Ga naar inhoud

EPS uitlaten; pareltje in het hoge noorden!


wheelz

Aanbevolen berichten

Beste mede-forum members, ik moet iets bekennen;

Ik ben al sinds een ruime maand de gelukkige eigenaar van een maatwerk uitlaat van EPS uitlaten te Hoogeveen.

Na al heel wat gelezen te hebben over eisenmann, supersprint e.d. wilde ik toch een uitlaat die specifiek op mijn wensen werd gemaakt, hierdoor kwam ik dus automatisch terecht bij de jongens van eps.

Ik had al de nodige goede verhalen over hun kunde gehoord van mijn vader die er al reeds zijn volvo en range rover naar toe had gebracht, vooral de volvo heeft nu een ronduit spectaculair geluid, en was benieuwd hoe ze mijn z3qptje konden laten klinken.

Het moest natuurlijk zo bruut mogelijk, maar tijdens de vroege zaterdagochtend reis richting het hoge noorden kreeg ik toch twijfels hieromtrent.

De gemiddelde snelheid lag ver boven de maximale geldende alhier en ik begon mijzelf af te vragen of ik met een bruut geluid de

door mijzelf zo gewaardeerde gt eigenschappen niet om zeep zou helpen.

Na aankomst aldaar dit dilemma besproken met de chef werkplaats en gelukkig kwam de beste man met een mooie oplossing;

Hij zou me de mogelijkheden laten horen door er eerst een volledig open uitlaat onder te zetten en vandaaruit het geluid dusdanig temperen totdat het op een voor mij zo aantrekkelijk mogelijk niveau kwam te liggen!

Als dat geen maatwerk is!!!

Mijn glimlach was niet te onderdrukken en het verlangen groots toen ik de volledig vrije ademhaling hoorde van mijn qptje, maar

ik ben een mietje; het geluid was te heftig om nog als dagelijks inzetbare auto te gebruiken (voor mijn smaak althans).

Ik ben dus gegaan voor een gedeeltelijk open uitlaat die wat racyer klinkt onder belasting maar niet het, voor mijn smaak, hinderlijke gedreun heeft op konstante snelheden.

Na ook nog de uitlaat-eindpijpjes geheel naar mijn wens geconstrueerd te hebben, 2x70mm M5 style, bijna niet uitstekend en het buitenste pijpje korter zodat het geheel mooi meeloopt met de bumper, heb ik maar 2 woorden voor dit bedrijf; Grote Klasse!

Een absolute aanrader voor een ieder die geheel zelf wil bepalen wat er onder zijn auto komt en wat voor geluid het moet hebben; Men luistert naar je wensen en brengt dat vervolgens met een zeer hoge specialistische (las en produkt) kennis ten uitvoer tegen een aantrekkelijk prijskaartje.

:kisstogether::newblush::wave:

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Beste mede-forum members, ik moet iets bekennen;

Ik ben al sinds een ruime maand de gelukkige eigenaar van een maatwerk uitlaat van EPS uitlaten te Hoogeveen.

Na al heel wat gelezen te hebben over eisenmann, supersprint e.d. wilde ik toch een uitlaat die specifiek op mijn wensen werd gemaakt, hierdoor kwam ik dus automatisch terecht bij de jongens van eps.

Ik had al de nodige goede verhalen over hun kunde gehoord van mijn vader die er al reeds zijn volvo en range rover naar toe had gebracht, vooral de volvo heeft nu een ronduit spectaculair geluid, en was benieuwd hoe ze mijn z3qptje konden laten klinken.

Het moest natuurlijk zo bruut mogelijk, maar tijdens de vroege zaterdagochtend reis richting het hoge noorden kreeg ik toch twijfels hieromtrent.

De gemiddelde snelheid lag ver boven de maximale geldende alhier en ik begon mijzelf af te vragen of ik met een bruut geluid de

door mijzelf zo gewaardeerde gt eigenschappen niet om zeep zou helpen.

Na aankomst aldaar dit dilemma besproken met de chef werkplaats en gelukkig kwam de beste man met een mooie oplossing;

Hij zou me de mogelijkheden laten horen door er eerst een volledig open uitlaat onder te zetten en vandaaruit het geluid dusdanig temperen totdat het op een voor mij zo aantrekkelijk mogelijk niveau kwam te liggen!

Als dat geen maatwerk is!!!

Mijn glimlach was niet te onderdrukken en het verlangen groots toen ik de volledig vrije ademhaling hoorde van mijn qptje, maar

ik ben een mietje; het geluid was te heftig om nog als dagelijks inzetbare auto te gebruiken (voor mijn smaak althans).

Ik ben dus gegaan voor een gedeeltelijk open uitlaat die wat racyer klinkt onder belasting maar niet het, voor mijn smaak, hinderlijke gedreun heeft op konstante snelheden.

Na ook nog de uitlaat-eindpijpjes geheel naar mijn wens geconstrueerd te hebben, 2x70mm M5 style, bijna niet uitstekend en het buitenste pijpje korter zodat het geheel mooi meeloopt met de bumper, heb ik maar 2 woorden voor dit bedrijf; Grote Klasse!

Een absolute aanrader voor een ieder die geheel zelf wil bepalen wat er onder zijn auto komt en wat voor geluid het moet hebben; Men luistert naar je wensen en brengt dat vervolgens met een zeer hoge specialistische (las en produkt) kennis ten uitvoer tegen een aantrekkelijk prijskaartje.

:newblush::wave::party:

Leuk verhaal maar nu ben ik toch wel enigszins nieuwsgierig geworden naar wat zoiets nu ongeveer kost :kisstogether:

Link naar reactie

Ik zou iets anders willen toevoegen. Recent zag ik op TV ik meen dat het Blik Op De Weg was. In dit programma werden voertuigen aangehouden die te veel lawaai maakten. Ik zag BV dat een Subaru Impreze langs de kant werd gezet. Het geluid wat uit de uitlaat kwam was ongeveer 90 Db terwijl maar 35 DB is toegestaan als ik het allemaal goed heb begrepen.

Ik ben in het bezit van een Sebring uitlaat. Maar hoe weet ik nu of het geluid wat wordt geproduceerd binnen de norm blijft?

Dus ik heb maar even de politie, afd verkeershandhaving, gebeld. Zij hadden geen pasklaar antwoord. Het antwoord dat kwam lag in de trant van dat als je bij een of andere doe het zelf zaak een uitlaat koopt zal het wel niet kloppen en dat het maar bij controle moet blijken of een en ander binnen de norm blijft of niet. Ik persoonnlijk vind dit een beetje raar. Het is dus een kwestie van afwachten. Dat het een Sebring is maakte geen indruk.

Kan iemand hier iets aan toevoegen?

Groet

Bob

Link naar reactie
Het geluid wat uit de uitlaat kwam was ongeveer 90 Db terwijl maar 35 DB is toegestaan als ik het allemaal goed heb begrepen.

Kan iemand hier iets aan toevoegen?

Groet

Bob

35 db is wel heel zacht !!??? :rolleyes:

Linkje !

Link naar reactie
35 db is wel heel zacht !!??? :rolleyes:

Inderdaad:

Startend vliegtuig op 50m afstand 140-170 db

Een massa schreeuwende kinderen 120 db

Walkman op vol volume 90-115 db

Kettingzagen met benzinemotor 90-105 db

Stofzuiger 70-85 db

Normaal gesprek 60 db

Regen 50 db

Gefluister 30 db

Leeszaal in een bibliotheek 20 db

Vallend blad 10 db

Weet je ook gelijk hoe die Subaru klonk!

Link naar reactie
Inderdaad:

Startend vliegtuig op 50m afstand 140-170 db

Een massa schreeuwende kinderen 120 db

Walkman op vol volume 90-115 db

Kettingzagen met benzinemotor 90-105 db

Stofzuiger 70-85 db

Normaal gesprek 60 db

Regen 50 db

Gefluister 30 db

Leeszaal in een bibliotheek 20 db

Vallend blad 10 db

Weet je ook gelijk hoe die Subaru klonk!

Roger 220 db :rolleyes:

Link naar reactie

Ik heb ooit eens een motorfiets laten keuren door de RDW voor een kenteken. Daarbij werd het geluid op één meter recht achter de uitlaat gemeten bij een bepaald (weet niet meer welk) toerental. M.a.w. zelfs al heb je een goed meetinstrument, dan is de manier van meten ook nog belangrijk.

Link naar reactie

erg benieuwd hoe dit klinkt..! zal wel duidelijk worden op een van de komende meetings :rolleyes: hier nog wat details over meting geluidsniveau, echter 'hoeveel db' haal ik er niet 123 uit (misschien lees ik er overheen)

geluidmeting.gif

Link naar reactie
Ik zou iets anders willen toevoegen. Recent zag ik op TV ik meen dat het Blik Op De Weg was. In dit programma werden voertuigen aangehouden die te veel lawaai maakten. Ik zag BV dat een Subaru Impreze langs de kant werd gezet. Het geluid wat uit de uitlaat kwam was ongeveer 90 Db terwijl maar 35 DB is toegestaan als ik het allemaal goed heb begrepen.

Ik ben in het bezit van een Sebring uitlaat. Maar hoe weet ik nu of het geluid wat wordt geproduceerd binnen de norm blijft?

Dus ik heb maar even de politie, afd verkeershandhaving, gebeld. Zij hadden geen pasklaar antwoord. Het antwoord dat kwam lag in de trant van dat als je bij een of andere doe het zelf zaak een uitlaat koopt zal het wel niet kloppen en dat het maar bij controle moet blijken of een en ander binnen de norm blijft of niet. Ik persoonnlijk vind dit een beetje raar. Het is dus een kwestie van afwachten. Dat het een Sebring is maakte geen indruk.

Kan iemand hier iets aan toevoegen?

Groet

Bob

De Impreza die Bob bedoeld.

2006105102653987000_rs.jpg

En hier de aflevering van Blik op de weg - Uitzendinggemist.nl

Link naar reactie
hier nog wat details over meting geluidsniveau, echter 'hoeveel db' haal ik er niet 123 uit (misschien lees ik er overheen)
Duidelijke specificatie van hoe je moet meten. Maar hoeveel het resultaat mag zijn, staat er inderdaad niet.

Vergelijkend warenonderzoek dan maar? <_<

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hoi Allemaal,

EPS is ook een bekende naam op het Subaru forum.

Hoop jongens daar hebben een uitlaat van EPS onder hun Impreza. (is ook sponsor van subaru club nederland)

Goede kwaliteit en geheel naar eigen wens te laten maken qua looks en geluid.

Even ter info:

Ik rij nu NOG met een Impreza GTT met geheel open 2,5 inch uitlaat en race spruitstuk.

Gemeten dB door de politie vorige zomer 109db, resultaat 300 E boete en kenteken bewijs inleveren.

Kreeg ik pas weer terug na RDW keuring.

Denk er dus aan.

Leuke sound is heel leuk. maar wees bewust van de consequenties.

Gr. Vincent

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.