Ga naar inhoud

Berlijn city trip


Aanbevolen berichten

Berlijn

Binnen het kader van mijn culturele heropvoeding en omdat mijn meisje blijkbaar nog steeds te weinig tasjes en schoenen heeft vond mijn meisje het een “must”om een even naar Berlijn te rijden. Kon ik ook gelijk kijken of het voorstel voor Munchen III van RVE een goed plan was.

Berlijn is vanuit het midden van het land slechts 6 uur rijden en op de autobahn is het plezierig cruisen op bovengemiddelde snelheid. Eigenlijk best dichtbij dus.

Ik ben zelf niet zo’n fan van duitse steden. Vaak is het centrum retelelijk herbouwd en lijken ze eerder op een grote versie van de buurtwinkelcentra.

Dusseldorf met de Konigsallee, Altstad en Meilenwerk vormt daar een uitzondering op.

Van Berlijn had ik ook een saai en grauw beeld. Maar ja het is toch een historische plaats, dus toch maar even kijken.

Ik moet zeggen dat ik wel enorm enthousiast ben geworden van Berlijn. Het is inderdaad een culturele hoofdstad geworden en als je van shoppen, lekkere restaurants, architectuur, musea etc. houdt dan kan ik je de zes uur rijden zeker aanbevelen. Wow, wat een wereldstad is dat (geworden). Het oude Berlijn is helaas grotendeels verdwenen maar met een beetje zoeken is het nog wel te vinden.

Zoals ik in eerdere verslagen al had gemeld, boek ik altijd zo laat mogelijk een hotel via www.booking.com. Dat scheelt je veel geld.

Maar ik heb een andere site ontdekt voor stedentrips: www.hotelaanbiedingen.nl

Voor max 60 euries kun je daar hotelkamers boeken en als je naar Berlijn gaat kan ik je absoluut dit hotel aanbevelen:

Ramada Plaza

Werkelijk een klassehotel voor weinig geld. Ligt redelijk centraal en om de hoek zit een fenominaal Italiaans restaurant.

taartlarge.jpg

met sublieme pasta’s en heerlijke desserts.

Oh ja, Berlijn kun je het best middels de S-en U-Bahn ontdekken. Er zijn weinig grote parkeergarages zoals wij in de meeste Nederlandse steden en ook Dusseldorf gewend zijn.

100appleimg0070large.jpg

De BrandenburgerTor is natuurlijk een must.

100appleimg0061large.jpg

Evenals de laatste stukjes muur.

Overal kun je stukjes muur kopen. Ik denk dat ze inmiddels al tien keer zoveel beton verkocht hebben dan dat er ooit in die muur heeft gezeten.

100appleimg0062large.jpg

Veel moderne gebouwen

100appleimg0077large.jpg

Opvallend design

100appleimg0054large.jpg

Helaas ook heel veel tasjes en schoenenwinkels

Qua musea was het hoofddoel: das neue museum. In het voormalige oostduitse gedeelte staan de oude Staatsmusea op een eiland. Prachtige statige gebouwen met een geweldige collectie. Das neue museum heeft jaren en jaren in de steigers gestaan en is recent door Frau Merkel geopend. Het resultaat is echt wonderschoon waarbij het gebouw bijna net zo mooi was als de collectie.

100appleimg0109large.jpg

Das neue museum

100appleimg0110large.jpg

Prachtig gebouw

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

100appleimg0112large.jpg

Prachtig

Er zijn megaveel musea in Berlijn. Koop een dag of meerdagenkaart dan kun je voor weinig geld naar elk museum

Je moet je bedenken dat deze musea meer dan een eeuw geleden zijn opgezet.

Toen was je nog een coole archeoloog met tropenhelm en zweep in de hand en als je iets gevonden had in een ver land dan nam je gewoon alles mee. En met alles bedoel ik dan ook echt alles wat los en vast zat:

100appleimg0078large.jpg

He, ik heb een griekse tempel gevonden. Wat zullen doen: foto maken of meenemen? Meenemen natuurlijk joh, staat leuk voor de serre.

100appleimg0079large.jpg

En dit? Ook meenemen? Zeik niet joh, je komt hier maar een keer. Inpakken en op de imperiaal met die troep. Staat leuk in de studeerkamer.

100appleimg0080large.jpg

Kijk mensen: 3000 jaar voor christus het eerste prototype van een roadster.

We zijn niet veel opgeschoten sindsdien. Ja ABS en Xenon maar het concept is niet veranderd.

100appleimg0073large.jpg

Munchen Berlin by night

100appleimg0065large.jpg

Holocaust monument. Daar wordt je wel even stil van.

Link naar reactie

Het museum bij Checkpoint Charlie is een must

100appleimg0072large.jpg

Geweldig hoe mensen illegaal de muur beslecht hebben. In deze auto (met beton in de deuren) zijn vijf man ontsnapt van oost naar west. De kogelgaten zaten er nog in.

100appleimg0064large.jpg

Mooie touring

100appleimg0081large.jpg

Leuke autowinkels in de hoofdstraat

100appleimg0083large.jpg

Cool

100appleimg0104large.jpg

Blijft leuk

Technologie museum Berlijn

Bezoek vooral ook het verbouwde technologische museum. Het heeft een hele brede collectie van technologie: auto’s, scheepvaart, vliegtuigen, smederijen, treinen, brouwerij etc. etc.

100appleimg0092large.jpg

100appleimg0101large.jpg

Bier technololgie

100appleimg0094large.jpg

2nd World war

Link naar reactie

100appleimg0095large.jpg

Beruchte V2’s

100appleimg0089large.jpg

Scheepvaart

100appleimg0097large.jpg

Vliegtuigtechnologie toegepast in de auto industrie

100appleimg0102large.jpg

Een goed gevulde bookshop in het museum

100appleimg0103large.jpg

Tenslotte nog een winkel gevonden waar men oude DDR spullen verkocht.

Resume

Als je een city trip wilt doen en even lekker wilt knallen op de autobahn dan is Berlijn een mooie optie. Wij gaan zeker nog een keer terug want in drie dagen zie je maar een fractie van wat die stad te bieden heeft.

Link naar reactie

Inderdaad, interessante stad. 'k zie veel dingen terug van ons bezoek in 2007,

o.a. de Veyron in de Friedrichstrasse en het Deutsches Technikmuseum.

Ook een aanrader: het Hard Rock Café, leuke entourage, lekker eten, american size salads, steaks, salmon en sandwiches.

Is bij ons een vast onderdeel van het bezoek aan een buitenlandse (hoofd-)stad.

(favoriet is nog steeds het HRC in Londen)

3 Dagen?! Veel tekort. Wij zijn een week geweest, maar gaan minstens nog 'ns week om de rest te zien.

Link naar reactie
100appleimg0073large.jpg

Munchen by night

???? :huh::angry: Word je een daggie ouder dat je niet meer weet waar je was?? :lol2:

Of ben je voor 1 foto even op en neer naar Munchen gereden?

<_<

Maar eh... Berlijn, erg leuk ja, paar jaar geleden ook geweest. Je vergeet te vermelden dat er een ook CHOCOLATERIE is met de langste toonbank van Europa (Of was het ter wereld? Meer dan 20 meter vol met lekkernijen!!!). Voor de dames die nog twijfelen of het niet te ver rijden is voor een nieuw tassie en zeven paar schoenen.... :schater:

Link naar reactie

Mooie trip Yangkie!! : :rolleyes:

Kon ik ook gelijk kijken of het voorstel voor Munchen III van RVE een goed plan was.

Ik ben heel benieuwd. Heb je Meilenwerk Berlijn ook bezocht?

Link naar reactie

Hé, da's knap. :rolleyes: Weten we meteen waar naartoe voor de volgende city trip.

Laat de foto met de tasjes wel aan mijn madam zien en we zijn zo vertrokken :rolleyes:

Ziet er echt tof uit Yangkee. :lol:

Ik was 2 jaar terug in Berlijn, maar voor een beurs. Heb dus niet meer gezien dan hotel, beurshallen, snelwegen...

Zat wel in het "vroegere" Oost Berlijn op hotel en dat zag je nog duidelijk aan de omgeving. Heel vreemd eigenlijk.

Precies een stad op 2 snelheden...

Link naar reactie
Ja altijd goed Berlijn. Ga er met kerst weer 4 dagen heen. Het leuke van de crisis is dat je voor 4 dagen & kerstdiner in een 4 sterrenhotel nog maar € 260 betaald.

Hmmmm, klinkt aantrekkelijk. Moet ik natuurlijk wel ook winterbanden voor de funf hebben in Duitsland. Dat is weer wat minder.

Link naar reactie

Je bent dus met de z3m heen gereden? +-4tankjes?

Hoeveel daagjes ben je geweest?

ik zit ook weer te twijfelen om heen te gaan! lang leve uitgaan daaro, net zo vet!

2jaar geleden was er busta rymhez met bijna naakte vrouwen! Ik vond mooi :newblush:

die bugatti is vet! half jaar geleden stond die er ook al (volgens mij tegenover peugeot garage waar ook een rare peugeot in staat!)

zo iets

Peugeot-e-Motion-2-lg.jpg

Loice & ik zitten nog te discuseren weer praag waar wij allebei zijn geweest of berlijn waar loice nog niet is geweest. (ik kies berlijn)

Link naar reactie
???? :lol: :thumbsup: Word je een daggie ouder dat je niet meer weet waar je was?? :lol:

Of ben je voor 1 foto even op en neer naar Munchen gereden?

:rolleyes:

Maar eh... Berlijn, erg leuk ja, paar jaar geleden ook geweest. Je vergeet te vermelden dat er een ook CHOCOLATERIE is met de langste toonbank van Europa (Of was het ter wereld? Meer dan 20 meter vol met lekkernijen!!!). Voor de dames die nog twijfelen of het niet te ver rijden is voor een nieuw tassie en zeven paar schoenen.... :schater:

Ja, de dokter zei dat ik een ziekte had. Het begon Alz maar de rest ben ik vergeten. :ok:

De chocolaterie ben ik niet aan toe gekomen (had ik wel over gelezen), zoals nog zoveel dingen niet in deze boeiende stad.

Link naar reactie
Mooie trip Yangkie!! : :rolleyes:

Ik ben heel benieuwd. Heb je Meilenwerk Berlijn ook bezocht?

Helaas ook niet aan toegekomen. Mooi excuus om op korte termijn weer eens langs te gaan. Het is me daar zo goed bevallen.

Link naar reactie
Je bent dus met de z3m heen gereden?

Loice & ik zitten nog te discuseren weer praag waar wij allebei zijn geweest of berlijn waar loice nog niet is geweest. (ik kies berlijn)

Neen, dit keer met de diesel gegaan maar met de Z denk ik toch gauw 4 keer tanken.

Berlijn kan ik je echt aanbevelen.

Mijn zoon is vorig weekend naar drie dagen naar Praag gegaan. Het is wel wat verder rijden maar toch ook heel leuk. Ga ik denk ik binnenkort ook een paar dagen doen.

Link naar reactie

Hee, wat cool...

Ik wil nog steeds een keer met Frank naar Berlijn en wil dan ook terug naar het museum waar ik geweest was toen ik met schoolreisje in Berlijn was, 2 jaar voor de val van de muur.

Maargoed, uiteraard weet ik niet meer hoe dat museum heet, ik weet alleen dat daar hele tempels, halve piramides en mummies stonden... Dus dank Yankie, voor de foto's van "Das neue museum", ik weet nu waar ik heen moet :rolleyes: .

Nog steeds een heel bijzonder idee, dat ik "de muur" nog heb meegemaakt, checkpoint Charlie, lunchen op een oost-duitse kleuterschool... Heb nu weer extra veel zin gekregen om weer eens terug te gaan...!

Tasjes en schoenen heb ik niet nodig, dus het wordt ook nog eens een goedkope trip :thumbsup:.

Link naar reactie
Ik was voor het laatst in Berlijn in 1988 (dus voor de Wende!) en toen was het 28 graden, onbewolkt en zaten we op een terras met lekkere Oostduitse meiden halve liters bier te drinken voor 1 Ostmark. Is omgerekend 11 Westpfennig. Bierhimmel!

Wat heb ik die eenwording vervloekt.

Precies!

Nu regent het, mag je niet meer roken, halve literglazen zijn 25cc, schuim op je pils, kost 3 euro (6,61 gulden), mag niet meer meeblèren, mag niet meer op de bar slaan, mag niet meer aan de pomp trekken en zijn de oostblokse dames ook niet meer zoals toen.

Maar we hebben nu wel nepvlees wat net zo lekker is als een sappige dikke biefstuk, echt waar.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ruim een week geleden nog even de diesel uitgelaten op de autobahn en met het meisje naar Berlijn geweest. Drie dagen alleen regen en zelfs overstromingen in gedeeltes van Berlijn. Leuk idee dus.

Dan maar wat Petrolhead locaties bezocht omdat shoppen in de regen ook niet alles was.

Check deze Mercedes dealer even. Mega groot en leuk blik te koop en te zien:

c91a84fe.jpg

b278c4c0.jpg

e42354b1.jpg

46fc8644.jpg

75efc29f.jpg

95882ecf.jpg

1c66cba7.jpg

Maybach

f225a3a3.jpg

Link naar reactie

Daar zijn ze nu wel weer overheen. In 2004 lanceerde ze de slr (die natuurlijk prestatiegewijs hoge ogen gooide) en nu hebben ze de sls die gewoon übergeil is (waarbij stijlkenmerken uiteraard in de rest van hun modelgamma verdisconteerd wordt).

Ze hebben dan denk ik ook tussen medio/eind jaren 90 en 2005 de grootste terugval in imago (en wellicht verkoop) gehad; net de tijd dat audi zo sterk is opgekomen.

En bmw introduceerde in het begin van de jaren 00 natuurlijk hun new edge stijl (de ontwerpen van bangle; beginnende met de 7 en z4), en dat heeft ze uiteindelijk kennelijk geen windeieren gelegd. De modellen die nu nieuw uitkomen zijn ook eerder evolutie van die stijl dan revolutie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.