Ga naar inhoud

hardtop windgeruis


sandere39

Aanbevolen berichten

toen ik mn z4 proefreed en later ophaalde zat de originele hardtop er op,wat mij opviel was dat er best nog wel wat windgeruis te horen was

later bleek zelfs dat de softtop misschien nog wel stiller was!

het word binnenkort weer tijd om de hardtop te gaan plaatsen, en ik heb bedacht dat het misschien wel wat zou zijn om er wat extra geluidsisolatie in aan te brengen.

ik heb dus de dakhemel eruit geklungeld en er bleek totaal niets aan isolatie in te zitten!

p9161366.jpg w2048.png

ik ben naar de bouwmarkt gegaan en daar wat van dat schuimspul gehaald ,en heb dat in de buitenschaal gelijmd met tix

p9161365.jpg w2048.png

aan de zijkanten nog wat van die aluminiumfolie met luchtbelletjes erin

p9161368.jpg w2048.png

hemeltje er weer is en klaar.

ik weet natuurlijk nog niet wat het effect geworden is maar dat ga ik binnenkort wel merken ,het moet wel iets schelen aangezien en NIETS in zat.

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

nou chris ik bedoel geen tocht geluiden !

je hoort gewoon de wind over het dak suizen (teminste dat was mijn ervaring)

ik heb nergens kunnen horen dat er wind binnenkomt ,waardoor en tocht en ruisende geluiden ontstaan,of dat er door naadjes of kieren geluiden ontstaan.

Link naar reactie

hmm klinkt alsof je er weinig vertrouwen in hebt :schater:

ik ga het vanzelf merken en het is niet alleen bubbeltjes folie he,op het gedeelte waar het dak enkelwandig is heb ik een echte geluidsisolatiemat gebruikt,welliswaar een wat dunne maar meer ruimte is er niet.

ik probeer ook maar wat !

Link naar reactie

Bubbeltjesplastic isoleert geen geluid. Het noppenschuim absorbeert wel wat geluid maar levert ook geen isolatie (tja mijn vak is akoestiek). Geluid isoleren dat door het dak heenkomt zou wel lukken met een zware voorzetconstructie aan de binnenzijde. Denk dan aan zware massieve rubbermatten van een centimeter dik. Ook een verend aangebracht gipsplatenplafond werkt prima, maar das te lastig aanbrengen.

Windruis komt door slecht sluitende rubbers en dergelijke (kieren). Bij mijn Mercedes C sluit het rubber van het achterportier niet helemaal goed op de raamlijst. Hierdoor ervaar ik windruis. Naast het buitenste rubber zit er zelfs nog een viltachtige V-vormige tochtstrip en aan de binnenzijde nog een zachtrubberprofiel dat tegen het plaatwerk sluit (driedubbele kierdichting) . Iets wat al een beetje uitsteekt of openstaat verstoort de stroomlijn en zal luchtwervels en dus herrie veroorzaken. Dan blijkt de resterende dubbele kierdichting nog ontoereikend.

Mijn advies is ook: controleer de rubbers en de aansluitingen, een half milimetertje open is al foute boel.

Link naar reactie
Bubbeltjesplastic isoleert geen geluid. Het noppenschuim absorbeert wel wat geluid maar levert ook geen isolatie (tja mijn vak is akoestiek). Geluid isoleren dat door het dak heenkomt zou wel lukken met een zware voorzetconstructie aan de binnenzijde. Denk dan aan zware massieve rubbermatten van een centimeter dik. Ook een verend aangebracht gipsplatenplafond werkt prima, maar das te lastig aanbrengen.

Windruis komt door slecht sluitende rubbers en dergelijke (kieren). Bij mijn Mercedes C sluit het rubber van het achterportier niet helemaal goed op de raamlijst. Hierdoor ervaar ik windruis. Naast het buitenste rubber zit er zelfs nog een viltachtige V-vormige tochtstrip en aan de binnenzijde nog een zachtrubberprofiel dat tegen het plaatwerk sluit (driedubbele kierdichting) . Iets wat al een beetje uitsteekt of openstaat verstoort de stroomlijn en zal luchtwervels en dus herrie veroorzaken. Dan blijkt de resterende dubbele kierdichting nog ontoereikend.

Mijn advies is ook: controleer de rubbers en de aansluitingen, een half milimetertje open is al foute boel.

tja loek je hebt gelijk het is lang niet optimaal wat ik gedaan heb ,dat weet ik best.

ik hoop alleen dat het in iedergeval iets scheelt!

er zit standaard helemaal niets in ,en nu een klein beetje.

ik heb wel kisten om scheepsmotoren gemaakt met matten van een dikke rubberlaag, met daarop schuim en nog een afdeklaag,tja dat helpt echt goed maar is niet te plaatsen tussen de dakhemel en het dak zelf.

ik heb ook overwogen om een 4mm bitumenlaag in het dak te plakken,maar die laag helpt beter tegen lage tonen als hoge tonen (toch?)

en idd lekkage is de ergste vijand ik weet t ,maar we doe ons best binnen de mogelijkheden.

Link naar reactie

Akoestiek is ook een beetje mijn vak (geweest) en wat Sander aan het doen is is een goeie aanzet alleen verkeerde materialen.

Het spul wat je bij de bouwmarkt kan kopen (heet Iso-fix geloof ik) is een plaat geperste schuimvlokken en dat dempt behoorlijk goed. Dat is natuurlijk veel te dik maar je kan er ook dunnere varianten van zoeken en dat weer van een mooie voering voorzien.

Voor de softtops heb je (ook OEM) een binnenhemel. Dit is naturlijk een soort voorzetwandje. Tevens heeft ieder materiaal een bepaald frequentie gebied waar het 't beste dempt. Het meest iritatne frequentie gebied is waar het menselijk oor het gevoeligst is, 3.6 kHz. Dus wat het beste werkt is een materiaal wat in dat gebied de meeste demping oplevert. Dat is dus zo'n vlokkenschuim mat.

Kortom:

1. demping van trillingen door trillingdempend materiaal zoals schuimvlokken.

2. contactgeluid verminderen door voorzetwand contructie (zo veel mogelijk zwevend) oftewel een loshangende binnenhemel.

Probeer met zoveel mogelijk laagjes te werken van verschillend materiaal (verschillende dempings gebieden) Dat vlokkenschuim bestaat ook uit verschillende soorten vlokjes schuim. Op deze manier krijg je een egalere demping omdat de verschillende structuren tesamen een groter dempingsgebied maken.

veel knutsel plezier!

Het is trouwens wel leuk als het lukt. Zo heb ik thuis een bijna volledig geluidsdichte ruimte voor de wasmachiene en droger gemaakt. Volledig zwevende ruimte. Een doos in een doos in een doos. Alleen een dubbele deur was helaas niet mogelijk. Resultaat: naast de deur hoor je heel in de verte een centrifugerende wasmachiene. Op de slaapkamer ernaast hoor je zo goed als niets. Dat was een leuk klusje :kisstogether:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

goed vandaag dus toch maar de hardtop er op :lol:

tja het scheelt wel hoor ,minder geluid van het dak zelf . :thumbup:

ik zal niet zeggen dat het in de z nu zo stil is als in mn vorige kar (e39)maar tenopzichte van voor de isolatie ondernemening is het wel iets verbeterd.

alleen heb ik wel wat wind geruis van links en rechts aan de voorkant, tips anyone?

is er nog iets aan te stellen en te rommelen?

Link naar reactie
je hoort gewoon de wind over het dak suizen (teminste dat was mijn ervaring)

gek hé!!! Dat hoor ik ook als ik rij :schater::schater:

Maar wees gerust....dat de wind over je dak heen suist is normaal. Je hoeft er niet voor naar de dealer!.

Volgens mij kun je beter de Z4 wegdoen en een coupé kopen. (moet je alleen niet het dak met stof bekleden!!) :nono:

Link naar reactie
gek hé!!! Dat hoor ik ook als ik rij :schater::schater:

Maar wees gerust....dat de wind over je dak heen suist is normaal. Je hoeft er niet voor naar de dealer!.

Volgens mij kun je beter de Z4 wegdoen en een coupé kopen. (moet je alleen niet het dak met stof bekleden!!) :nono:

spuit 11 is ook wakker :schater:

tuurlijk hoor je de wind over het dak ,maar van een hardtop verwacht je toch een beetje minder geluid dan van de softtop.

en dat viel mij een beetje tegen dus vandaar.

Link naar reactie

Gewoon een kwestie van afstellen. HT is aanmerkelijk stiller dan de ST. Als je dan toch wilt isoleren, misschien is de isolatie die bij laminaat wordt gebruikt wat. :nono: Is een rubberachtig spul in 3mm of 6mm dikte.

Link naar reactie

<Vroegere Stoploss modus aan>

Zeg eikel zoek het ff uit. Bepaal jij wat iemand mag posten of doen we dat zelf. Met dit soort reacties (zie ook het platenspeler topic) maak je geen vrienden. :nono:

<Vroegere Stoploss modus uit>

goed stoploss

hoe stel je de hardtop af ??

enne de discussie over welk materiaal je zou moeten gebruiken is al reeds uitvoerig te lezen in dit topic

Link naar reactie
Akoestiek is ook een beetje mijn vak (geweest) en wat Sander aan het doen is is een goeie aanzet alleen verkeerde materialen.

Het spul wat je bij de bouwmarkt kan kopen (heet Iso-fix geloof ik) is een plaat geperste schuimvlokken en dat dempt behoorlijk goed. Dat is natuurlijk veel te dik maar je kan er ook dunnere varianten van zoeken en dat weer van een mooie voering voorzien.

Voor de softtops heb je (ook OEM) een binnenhemel. Dit is naturlijk een soort voorzetwandje. Tevens heeft ieder materiaal een bepaald frequentie gebied waar het 't beste dempt. Het meest iritatne frequentie gebied is waar het menselijk oor het gevoeligst is, 3.6 kHz. Dus wat het beste werkt is een materiaal wat in dat gebied de meeste demping oplevert. Dat is dus zo'n vlokkenschuim mat.

Kortom:

1. demping van trillingen door trillingdempend materiaal zoals schuimvlokken.

2. contactgeluid verminderen door voorzetwand contructie (zo veel mogelijk zwevend) oftewel een loshangende binnenhemel.

Probeer met zoveel mogelijk laagjes te werken van verschillend materiaal (verschillende dempings gebieden) Dat vlokkenschuim bestaat ook uit verschillende soorten vlokjes schuim. Op deze manier krijg je een egalere demping omdat de verschillende structuren tesamen een groter dempingsgebied maken.

veel knutsel plezier!

Het is trouwens wel leuk als het lukt. Zo heb ik thuis een bijna volledig geluidsdichte ruimte voor de wasmachiene en droger gemaakt. Volledig zwevende ruimte. Een doos in een doos in een doos. Alleen een dubbele deur was helaas niet mogelijk. Resultaat: naast de deur hoor je heel in de verte een centrifugerende wasmachiene. Op de slaapkamer ernaast hoor je zo goed als niets. Dat was een leuk klusje :rolleyes:

jaja, wasmachine... volgens mij gebruik jij dat hokje voor iets heel anders whip.gif

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.