Ga naar inhoud

Upside-down techniek


(S)toploss

Aanbevolen berichten

Op Ebay staan diverse Gewindefahrwerken (hebben we daar nu geen NL naam voor) voor de Z4 (M). Zowel Bilstein, HR als KW gebruiken de term Upside-down techniek. Kan mij daarbij van alles voorstellen :unsure: maar niet in relatie tot schokbrekers. Wie weet wat de Upside-down techniek inhoudt?

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het "dunne" deel van de demper zit dan onder, het "dikke" boven. Een beetje zoals een verende vork op een high end ATB of op een motorfiets.

Wiki legt het beter uit, uit een stukje over motorveringen:

"Upside-down" (USD) forks are installed inverted compared to typical forks, with the tubes at the bottom and the bodies at the top. This decreases the unsprung weight of the motorcycle and improves its handling. USD forks are usually found on sportbikes, though Honda's large power-cruiser, the Valkyrie, sported USD forks.
Link naar reactie
Op Ebay staan diverse Gewindefahrwerken (hebben we daar nu geen NL naam voor) voor de Z4 (M). Zowel Bilstein, HR als KW gebruiken de term Upside-down techniek. Kan mij daarbij van alles voorstellen :unsure: maar niet in relatie tot schokbrekers. Wie weet wat de Upside-down techniek inhoudt?

Dit is een typische Upside Down BMW. Zo te zien Bilstein.

upsidelf0.jpg

Link naar reactie

dit maakt het vast duidelijker :unsure: : USD ATB vork:

395224-oS.jpg

Ik bedenk me net dat het bij een auto eigenlijk altijd zo is. Waarom het dan toch up-side-down is?

Link naar reactie

Gewindefahrwerk is een in hoogte verstelbaar onderstel. Een onderstel is een combinatie van op elkaar afgestemde veren en schokdempers voor een bepaald type auto, motor, stabilisatoren, waardoor er ook nog eens goed mee te rijden is in tegenstelling tot de in Nederland veel gekochte verlagingsveersetjes door Johnny en Anita's met petjes achterstevoren op.

Upside-down is dat de schokdempers op de kop staan. Dus zuigerstang onder en die beweegt, terwijl het huis met de olie en klepjes tot de afgeveerde massa behoort.

Link naar reactie
Upside-down is dat de schokdempers op de kop staan. Dus zuigerstang onder en die beweegt, terwijl het huis met de olie en klepjes tot de afgeveerde massa behoort.

Even voor mij in blonde termen: Dikke deel boven, dunne deel onder? Dan is dus iedere autodemper een upside down?

Dan zou dit dus right-side-up zijn? :

USD_shock_2.jpg

Link naar reactie

Precies...!

De meeste auto's hebben "rightside up".

Deze dempers zijn goedkoper in de fabricage.

Ik kan mij het voordeel van "upside down" schokdempers bij motorfietsen en ATB's wel voorstellen.

Aangezien de massa van deze voertuigen veel minder is, is het effect van het gewicht aan de gedempte zijde veel groter.

Ik zie het voordeel er niet zo erg van in om een "upside down" demper bij een auto te monteren.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

kwam deze toevallig tegen, ben jaren lang werkzaam geweest bij WP, uitvinder van upside-down vorken voor motorfietsen, een nederlands product en later door iedere vorkbouwer overgenomen. Bij auto's is geen voordeel hiermee te halen. WP heeft jaren geleden nog wel schobrekers gemaakt voor de M3 klasse en formule 1 (verstappen en schumie) en resente de ktm x-bow

Link naar reactie
Even voor mij in blonde termen: Dikke deel boven, dunne deel onder?

USD_shock_2.jpg

ik denk dat er hier iets mis begrepen word ,of ik ben abuis!

beter als ik niet weet is het dikke deel(beter hier noemen "het zware deel") van de schokker ,bij een auto en bij de meeste motorfietsen het gedeelte wat met het wiel mee op en neer beweegt

bij een auto achterschokbreker (in losse uitvoering)geen mc pherson systeem is het dikke deel niets anders al een huis met grotere diameter om de zuigerstang te beschermen tegen vuil.

de olie of gasvulling bevind zich in het onderste deel.

<a href="http://img209.imageshack.us/img209/7658/konib.jpg" target="_blank">konib.jpg

By sandere85 at 2011-10-02

</a>

bij een voorwielophanging word wel veel mc pherson systeem gebruikt,maar ook dan zit het zware deel onder.

macpherson.gif

macpherson.gif

By sandere85 at 2011-10-02

Link naar reactie

stik,nu je t zegt.

had ik niet eens gezien dat het al zo,n oud topic is zeg.

tja dat krijg je al er iemand oude koeien uit de sloot loop te trekken :birthday:

is weer eens wat anders dan iemand die zn oude pa opgraaft en in de sloot mietert nietwaar?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.