Ga naar inhoud

Problemen prestatie Z3M


Gast midlife

Aanbevolen berichten

Beste Z3 collega's, vorig jaar zomer heb ik een Z3M uit 2000 gekocht met 109000km op de teller. Ik heb de wagen direct naar BMW gebracht voor een grote beurt en daar bleek ook de koppakking lek te zijn. Deze is vervangen – dat was geen goedkoop geintje omdat deze operatie nogal erg arbeidsintensief is.

De wagen liep goed gedurende de 1ste grotere rit (Z3 club dagje), maar ik had het gevoel dat de wagen af en toe inhield. Ik heb dit schriftelijk aan BMW laten weten, maar er is verder niet veel aandacht aan besteed omdat er zo weinig mee gereden is en het ook niet echt duidelijk was. In het najaar is de wagen gedurende de wintermaanden onder een hoes en aan de acculader gehangen.

Een maand geleden is de wagen weer te voorschijn gekomen en stierf bij koude (of afgekoelde) motor af. Bij de 2de rit na de winterstop begon de wagen ook onrustig te lopen. Kortom: de wagen staat weer bij BMW en sinds de koppakking vervanging is er 998km mee gereden. De compressie is gemeten en de 3de cilinder heeft 1/3 minder compressie. Ondertussen is de kop ook gedemonteerd en op het eerste gezicht kon men niets vinden. De kop gaat nu naar een specialistisch bedrijf om onder druk gezet te worden. Men dacht ook heel even aan een defecte zuigerring, maar de cilinderwanden vertonen geen sporen in die richting.

Ik wil absoluut niet suggereren dat BMW zijn werk niet goed gedaan heeft, maar ik vind het wel erg toevallig. Heeft een van jullie ook soortgelijke ervaring en/of goede tips? Graag serieuze reacties. Hartelijk dank Herman

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

hoe is´t met de vanos?

sorry, ik mag er voor Hermannus Midlife niet om lachen, maar ik vind het wel een vilein vraagje :schater:

Ik ga een gokje wagen hoe lang het duurt totdat de suggestie komt om naar het grote bos in het midden van het land te gaan.

Ik gok op 20:14.

Link naar reactie

Valein vraagje of niet - daar is dit forum met veel geleerde en ervaren mensen voor - toch? Persoonlijk heb ik geen behoefte aan gokken , maar veel meer aan serieuze tips en hints.

Ik zelf heb geen olieverbruik geconstateerd. Hoe het staat met de VANOS weet ik niet, wellicht een goede vraag om die bij BMW neer te leggen. In ieder geval alvast hartelijk dank voor de twee technische suggesties.

Link naar reactie

Ik heb met mijn toenmalige :m: een soortgelijk probleem gehad. Het was voordat ik Ruud (roodkapje) leerde kennen en nog geen idee had van dit forum. Man waar is die tijd <_< Maar goed, de :m: heeft 3 weken bij de dealer gestaan ze hebben er behoorlijk mee gereden want het was aan de kast niet uit te lezen. Bij mij bleek het een gasverdeel klep of huis :wave: te zijn. In 1x alles opgelost. Ook mijn :m: liep zeer onregelmatig en viel uit bij koude motor. Wellicht dat je hier wat mee kan. Succes :D

Link naar reactie

hoi

Ik ben bang dat de constatering " De compressie is gemeten en de 3de cilinder heeft 1/3 minder compressie." maar 1 ding kan betekenen .

Weer veel arbeids uren bv:

>> problemen met de kleppen van de 3e cil. >> weer de kop eraf

Als de motor erg veel rookt bij het gas loslaten kan het ook de cupjes zijn.

maar ik twijfel eraan of deze zoveel compressie verlies kunnen veroorzaken

>> zuigerveer gebroken > zuiger eruit (langs onder ?? ) en veren vervangen

dit moet overdruk in het carter geven > is dit ook het geval ??

overweeg dan ook om de krukas lagers te vervangen

Ik denk niet dat vanos problemen ook compressie verlies kunnen veroorzaken

misschien kunnen anderen dit aanvullen

Link naar reactie

Beste mensen, in eerste instantie heel hartelijk dank voor het meedenken. Ik heb "roodkapje"geraadpleegd en deze kwam met de volgende suggestie: "Zeer slecht stationair draaien tot afslaan is meestal de solenoid van de inlaat VANOS". Dit en alle andere suggesties zijn inmiddels doorgegeven aan BMW. Ik krijg wel hoe langer hoe meer de indruk dat we met 2 problemen te maken hebben. Zodra ik meer informatie heb van het cilinderkoppenbedrijf laat ik weten. Prettige Koninginnedag - pracht weer, maar zonder cabrio toch wat minder.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.