Ga naar inhoud

Koppeling/Schakelen


brosnan

Aanbevolen berichten

Beste z3 forumleden,

Ik heb volgens mij hetzelfde probleem als Brosnan; Bij het schakelen van 1 naar 2 hoor ik een enorme klap bij de achteras. Nu zag ik bij de update die Brosnan plaatste dat het vervangen van de bakolie door ATF olie veel problemen zou oplossen. Ik vroeg mij af of dit blijvend werkt. Of komt het probleem weer terug? Ik heb inmiddels wel uitgevonden dat de wielen een klein beetje draaien als je de koppeling hebt ingedrukt en de auto in de tweede versnelling zet. Dat verklaart misschien ook de klap. Misschien komt de koppeling niet goed los? Ik begrijp er niets van... Herkent iemand deze problemen? Als iemand een goede tip heeft zou dat geweldig zijn! Dit probleem duurt nu al maanden en ik heb zelfs al een nieuwe koppeling erin laten zetten, wat overigens niets hielp...

Groet,

Remco

Beste forumleden.

Ik heb een z3 2.0, de instap 6 lijncilinder welke bmw iets meer dan een jr gemaakt heeft. Het blok maakt de indruk dat het onverwoestbaar is en qua vermogen

in verhouding tot verbruik een prima karretje (1/11,5 is best netjes met gecombineerde ritten). Verder blijft het een eyecatcher met kapje voel je je net 007 kapje eraf en je beleeft de ultieme cabrio ervaring.

Ik heb wat vragen t.a.v. schakelen en koppelen.

Ik merk dat schakelen niet altijd even prettig gaat, d.w.z: bij stilstand stroef naar de 1 en ook naar de 5 vergt extra inspanning.

Verder klapt af en toe het differentieel achter en dan voornamelijk naar de 2 toe. Nu heb ik bij vorige auto's ( audi diesels 1.9 en 2.5) altijd de koppeling moeten laten vervangen aangezien deze gingen doorslippen en tja het blijft natuurlijk het slijtage gevoelige deel bij schakelbakken.

Ik heb het forum al flink uitgespit op zaken als:

-olie vervangen bak / diff

-koppeling + 2massa vliegwiel vervangen

Mijn vraag is nu of dat klappen op de achteras ( en het direct opkomen van de koppeling ) veroorzaakt wordt door slijtage van de plaat ( want slippen doet hij niet echt ) of door zaken als druklager/toplager. Verder lijkt me dat klappen achterin niet echt goed, hoe gevoelig is de achteras overbrenging ?

Ook is het zo dat bij hogere toeren schakelen 3000 tpm het vloeiender lijkt te gaan maar liever schakel ik bij 2000 tpm anders wordt het zo'n jakkerbak en dat laat ik liever aan andere medeweggebruikers over.

Het fenomeen wat roodkapje beschrijft doet zich ook voor, auto schakelt en koppelt slecht, je zet hem af en hij doet daarna of er niets aan de hand is (hoe kan dat overigens ?) Klinkt dit als olie vervangen of direct het hele koppelings verhaal en weet iemand wat dat bij benadering gaat kosten.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Koppeling vervangen duurt meestal zo`n 3,5 tot 4 uur.

Ik heb het pas helemaal zelf gedaan aan m`n 320 I coupe bij Ruud, omdat alles zo vast zat duurde het 5 uur.

Op de tis spreken ze er over dat het vet op de prisee as vervangen moet worden, als het oude vet droog en stroef wordt onkoppelt hij niet genoeg waardoor de bak langzaam blijft meedraaien, dat is meestal de klap die je in het diff. voelt.

Olie vervangen door automaten olie helpt ook erg goed.

Nav bovenstaande bericht, volgens mij heb ik dit probleem ook. Alleen als ik van 1 naar 2 schakel voel ik een 'klonk' in de aandrijving/bak. Als ik langzaam van 1 naar 2 ga heb ik dit niet.

Mijn Z heeft nu 91.000 gelopen. Kan ik zelf dat vet op de prise-as vervangen...?

Alvast bedankt! <_<

Link naar reactie
Nav bovenstaande bericht, volgens mij heb ik dit probleem ook. Alleen als ik van 1 naar 2 schakel voel ik een 'klonk' in de aandrijving/bak. Als ik langzaam van 1 naar 2 ga heb ik dit niet.

Mijn Z heeft nu 91.000 gelopen. Kan ik zelf dat vet op de prise-as vervangen...?

Alvast bedankt! :wave:

Ja dat kan wel, als jij de versnellingsbak kunt demonteren kun je bij de priseas.

Gr.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

hallo allemaal,

mijn z3 2.8 heeft dit verschijnsel ook (81000km) en ik ben ermee aan de slag geweest. De bakolie is vervangen door de olie die BMW voorschrijft. Je kunt dit lezen op de sticker die op de bak zit, bij mij moest er dus geen ATF olie in. Het probleem van de klak bij schakelen van 1 naar 2 is er niet mee opgelost. Daarna heb ik de auto nog op de brug gehad en vanaf de bak alles gekontroleerd, hardy schijf, cardan, diff en aandrijfassen. Alles is volkomen in orde. Vervolgens ben ik ermee naar de BMW dealer gereden en die zeiden dat het bij de Z3 6 cylinders en ook bij de latere E46 vaak voorkomt en onschuldig is. In het Diff zit ook speciale longlife olie en zelf vermoed ik dat als die door dikkere olie (Bijv castrol 75W140) vervangen zou worden dat het probleem opgelost is. Die mag er echter volgens BMW niet in. Ik zie er eigenlijk geen kwaad is, het diff bestaan uit wat tandwielen en lagers, niets anders als bij een andere auto.

Groet Bert928GT

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.