Ga naar inhoud

Veerpootbrug zinvol bij Z4?


socrates69

Aanbevolen berichten

Ik zie veel mensen een veerpootbrug monteren op hun Z3. Bij de Z3 vond ik het verschil zeer merkbaar. Bij de Z4 zitten al twee stangen (deze stangen gaan naar de onderkant van de voorruit en verbinden de veerpoten niet) . Heeft het nog zin, zo'n veerpootbrug?

Dank dank

Pieter

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Die stangen hebben dezelfde functie. Misschien dat bij een echte veerpootbrug het door de directe verbinding nog iets steviger wordt maar kan mij niet voorstellen dat je dit voelt. Optisch wel mooier natuurlijk een veerpootbrug van Carbon of chroom.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Het nadeel alleen bij de achterste 'bushings' bij de voorste wish-bones (draagarmen) is dat je de gehele draagarm moet vervangen.

BMW is namelijk gestopt met aparte bushings en fusée kogels. Ach de prijs valt wel mee €120 per stuk. Het verschil is echter wel degelijk merkbaar. Bij de wat oudere types Z4 (vóór de facelift) zitten er nog het 'oude' type bushings onder. Mijn vader wist mij te melden dat hier een modificatie op gekomen is, waardoor je dat ietsje pietsje speling wat je soms voelt in je stuur verdwenen is.

Voor de achterse bussen van de voorste draagarmen heb je een persje nodig en is het een half uur werk. De draagarm zelf vervangen is in principe ook een fluitje van een cent a.k.a. BMW.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik het wel het idee dat de veerpootbrug (van StrongStrut.com in mijn geval) de besturing iets directer maakte.

Ik heb de 'front lower arm bushing', 'rear bush limiting kit' en 'rear trailing arm bushing' van Turner Motorsport en de wishbones van de 330i ZHP (geen idee of er verschil is met wat er standaard onder zit) laten monteren maar omdat mijn auto helaas niet bestuurderbaar is heb ik er nog geen ervaring mee kunnen opdoen.

Link naar reactie
Het nadeel alleen bij de achterste 'bushings' bij de voorste wish-bones (draagarmen) is dat je de gehele draagarm moet vervangen.

BMW is namelijk gestopt met aparte bushings en fusée kogels. Ach de prijs valt wel mee €120 per stuk. Het verschil is echter wel degelijk merkbaar. Bij de wat oudere types Z4 (vóór de facelift) zitten er nog het 'oude' type bushings onder. Mijn vader wist mij te melden dat hier een modificatie op gekomen is, waardoor je dat ietsje pietsje speling wat je soms voelt in je stuur verdwenen is.

Voor de achterse bussen van de voorste draagarmen heb je een persje nodig en is het een half uur werk. De draagarm zelf vervangen is in principe ook een fluitje van een cent a.k.a. BMW.

Toch nog even een post, onlangs de M rubbers (bushings) bij wijze van een test gemonteerd met Ruud (Roodkapje) we hebben de originele met olie gevulde rubbers uit de beugels gehaald (geslagen) en de nieuwe M rubbers erin geplaatst (makkelijker gezegd dan gedaan) de M rubbers hebben het gat waarin de draagarm komt niet geheel in het midden waardoor de wielvlucht wijzigd (het wiel komt meer naar voren te staan) je kunt het vergelijken met een shopper die zo'n hele lange voorvork heeft.

Doordat de wielvlucht wijzigd stuurt de Z een stuk beter, op de snelweg vooral geen last van het continu moeten bijsturen, de spoorgevoeligheid is practisch verdwenen.

1 ding wanneer je 19" inch velgen hebt heb je meer kans bij vluchtheuvels dat je band het binnenscherm raakt, ik neem hier genoegen mee want de Z stuurt perfect met deze rubbers.

Nog 1 ding als iemand dit ook wil laten doen Ruud besteld een complete set en niet de losse rubbers omdat deze er bijna niet uit gaan, dus rubber in behuizing.

André

Link naar reactie
:thumbup: je maakt ons nieuwsgierig vertel eens

Zie dit topic op Driving Fun. Misschien moet ik hier maar eens mijn eigen topic openen.

Over het vervangen van de rubbers door M-exemplaren had ik niet eerder gehoord, dat klinkt interessant.

Ik heb er nu het volgende in zitten:

Front subframe reinforcement kit (geen idee of het zinvol is maar ik was zo enthousiast aan het shoppen bij Turner Motorsport, dus ik dacht ik neem deze ook mee :) ) :

full.jpg

Front lower arm bushing (ik geloof geproduceerd door Meyle):

full.jpg

Bush limiting kit achter:

full.jpg

E46 M-sport control arms met solid ball joints:

suspension_e46_nonM3_sport_control_arm_lg.jpg

Rear trailing arm bushing:

full.jpg

Origineel:

full.jpg

Link naar reactie

stukje zitten lezen op Driving Fun. Jij bent aarig bezig. Zit inmiddels bijna niet origineels meer op. Wat een verbouw project zeg. Jammer dat het zo lang duurt maar het zal het wachten wel waard zijn.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 3 weken later...
Femme waarom heb je al die upgrade's gedaan? had je slecht stuurgedrag en is het verbeterd? ik ga nog even kijken of ik een foto van die M rubber kan maken dan kun je het verschil zien.

Wordt vervolgd

Sinds vrijdag kan ik er weer mee rijden.

De wegligging van het apparaat is grandioos verbeterd dankzij de dempers, bussen, geometriewijzigingen en overige onderstelaanpassingen. Voorheen had de auto nog wel eens last van een angstaanjagende gevoeligheid voor spoorvorming. Daar is helemaal niets meer van te merken. Hij is enorm koersvast maar stuurt ook erg direct en gaat (mede dankzij het sperdifferentieel) zeer gretig de hoek om. Rond de middenstand heeft het stuur wel een dooie zone van twee centimeter, daarna is sturen = gaan. Van onderstuur heb ik nog weinig kunnen merken, hij is eerder wat overstuurd door het sperdiff, wat erg lekker is. De Reiger-dempers staan qua hardheid op een middenstand. Ondanks een paar centimeter verlaging is de auto veel comfortabeler geworden. De dempers houden de wielen altijd aan de grond, of je nou met 265 over hobbelig Autobahnasfalt knalt of in een haakse bocht over dwarsriggels moet. Nooit gaat ie stuiteren. Het kost een lieve duit maar de kwaliteit en motorsport-ervaring van Reiger is er aan af te merken. Het standaard BMW/Alpina-onderstel is echt meuk vergeleken met wat ik nu heb.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.