Ga naar inhoud

Twee auto's van de zaak?


RvE

Aanbevolen berichten

Hopelijk weten de fiscalisten onder ons hoe het werkt als je twee auto's van de zaak rijdt. Op BMW.nl staat dit stukje daarover, van KPMG. Flinke lap tekst:

Gebruik van twee auto's van de zaak kan voordelig zijn!

De Belastingdienst nam tot voor kort het standpunt in dat in het geval dat aan een werknemer gelijktijdig twee of meer auto's ter beschikking worden gesteld en de werknemer met deze auto's in totaal meer dan 500 privé-kilometers op kalenderjaarbasis rijdt, over alle auto's de fiscale bijtelling verschuldigd was. Dit ongeacht het feit dat mogelijk met een of meer auto's op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé werd gereden.

Inmiddels heeft de Belastingdienst een nieuw standpunt gepubliceerd. Daarbij wordt meegedeeld dat het door de Belastingdienst eerder ingenomen standpunt onjuist is. De Belastingdienst vindt nu dat per auto op kalenderjaarbasis moet worden beoordeeld of de 500 kilometergrens voor het privé-gebruik van de ter beschikking gestelde auto wordt bereikt. Het gevolg van dit gewijzigde standpunt is dat indien de werknemer kan aantonen (meestal door middel van een sluitende rittenregistratie) dat hij met één of meerdere van de gelijktijdig aan hem ter beschikking gestelde auto's op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé heeft gereden, bijtelling voor die auto achterwege kan blijven. Het nieuwe standpunt heeft terugwerkende kracht tot 2006. Indien echter in het verleden geen rittenregistratie per auto is bijgehouden zal het zal het niet eenvoudig aantoonbaar zijn dat van één of meer auto's voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden gebruik is gemaakt. Het zal om die reden lastig zijn om van deze terugwerkende kracht gebruik te kunnen maken.

Wat betekent dit voor de praktijk?

Het per auto beoordelen of op kalenderjaarbasis niet meer dan 500 privé-kilometers wordt gereden kan ertoe leiden dat de fiscale bijtelling voor de eerste, tweede of volgende gelijktijdig ter beschikking gestelde auto achterwege kan blijven. Dit kan het aantrekkelijk maken om bijvoorbeeld de eerste ter beschikking gestelde auto (aantoonbaar) voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden te gebruiken. Voor het overige privé-gebruik, zoals voor vakantieritten en degelijke, kan dan tijdelijk een tweede auto ter beschikking gesteld worden. Het is wel belangrijk dat gelijktijdig met de vakantieauto ook de eerste auto ter beschikking van de werknemer blijft en dus niet aan een andere werknemer in gebruik wordt gegeven. Als de auto's namelijk niet tegelijkertijd, maar na elkaar ter beschikking worden gesteld moet er wel voor allebei worden bijgeteld.

Voorbeelden

Onderstaande voorbeelden dienen om het belang van het gewijzigde standpunt te verduidelijken:

Voorbeeld A

Werknemer heeft 1 auto van de zaak en hij gebruikt de auto voor meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden. Een fiscale bijtelling is van toepassing. Deze situatie blijft ongewijzigd.

Voorbeeld B

Aan de werknemer wordt 1 auto ter beschikking gesteld. Hij gebruikt deze auto aantoonbaar (bijvoorbeeld door middel van een sluitende rittenregistratie) niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden. De fiscale bijtelling blijft achterwege. Deze situatie blijft dus ook ongewijzigd.

Voorbeeld C

Aan werknemer wordt gedurende het hele jaar een auto ter beschikking gesteld. Hij gebruikt deze auto aantoonbaar voor niet meer dan 500 kilometer voor privé-doeleinden (bijvoorbeeld door middel van een sluitende rittenregistratie). Tijdens de vakantieperiode wordt aan de werknemer naast de eerste auto een tweede auto (die beter bij zijn privé situatie past) ter beschikking gesteld. Met deze auto rijdt hij meer dan 500 kilometer privé. Voorheen nam de Belastingdienst het standpunt in dat in totaal meer dan 500 privé-kilometers werden gereden en dat derhalve op beide auto's de fiscale bijtelling van toepassing was. Dit inzicht is nu gewijzigd.

In de nieuwe situatie moet het privé-gebruik per auto worden vastgesteld. Dit betekent dat in het genoemde voorbeeld, de fiscale bijtelling alleen verschuldigd is over de tweede auto. De fiscale bijtelling wordt op pro rata basis berekend. Volledigheidshalve wijzen wij erop dat de fiscale bijtelling - milieuvriendelijke auto's uitgezonderd - tenminste 25% bedraagt. In het geval de tweede auto uitsluitend voor privé-doeleinden wordt gebruikt kan de Belastingdienst het standpunt innemen dat de fiscale bijtelling gesteld moet worden op de waarde van het genoten voordeel. Dit kan meer zijn dan 25% van de catalogusprijs.

Conclusie

De forfaitaire bijtelling dient per ter beschikking gestelde auto te geschieden. Indien tijdelijk, bijvoorbeeld voor uitsluitend vakantiedoeleinden, een tweede auto ter beschikking wordt gesteld, dient de bijtelling voor deze tweede auto afzonderlijk te worden vastgesteld. Let wel op dat ook de eerste auto steeds ter beschikking van de werknemer staat, want anders gaat het mis en moet voor beide auto's worden bijgeteld.

Ik begrijp nu niet of het is toegestaan om twee auto's te hebben, het hele jaar door.

Stel ik heb gewoon mijn 118d, die ik nu heb, zakelijk geleased door mijn BV. Ik schrijf netjes kilometers, geen bijtelling. En stel mijn BV koopt (noem eens iets) een Z4 coupe ( :oops: ), zet die op de balans. Ook deze rijd ik alleen zakelijk, hou netjes kilometers bij. Geen bijtelling, dus. Mag dat? :offtopic:

Hierboven hebben ze het over een periode in de vakantie dat er een auto ter beschikking gesteld wordt, naast de vaste auto. Klinkt als een huurauto of zo. Deze auto wordt dan ook nog eens prive gebruikt, dus bijtelling (over het hele jaar?). Ik ben iig niet van plan de staatkas te gaan spekken met een netto bijtelling van 900 euro (voor een Z4 :D coupe) of 600 euro (voor een Z4 coupe 3.0si). ;)

Ik snap trouwens wel dat BMW het een voordelig idee noemt: als alle BMW rijders er nu twee gaan rijden, krijgen we de verkopen wel weer omhoog :ok:

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

auto's van de zaak

Ruud, het wordt eenvoudiger als je er minstens drie hebt: stel je hebt een Fiat Panda van 12 jaar oud, een Opel Combo met grijs kenteken en een Bugatti Veyron.

Je hoeft maar over twee auto's bijtelling te betalen en je mag zelf aangeven over welke je dat doet. Roger zal waarschijnlijk de Bugatti en de Panda aangeven en de auto met grijs kenteken gaan rijden. Ieder ander zal de Panda in een hoekje van de garage stallen, zogenaamd met de bedrijfswagen naar het werk gaan en met de Bugatti zowel zakelijk als privé de lul uit de broek lachen.

En voor iedereen die nu begint te zeiken dat ze dan moeten investeren in een Panda en een Combo: de cost gaat voor de baet!

Link naar reactie
Roger zal waarschijnlijk de Bugatti en de Panda aangeven en de auto met grijs kenteken gaan rijden.
Die man is gewoon bescheiden en houd absoluut niet van uiterlijk vertoon. :offtopic:

@Ruud, loop niet zo te mauwen over die bijtelling. Als je een Z4 QPe kan betalen haal zo'n ding op. Het leven is veel te kort. Vanavond te horen gekregen dat de achterbuurman op 28 jarige leeftijd is overleden aan een hardstilstand. Wat ik ermee bedoel. Gewoon lekker genieten zolang je het kan ;)

Link naar reactie
En voor iedereen die nu begint te zeiken dat ze dan moeten investeren in een Panda en een Combo: de cost gaat voor de baet!

waar ik autos moet kopen weet ik wel.., maar waar koop ik zo'n... BV? ;) :offtopic:

Link naar reactie
Het leven is veel te kort. Vanavond te horen gekregen dat de achterbuurman op 28 jarige leeftijd is overleden aan een hartstilstand.

Voordat het ondersneeuwt, toch even een momentje van bezinning.

Wat heftig zeg: 28 jaar. R.I.P.

Link naar reactie
@Ruud, loop niet zo te mauwen over die bijtelling. Als je een Z4 QPe kan betalen haal zo'n ding op.

Z4 coupe betalen is de issue niet. Alleen van die zinloze centen afdragen aan de fiscus. Daarbij is een auto van BV centen kopen leuker dan van Ruud centen! :oops: Maar Roger heb jij dan allevijf ( :D ) je auto's die je afgelopen jaar naast je Chrysler hebt gehad op je zaak gezet?

Ik snap nog steeds niet wat die mannen van KPMG nu bedoelen met die twee auto's, Mijn hillbilly Limbo accountant zei altijd dat het niet kon, 2 auto's, voor 1 DGA.

Ruud, het wordt eenvoudiger als je er minstens drie hebt: stel je hebt een Fiat Panda van 12 jaar oud, een Opel Combo met grijs kenteken en een Bugatti Veyron. Je hoeft maar over twee auto's bijtelling te betalen en je mag zelf aangeven over welke je dat doet.

Dus KPMG filiaal Zeeland zou zeggen, koop er nog een bij! Ja waarom ook niet, een Z3 :ok: coupe hebben we nog niet :offtopic:

enne..

Voordat het ondersneeuwt, toch even een momentje van bezinning. Wat heftig zeg: 28 jaar. R.I.P.

idd dat ontnuchtert. ;)

Link naar reactie
waar ik autos moet kopen weet ik wel.., maar waar koop ik zo'n... BV? :D ;)

We helpen je wel :offtopic: Nu je BV opzetten Martijn!!

Link naar reactie

Frankie lult maar wat uit zijn nek over drie auto's en dan maar bijtelling over 2. Het zit als volgt:

Tot voor kort had je bij 2 auto's en meer dan 500km prive de bijtelling van beide auto's. Het maakte niet uit in welke auto je de prive km gereden had. Nu gaat de bijtelling dus per auto. Als je in auto A minder dan 500 rijdt en in B meer dan heb je de bijtelling over A. Als je in beiden meer rijdt dan 500 km dan geldt de bijtelling over de cataloguswaarde van A+B. Maar (en nu wordt het interessant) als je in zowel A als B minder dan 500 km stuurt dan heb je geen enkele bijtelling. Bij 50.000 km per jaar moet je derhalve 100 auto's kopen en heb je geen enkele bijtelling. Voor de lutsers die zich dat niet kunnen veroorloven heb ik nog wat tips:

Je hebt voor het dagelijks gebruik genoeg aan een klein modelletje, zeg een 1 serie. Je gebruikt deze alleen zakelijk. Dan wordt het juli en ga je met vrouw, 4 kinderen, de hond, de goudvis en allerlei zooi zoals tenten, surfplanken etc. naar Italie. K.T dat past niet ;) :D

Je gaat vervolgens naar de BMW dealer en je huurt zakelijk een 5 station van zeg 80.000. Je rijdt hiermee in twee weken 2.500 km prive en wat is het effect:

Aftrekbaar: huurprijs, benzine, tolgeld, wassen etc. etc. Bijtelling 25% van 80.000 is 20.000 X 2/52 X 52% belasting is ongeveer 400 euro inkomstenbelasting. :offtopic:

En zo zijn er met combinaties met bijvoorbeeld auto's die ouder zijn dan ik meen 15 of 20 jaar ook nog wel wat leuke dingen te bedenken.

EDIT: Als je geen kinderen etc. hebt dan kun je dit natuurlijk ook doen met een Z4M (QP) ipv een 5

Link naar reactie
EDIT: Als je geen kinderen etc. hebt dan kun je dit natuurlijk ook doen met een Z4M (QP) ipv een 5

Of je gaat op vakantie voor 5 weken en komt terug met een kind. :offtopic:

(Wat mensen al niet doen vanwege de belasting)

Link naar reactie

Naast Dr (S)toploss, de relatietherapeut, nu ook (S)toploss RA!

Je hebt voor het dagelijks gebruik genoeg aan een klein modelletje, zeg een 1 serie. Je gebruikt deze alleen zakelijk.

Check. Heb ik.

EDIT: Als je geen kinderen meeneemt naar je werk, dan kun je dit natuurlijk ook doen met een Z4M (QP)

Check. Kunnen we regelen.

Maar, de hamvraag is voor mij: is de fiscus er okay mee dat ik twee auto's op mijn BV heb, waarmee ik allebei (aantoonbaar natuurlijk...) alleen maar zakelijk rijd?

Link naar reactie
Je gaat vervolgens naar de BMW dealer en je huurt zakelijk een 5 station van zeg 80.000. Je rijdt hiermee in twee weken 2.500 km prive en wat is het effect:

Aftrekbaar: huurprijs, benzine, tolgeld, wassen etc. etc. Bijtelling 25% van 80.000 is 20.000 X 2/52 X 52% belasting is ongeveer 400 euro inkomstenbelasting. :thumbup:

En zo zijn er met combinaties met bijvoorbeeld auto's die ouder zijn dan ik meen 15 of 20 jaar ook nog wel wat leuke dingen te bedenken.

EDIT: Als je geen kinderen etc. hebt dan kun je dit natuurlijk ook doen met een Z4M (QP) ipv een 5

Gaat prima als je met een huurauto op de zaak op vakantie gaat........

Leeftijdsgrens voor bijtelling is onlangs opgetrokken van 15 jaar naar 25 jaar!!! :) Was eigenlijk van plan mijn ZZZ over 3 jaar op de zaak te zetten... Dan maar een nieuwe .....

Link naar reactie
Frankie lult maar wat uit zijn nek over drie auto's en dan maar bijtelling over 2. Het zit als volgt:

Frenk, ben je nu al met pensioen of adviseer je pensionados? Laat mij maar dan maar lullen en jouw verhaal na mijn opmerking gaat helemaal niet over mijn opmerking. Het is een compleet andere issue wat je daar te berde brengt. En volgens mij vergeet je dan ook nog te melden dat die 500 km geregistreerd moeten staan in je rittenadministratie. En nee, ik heb geen verstand van belastingen wel een onvoorstelbare hekel aan het betalen ervan.

Ik zal mijn opmerking nog eens plaatsen: als je drie of meer auto's zakelijk rijdt, hoef je maar over twee ervan bijtelling af te tikken en je mag zelf weten over welke. Het loont dus twee goedkope barrels te hebben, die je verder niet gebruikt, behalve voor de bijtelling en je te verplaatsen in die Veyron. Je hoeft dan overigens voor geen enkele auto een registratie te voeren want je betaalt toch al over twee de bijtelling.

Link naar reactie
Naast Dr (S)toploss, de relatietherapeut, nu ook (S)toploss RA!

Check. Heb ik.

Check. Kunnen we regelen.

Maar, de hamvraag is voor mij: is de fiscus er okay mee dat ik twee auto's op mijn BV heb, waarmee ik allebei (aantoonbaar natuurlijk...) alleen maar zakelijk rijd?

Ja Ruud geen probleem. Ik had vroeger toen ik nog loonslaaf was een klant en dat was een bedrijf dat auto's importeert. Ik zal geen namen noemen maar het was de importeur van Italiaanse auto's met de merknamen F..T, A..A en L....A. Daar kreeg het management gewoon een leaseauto voor de werknemer zelf en voor de partner. Het is natuurlijk wel wat vreemd want hoe zakelijk kun je de kosten noemen van twee of drie leaseauto's?

NB Kennelijk ben je nog steeds op zoek naar een goede accountant :thumbup:

Link naar reactie
Daar kreeg het management gewoon een leaseauto voor de werknemer zelf en voor de partner. Het is natuurlijk wel wat vreemd want hoe zakelijk kun je de kosten noemen van twee of drie leaseauto's?

Dat zou nog uit te leggen zijn, twee personen, twee auto's. Simone "doet de administratie" en krijgt daarvoor natuurlijk salaris van de BV en een mooie Seat Altea XL (onze familiebak). Betalen we netjes bijtelling over. Om dan nog een auto er aan toe te voegen, dat durft mijn accountant niet te ondersteunen. Dus ik kan natuurlijk na die Seat (lease loopt af in mei 2010) misschien wel wat op die manier doen, maar dan kunnen we er nooit in rijden als we willen, en dat is natuurlijk ook flut. En om 'm nou in de garage te zetten om er naar te kijken en lekker af te schrijven :thumbup:

NB Kennelijk ben je nog steeds op zoek naar een goede accountant :)

Ja. Naar aanleiding van al jullie input weet ik nu dat ik qua kosten die mij in rekening worden gebracht eigenlijk best goed zit nu. Het is alleen de manier waarop het loopt en dat je er voor advies altijd in die "ik had eens een klant, die ...." verhalen terecht komt. Maar hij gaat nu boekjaar 2008 voor me in orde maken. Heb ik fixed price afgetikt bij hem, dan zie ik wel verder.

Link naar reactie

Ruud ik kan mij de exacte beweegredenen van jou om eventueel een nieuwe accountant te zoeken niet meer volledig voor de geest halen maar als ik dit lees moet je hem eruit gooien. Ik ben geen accountant en geen fiscalist maar als gecertificeerd financieel planner versla ik heel veel van die jongens op fiscaal gebied. Als jouw "accountant" hier niet achter durft te gaan staan dan moet jij achter hem gaan staan. Je hebt dan twee opties. Als je groot geschapen bent dan neem je hem anaal (niet omdat je het lekker vindt maar omdat het hem pijn doet) of je kickt his ass.

Link naar reactie
Je hebt dan twee opties. Als je groot geschapen bent dan neem je hem anaal (niet omdat je het lekker vindt maar omdat het hem pijn doet) of je kickt his ass.

Hier zou ik graag optie drie aan toe willen voegen:

ik zoek een fatsoenlijke adviseur en blijf mijn huidige accountant als "administratiekantoor" gebruiken. Segregation of duties lijkt me hier niet eens zo slecht.

Ik heb altijd het feit dat de adviezen van een accountant bepalen hoeveel werk hij in de toekomst heeft, een lastige verbinding gevonden. "Als ik nu adviseer dat twee BV's niet nodig zijn, dan loop ik straks wel de inkomsten van twee keer jaarrekeningen maken mis"... :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.