Ga naar inhoud

Installeren Hardtop


Zzzandman

Aanbevolen berichten

Nadat ik vanochtend uit het raam had gekeken kreeg ik het idee dat de herfst nu toch echt in aantocht is. Daarom maar besloten om de hardtop te plaasten.

Alhoewel de montage niet moeilijk is/lijkt, weet ik niet of alles goed gegaan is. Wat heb ik gedaan:

Stap 1. HT op de wagen gezet

Stap 2. torx schroeven aangedraaid (niet vast, maar tot ze grip hadden in de kap)

Stap 3. de twee hendels achter de stoelen vastgedraaid

Stap 4. de torx verder aangedraaid.

Is het nu de bedoeling dat de schroeven strak aangedraaid worden tot ze niet meer verder kunnen? Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik kan ze blijven aandraaien. Gaat er iets mis hier?

gr.

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je ze met de hand vastzet ( met de standaard sleutel) mag je redelijk wat kracht zetten.

Aangezien je de hardtop in rubbers trekt , kan je bst een stuk blijven draaien.

Maar na 10 omwentelingen moet het ergens stoppen.

Als je door kan blijven draaien is waarschijnlijk de schroefdraad verdwenen van de schroef of erger uit de moer van het dak.

Draai de schroef er eens helemaal uit

De draad moet onbeschadigd zijn

Kijk ff goed in de moer van het dak

Ook hier moeten duidelijk de draadgangen zichtbaar zijn

Link naar reactie
Als je door kan blijven draaien is waarschijnlijk de schroefdraad verdwenen van de schroef of erger uit de moer van het dak.

Mocht het schroefdraad in het dak niet meer goed zijn dan is dit nog geen groot probleem. Het schroefdraad zit namelijk in aparte grondplaatjes op het dak, deze zijn heel eenvoudig te vervangen!

Link naar reactie

Dus als ik het goed begrijp:

1. HT op de auto zetten

2. Schroeven aandraaien tot ze niet verder kunnen (ongeveer tien slagen)

3. De klemmen aan de achterkant vastzetten

4. Na een paar honderd km gereden te hebben nog even controle en eventueel aandraaien.

Bedankt voor de input. Zal morgen bij daglicht nog eens goed kijken hoe het zit.

Link naar reactie
Dus als ik het goed begrijp:

2. Schroeven aandraaien tot ze niet verder kunnen (ongeveer tien slagen)

Die 10 slagen was maar een grove inschatting

Om je een indruk te geven dat je wel meer moet dan 2 a 3 slagen

Link naar reactie

Ik heb ook van de week de HT erop gezet, maar bij mij is het probleem dat er wat water na binnen komt zodra het regent. Nu had ik daar vorig jaar ook last van, maar omdat ik de HT apart heb gekocht heb ik hem toen bij een gespecialiceerd bedijf laten afstellen. Het is toch niet de bedoeling dat ik dit elk jaar moet laten doen? Ik ga er van uit dat één maal afstellen voldoende moet zijn.

Gr rene

Link naar reactie

Ik denk dat een goede afstelling een paar jaar mee moet kunnen gaan.

Zijn de rubbers niet verhard of ingedroogd?

vet alle rubbers ff lekker in met vaseline . Worden ze soepel van.

Kijk ook ff naar de montage van de hardtop.

Zijn de schroeven goed aangedraaid

sluiten de ramen goed aan ?

Link naar reactie
Dus als ik het goed begrijp:

1. HT op de auto zetten

2. Schroeven aandraaien tot ze niet verder kunnen (ongeveer tien slagen)

3. De klemmen aan de achterkant vastzetten

4. Na een paar honderd km gereden te hebben nog even controle en eventueel aandraaien.

Bedankt voor de input. Zal morgen bij daglicht nog eens goed kijken hoe het zit.

Ik heb ook een hardtop en plaats deze iets anders. (advies Roodkapje)

1. hardtop op de auto

2. klemmen achter in 1e stand vastzetten. (kwartslag)

3. Torx vastschroeven met de hand stevig aandraaien. (vast is vast.)

4. klemmen achter eindstand zetten. Nog een kwartslag.

Uiteraard moeten de rubbers rondom in goede staat zijn maar al komt er een hoosbui naar beneden dan komt er bij mij nog geen druppeltje naar binnen.

Gebeurt dat wel dan zou ik de rubbers nakijken en de fijnafstelling van de HT laten doen.

Succes

Link naar reactie
1. hardtop op de auto

2. klemmen achter in 1e stand vastzetten. (kwartslag)

3. Torx vastschroeven met de hand stevig aandraaien. (vast is vast.)

4. klemmen achter eindstand zetten. Nog een kwartslag.

Die "kwartslag' is dan denk ik bij een originalo-BMW-hardtop?

Als ik dat bij mijn Wiesmann probeer breken de pootjes af, die moet ik namelijk dicht"klikken".

O, en wat het lekken betreft... bij mij helpt het invetten met vaseline eigenlijk altijd...

Link naar reactie
Die 10 slagen was maar een grove inschatting

Om je een indruk te geven dat je wel meer moet dan 2 a 3 slagen

En nu weer serieus.... :P

Een standaard moer heeft altijd 6 gangen.

Deze gangen moeten altijd allemaal gebruikt worden om de bout/moer verbinding goed z'n werk te laten doen.

Wanneer een bout maar half in de moer gedraait zit (2 à 3 slagen) is de schroefdraad niet sterk genog en zal je deze beschadigen zodra je kracht op de verbinding gaat zetten.

Link naar reactie
problemen met het monteren van een hardtop zijn eenvoudig op te lossen neem gewoon een coupe... :ok:

Hij heeft nog niet besloten om de coupé niet te verkopen of het ge..... is alweer begonnen. :P

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.