Ga naar inhoud

Total Excellium ook al geen euro 98 meer...


Delta737

Aanbevolen berichten

In de tankdop van mijn Z3 :m: staat expliciet dat er alleen Euro 98 mag, dus niet de standaard 95. Dat betekende dat ik nog wel eens een pompje voorbij moest rijden (zoals Shell, die alleen V-Power 95 heeft, waarom niet de 100 zoals in Duitsland... <_< ), maar geen probleem, want op mijn standaard routes kwam ik altijd wel 3 Total's tegen, die Excellium 98 aanboden (ook nog tegen schappelijke prijs).

Komen we dus weer bij mijn standaard tankstation, is Excellium daar ook verworden tot 95....... :m::m::angry:

Mijn vraag aan jullie: Waar kan ik nog wel fatsoenlijk tanken??? Of gooien mede :m:-rijders er ook gewoon Euro 95 in? Graag jullie (snelle) input, want mijn tank is bijna leeg B) En ik moet vanavond nog 100 km rijden.... :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Bedankt voor de snelle reacties. Ik zag dat Tango ook kon, daar hoef ik (haast) niet voor om te rijden. Alle anderen zitten niet op de (standaard) routes die ik rijd.

Overigens heeft de Texaco die wel bij mij op de route zit (snelweg notabene!) geen 98.

Link naar reactie

V Power in NL is ca 97 OKTAAN heb ik HIER gelezen,

Ik stond idd van de week aan een Texaco station, daar hadden ze ook alleen 95, en mijn Abt GTI'tje heeft toch echt 98 nodig om zijn 240 paardjes te leveren anders gaat ie automatisch op een program met minder paardjes lopen.

Gelukkig is Duitsland in de buurt, daar hebben ze bij Shell de 95 oktaan ook al V power gedoopt, gelukkig is er echter ook nog de 100 oktaan. :thumbup:

Waar gaat het toch heen in dit Apenland: Iedereen maatje 42 met twee kids in een Prius en een sleurhut erachter met een sticker van Koos Spee achterop :m:

Link naar reactie

Is inderdaad onnozel dat zowat alle merken naast "euro 95" ook een versie van "euro 95 die beter is - maar nog steeds 95 is" hebben. We wonen tegenover een Texaco en daar hebben ze nu geen 98 meer sinds kort. De Seat Altea XL 1.4 TSI van Simone loopt echt een stuk beter op 98 en in de Coupe doen we normaal ook 98, gelukkig heeft de Tango in Echt 98 en een BP waar ik in Eindhoven altijd langs kom.

Ik zag dat Tango ook kon, daar hoef ik (haast) niet voor om te rijden.
Niet alle Tango's hebben 98. De Tango in Baarlo (Jackie_P town) heeft alleen diesel en 95! :thumbup:
Link naar reactie

Goed punt,

Bij mijn in 't Oosten des lands hebben ze ook alleen nog maar EuroXL (95) bij de Texaco.

Ik d8 dat V-power octaangehalte 95 heeft, maar dat blijkt nu 97 te zijn,

V Power in NL is ca 97 OKTAAN heb ik HIER gelezen

kan dus eventueel weer getankt worden, maar het blijft vaag dat er 95 op de pomp staat.

Tank nu ook BP Ultimate of 98 bij Tango. Voor de vakanties

moet er zo langzamerhand een navigatiesysteem worden bedacht dat van elk station de

brandstoffen weet te vertellen, of zou dat er al zijn.....

Irritant is het in ieder geval :thumbup:.

Link naar reactie

Bij Gulf hebben ze Challenger en dat is 100 octaan. Anders inderdaad Ultimate bij BP (98 octaan).

Ik d8 dat V-power octaangehalte 95 heeft, maar dat blijkt nu 97 te zijn,

kan dus eventueel weer getankt worden, maar het blijft vaag dat er 95 op de pomp staat.

Had er iets mee te maken dat 97 geen officieel octaangetal is en ze dat daarom niet mogen voeren.

Ik tank trouwens altijd V-Power, zit een Shell om de hoek, maar ik heb geen M (in die van mij mag ook gewoon 95).

Link naar reactie

Op een forum waar ik regelmatig zit was dezelfde discussie gaande. Hier een reactie van een pomphouder die actief is op dat forum:

Van mijn leverancier hoorde ik dat de Super+ 98 helemaal gaat verdijnen, bij elk merk. Daar voor in de plaats komt dus Excellium, Ultimate, V-power, etc, etc. Maar dat is dus geen 98. Super+ 98 word heel weinig verkocht (nog geen 5% van de omzet) Ik heb nog een paar duizend liter zitten, maar als die op zijn kan ik waarschijnlijk al niets meer bij bestellen. Daar komt bij dat ik volgend jaar nieuwe tanks moet laten leggen en dan komt er de Super+ 98 tank helemaal te vervallen. Het is niet rendabel om voor die liters een nieuw tank te laten leggen.
Link naar reactie

Is onze koninklijke olie hier niet lekker gebruik aan het maken van het verschil tussen Amerikaanse RON en Europese RON. ff opzoeken hoe dat ook alweer zat. Als ik me het goed herinner was er een definitie verschil.

Measurement methods

The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel in a test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing the results with those for mixtures of iso-octane and n-heptane.

There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.

In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane rating, shown on the pump, is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, the octane shown in the United States is 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, is 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and some even deliver 98 (RON) or 100 (RON).

Het was dus andersom. :wacko: De Amerikaanse methode levert lagere getallen op voor vergelijkbare benzine.

aangepast door The Shrike
Link naar reactie

Bedankt voor de input allemaal. Ik ben in ieder geval niet de enige met deze problemen/ergernis....

Volgens mij is het gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel van Total, Shell etc om de V-Powers en Excellium 95 te maken. :ok: En als het helemaal uit de handel gaat, dan wordt ik daar helemaal niet vrolijk van!

De M reed overigens aanzienlijk beter op de octaan 100 in Duitsland en Oostenrijk toen ik op vakantie was. Maar als ik hoor dat V-power in Duitsland ook al 95 is geworden, wordt ik toch wel steeds verdrietiger... :wave:

Nog bedankt voor de tip van de Gulf (alhoewel die ook niet naast de deur zijn voor mij). :wacko:

Link naar reactie

Wat een gedoe:

This higher rating seen in Europe is an artifact of a different underlying measuring procedure. In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90–91 US (R+M)/2, and deliver 98 (RON), 99 or 100 (RON) labeled as Super Unleaded.

full article on wikipedia

Link naar reactie

Zelfs onze supermarkt hier (Tesco) verkoopt 99. In de testen was die zelfs nog beter dan de Shell V-Power (hier 98). Alle pompen hier hebben nog 98 (de meeste in ieder geval, zeldzaam als je het niet vindt).

Beetje vreemd, misschien omdat de Nederlanders zuiniger zijn, maar er zijn zoveel auto's hier die op 98 (moeten) rijden dat ik het niet snel zal zien verdwijnen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.