Ga naar inhoud

Is een hardtop echt nodig?


Tysie

Aanbevolen berichten

Met de winter in aantocht, vraag ik me af of een hardtop echt noodzakelijk is.

Een collega van mij heeft een Mazda MX-5 met daarbij een hardtop. Hij zegt echter dat hij die nooit gebruikt en dat dat ding in de garage staat met een laag stof erop.

Als reden geeft hij op dat hij dan zelfs 's winters open kan rijden zonder dat hij de hardtop hoeft te demonteren.

Even voor de duidelijkheid, ik heb een Z4 en deze is pas een maand in bezit.

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een hardtop en is de softtop goed bestand tegen het winterweer hier in NL?

Dus wat zeggen jullie, kopen of niet kopen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als een hardtop echt nodig zou zijn, zou de auto wel standaard met hardtop geleverd worden.

Een hardtop is een hoop gedoe. Kost een hoop ruimte in je garage als ie er niet op zit. Als je 'm erop of eraf wilt hebben moet dat altijd met z'n tweeën. En je zult natuurlijk net zien dat je ergens ver van huis bent als het opeens keilekker weer wordt terwijl dat ding erop zit - heb je een cabrio, kun je nog niet open rijden, hoe suf is dat?

Link naar reactie

zou de softtop niet langer mooi blijven als deze niet blootgesteld word aan al dat wintergeweld??

en misschien blijft de auto van binnen een stuk droger met een hardtop?

en een softop die constant nat is in de herfst en winter word er niet beter op

nog afgezien van alle rommel die in je afwateringskanalen komt

waarom zouden er hardtops beschikbaar zijn als ze niet nodig waren?

ok je kunt niet even snel het dak open doen das waar,maar hoe vaak kun je dat doen in de winter.

deze discussie is bijna net zo onderhevig aan meningsverschillen als wel of geen winterbanden!

Link naar reactie
Als een hardtop echt nodig zou zijn, zou de auto wel standaard met hardtop geleverd worden.

Een hardtop is een hoop gedoe. Kost een hoop ruimte in je garage als ie er niet op zit. Als je 'm erop of eraf wilt hebben moet dat altijd met z'n tweeën. En je zult natuurlijk net zien dat je ergens ver van huis bent als het opeens keilekker weer wordt terwijl dat ding erop zit - heb je een cabrio, kun je nog niet open rijden, hoe suf is dat?

Een hardtop is niet nodig maar wel lekker. Je kunt inderdaad het hele jaar door rijden met de softtop.

Een hardtop is gemakkelijk te monteren (2x klik en 2 schroeven) :rolleyes: . Neemt niet veel ruimte in in de garage(tenzij je'm plat op de vloer legt) :newblush:

Een punt van aandacht is alleen dat beneden de 5 graden er wel op gelet moet worden dat het ruitje niet meer zo makkelijk kan vouwen en kan scheuren. Zie ook je instruktieboekje van de ZZZ. Het is inderdaad erg lekker om bij een zonnig vriesweer open te rijden. :thumbup:

Link naar reactie
zou de softtop niet langer mooi blijven als deze niet blootgesteld word aan al dat wintergeweld??

Hoogstwaarschijnlijk wel, tenminste als je de Z dagelijks door het winterweer rijdt.

Hoewel, een kap die maanden gevouwen zit, wordt ook niet meteen gespaard. Althans, mij is steeds gezegd de kap dicht te doen wanneer de wagen enkele uren niet hoeft te rijden. Ook zullen er steeds wrijvingspunten ontstaan wanneer je kap open ligt. Dit resulteert dan weer in matte plekjes op je kap.

Maar zoals je reeds aanhaalt, deze vraag is veel te subjectief... :rolleyes:

Link naar reactie
Een punt van aandacht is alleen dat beneden de 5 graden er wel op gelet moet worden dat het ruitje niet meer zo makkelijk kan vouwen en kan scheuren. Zie ook je instruktieboekje van de ZZZ. Het is inderdaad erg lekker om bij een zonnig vriesweer open te rijden. :rolleyes:

De vraag ging over een Z4. Die hebben een glazen achterruit. :newblush:

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik mijn vorige auto (een SLK) oa heb uitgekozen op het stalen vouwdak. Op dat moment had ik geen mogelijkheid de auto ergens overdekt te stallen en vond het geen goed idee om een auto met stoffen kap dag in dag uit in weer en wind aan de straat te laten staan. Nu ik verhuisd ben en de auto altijd binnen kan staan, vind ik een softtop geen probleem meer. Af en toe een rit door winterse omstandigheden overleeft ie wel. :thumbup:

Link naar reactie
Met de winter in aantocht, vraag ik me af of een hardtop echt noodzakelijk is.

Een collega van mij heeft een Mazda MX-5 met daarbij een hardtop. Hij zegt echter dat hij die nooit gebruikt en dat dat ding in de garage staat met een laag stof erop.

Als reden geeft hij op dat hij dan zelfs 's winters open kan rijden zonder dat hij de hardtop hoeft te demonteren.

Even voor de duidelijkheid, ik heb een Z4 en deze is pas een maand in bezit.

Wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een hardtop en is de softtop goed bestand tegen het winterweer hier in NL?

Dus wat zeggen jullie, kopen of niet kopen?

Alvast bedankt!

Of het nodig is, is een persoonlijke keuze. Wat je hebt is de mogelijkheid om te kiezen tussen open, softtop en hardtop. En ik vindt dat fijn! Als ik wel eens een dichte Porsche of Aston voorbij zie rijden, en enkele weken geleden had ik het genoegen een R8 te mogen besturen, dan vraag ik mij wel eens af "wat voegt het nu eigenlijk toe" aan de zakenauto die ik naast mijn Z3 heb. Oke, je bent 5 seconden eerder op de honderd, je top is 100 km/h hoger, je wordt bewonderend nagekeken, het stuurt wat strakker maar de wind voel je niet door je haren waaien! Met een Z3 kan ik kiezen dicht met stof, dicht met winterkap of open. In alle gevallen kost het niet meer dan 5 minuten om die keuze te realiseren!

Dan heb ik nog wat. Ik ben tot de ontdekking dat mijn Wiesmann kap, gecappitioneerd leer aan de binnenzijde, veel minder geluid maakt en dan denk ik aan kraakgeluidjes etcetera sinds er door Ruud een veerpootbrug is gemonteerd, verbeeld ik me dat ? Persoonlijk denk ik van niet.

Hans

Link naar reactie
  • Administrator

Tis inderdaad hoogst persoonlijk. Daar zijn op diverse cabrio fora echt threads over volgeblaft. Zoveel rijders, zoveel meningen.

Ik rij nu bijna 5 jaar cabrio en heb nog nooit een hardtop willen gebruiken. Mijn cabrio's staan altijd half om half op straat en in een garage. Ik heb ook bij cabrio's met enkellaags kap (dus zonder isolatie) nooit de behoefte gevoeld.

Algemeen als nadeel van een stoffenkap wordt vaak genoemd: meer vocht in de auto, lawaaiiger en minder zicht omdat de achterruit gemiddeld kleiner is dan die van de hardtop. Bij sommige auto's is ook een argument dat de ruit van de hardtop verwarmbaar is, terwijl de ruit van de softtop van zacht plastic en dus niet verwarmbaar is. Dat speelt bij sommige Z3's misschien, maar bij een Z4 niet. Ik kan me ook nog voorstellen dat een cabrio met hardtop stijver is dan een cabrio zonder hardtop, maar dat zal met name van de stijfheid van de hardtop afhangen en de manier waarop die bevestigd is op de auto ...

Als je kap maar goed aansluit - dus goed afgesteld is - valt dat met vocht in de auto ook allemaal wel mee. Het moet dan wel heel koud / vochtig zijn wil het binnen ook vochtig worden ...

Bij de Z4 vraag ik me ook af of dat geluidargument opgaat: zie de thread van SanderE39: de hardtop is kennelijk niet geisoleerd, terwijl de softtop bij mijn weten twee / drielaags geisoleerd is.

Blijven in ieder geval over de argumenten groter raam en mogelijke extra stijfheid... Tsja ... Ik vind dat geen EUR 1000,- of meer waard, maar ieder het zijne natuurlijk ...

Allergrootste voordeel van een softtop is natuurlijk dat je zolang het niet regent iedere winterdag nog steeds - al dan niet elektrisch - zo je kap open smijt ...

Link naar reactie

Ik had er bijna een gekocht toen ik mijn eerste Z4 kocht, maar ben blij dat ik het nooit gedaan heb want ik zou hem nooit gebruiken.

Of het nu vriest of niet, de kap is open als ik rijd. Het is natuurlijk wel alleen mijn speelgoed auto, dus is het niet dat ik nu veel zakenkilometers ermee (moet) maken in alle weer types en seizoenen.

Link naar reactie

Ik zou het alleen overwegen als je je wagen op straat parkeert. Weer en wind en grut van bomen enzo is vast erg slecht voor een stoffen kap. Het risico is dan dat die kap aan vervanging toe is voordat de blikken onderdelen van je auto dat zijn.

Maar ja, verder lijkt het me een onhandig ding, dat je er niet zo 1-2-3 op of af zet. Geluid schijnt niet eens af te nemen als je rijdt met het ding op. En als je eigenlijk liever continu een hardtop had gewild dan had je beter een SLK kunnen kopen. :rolleyes:

Als je echt zuinig op je Z wil zijn, regel dan een garage.

Link naar reactie
Als een hardtop echt nodig zou zijn, zou de auto wel standaard met hardtop geleverd worden.

Een hardtop is een hoop gedoe. Kost een hoop ruimte in je garage als ie er niet op zit. Als je 'm erop of eraf wilt hebben moet dat altijd met z'n tweeën. En je zult natuurlijk net zien dat je ergens ver van huis bent als het opeens keilekker weer wordt terwijl dat ding erop zit - heb je een cabrio, kun je nog niet open rijden, hoe suf is dat?

wat een onzin allemaal weer :groupwave: hoop ruimte is subjectief, een beetje lutser heeft niet alleen geld in een auto gestoken maar ook geld zat om dat ding fatsoenlijk op te slaan :schater: hardtop op/ af is gepiept in 3 minuten. En je Z4 knapt er ook nog eens van op :schater: over het extra comfort, stilte en warmte nog maar niet eens te beginnen. :kisstogether:

Link naar reactie

Wij doen dat veel slimmer:

- Mijn auto heeft hardtop en winterbandjes voor de lange ritjes met slecht weer.

- Frank heeft geen hardtop voor ff snel een open rit als het mooi weer is.

Dus best tip, ruil je Z4 in en koop 2 Z3's :notok:

Maar goed, ik ben erg blij met mijn hardtop, want mijn auto staat met weer en wind buiten en wordt als dagelijkse auto gereden. Geeft meer comfort, maar je kunt inderdaad niet ff snel je kap open gooien als de zon ineens gaat schijnen...

Link naar reactie

Noodzakelijk is het natuurlijk niet.

De kap wordt iets minder belast doordat er geen sneeuw en pekel etc. op komt.

Wij gebruiken de Z bijna dagelijks en dan is het in de winter wel comfortabeler. (En vergeet natuurlijk niet de achterruit verwarming in de winter niet bij de Z3 types.)

Bij de Z4 zit die er geloof ik al standaard in?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Het is mij niet zo duidelijk of de reactie Z3 of Z4 rijders zijn...

Ik reed eerst Z3 en had een hardtop. Het grootste verschil was dat het interieur veel stiller is met hardtop.

Nu rij ik een Z4 en heb geen hardtop. De originele vraag houdt mij ook bezig. Het valt mij echter op dat de Z4 sowieso binnen stiller is met softtop dan de Z3 met softtop.

Ik ben met name benieuwd of een Z4 met hardtop veel stiller is dan met softtop.

Dus persoonlijke meningen of het wel of niet hoort, mooi is, ruimte inneemt, handig is.... lijken mij vrij subjectief.

Kan iemand die ZELF een Z4 met hardtop heeft, eens subjectief beschrijven wat voor verschil het maakt.

Groet, Bo

Link naar reactie
Het is mij niet zo duidelijk of de reactie Z3 of Z4 rijders zijn...

Ik reed eerst Z3 en had een hardtop. Het grootste verschil was dat het interieur veel stiller is met hardtop.

Nu rij ik een Z4 en heb geen hardtop. De originele vraag houdt mij ook bezig. Het valt mij echter op dat de Z4 sowieso binnen stiller is met softtop dan de Z3 met softtop.

Ik ben met name benieuwd of een Z4 met hardtop veel stiller is dan met softtop.

Dus persoonlijke meningen of het wel of niet hoort, mooi is, ruimte inneemt, handig is.... lijken mij vrij subjectief.

Kan iemand die ZELF een Z4 met hardtop heeft, eens subjectief beschrijven wat voor verschil het maakt.

Groet, Bo

beste "bo" als je even een klein beetje opgelet had dan kon je uit mijn reactie,s vast wel iets opmaken,alsook weke auto ik rijdt.

let wel de softtop van een z4 is twee keer zo goed als die van een z3 (geloof ik)dus die is allicht veel stiller.

ik heb vandaah mn hardtop er op gezet (met de besproken isolatie :lol: )en het scheelt best wel qua geluid met de softtop.

maar het is niet dat je zegt tien keer zo stil.

maar goed daar heb ik m eigenlijk ook niet voor ,het is ook beter voor je softtop,de auto blijft droger van binnen etc

Link naar reactie
Het is mij niet zo duidelijk of de reactie Z3 of Z4 rijders zijn...

je zou de moeite kunnen doen even door te klikken naar de member gallery van de betreffende forumleden om te achterhalen wat ze nu rijden :lol:

Kan iemand die ZELF een Z4 met hardtop heeft, eens subjectief beschrijven wat voor verschil het maakt.

:thumbup: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :D voor zowel sandere39 als ikzelf geldt dat dit input uit eerste hand is.

maar ja, Z4 is inmiddels vervangen voor een kwalitatief betere auto met een nog betere softtop waardoor hardtop niet meer nodig is ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.