Ga naar inhoud

z 4 uitvoeringen


Aanbevolen berichten

hallo lui

ik ben op zoek naar een z4 en zie daarbij veel de s uitvoering opduiken

wat betekend dit nu eigenlijk

kun je het zien aan de sportknop op de middenconsole of is het meer en hoe kun je dat zien

ik weet dat wanneer je de knop indrukt de automaat anders schakelt de auto anders (sneller)op het gas reageerd en zwaarder gaat sturen

wat nog meer??

gr sander

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hey Sander,

Als ik me niet vergis is de Si versie later gekomen.

Zo heeft mijn broer een Z4 2.5i uit 2005 geloof ik, en mijn vader een 2.5Si uit 2008.

Verschil zit hem oa in PK's, de i-versie heeft er +/-193, waar de Si er +/- 211 mag tellen.

De koppelcurve zou ook iets anders liggen, en het verbruik is ietwat gunstiger (al hangt dat natuurlijk vooral van je rijgedrag af :rolleyes: )

Greets

Maikel

Link naar reactie

mmm is dat zo??

ook voor een 2003 model vind je regelmatig s uitvoeringen toch?

bij de meeste z,s zit een sportknop in de console

Hey Sander,

Als ik me niet vergis is de Si versie later gekomen.

Zo heeft mijn broer een Z4 2.5i uit 2005 geloof ik, en mijn vader een 2.5Si uit 2008.

Verschil zit hem oa in PK's, de i-versie heeft er +/-193, waar de Si er +/- 211 mag tellen.

De koppelcurve zou ook iets anders liggen, en het verbruik is ietwat gunstiger (al hangt dat natuurlijk vooral van je rijgedrag af :rolleyes: )

Greets

Maikel

Link naar reactie

S is er al van 2004, mijn 2.5S van 2005 heeft 193 pk, standaard extra's tov de normale uitvoering:

electrisch dak, leer, stoelverwarming, sportknop (reageer feller op gas en stuurbekrachting staat op een laag pitje), parkeersensoren, klimaat regeling, mistlampen voor, 17 inch turbo velgen.

Link naar reactie

ok is dat dus duidelijk anders dan bij een niet s?

ik heb een beetje het idee dat het dan een sportpakket betreft met een iets ander geconfigureerd onderstel die S bedoel ik

ik bedoel de sportknop elctr dak leren stoelen en verwarmde stoelen etc hebben ze bijna allen lijkt wel

gr sander

S is er al van 2004, mijn 2.5S van 2005 heeft 193 pk, standaard extra's tov de normale uitvoering:

electrisch dak, leer, stoelverwarming, sportknop (reageer feller op gas en stuurbekrachting staat op een laag pitje), parkeersensoren, klimaat regeling, mistlampen voor, 17 inch turbo velgen.

Link naar reactie
  • Administrator
Verschil zit hem oa in PK's, de i-versie heeft er +/-193, waar de Si er +/- 211 mag tellen.

Het hangt er vanaf voor welke bouwjaren. Vanaf 2006 had je twee types 2.5 motoren; de "standaard" 2.5i met 177 pk en de 2.5si met 218 pk. Voor die bouwjaren is het dus een kleine letter s, die ziet op een andere motor (en sportknop) en niets met een verschil in "comfort" uitrusting te maken heeft. Een qua comfort beter uitgeruste versie heet voor die jaren "executive". Voor 2006 had je de 2.2 motor met 170 pk en maar 1 type 2.5 motor met 192pk. Voor bouwjaren voor 2006 heb je geen motoren met als toevoeging een kleine letter s. Voor die bouwjaren heb je alleen de hoofdletter S, die niets met motorinhoud te maken heeft, maar uitsluitend ziet op een verschil in "comfort"uitrusting. Populair gezegd; is S van voor 2006 wat na 2006 executive heet.

Volgens autoweek zijn de verschillen de s heeft standaard: klimaatregeling, parkeersensors achter, stoelverwarming, leren bekleding, metalic lak en alarm.

Grtz Ron

Dat is dus uitsluitend waar voor zover je een hoofdletter S bedoelt voor modellen van voor 2006. Mijn 2.5si uit 2007 heeft bijvoorbeeld wel een deel van de opties die jij noemt, maar uitsluitend omdat de vorige eigenaar daar voor heeft bijbetaald; die waren niet standaard. Op de executive wel.

Link naar reactie

Hey Sander,

Ik heb recent een 3.0Si roadster gekocht en daar zit eigenlijk alles op wat je maar kunt bedenken. In deze roadster versie ligt dezelfde motor als de coupé (192 kw). In Duitsland is deze uitvoering dus helemaal compleet uitgevoerd, maar in NL moet je heel veel van de opties weer extra bijdokken en dat merk je ook bij het invoeren en de BPM :kisstogether:

Groet

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
Hey Sander,

In deze roadster versie ligt dezelfde motor als de coupé (192 kw).

Even opgezocht: 192 Kw = 265 pk

Productie timeline (van internet geleend):

2.5i (192 PK) : 03/2003 - 11/2005

3.0i (231 PK) : 03/2003 - 11/2005

2.2i (170 PK) : 10/2003 - 11/2005

2.0i (150 PK) : 05/2005

2.5i (177 PK) : 03/2006

2.5si (218 PK) : 03/2006

3.0si (265 PK) : 03/2006

3.2 Roadster (343 PK) : 03/2006

3.0si Coupé (265 PK) : 06/2006

Coupé (343 PK) : 06/2006

Merk op dat vlgs deze tabel, de 2,5i met 192pk, in maart 2006 werd vervangen door de 2,5i van 177pk.

Koop je dus een 2,5i uit het eerste half jaar van 2006, kunnen er 2 verschillende motoren inzitten.

Het lijkt zinvol, om dan de modernere versie van de 2,5i met 177pk te kiezen. (of nog beter, de 2,5si)

Uit een autotest met de 2,5i motor (192pk) uit 2003.

De zescilinder lijnmotor komt o.a. uit de E46 (325i) levert 192 pk, Het koppel = 245Nm. Met het soevereine BMW-zescilindergeluid dat het midden houdt tussen een snerp en een brom.

De BMW is voorzien van een formidabele automatische vijftrapstransmissie, die met veel souplesse van verzet wisselt. In de sportstand houdt ie de versnellingen langer vast. Wanneer je met de bak in D een simpele tik tegen de pook naar links geeft, kun je de bak met de hand bedienen.De rijeigenschappen van de BMW zijn boven elke twijfel verheven. .. . .. . laat zich toch overhalen vanwege het schitterende zescilindergeluid dat ’ie produceert.

De 2,5i uit 2005 (177pk) met een koppel van 230Nm, is een nieuw ontwikkelde motor die toegepast werd in de E60 (523i)

Uit een autotest over de 2,5si motor

Staat ook in de E90 (325i en 325xi)

De state-of-the-art 2,5-liter zes-in-lijnmotor met 218 pk is voorzien van variabele klepbediening voor een snellere respons. Het koppel bedraagt 250 Nm en komt al bij 2.750 toeren vrij

En verder, uit een autotest over de 3.0si :

. . . Met een cilinderinhoud van 2.996 cm³, om precies te zijn, is hij goed voor 265 pk aan 6.600 tr/min. en een koppel van 315 Nm vanaf 2.750 tr/min.

Hij is uitgerust met een dubbele Vanos en een Valvetronic op de nokkenas. Zijn dof geluid bij laag toerental verandert al snel in een beestig geluid bij een oplopend toerental.

Sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 6 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Prestaties die nauw aanleunen bij die van de Porsche Cayman. . . . .

Link naar reactie
Even opgezocht: 192 Kw = 265 pk

Timeline (van internet geleend):

2.5i (192 PK) : 03/2003 - 11/2005

3.0i (231 PK) : 03/2003 - 11/2005

2.2i (170 PK) : 10/2003 - 11/2005

2.0i (150 PK) : 05/2005

2.5i (177 PK) : 03/2006

2.5si (218 PK) : 03/2006

3.0si (265 PK) : 03/2006

3.2 Roadster (343 PK) : 03/2006

3.0si Coupé (265 PK) : 06/2006

Coupé (343 PK) : 06/2006

Merk op dat vlgs deze tabel, de 2,5i met 192pk, in maart 2006 werd vervangen door de 2,5i van 177pk.

Koop je dus een 2,5i uit het eerste half jaar van 2006, kunnen er 2 verschillende motoren inzitten.

Het lijkt zinvol, om dan de modernere versie van de 2,5i met 177pk te kiezen. (of nog beter, de 2,5si)

En verder, uit een autotest over de 3.0si :

. . . Met een cilinderinhoud van 2.996 cm³, om precies te zijn, is hij goed voor 265 pk aan 6.600 tr/min. en een koppel van 315 Nm vanaf 2.750 tr/min.

Hij is uitgerust met een dubbele Vanos en een Valvetronic op de nokkenas. Zijn dof geluid bij laag toerental verandert al snel in een beestig geluid bij een oplopend toerental.

Sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 6 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Prestaties die nauw aanleunen bij die van de Porsche Cayman. . . . .

eeh waarom zou je de 177 pk versie boven de 192 pk versie verkiezen???????????? less is more?????

Link naar reactie
eeh waarom zou je de 177 pk versie boven de 192 pk versie verkiezen???????????? less is more?????

De ingenieurs van BMW zijn constant bezig de motoren te verbeteren. Het LIJKT me, dat je dan beter de nieuwste versie kunt nemen.

Als het je puur om de Pk's te doen is moet je natuurlijk voor de oude motor gaan. Ik denk dat daar trouwens veel meer van geproduceerd zijn.

Helaas kan ik op internet niet vinden wat de technische verschillen tussen de motoren zijn. Ook in de brochures van BMW niet.

Link naar reactie
De ingenieurs van BMW zijn constant bezig de motoren te verbeteren. Het LIJKT me, dat je dan beter de nieuwste versie kunt nemen.

Als het je puur om de Pk's te doen is moet je natuurlijk voor de oude motor gaan. Ik denk dat daar trouwens veel meer van geproduceerd zijn.

Helaas kan ik op internet niet vinden wat de technische verschillen tussen de motoren zijn. Ook in de brochures van BMW niet.

de cylinder inhoud schijnt groter te zijn

maar door minder ruimte in de kop is er geen valvetronic toegepast waardoor het eindvermogen net iets lager uitkomt

maar de motor geeft dat max vermogen wel iets eerder vrij en heeft een hoger max koppel waardoor het per saldo niets uitmaakt dat er iets minder pk,s uit komen (188)

Link naar reactie

Je bent een kanjer :thumbup: .

Voor de 2,5si geldt in ieder geval de volgende tekst:

The BMW N52 is BMW's latest straight-6 engine, which debuted in 2004 on the BMW E63 630Ci. Its crankcase is made entirely of magnesium and aluminum, a first in the world of engine construction. BMW used Alusil aluminum cylinder sleeves, which offer high heat conductivity, and cast them into a lightweight magnesium block [1], creating one of the lightest production engines of its size class in the world at 161 kg (354 lb).

It includes BMW's second generation Valvetronic system and Double-VANOS for fuel-efficiency (12% fuel savings over the previous generation BMW M54 engine - and increases performance). Producing 63 kW (85.5 hp) per liter of displacement, it has the lowest weight per horsepower of any six cylinder engine (1.24 hp per kilogram with the latest version). It is the world’s lightest six-cylinder engine.

:thumbup:It was awarded as one of Ward's 10 Best Engines of the Year in 2006 and 2007 :thumbup: . Technologically it is even more advanced than the new N54B30 bi-turbo, which is based on an older M54B30 design and lacks several improvements that BMW has made for this engine.

All BMWs are available with this engine in at least one version.

In de tekst kan je ook lezen dat de motor er in 2 versies is : met 215 pk en 170pk.

Zou die met 170 pk de 2,5i versie zijn? (meestal geven ze 177 pk op). En waar zit nou DAT verschil in?

Link naar reactie
lees het verschil van metric en mechanical horsepower er maar op na in wikipedia

Dat verklaart blijkbaar het verschil tussen 177 en 170 PS (Pferde Starke).

Maar wat is nu het technische verschil tussen de 2,5i en de 2,5si? Het scheelt 45Pk.

Link naar reactie

Ik heb tegenwoordig een verhoogde interesse voor de Z4 :newblush:

Daarom maar wat verder gezocht en kwam onderstaand artikel tegen.

Het is waarschijnlijk uit 2003 en gaat over de verbeterde M52 motoren 2,2i, 2,5i, en 3,0i zoals ze in de Z4 uit 2003-2005 geleverd werden. (En daarvoor dus waarschijnlijk in de Z3?)

. . . . . De nieuwe zescilindermotoren zijn een consequente verdere ontwikkeling van de uitstekende M52-basismotor, waarvan het motorblok ongewijzigd is overgenomen. Bij een gelijkblijvende boring is de slag bij de 2,2-liter en 3,0-liter varianten vergroot. De specificaties zijn:

Cilinderinhoud cm3 2171 2494 2979

Boring x slag Mm 80,0 x 72,0 84,0 x 75,0 84,0 x 89,6

Vermogen kW/min-' 125/6100 141/6000 170/5900 (hier dus geen Pk, maar Kw opgegeven).

Koppel Nm/min-' 210/3500 245/3500 300/3500

Traploze dubbele VANOS, vierkleppentechniek, adaptieve antipingelregeling en directe ontsteking met een bobine voor elke cilinder, zijn hightech-systemen die de nieuwe generatie gemeen heeft met de huidige/vorige zescilindermotoren.

De innovaties zijn:

VANOS nokkenassen met langere openingstijden

Voor de 2,2-liter en 2,5-liter motoren zijn de nokkenassen onveranderd overgenomen. De openingsduur van de inlaatnokkenas voor de 3,0liter motor is van 228° verlengd tot 240° en de lichthoogte van de kleppen is met 0,9 mm vergroot voor een betere cilindervulling bij hoge toeren. De injectoren met gedesaxeerd gerichte dubbele kegelstraal zijn aangepast aan het hogere brandstofverbruik bij maximum vermogen.

Nieuw inlaatsysteem minimaliseert stromingsverliezen

Om de stromingsverliezen tot een minimum te beperken en om de cilindervulling te maximaliseren zijn het in- en uitlaatspruitstuk, alsmede alle andere componenten die van belang zijn voor de stroming van de inlaatlucht bij de 3,0-liter motor, nog beter gestroomlijnd. Bij dit proces is tevens gestreefd naar het realiseren van een optimaal resonantie-effect. Hoewel dit misschien niet zo spectaculair klinkt, levert deze verbetering een bijdrage van maar liefst 57 % (16 kW / 22 pk) aan de toename van het motorvermogen. De resonantiekanalen blijven bij alle motoren onveranderd. Aan de inlaten van de kanalen alsmede aan de luchtkamers zijn detailoptimaliseringen doorgevoerd om de stromingsverliezen verder te reduceren. Speciale turbulentiekanalen voor elke cilinder verfijnen het resonantie-inlaatsysteem. Deze hebben de taak om de stroomsnelheid van het mengsel in het onderste toeren- en belastingbereik te vergroten. Daardoor ontstaat een betere mengselvorming, die een latere ontstekingshoek mogelijk maakt en daarmee wederom emissies en verbruik reduceert. Gecombineerd met de mogelijkheden van de traploze dubbele VANOS ontstaan zo veel meer moqeliikheden voor een exact op de behoefte afgestemde mengselvorming dan die kan worden geboden door conventionele systemen.

D4-certificering door minder basis-emissies en nieuwe katalysator

De wijziging van de boring/slag-verhoudingen van de motoren heeft geresulteerd in een verkleining van de oppervlakte/volumeverhouding; met andere woorden tot een compactere verbrandingsruimte. Bovendien werden de verbrandingsafstanden gereduceerd. De voordelen van deze constructie zijn lagere HC-emissies en een gunstiger verbrandingsverloop. Aan de positie van de katalysator dichtbij de motor kon niets worden verbeterd en dit detail is dus overgenomen van de voorganger. Daarentegen was de katalysator zelf nog wel voor verbetering vatbaar. Zo is de celdichtheid op de metalen monoliet toegenomen en is ook de celwanddikte gereduceerd. Door deze modificaties is het geometrisch oppervlak in de katalysator met zo'n 25 % toegenomen en komt de katalysator nog sneller en efficiënter op temperatuur. Dit resulteert in nog betere converteringswaarden, waardoor de motoren voldoen aan de ULEV-norm, respectievelijk de EU3/D4-emissienormen.

Spontaner dankzij elektronisch bediende gasklep

Om een nog nauwkeuriger en gevoeliger dosering van het gaspedaal mogelijk te maken, bijvoorbeeld bij start-stop-verkeer, en om een directe respons van de auto te garanderen als de bestuurder het volle vermogen wil benutten, is de gasklep voortaan geheel elektronisch bediend.

Dit nieuwe systeem komt in de plaats van de vorige, elektromechanische versie. Het principe van deze 'drive by wire'-technologie is direct afgeleid van BMW's 12-cilinder krachtbron. Er is dan ook geen enkele mechanische verbinding meer tussen gaspedaal en gasklep. Het systeem herkent welke versnelling de bestuurder heeft gekozen en is daardoor in staat om per versnelling een individueel geprogrammeerde gasklepreferentielijn te kiezen. Het resultaat is de reeds hierboven beschreven positieve effecten. Een extra voordeel van de elektronisch geregelde gasklep is dat de overgang van bijvoorbeeld,oitrellen naar deellast en vice versa nog harmonieuzer en soepeler verloopt dan voorheen. Deze verbetering van het rijcomfort heeft ook voordelen als de cruise control wordt ingeschakeld - een functie die eveneens is geïntegreerd in de elektronisch geregelde gasklep. Een positief neveneffect is tenslotte nog de reductie van de benodigde kracht om het gaspedaal te bedienen, aangezien er geen mechanische overbrengingen meer zijn.

De kloksnelheid van het motormanagement is opgevoerd van een frequentie van 16 MHz naar 24 MHz. Dit is enerzijds noodzakelijk geworden door de uitbreiding van het aantal functies, die het gevolg zijn van extra diagnose-routines. Anderzijds maakten ook de toepassing van een omgevingsluchtdruksensor (ten behoeve van het optimaliseren van verschillende motorfuncties) en de integratie van de elektronische gasklepregeling deze hogere snelheid gewenst. Het aantal referentievelden en -lijnen die in het motormanagement zijn opgeslagen, is ook toegenomen tot meer dan 600 verschillende arbeidscondities.

Gelijkblijvend brandstofverbruik, ondanks enorme vermogenstoename Door een bijzonder nauwkeurige afstemming van alle regelfuncties van de motor is de doelstelling voor een gelijkblijvend brandstofverbruik gerealiseerd. Ondanks de grotere cilinderinhoud en de toename van het vermogen wisten de ingenieurs een referentieveld te definiëren dat niet resulteert in een hoger verbruik ten opzichte van de huidige motoren. Bovendien kon in combinatie met een automatische transmissie het stationair toerental worden verlaagd. Daardoor wordt het oppak-moment van de koppelomvormer bij stationair toerental aanmerkelijk gereduceerd en het stationaire verbruik van de motor verbeterd. Bij de handgeschakelde versnellingsbak blijft het stationair toerental gelijk; enerzijds vanwege de trillingskarakteristiek, anderzijds om het goede wegrijgedrag te behouden.

Uitzonderlijk lage onderhoudskosten

Deze zescilinder lijnmotoren (2003-2005) zijn een voorbeeld van de grote aandacht die BMW bij het ontwikkelingsproces besteedt aan het reduceren van de onderhoudskosten:

• Zowel de distributieketting met alle bijbehorende tandwielen (aandrijving van de nokkenassen) als de V-snaar van de nevenaggregaten is onderhoudsvrij en ontworpen voor de gehele levensduur van de motor;

• Het luchtfilter en de bougies hoeven slechts om de 100.000 km te worden vervangen;

• De gemiddelde interval voor olieverversen bedraagt circa 23.000 kilometer; voor automobilisten die veel lange afstanden rijden, is een interval tot wel 30.000 km mogelijk;

• Herkenning van alle soorten benzine met een octaangetal van 87 tot 98. De anti-pingelregeling, een technologie die in alle BMW benzinemotoren is geïntegreerd, past automatisch de arbeidsparameters van de krachtbron aan octaangetal en brandstofkwaliteit aan.

En wie heeft nu een soortgelijke tekst waarin de verschillen tussen 2,5i en de 2,5si van de M54motor uit 2006 wordt uitgelegd?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.