Ga naar inhoud

Z3 Coupe onboard camera project


RvE

Aanbevolen berichten

Al sinds we op de Nordschleife zijn geweest zou ik eigenlijk eens fatsoenlijke onboard camera videootjes willen kunnen schieten. Fijn thuis je ronde nog eens nakijken. Toen we laatst in Lelystad waren zou het ook leuk zijn geweest om je "lijnen" nog eens na te kijken, maar daar is filmen door het vasthouden van de camera door de bijrijder niet te doen, het gaat veel te hard links en rechts. Wiebelende videos zijn het gevolg.

Dan een statief kopen dat je tegen de voorruit kan zuignappen en daar de DV-cam aan vast maken. Maar je wil ook eens wat leukere shots maken, zoals je wel eens op Topgear ziet, in Femme's filmpje, of zoals laatst in Yangkie's filmhoek dit supergave filmpje:

Er vanuit gegaan dat ik onze huidige DV cam niet buiten aan onze auto wil zuignappen, eens gekeken naar wat er daarin mogelijk is met een fröbel budget. Dus dan vallen de Manfrotto en Delkin mounts al af.

Al zoekend kwam ik op een snowboarders forum, waar ze allemaal erg bedreven waren in het toch wel gave filmpjes schieten met een Aiptek Sporty Cam. Dit is een externe "buiscamera" die alleen maar beeld en geluid vastlegt en dit via een AV-uitgang beschikbaar stelt. Een camera met een ingang is dan alles wat je nodig hebt om het beeld (veilig in je auto) vast te leggen. Nu verkopen ze die Sporty Cam in een kit met een normale SD-card based cam-corder. Allemaal erg slecht verkrijgbaar zo bleek al zoekend. Toch een toko gevonden in Duitsland, waar ik de hele kit voor 88 euro had en voor 105 euro had ik 'm in huis.

De camera

IMG_5060.JPGIMG_5061.JPG

De Sporty Cam

IMG_5062.JPG

Hiermee heb ik afgelopen weekend de videotjes van Emanuel en Frido geschoten. Gewoon die buis in de bijgeleverde klitteband-hoes tegen de hemel van de coupe klitten en klaar.

Toch bleek het niet ideaal. De camera zelf lag in de middenconsole en als ie in een bocht een schok kreeg viel de spanning eraf en was de opname gestopt, bestand tot dan ook niet netjes afgesloten en corrupt. Ook kun je de buiscamera niet richten, doordat je afhankelijk bent van de "hoek" van de hemelbekleding, en staat er dus meer motorkap in het shot dan wenselijk is.

Dus de camera zelf moest steviger verankerd worden en de buiscamera moest beter gericht kunnen worden en ook op plekken waar klitteband niet houdt vast kunnen. Google-google en deze Cullmann Calimari gevonden. Er zat zefs een "klem" bij die je erop kon schroeven. Dus op goed geluk gegokt dat daar de buiscamera ook wel in zou passen en er twee besteld.

IMG_5063.JPG

Met de hele handel er dan opgeschroefd krijg je:

IMG_5064.JPG

Dit moet dan op/aan/in de coupe, zonder dat het weg gaat waaien. :sleepy: Tot zover de theorie... :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 92
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

de praktijk...

Vanmiddag de proef op de som genomen en eerst maar eens kijken hoe stevig alles blijft zitten. Dus beide zuignappen tegen de voorruit van Simone's Altea gezuignapt en ermee gereden met de camera lopend richting supermarkt. Bleef allemaal zitten, maar ideaal was het niet, want de camera hing ondersteboven, dus het beeld op het schermpje was dat ook. Maar genoeg vertrouwen in dat "vast" ook echt "vast" was.

Dus dan toch maar de zuignap met de buiscamera op het achterspatscherm van de coupe gezuignapt:

IMG_5067.JPGIMG_5070.JPG

De cam zelf (vanwege de onnozel korte kabel van de buiscam) maar tegen het voorste zijruitje gezuignapt.

IMG_5072.JPG

En dan rijden maar:

Zooo, dat is allemaal blijven zitten. :sleepy: Zuignap op de voordeur dan maar:

IMG_5075.JPGIMG_5074.JPG

(wel uitkijken met het openen van de deur, zag ik nog net op tijd)

Dat was dus succesvol in de zin dat er niks van de auto is gewaaid. Wel zie je op het laatste filmpje dat de camera last heeft van de trillingen, door de interlacing-wiebel (als je een iphone hebt, wiebel daar maar eens mee als de camera aan staat, zie je wat ik bedoel). Maar de ronding van de deur is misschien niet de beste plek om 'm wiebelvrij te monteren.

En nu? :thumbup: Nu nog eens een keer vanuit een auto de andere filmen, eens kijken hoe dat lukt. En natuurlijk bij de volgende keer ring de hele ronde filmen zonder gewiebel of misselijke co-pilote! :ok:

Link naar reactie
Is nog steeds theorie? :thumbup:

Nee, die had ik er even ingezet tot ik alle YT linkjes had gevonden. Is goed gekomen.. :sleepy:

Link naar reactie

Cool.... en bedankt dit wordt een dure post voor mister gadget hiero :thumbup:

Verzoekje, kun je een nieuwe onboard film schieten met de "Calamari's", ben benieuwd hoe trillingsvrij een film met bevestiging aan het dashboard is.

Jajaja een QP is stijver dan een Roadster.. :sleepy:

Link naar reactie
Cool.... en bedankt dit wordt een dure post voor mister gadget hiero :thumbup:

Valt mee hoor. Zoals gezegd de camera + sporty cam was 105 euro bij Mix-Computer.de (versturen NIET naar NL :sleepy: ), en de Calamari's heb ik hier gescored (36 euro incl verzenden). En dan moet er nog een SD card in (max 2GB, ondersteund geen "HC" kaarten), dat kost al gauw 5 euro :ok:

Verzoekje, kun je een nieuwe onboard film schieten met de "Calamari's", ben benieuwd hoe trillingsvrij een film met bevestiging aan het dashboard is.

Ik zal dit weekend nog even een shot maken met de sporty cam aan een calamari aan de voorruit.

Link naar reactie
4Allclients heeft geen al te beste reputatie. Bij Tweakers hebben ze de webshop ook uit de pricewatch gehaald.

Ik heb inderdaad net doorgeklikt op de site en het ziet er niet echt top uit. Als je op de camera klikt dat ontbreekt vervolgens de foto en de prijs klopt ook niet meer. Niet doen dus.

Link naar reactie

:sleepy: Handig, zo'n tankstation aan de overkant van de straat.

Ruud, dikke :thumbup: voor het experiment!

Ik weet niet waar de microfoon zit op dat ding, maar als je daar een stukje schuim over zou kunnen schuiven, dan kun je misschien het vol-le-dig oversturen (clippen) door de rijwind voorkomen. Dan komt ook de audiobeleving van de zescylinder wat meer uit de verf.

En als je dan toch een dak hebt :ok: , waarom dan niet de cam er bovenop? Hoef je ook niet meer uit te kijken met de deur...

Link naar reactie
kan haast niet wachten :ok: :thumbup:

I know. Oliver was deze week op vakantie, volgende week kan ik hem weer bereiken. Maar ik had het net met Yangkie al over een inkoopactie, misschien dat ze voor meerdere stuks wel in NL willen leveren. Is de moeite waard om even over te mailen, in mijn beste pruusisch ;)

En als je dan toch een dak hebt :fiew: , waarom dan niet de cam er bovenop? Hoef je ook niet meer uit te kijken met de deur...

Ik wilde graag zo'n shot waar je de wielen ook kan zien. Dat vond ik wel leuk.

Shots vanaf het dak maak ik ook nog wel. En een shot waar je "over de heupen" naar achter kijkt. Ideetjes genoeg.

:sleepy: Handig, zo'n tankstation aan de overkant van de straat.

Als je op vrijdagavond opeens merkt dat je geen zakje chips hebt, verrektes handig!

Link naar reactie

Bij deze op voorhand interesse voor groepsinkoop !

Zal mijn vriendin leuk vinden, nog meer "apparaten, kabels, adapters en elektro-dingen die je 1 keer per jaar gebruikt" :thumbup:

Link naar reactie
Ik weet niet waar de microfoon zit op dat ding, maar als je daar een stukje schuim over zou kunnen schuiven, dan kun je misschien het vol-le-dig oversturen (clippen) door de rijwind voorkomen. Dan komt ook de audiobeleving van de zescylinder wat meer uit de verf.

op deze foto zie je het "aan" lampje:

IMG_5074.JPG

180 graden verdraaid (aan de onderkant dus) zit de mic. Ik kan er inderdaad eens wat foam overheen plakken, thanks for the tip!

Of kun je me een speciaal soort droogdoeken aanraden? :thumbup:

Link naar reactie

Verzoekje #1

Verzoekje, kun je een nieuwe onboard film schieten met de "Calamari's", ben benieuwd hoe trillingsvrij een film met bevestiging aan het dashboard is.

Hier is de "buis" met een Calamari tegen het raam geplakt, rechtsboven. Door het beige dashboard heb je echt heel veel moeite om een plekje te vinden zonder reflecties van de lijnen op het dashboard of de ventilatiegaten voor de voorruit. Aan het eind zie je ook dat de reflectie van de zon afgwisseld wordt door schaduw en de camera het even moeilijk heeft.

Buiten mounten geeft mooier beeld. Dat heb ik dan ook maar gedaan voor verzoekje #2:

benieuwd hoe dit er op een bochtig weggetje uit ziet. Volgens mij wordt je dan als kijker ook :unsure:

Even het dichtsbijzijnde bochtige weggetje genomen. Hier zit ie op de voorruit, buiten, helemaal rechtsboven (over de airbagsticker). De Duitse taxi uh ster die zomaar van links de weg op rijdt :thumbup: , maakt er wel een zigzag parcours van. De camera zelf blijft trouwens rotsvast staan op de "tomtom-donut" op het dashboard op zijn eigen Calamari. Dat werkt top.

Ik moet serieus gaan experimenteren met Bart's tip om wat foam op de microfoon te plakken.

Nu moet ik nog een video-conversietool vinden, voor op de Mac, die ".AFS" filmpjes omzet naar .MOV of .MPG zodat ik er ook wat mee kan in iMovie. De clipjes die ik tot nu toe op youtube heb gezet komen rechtstreeks van de SD card. Als er iemand een goede tip heeft, graag ;)

EDIT: converter al gevonden: Prism Video Converter. Er zijn versie voor Mac en Windhoos. :ok: Freeware :rolleyes: Tooltje doet ook batch-conversions (je selecteert gewoon de directory en klikt op "go" )

Link naar reactie
:rolleyes: Ruud, in het eerste filmpje kraakt overigens je versnellingsbak

Kan onmogelijk de versnellingsbak zijn, daar heeft Ruud de allerbeste olie in gedaan ;)

Ik wil er wel een keer mee de Nürnburg ring op :unsure:
Hmm. de ringweg van Nürnburg. Dat ligt wel een stukje van de Nürburgring vandaan -_-

Maar okay, deal. :thumbup: Als jij zorgt dat er iets waardigs komt om die cam op te zuignappen, dan regelen we dat!! :ok: Overigens is Simone tijdens onze ringrit vermanend toegesproken door zo'n Ring heinie, dat ze niet mocht filmen tijdens de rit. Als je dan twintig meter na de slagboom je camera weer pakt, ziet niemand er iets van. ;)

Link naar reactie
Ik kijk af en toe op iBOOD en zie daar toevallig vandaag dit:

Dat is idd ook een leuk ding, voor een nog leukere prijs!

4079_QE_hi_1239977370.jpg

Oregon Scientific ATC-2000 Waterproof Action Cam

* Merk: Oregon Scientific

* Type: Oregon Scientific ATC2K Waterproof Action Cam

* Kleur: Zwart

* Waterproof design – tot 3 meter

* Maakt een filmpje met geluid van je mooiste stunts.

* Drie selecteerbare resoluties (640x480, 320x240, 160x120)

* Twee selecteerbare framerates: 15 fps en 30 fps

* Formaat: AVI-bestanden.

* Pal en NTSC uitgang voor de TV

* 32mb ingebouwd geheugen en uitbreidbaar met SD kaartjes (tot 2 GB, niet meegeleverd)

* De Action Cam heeft een ingebouwde waterproof camera en microfoon

* Geschikt om op meerdere manieren te bevestigen (helm, fiets etc)

* Inclusief bevestigingsclips en riem (exclusief helm).

* Interne real-time klok

* De ATC-2K werkt op 2x AA batterijen

* Compatible met Windows Vista/XP/2000/Me/OS X 10.4

* Afgebeelde helm niet meegeleverd

* Garantie: 2 jaar

Prijs: € 59,95

Zou het geval ook een statief-schroefdraad hebben?

Edit: meer specs op de site van Oregon Scientific. Het ding heeft iig geen LCD waar je op kunt zien welk shot je precies gaat maken, dat is dan wel weer jammer.

Link naar reactie

Gisteravond en vanmorgen nog even met iMovie gefröbeld. Is wel grappig hoe makkelijk dat allemaal gaat met dat programma.

Het voorlopige eindresultaat:

Toch nog maar even wat met de opties ge-experimenteerd (en zelfs de "help" functie gebruikt, jaja :smart: ). breedbeeld ingesteld en muziekje eronder gezet:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.