) --> DSP (analoog -> digitaal -> analoog) -> luidsprekers

SD-kaart (digitaal) --> CP (digitaal) --> DSP (digitaal -> analoog) -> luidsprekers

Echter zijn de luidsprekers vaak de beperkende faktor. BMW is rond 2002 opgehouden met het gebruik van de coax verbinding. Maar wat de CP600BMW betreft maakt het niet uit, beide aansluitingen zijn altijd bruikbaar, er hoeft niets aan of uitgeschakeld te worden.

Ik had hier vorige week een 7 waarbij beide mogelijk was omdat het coax kabeltje er ook nog (los achterin hing) bij was <_< maar de rest was wat rommelig ingebouwd dus daar moet nog wat huiswerk gebeuren ('upgrade' gedaan naar nieuwe navi en scherm maar de oude radio, DSP en versterker een beetje vergeten goed in de keten op te nemen) Hopelijk komt dat goed en kan er daarna getest worden of het merkbaar is: digitaal of analoog

Overigens heb je voor digitale kwaliteit hoe dan ook geen "CD wisselaar voorbereiding nodig", radio en versterker hebben de benodigde aansluitingen, je moet dan alleen een extra kabeltje trekken naar de verstreker, wat nou ook weer niet zo moeilijk is, omdat je die vrij snel bloot hebt liggen ....

Bijna, voor de audio is het juist. Maar ergens vandaan moet de I-BUS ook aangesloten worden en moet de radio de commando's via deze I-BUS sturen. Nou ligt die I-BUS zowat overal dus dat is het punt niet maar dat is wel aardig wat meer werk dan het beoogde plug 'n play bij een wisselaar vervanging.

Louter high tech spul Sander ;)

Voor zover mij bekend is de Z3 vanaf rond september 1996 uitgevoerd met I-BUS radios.

De lijst heb ik aangepast en ik werk aan een overzicht van software/hardware versies en combinaties, dat scheelt een paar hoofdbrekens.

Link naar reactie
Voor zover mij bekend is de Z3 vanaf rond september 1996 uitgevoerd met I-BUS radios.

De lijst heb ik aangepast en ik werk aan een overzicht van software/hardware versies en combinaties, dat scheelt een paar hoofdbrekens.

Dus...als ik een OEM Business CD RDS (zoals die ook geleverd is destijds) op de kop tik, met wisselaar aansluiting, zou zo'n ding in mijn Z3 kunnen?

Is er ook een versie van de radio-cassette radio van BMW met wisselaar control (en dus I-bus). Lijkt me helemaal retro om een mooie cassette speler te hebben, waar dan stiekum zo'n SD-card wisselaar aanhangt.

Als dat zou kunnen, heb ik alleen nog zo'n (totaal useless maar o-zo retro) original-Funk-Telefon nodig zoals Martijn in zijn nieuwe coupe heeft (en Pierre in Emmy heeft)

xcimg4638klein.jpg

Link naar reactie

nou, ik heb een super-duper-slide-down-wide-screen-nav-display die een stukje naar beneden schuift om........... een kassette slot te onthullen.......... (oftewel een standaard 16:9 nav scherm)

en ja, ik ben aan het pushen om een kale CP600 gemaakt te krijgen in een framepje die achter dat slot kan. Dus zo dat je eigenlijk een SD kaart in een kassette slot ziet. Maar dat duurt nog wel een jaar of zo voordat dat werkelijkheid wordt.

maarreh... als je een DIN gat hebt, dan heb je toch keuze genoeg aan up-to-date hardware? met USB, SD, mp3 cd etc. zelfs DVD met navi uitklappelijk enzo.

als je dan Becker of zo neemt, dan ziet het er nog best OEM uit ook toch?

telefoon: bedoel je dit: http://img4.uploadhouse.com/fileuploads/46...95673e0d234.jpg ?? die ligt bij mij op een hoopje in de hoek (wel met sandbeige MAL van een E39, maar dit (letterlijk) terzijde))

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Dus...als ik een OEM Business CD RDS (zoals die ook geleverd is destijds) op de kop tik, met wisselaar aansluiting, zou zo'n ding in mijn Z3 kunnen?

Is er ook een versie van de radio-cassette radio van BMW met wisselaar control (en dus I-bus). Lijkt me helemaal retro om een mooie cassette speler te hebben, waar dan stiekum zo'n SD-card wisselaar aanhangt.

Als dat zou kunnen, heb ik alleen nog zo'n (totaal useless maar o-zo retro) original-Funk-Telefon nodig zoals Martijn in zijn nieuwe coupe heeft (en Pierre in Emmy heeft)

xcimg4638klein.jpg

Nu je het zegt, ook dat microfoontje erop.. haha :thumbup: Retro is weer helemaal in..

Link naar reactie
  • Administrator
ik moet m nog even netjes in het vakje onder de dvd speler in de middenconsole bouwen maar dat komt binnenkort als ik meer tijd heb,ik zal dan ook wat pica,s maken.

Sander,

Schon erweiterte Empfindungen?

Link naar reactie

ohja sorry

bij deze

pb270008.jpg

By sandere85, shot with u810/S810 at 2009-12-14

en deze

pb270011.jpg

By sandere85, shot with u810/S810 at 2010-01-19

inbouwen is echt zoooo simpel ,en alles werkt direct!

ik heb enkel af en toe een kleine storing met doorklikken naar het volgende nummer(maar alleen wanneer ik veel en snel op de knoppen druk)

en wanneer ik de auto sop en af zet en later weer door rijd dan moe ik de cp opnieuw selecteren

maar aan deze zaken word gewerkt om ze op te lossen .

ik moet eerlijk zeggen dat de support (voorzover nodig)van frank van renticom subliem is ,je krijgt direct antwoord op vragen ,en je word op de hoogte gehouden van de komende updates.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.