Ga naar inhoud

Wat zal ik kopen - een 2.8 of een M?


Aanbevolen berichten

Omdat ik zojuist m'n 1.8 heb verkocht en 100% zeker weer een Z wil, moet ik zo meteen een keuze maken. Nou is er veel te koop en is dit altijd weer een mooi moment; een andere auto kopen. Mischien vind je het wel leuk om mee te praten over 'welke Z3 aan te schaffen: een 2.8 of een M?' Graag je bijdrage onderbouwen. Uiteindelijk zal ik de beslissing zelf moeten nemen maar vindt het wel leuk om de mening van members te horen/lezen...

(p.s. no offense, maar ik wil geen QP :foto: )

Link naar reactie
  • Reacties 113
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

mijn mening weet je al,maar ik zou voor een ///M gaan.

als je 't doet,moet je 't goed doen :foto:

leuk ,je avatar :schater: :schater:

EDIT; waar is sold gebleven????

Link naar reactie
en vraag ik mij of deze mij frequent gebruik wel zo handig is.

waarom niet? je kan er ook ''gewoon'' mee rijden..

Link naar reactie

Ligt puur aan hoe je de auto gebruikt.

Met de M-engine zou ik niet graag veel dagelijks km's maken. Alle problemen met Vanos, Drijfstanglagers, uitscheurende kofferbak bij diff.bevestiging komen dan niet erg van pas. Bovendien is bijv. een "remmen-vervang-beurtje" bij een M veel duurder dan bij bijv. een 2.8.

De 2.8 en 3.0 zijn daarintegen weer enorm betrouwbare, onverwoestbare motoren die iedere dag goed te gebruiken zijn, ja ze hebben alleen 100 en nog wat pk's minder.

Wil je keihard gaan -> M

Wil je hard gaan -> 2.8 en 3.0

Link naar reactie

Ik heb een 3.0 gehad en nu een M (Z4 allebei). Probleem (nou ja) is dat je altijd meer wil hebben.

Ga je voor een 2.8 of een 3.0, dan is er na een tijdje toch weer een kriebel. Ga je voor het hoogste, dan is de verleiding er niet.

De M is voor mij mijn derde auto, dus de kilomtrage is alleen plezier, en als het mooi weer is ga ik er ook mee naar klanten toe (als ik tenminste weet dat ik kan parkeren). Alhoewel mijn 3.0 een zeer goede snelle auto was, was het toch geen M.

Het is voor mij ook een hobby, dus was mijn keuze niet gebaseerd op goed verbruik, lage verzekering etc. Ik drink en rook niet, dus dit is mijn "zonde".

Als je het kan betalen, dan zou ik voor het mooiste gaan ...

Link naar reactie
Extra info: ik rij (nog) niet zo gek veel. Meestal is het rijden om het rijden zelf. Een enkele keer ga ik naar een klant met de Z. De Z is voornamelijk een hebbedingetje. :foto:

Doe dan maar een ///M, als je dan rijdt dan rijdt je om het rijden zelf met een continu smile op je gezicht :foto:

Link naar reactie

Ik ben nu aan mijn derde ZZZ, van 1.8 > 2.8 > ///M.

De 2.8 met zijn uitstekende motor en dito prestaties is een fantastische auto voor dagelijks gebruik, heb je 'm puur als hobby, ga voor de ///M. Meer kicken kan bijna niet.

Link naar reactie

ALs je momenten van een nieuwe auto kopen erg leuk vindt,

Kan je eerst een 2.8 kopen en dan na een half jaar denken, (als je een keer op een meeting met een :foto: meerijdt,

H :m::m: toch een :m: .

Dan heb je weer een moment van nieuwe auto kopen,

Toch zijn dat momenten waar altijd geld bij gaat :foto:

Link naar reactie
Ik ben nu aan mijn derde ZZZ, van 1.8 > 2.8 > ///M.

De 2.8 met zijn uitstekende motor en dito prestaties is een fantastische auto voor dagelijks gebruik, heb je 'm puur als hobby, ga voor de ///M. Meer kicken kan bijna niet.

Rob, volgens mij de :foto: juiste uiteenzetting

Link naar reactie
Ik heb een 3.0 gehad en nu een M (Z4 allebei). Probleem (nou ja) is dat je altijd meer wil hebben. Ga je voor een 2.8 of een 3.0, dan is er na een tijdje toch weer een kriebel. Ga je voor het hoogste, dan is de verleiding er niet. De M is voor mij mijn derde auto, dus de kilomtrage is alleen plezier, en als het mooi weer is ga ik er ook mee naar klanten toe (als ik tenminste weet dat ik kan parkeren). Alhoewel mijn 3.0 een zeer goede snelle auto was, was het toch geen M. Het is voor mij ook een hobby, dus was mijn keuze niet gebaseerd op goed verbruik, lage verzekering etc. Ik drink en rook niet, dus dit is mijn "zonde". Als je het kan betalen, dan zou ik voor het mooiste gaan ...

ik sluit me volledig bij PVR aan... heb een 3.0 gehad en nu een :foto: . De onrust voor meer, sneller etc is weg, de ultieme Z. De 3.0 was heerlijk, maar er was één probleempje mee: het was geen :m: .. Als er een andere auto komt, wordt het écht iets anders. En dat wil ik nog niet want ben er helemaal gek op (een QP zoals je weet, maar dat staat los van het betoog). Het is mijn tweede auto maar af en toe kan ik de verleiding niet weerstaan en stap ik op een mooie ochtend in de :m: ipv de leasebak. Puur genieten. Ik vreesde dat de :m: te spartaans, te bruut en onvergevend zou zijn voor lekkere, rustige dagelijkse ritten, maar ben daar inmiddels van teruggekomen: auto leent zich prima voor regelmatig gebruik en rustig cruisen op de rechterbaan (en dan soms... :foto: ). De kick van een :m: is enorm.

Link naar reactie

Ik denk dat je dit topic niet had hoeven te posten. Ga gewoon met beide auto's rijden en ik weet je keuze al :foto: Enige verschil de M kost je meer in aanschaf dan een 2.8 maar mocht je het kunnen doen ga voor een M. Stuur anders HansvdLeden een PM die heeft vanochtend mijn M opgehaald en die komt uit een 2.8 Hij gebruikt de M overigens voor dagelijks gebruik :foto:

Link naar reactie

je hebt voor jezelf een mooi dillema opgesteld. Ik zal je mijn gedachten geven:

Ik heb zelf een 2.8 (Coupe, maar sluit me aan bij Martijn, dat staat terzijde). Ik heb de Z3 vooral omdat ik het zo'n bloedmooie wagen vind. De 2.8 is bij een coupe de "instapper", maar als er viercylinders waren geweest was ik toch voor de zes-in-lijn gegaan. Ik bekijk het "vermogen" van de Z3 vooral relatief tot wat ik iedere dag rijd. Voor mij is dat een 130pk/310Nm VW Passat TDI, mijn vrouw rijdt (nu nog) een 75pk/120Nm Skoda Fabia (Seat TSI is besteld, dan zit ze in ieder geval aan "de goede kant" van 100pk). Zoals je ziet is het onze derde auto en komt ie alleen naar buiten voor funritten en als het lekker weer is naar het werk.

Had een 3.0 of een :foto: zoveel meer fun toegevoegd?? Ik zou liegen als ik "nee" zou zeggen, maar tegen de meerprijs die dat gekost had zeg ik wel "nee". Het moet wel ook nog in de "fun" range liggen voor mij. Het is een feit dat je voor een goede :foto: toch richting 20.000 euro gaat denk ik. En dat je een goede 2.8 voor onder de 15.000 euro kan vinden (althans dat is mij wel gelukt).

Ik merk wel dat er hier op het forum een beweging gaande is waarbij mensen elkaar aansteken met het :m: virus. Lijkt me ook logisch, maar aangezien het een hobby is zou ik het zelf wel binnen de perken houden. Tuurlijk gaat een Z3 :m: harder. Maar als iemand een :m:6, :m:5 of :m:3 meeneemt naar een meeting, dan gaat die NOG harder. Vermogen en snelheid is altijd relatief.

Als je een wat meer onderbouwde mening wil, hier een duitse koop-info pagina van Autobild. Wederom voor een Coupe, maar techniek is verder gelijk, dus je kunt het waarschijnlijk wel 1 op 1 voor roadster gebruiken.

Succes met knopen hakken.

Link naar reactie
Stuur anders HansvdLeden een PM die heeft vanochtend mijn M opgehaald en die komt uit een 2.8

Da's een goed plan....Hans gaat vast een nuchtere mening geven die niet gekleurd is door de euforie die bij het aanschaffen van een :foto: omhoog komt.... :foto:

Link naar reactie
Ik heb een 3.0 gehad en nu een M (Z4 allebei). Probleem (nou ja) is dat je altijd meer wil hebben.

Ga je voor een 2.8 of een 3.0, dan is er na een tijdje toch weer een kriebel. Ga je voor het hoogste, dan is de verleiding er niet.

De M is voor mij mijn derde auto, dus de kilomtrage is alleen plezier, en als het mooi weer is ga ik er ook mee naar klanten toe (als ik tenminste weet dat ik kan parkeren). Alhoewel mijn 3.0 een zeer goede snelle auto was, was het toch geen M.

Het is voor mij ook een hobby, dus was mijn keuze niet gebaseerd op goed verbruik, lage verzekering etc. Ik drink en rook niet, dus dit is mijn "zonde".

Als je het kan betalen, dan zou ik voor het mooiste gaan ...

Zo denk ik er ook over. Van de 2.2i Z3 naar de Z4 :foto: was een hele stap. Zowel financieel als qua beleving. Ook voor mij geldt dat ik verder niet veel geld uitgeef aan allerlei luxe dingen. Redelijk gewoon huis en twee keer per jaar op vakantie. Ik gun mijzelf daarom deze hobby. En wat een fun :foto: Vanmiddag gevoetbald en na de kantine (pepsi light, geen bier) nog even naar huis met een omweg van 25km. Gewoon even knallen over de sluizen van IJmuiden en in de Velsertunnel het raam open om het gebrul van de 343 paarden te horen. Ook ik weet zeker dat ik bij een 3.0 toch later een ///M zou willen hebben en ik vermoed dat dat voor iedereen geldt. Feit is natuurlijk wel dat qua onderhoud alles een stuk duurder is. Mijn achterbanden zullen het geen jaar volhouden en mijn bankrekening siddert nu al bij de gedachte dat die dure geventileerde schijven en de blokken rondom vervangen moeten worden. Dat is wel iets waarmee je rekening moet houden. Als je dat kunt en wilt betalen gewoon doen die :m:

Link naar reactie

Ik blijf erbij dat een M een prachtig stukje exclusieve techniek is !!

En dat merk je dan ook natuurlijk in het verbruik en de service kosten.

Ik had de M in eerste instantie voor de hobby.

Nu gebruik ik hem dagelijks en dat is trouwens ook heel goed te doen.

Het is al een aantal malen geschreven.

Wil je racen...: Koop een M

Wil je touren...: Koop de 2.8

Wil je touren maar hou je er niet van dat iemand je eruit rijdt bij het stoplicht....: Koop dan toch maar weer de M.... :foto:

(en zo kan ik nogwel een tijdje doorgaan...)

Het blijft jouw portemonnaie en jouw keuze.

De 2.8 komt niets te kort en heeft een heel mooi en soepel blok.

De M heeft net een beetje meer, maar daar zal je wel gebruik van moeten maken anders is het gewoon duur.

Link naar reactie

Ben gestart met een 2.8. Fantastische zes cylinder. Kicken als je voor het eerst vol accelereert. :newblush:

Ik zou er nu nog in rijden als die niet in de vangrail beland was.

Ben toen overgestapt naar een M omdat ik er voordelig aan kon komen en zou zelf nooit meer de stap terug willen doen.

Heb wel hevig getwijfeld omdat met name Annelies er dagelijks mee zou rijden. (Zou die niet gevaarlijk zijn, zou je er wel gewoon rustig mee kunnen rijden)

Annelies rijdt dagelijks in de M naar haar werk en we hebben dit jaar al meer dan 30.000 km gereden. Kan dus prima!

Verschillen:

M is extreem snel, is vooral qua acceleratie door alleen zeer exclusieve auto’s te verslaan. Ik vind de acceleratie met name verslavend.

M gebruikt meer benzine (1:9) en dan ook nog eens 98. Is dus duurder qua verbruik.

M heeft veel betere remmen. Ik geniet net zoveel van deze remmen als van de PK’s.

Vervangen van remmen is ook veel duurder.

M heeft geen traction control. (behalve laatste modellen)

In de winter en bij nat weer is de M dus gevaarlijker dan de 2.8 met traction control.

M heeft geen reserve wiel.

Qua schakelen en vering is de M veel stugger/primitiever/ruiger. Wegligging is standaard beter dan de soepelere en comfortablere 2.8.

M interieur en stoelen zijn top.

Tot mijn grote verbazing zijn de 4 speakers in de M ook veel beter dan de 6 speakers in de 2.8

M heeft 4 coole uitlaten.

Veel duwende, bumperende Mercedes, Audi, etc. rijders weten volgens mij niet wat een M is tot je gas geeft. Dat is vrij lollig. Het is een wolf in schaapskleren.

De 2.8 is in meer kleuren beschikbaar dan de M.

Het advies is al gegeven: gewoon in beide auto’s rijden en in je achterhoofd houden dat de M sneller maar ook duurder is. Je kan alleen zelf bepalen of dit het geld waard is.

Hans van leden heeft volgens mij 4 km in mijn M gereden en was vervolgens reddeloos verloren. :schater:

Link naar reactie

Wow! Bedankt voor alle reacties. :newblush:

Top dat er zoveel 'collega's' zijn die bereid zijn om (veelal uitgebreid) input te leveren.

Nogmaals bedankt!!

--

Zodra er 'nieuwe ontwikkelingen' zijn krijgen jullie dit te horen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.