Ga naar inhoud

Welke band/velgmaat is nog comfortabel


gooze

Aanbevolen berichten

Ben sinds begin van dit jaar eigenaar van een Z3 en het bevalt uitstekend.

Omdat er nog de standaard banden en velgen (z start 16") on der zitten ben ik op zoek naar een paar andere.

Inmiddels heb ik ik een paar mooie op het oog met 18" .

Wat ik me afvraag is of dit nog wel comfortabel is om mee te rijden.

Ervaringen hoor ik graag.

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik heb zelf geen ervaring met een z3 maar wat verwacht je van de auto?

wil je zo soepel mogelijk rond zoeven of wil je wat haakser om de bocht kunnen?

ik denk dat 17 of 18 inch een prima keuze is waarbij de 18 inch merkbaar stugger is maar niet storend .

ga er ook vanuit dat bredere banden de boel ook stugger maken.

Link naar reactie

Rijd zelf met 18" (225/45/18), en heb nooit klachten gehad over het comfort. Inderdaad kan een bredere set banden ook veel verschil maken in de comfortbeleving, maar uiteindelijk is het een kwestie van persoonlijke smaak. Maar wat dat betreft is het aan te bevelen goed te bedenken voor welk gebruik je je ZZZ wil toerusten. Ik rijd zelf hoofdzakelijk snelweg/geasfalteerde wegen; als je veel klinkerweggetjes rijdt kan ik me voorstellen dat je met 18" iets minder te spreken bent over het comfort in je ZZZ...

Link naar reactie

Ik sluit me aan bij Omelo wat betreft velg -en bandenmaten. Comfort? Best nog goed te doen vind ik, en dan is onze Roadster ook nog eens flink verlaagd... :thumbup:

Link naar reactie

Ik heb tussen pakweg maart en december 19 duimers onder mijn roadster. Eerlijk gezegd vind ik dit prima. Uiteraard wel wat stugger maar

voor dagelijks gebruik echt prima te doen.

gr.

Ronald

Ben sedet begin van dit jaar eigenaar van een Z3 en het bevalt uitstekend.

Omdat er nog de standaard banden en velgen (z start 16") on der zitten ben ik op zoek naar een paar andere.

Inmiddels heb ik ik een paar mooie op het oog met 18" .

Wat ik me afvraag is of dit nog wel comfortabel is om mee te rijden.

Ervaringen hoor ik graag.

Link naar reactie

Met de 17 en 18 wielen krijg je eerder last van reactie op het stuur bij spoorvorming in het wegdek.

Zelf heb ik ervaring met de std 16"en 18 "

De 16 " rijden veel soepeler en comfortabel.

De 18" staan veel mooier en heeft achter meer grip ( kan ook een nadeel zijn, met die 16 kon ik lekker gemakkelijk driften!!)

Dus comfort >> heeft de 16 zeker meer.

De 17" is een leuke compromie

De mannen die schrijven dat 19 " niet veel scheelt , zijn de referentie kwijt van een 16 " comfort.

Link naar reactie
Met de 17 en 18 wielen krijg je eerder last van reactie op het stuur bij spoorvorming in het wegdek.

Maar voor spoorvorming hebben we natuurlijk de veerpootbrug! :thumbup:

Ik rijd in de winter ook op 16", en het is inderdaad merkbaar comfortabeler. De bocht om is echter meteen een stuk minder strak, en qua spoorvorming merkte ik weinig verschil, en dat zou ik eerder aan de breedte van de band dan aan de velgdiameter wijten. Evenzogoed: het is een kwestie van smaak. Om te cruisen ga je best niet groter dan 17"; wil je nog eens dapper de bocht door dan is groter zeker een optie....

Link naar reactie

De standaard 17" wielen (225 voor 245 achter) onder onze Z3 bevallen goed. Is nog voldoende comfortabel en over grip en tractie niks te klagen. Binnenkort ga ik eens de standaard 16" wielen proberen (225 rondom), dan merk ik hoeveel comfort dat extra levert.

(een wang van 35 is toch wel héél weinig)

Hoe veel/weinig het is hangt natuurlijk af van de breedte van je band. Die "35" is relatief tot het loopvlak. :nono:

Link naar reactie
Hoe veel/weinig het is hangt natuurlijk af van de breedte van je band. Die "35" is relatief tot het loopvlak. ;)

Klopt, daarom had ik er ook maar even bijgezet dat het om 225 & 255 gaat. Als ik het comfort van de Z4 (met 225/40/18 & 255/35/18) vergelijk met de SLK die ik had (215/45/17 rondom) ben ik niet ontevreden. :nono:

Ik heb echter wel het idee - zoals hierboven al ergens staat - dat de brede banden de gevoeligheid voor spoorvorming beïnvloeden.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik heb tussen pakweg maart en december 19 duimers onder mijn roadster. Eerlijk gezegd vind ik dit prima. Uiteraard wel wat stugger maar

voor dagelijks gebruik echt prima te doen.

gr.

Ronald

Wil me hier graag bij aansluiten..

19" rijdt uitstekend, vindt zelfs het verschil als ik in de winter terug ga naar 17" bijna niet te voelen..

Plus imo staat het ook net even wat vetter.. "bigger is better" :nono:

Link naar reactie
Wil me hier graag bij aansluiten..

19" rijdt uitstekend, vindt zelfs het verschil als ik in de winter terug ga naar 17" bijna niet te voelen..

Plus imo staat het ook net even wat vetter.. "bigger is better" :nono:

x3!

cimg0032mr7.jpg

YEAH ;)

Link naar reactie

Dit soort discussies is altijd iets te onderhevig aan persoonlijke smaak, beleving en prioriteit. Uitproberen is de enige oplossing. Zoek anders iemand op MP met 18-ers die jemag uitproberen.

Persoonlijk ben ik fan van 17" qua comfort. of het nou smalle of brede banden zijn. De hoogte van de wang bepaalt samen met de banden spanning het comfort t.o.v. het "stuiteren" De breedte bepaald meer grip en stuurgedrag.. Ik vind een breedset het lekkerst rijden omdat je voor een smallere band hebt wat lekkerder stuurt, achter heb je wat meer grip en stabiliteit.

Er is overigens (onafhankelijk) onderzocht dat voor een (in mijn geval) e46 de ideale banden maat is: 225-45-17. Alles wat daar van afwijkt is in alle opzichten minder. Ik denk dat de Z3 en Z4 daat niet ver vanaf zitten. Van diverse kanten toch wel begrepen dat het rijden met 18" eigenlijk alleen maar voor de looks is en zeker niet beter rijdt.

succes

Link naar reactie

Ik zie niemand iets opmerken over het onafgeveerd gewicht.

Hoe hoger het gewicht > des te slechter de wegligging (bij gelijke bandbreedte)

een 19" velg is een stuk zwaarder dan een 16 of 17 "

Helemaal als je deze in een J maat van 10" neerzet

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.