Ga naar inhoud

Koppeling/Schakelen


brosnan

Aanbevolen berichten

Beste forumleden.

Ik heb een z3 2.0, de instap 6 lijncilinder welke bmw iets meer dan een jr gemaakt heeft. Het blok maakt de indruk dat het onverwoestbaar is en qua vermogen

in verhouding tot verbruik een prima karretje (1/11,5 is best netjes met gecombineerde ritten). Verder blijft het een eyecatcher met kapje voel je je net 007 kapje eraf en je beleeft de ultieme cabrio ervaring.

Ik heb wat vragen t.a.v. schakelen en koppelen.

Ik merk dat schakelen niet altijd even prettig gaat, d.w.z: bij stilstand stroef naar de 1 en ook naar de 5 vergt extra inspanning.

Verder klapt af en toe het differentieel achter en dan voornamelijk naar de 2 toe. Nu heb ik bij vorige auto's ( audi diesels 1.9 en 2.5) altijd de koppeling moeten laten vervangen aangezien deze gingen doorslippen en tja het blijft natuurlijk het slijtage gevoelige deel bij schakelbakken.

Ik heb het forum al flink uitgespit op zaken als:

-olie vervangen bak / diff

-koppeling + 2massa vliegwiel vervangen

Mijn vraag is nu of dat klappen op de achteras ( en het direct opkomen van de koppeling ) veroorzaakt wordt door slijtage van de plaat ( want slippen doet hij niet echt ) of door zaken als druklager/toplager. Verder lijkt me dat klappen achterin niet echt goed, hoe gevoelig is de achteras overbrenging ?

Ook is het zo dat bij hogere toeren schakelen 3000 tpm het vloeiender lijkt te gaan maar liever schakel ik bij 2000 tpm anders wordt het zo'n jakkerbak en dat laat ik liever aan andere medeweggebruikers over.

Het fenomeen wat roodkapje beschrijft doet zich ook voor, auto schakelt en koppelt slecht, je zet hem af en hij doet daarna of er niets aan de hand is (hoe kan dat overigens ?) Klinkt dit als olie vervangen of direct het hele koppelings verhaal en weet iemand wat dat bij benadering gaat kosten.

Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Toevallig heb ik met mijn ///M ongeveer dezelfde schakelproblemen, zij het in mindere mate, zo te lezen. Ik heb onlangs nauwelijks fatsoenlijk kunnen schakelen (niet in z'n versnelling te krijgen zonder "geweld" en een koppeling die niet volledig ontkoppelt) en de dag daarna is er niets aan de hand.

Met slechts <40.000 km gelopen lijkt het mij sterk dat er iets vervangen moet worden, al ben ik een technische nul.

Roodkapje (Ruud), onze ZZZ/ZZZZ specialist in Reeuwijk, raadt aan om te beginnen met ontluchten, cq olie vervangen/bijvullen. Ik heb daartoe een afspraak met hem gemaakt.

Link naar reactie

Sledgehammer Zal je ongetwijfeld meer kunnen vertellen, Zie dit draadje...

Ook dAh bOnd heeft nog geen 80.000 km gedraaid en de verschillen die hij nu waarneemt Zijn aanZienlijk.

Link naar reactie

Thx voor de reacties klinkt in ieder geval dat er een specialist bij moet kijken en dan kom je toch weer bij de dealer terecht waar ik eigenlijk niet heen wil

( ja meneer moeten we eerst even kijken, moeilijk probleem, maar we hebben in ieder geval iets vervangen a 145,- , tot over 2 weken dan vervangen we

iets van 350 euro.... ) Weet er iemand een goede garage, liefst bmw gespecialiceerd in de buurt van tilburg ? zo ga ik voor de audi naar coen donkers http://www.coendonkers.nl/ is er ook zoiets op bmw gebied in mijn buurt. Roodkapje lees ik hier veel maar dat lijkt me toch iets te ver....

Link naar reactie

Wees verstandig en ga naar Reeuwijk. Geloof me, die kilometers zijn in alle opzichten de moeite waard. Ik woon in het Oosten, maar rij graag naar Reeuwijk. En ik ben bepaald niet de enige die van "ver" komt. Toch geen straf, een uurtje in de ZZZ??? :rolleyes:

Link naar reactie

Daar heb je helemaal gelijk in maar een koppeling vervangen (als dat zou moeten en volgens mij komt het daar wel weer op neer) doe je natuurlijk niet in een kwartiertje. Weet je of er bijv. een ruilwagen ter beschikking staat ( zo krijg ik bij beurten voor de audi een 89'er audi 80 mee zo'n oudje met 350.000 op de teller maar hij rijdt nog steeds. Is er ook een site van roodkapje?

Link naar reactie

Koppeling vervangen duurt meestal zo`n 3,5 tot 4 uur.

Ik heb het pas helemaal zelf gedaan aan m`n 320 I coupe bij Ruud, omdat alles zo vast zat duurde het 5 uur.

Op de tis spreken ze er over dat het vet op de prisee as vervangen moet worden, als het oude vet droog en stroef wordt onkoppelt hij niet genoeg waardoor de bak langzaam blijft meedraaien, dat is meestal de klap die je in het diff. voelt.

Olie vervangen door automaten olie helpt ook erg goed.

Link naar reactie
Koppeling vervangen duurt meestal zo`n 3,5 tot 4 uur.

Ik heb het pas helemaal zelf gedaan aan m`n 320 I coupe bij Ruud, omdat alles zo vast zat duurde het 5 uur.

Op de tis spreken ze er over dat het vet op de prisee as vervangen moet worden, als het oude vet droog en stroef wordt onkoppelt hij niet genoeg waardoor de bak langzaam blijft meedraaien, dat is meestal de klap die je in het diff. voelt.

Olie vervangen door automaten olie helpt ook erg goed.

Prise as ! :rolleyes:

Weer wat geleerd ! :rolleyes:

Link naar reactie

Hierbij nog even een update.

Gisteren een paar uurtjes bij Ruud langs geweest, klein proefritje gemaakt en de meester kon me meteen vertellen dat bak en koppeling gelukkig nog prima in orde zijn. Het kwam dus enkel aan op het vervangen van de bakolie met ATF en daarna merk je dus direct het verschil, klasse Ruud!

Verder had hij nog een veerbootbrug liggen en die is er maar direct opgezet en ook dat is een enorme verbetering vooral sporing op rechte stukken is enorm strak nu, als je zo'n ding nog niet hebt, het is de aanschaf meer dan waard. Tesamen met het wat oppompen van de bandjes naar 2.5 bar krijg je echt een auto die als een blok op de weg ligt (daar kan de 5jr jongere audi niet tegenop). Ik zat gisteren terug in een behoorlijke hoosbui maar het karretje geeft geen krimp en geeft een veilig gevoel.

Wel nog een ander vraagje, toen ik bijna thuis was gingen de lampjes van ABS en DSC branden na 2 uurtjes ging ik nog even toeren en bij starten branden ze weer maar gingen na 10 mtr rijden uit en zijn niet meer aangeweest. Kan dit een vuiltje zijn geweest bij de remklauwen vanwege die hoosbui, daar zitten toch de sensoren voor dit verhaal ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.