Ga naar inhoud

Winterstalling? / Waar aan denken?


JP's Z4

Aanbevolen berichten

Z liefhebbers,

vandaag heb ik voor mijn Z4 een nmm goede winterstalling gevonden. Dit wordt voor de eerste keer dat ik mijn geliefde automobiel voor een aantal maanden stal. De eigenaar van de schuur waar de Z komt te staan stelt als enige eis dat de accu wordt losgekoppeld, lijkt me zo 1, 2, 3 geen probleem.

Zijn er onder jullie Z eigenaars die ervaring hebben in het stallen van de auto? Waar moet ik zo al aan denken en waar moet ik rekening mee houden. Wanneer de accu is losgekoppeld werkt het alarm dan nog? En wat als de accu na een aantal maanden stilstand weer wordt aangesloten, moeten er dan nog zaken gereset worden oid? Kortom vragen, ragen en nog eens vragen.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

JP

Link naar reactie
Banden hard oppompen en regelmatig een stukje verplaatsen anders worden ze plat (theorie, praktijk zal wel meevallen) Accu aan de oplader en niet eruit halen want idd je hebt geen alarm meer.

Accu inderdaad aan de druppellader. (of na de winter een nieuwe accu kopen kan ook <_< )

Link naar reactie
En als je je accu er wel uit haalt, dan gaat het alarm waarschijnlijk ook af.

En dat zal de stalling eigenaar ook niet fijn vinden <_<

eeehh

accu eruit en dan gaat t alarm af???????????????????

no way geen stroom geen alarm geen niks dus tenzij je een klasse 3 hebt

maar is de stallling dan niet beveiligd?? als dit niet zo is en je haalt je alarm eraf door de accu eruit te halen betaald de verzekering geen ene cent uit denk daar wel om (punt komma)

Link naar reactie

gewoon je accu eruit halen en mee naar huis nemen

lekker in de schuur zetten met een druppelladertje dr op

of misschien nog beter goed vol weg zetten en dan 1 x in de maand even aan de lader om de zelf ontlading te compenseren

tja stilstand blijft achteruitgang

dus misschien de tank vol en er forte fuel cleaner oid in kiepen bij de laatste rit zodat het ook de motor bereikt heeft

beste zou zijn vlak voor de stalling de olie verversen nieuw filter even laten lopen en weg zetten

(nieuwe olie bevat (nog)geen water en olie die in een automotor zit die niet echt lange stukken draait meestal wel)

maar goed wie neemt die moeite?

Link naar reactie

Als je de accu lostrekt terwijl het alarm op scherp staat, gaat het alarm af en blijft nog een tijdje loeien op de in de sirene zelf ingebouwde accu's.

Als je de accu los maakt en daarna de auto met de sleutel afsluit dan werkt het alarm natuurlijk niet meer.

Link naar reactie

Mn Z4 werd door de vorige eigenaar ook 's winters weggezet met losgekoppelde accu. Hierdoor gaat blijkbaar na het weer aansluiten het airbaglampje branden dat alleen door de dealert schijnt te kunnen worden gereset.

Link naar reactie
loeien op de in de sirene zelf ingebouwde accu's.

Precies :newblush: even nadenken mensen..

Anders zouden autodieven ook gewoon je voeding van het alarm kunnen doorknippen, en zo inbreken of je auto meenemen he'

De meeste goede alarm installaties hebben dus een eigen accu. <_<

Link naar reactie
Precies :newblush: even nadenken mensen..

Anders zouden autodieven ook gewoon je voeding van het alarm kunnen doorknippen, en zo inbreken of je auto meenemen he'

De meeste goede alarm installaties hebben dus een eigen accu. <_<

eyp je hebt gelijk

klasse 3 heeft noodstroom sirene

maar pas vanaf klasse 3 dus

tot klasse 2 is idd accukabel doorknippen en klaar is de dief

Link naar reactie

Mannen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een klasse 3 alarm, dus in theorie zou het loskoppelen van de accu geen effect moeten hebben op de performance van het alarm. Echter ben ik toch enigszins terughoudend om de accu los te koppelen, zeker als het airbag lampje gaat branden en dan alleen door de dealer kan worden gereset, zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.

Een (stof)hoes heb ik, dus vuil en kruipsels worden enigszins geweerd.

Ik krijg de indruk dat velen van jullie 'gewoon' met jullie Z in de winter doorrijden, kan natuurlijk ook, echter ben ik toch wat bevreesd voor lekkages rond / bij de softtop. Ik woon stijf aan het IJsselmeer, en als het waait / stormt en regent dan gaat het ook goed te keer. Afgelopen zomer heb ik m'n cabrio (Honda S2K) 'gewoon' onder de hoes op de oprit laten staan, echter was dat nmm geen succes. Door de wind / storm ging de hoes enorm klappen (ook ondanks extra aangebrachtte stormbanden) wat uiteindelijk weer in lakbeschadiingen heeft geresulteerd.

Groet

JP

Link naar reactie
maar pas vanaf klasse 3 dus

tot klasse 2 is idd accukabel doorknippen en klaar is de dief

aangezien bijna iedere verzekeringsmaatschappij klasse 3 eist kun je daar bijna blind van uit gaan.

Link naar reactie
aangezien bijna iedere verzekeringsmaatschappij klasse 3 eist kun je daar bijna blind van uit gaan.

mmm je weet ook dat er heel wat importbakken uit Duitsland rondrijden hier zonder klasse 3, waarbij de bestuurder de kleine lettertjes over de alarmvereisten niet kent/ negeert :fiew:

Link naar reactie
Mannen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een klasse 3 alarm, dus in theorie zou het loskoppelen van de accu geen effect moeten hebben op de performance van het alarm. Echter ben ik toch enigszins terughoudend om de accu los te koppelen, zeker als het airbag lampje gaat branden en dan alleen door de dealer kan worden gereset, zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.

Een (stof)hoes heb ik, dus vuil en kruipsels worden enigszins geweerd.

Ik krijg de indruk dat velen van jullie 'gewoon' met jullie Z in de winter doorrijden, kan natuurlijk ook, echter ben ik toch wat bevreesd voor lekkages rond / bij de softtop. Ik woon stijf aan het IJsselmeer, en als het waait / stormt en regent dan gaat het ook goed te keer. Afgelopen zomer heb ik m'n cabrio (Honda S2K) 'gewoon' onder de hoes op de oprit laten staan, echter was dat nmm geen succes. Door de wind / storm ging de hoes enorm klappen (ook ondanks extra aangebrachtte stormbanden) wat uiteindelijk weer in lakbeschadiingen heeft geresulteerd.

Groet

JP

hardtoppie dr bij kopen, staan vaak op marktplaats voor zon 1300 a 1500 €

en dat airbaglampie kan ik ook wel voor je resetten (denk ik) en wat zou dat kosten bij de dealer ?? 2 minuten werk?

Link naar reactie

Deze persoon zette z'n z4 op piepschuim platen (tegen vlakke plekken in de band):

http://www.dh-ontour.de/z4/mein_z4/report/pages/pic077.htm

best een aardige tip vond ik. (Wat hij voor de rest doet is allemaal zeer precies en minitieus).

Misschien kan je 'm ook met een enigzins lege tank wegzetten. Benzine verouderd. Voordat je 'm in de lente start, gooi er wat verse benzine bij.

Link naar reactie

volle tank

Benzine is tegenwoordig van zodanig goede kwaliteit dat er geen gum vorming onstaat

Volle tank zorgt inderdaad dat er geen condens vorming kan optreden.

Condens > op den duur water in je tank. Als dit in je motor komt > schade

Ook kans op roest in je tank

Link naar reactie
Maar tja, dat zijn de oldtimers niewaar. Die waren niet zo roestbestendig.

Ik neem aan dat er in een z4 een plastic tank zit (lijkt mij, weet niet zeker?)

Aan condensvorming had ik zo 123 niet gedacht. De vraag is overigens in hoeverre dat kwaad kan in een plastic tank. Water zinkt naar beneden, en het is nooit raadzaam de laatste liter benzine te verbruiken :unsure:

Ik heb zelf geen ervaring met verouderde benzine (ik rij nu diesel en ben grootverbruiker :thumbup:), maar je hoort het wel vaak, ook van 'de experts'. Met name mensen die op gas rijden icm injectie hebben hier soms problemen mee (en oldtimerliefhebbers die weinig rijden), waarbij aangeraden wordt eens in de 3 maanden ofzo toch een tank benzine te nemen.

Op het internet vind je talloze experts opinions hierover. (oa hier en hier)

Link naar reactie

De winter in nederland duurt van dec tot ca maart

Dus max 3 a 4 maanden > dan verouderd de benzine niet .

Dus gewoon voltanken .

En zorg dat je auto wel rijdbaar blijft

Soms heb je van die prachtige zonnige dagen in febr.

Het zou zonde zijn om dan niet te kunnen rijden :D

Link naar reactie

nee hoor, brandstofafname uit de tank gebeurt altijd vanaf de bovenkant (flottersysteem oid). Dit is speciaal gedaan omdat uiteindelijk vuil in een brandstoftank nooit volledig te voorkomen is.

Daarom nooit je tank helemaal leegrijden. Altijd 1 a 2 liter overhouden (voor zover je dit natuurlijk kan uitmeten)

De winter in nederland duurt van dec tot ca maart

Dus max 3 a 4 maanden > dan verouderd de benzine niet .

Dus gewoon voltanken .

En zorg dat je auto wel rijdbaar blijft

Soms heb je van die prachtige zonnige dagen in febr.

Het zou zonde zijn om dan niet te kunnen rijden :mellow:

Dat is dus maar net hoe lang je je auto stalt (de winter duurt uiteindelijk per definitie precies een kwartaal :unsure:).

Maar misschien zetten sommigen 'm wel al in oktober binnen en halen 'm in april naar buiten; enfin, ik vaar op wat de brandstofexperts zeggen, ik neem aan dat ze bij shell en consorten wel verstand van benzine hebben. Maar bij 3 maandjes zal er nog wel niet zoveel aan de hand zijn.

Maar goed, als je je auto met weinig brandstof stalt houdt dat natuurlijk niet in dat je niet zou kunnen rijden, je kan gewoon brandstof bijvullen via de tankdop :lol: .

Je moet natuurlijk nooit je auto laten staan op een mooie dag vanwege de auto; je hebt dat ding om plezier mee te maken, dat is het hoofddoel :thumbup: .

Link naar reactie
Dat is dus maar net hoe lang je je auto stalt (de winter duurt uiteindelijk per definitie precies een kwartaal :mellow:).

Dan is het voordelig om de Z te schorsen, scheelt in de wegenbelasting... :unsure:

Op een Corvette forum heb ik eens geleZen dat je de auto nooit een aantal minuten Zou laten draaien, bijv. eens in de week.

Hiermee Zou je dan voorkomen dat je alleen maar condens in de uitlaat krijgt wat alleen maar drank is voor roest.

Het Zou ook niet goed Zijn voor de olie.

Link naar reactie
Dan is het voordelig om de Z te schorsen, scheelt in de wegenbelasting... :unsure:

Op een Corvette forum heb ik eens geleZen dat je de auto nooit een aantal minuten Zou laten draaien, bijv. eens in de week.

Hiermee Zou je dan voorkomen dat je alleen maar condens in de uitlaat krijgt wat alleen maar drank is voor roest.

Het Zou ook niet goed Zijn voor de olie.

Hetzelfde verhaal voor de olie.

Deze wordt na een paar minuten nooit warm genoeg om alle waterdamp en benzine resten ( rijk mengsel bij koude motor) af te voeren.

Geeft alleen maar narigheid .

Of lekker een flink stuk rijden en droog weer wegzetten of lekker laten staan.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.