Ga naar inhoud

turbo of supercharger


pti

Aanbevolen berichten

Ik heb nog eens wat threads gelezen maar ik heb niets kunnen vinden waarin iets vermeld staat over de nadelen van een supercharger of turbo.

Wel dat je beter een M kunt kopen. Welnu....dat ligt niet binnen m'n budget.

En ik weet dat je moet durven rijden om het potentieel uit je auto te halen.

En toch wil ik meer pk's. Al is het maar om zo'n gti-tje te doen verbleken op het rechte eind.

Dus stel ik gewoon weer de vraag: wat is het nadeel van een supercharger of turbo op een z3 2.8?

Gaat de motor naar zijn vaantjes? Of wordt ie onrustig? of... ? Waarom heeft bijna geen z3 zo'n ding?

Ik ga er wel vanuit dat de auto netjes warmgereden wordt. Ja ik weet het: niet het water maar de olie moet op temperatuur zijn.

Heeft iemand een deskundig oordeel? Dan hoor ik die graag voordat ik m'n laatste spaarcenten ga stuk slaan op tunen van m'n z3.

Alvast hartelijk dank voor de serieuze antwoorden.

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik kan je niet helpen met een deskundig oordeel... Maar wel aan mijn eigen ervaring.

Op mijn z3 is bij ongveer 10.000km een turbo kit van mosselman gemonteerd... inmiddels staat er 90000 km op de teller en zijn er nog geen gebreken... motor is in orde, gebruikt geen, tot nauwelijks olie.. en klinkt goed. :thumbup: Hij is indd wel altijd netjes warm gereden en om de 8000km is de olie en zijn de bougies vervangen. Ik weet niet hoe de auto reed zonder turbo... maar hij is zeker niet onrustig...

Het geluid en vermogen dat je er door een turbo bij krijgt vind ik echt onwijs gaaf en kan het je zeker aanraden!

Link naar reactie

Beste PTI,

De voornaamste reden waarom er op een 2.8 geen supercharger gemonteerd word is het volgende: M-power.

Wanneer iemand in het bezit is van een 2.8, zal hij toch de nodige euro's hierin moeten pompen om rond het vermogen van een M uit te komen. Deze investering krijgt hij bij verkoop nooit terug. Vaak is de aanschaf van een M, voordeliger en in het kader van restwaarde meer "economisch verantwoord".

Bovendien zijn de motor, aandrijflijn, onderstel en remmen van een 2.8 gemaakt voor 192/193pk. Een kleine vermogenstoename zal natuurlijk geen problemen opleveren, maar 320pk vast wel.

Supercharger:

Een supercharger wordt mechanisch aangedreven d.m.v. een snaar en draait dus bij elk toerental mee. Ook bestaat er de mogelijkheid deze te monteren met een magneetkoppeling, zodat je hem in- en uit kunt schakelen.

Het nadeel van een supercharger is dat er geen extreme vermogens behaald kunnen worden. Voor every-day-use is dit echter de beste optie.

Turbo:

Wordt aangedreven door de uitlaatgassen welke een turbine laten draaien, en aan de andere kant in het inlaattraject een andere turbine aandrijft die de inlaatdruk verhoogt. Het voordeel is dat hierbij enorme vermogens behaald kunnen worden, 500pk uit een 2.8 zal mogelijk zijn.

Het nadeel van de turbo is dat er een zogenaamd turbogat ontstaat. Wanneer de uitlaatgassen nog niet voldoende druk leveren om de turbo op te laten spinnen zal deze zowel in het uitlaat als inlaattraject een belemmering zijn.

Oplossing: kleine turbo, nadeel: weinig vermogen. Grote turbo, nadeel: enorm turbogat.

Link naar reactie

Martin, ik wil je er toch even op attenderen dat mijn 2.8 met supercharger naar 338 pk getuned is. In jouw ogen wellicht geen extreem vermogen, maar toch....! Waar je wel gelijk in hebt is dat de QP met supercharger uitermate geschikt is voor dagelijks gebruik: ik zit namelijk elke dag met een megagrijns in mijn QP, letterlijk te blazen. Waarom niet gekozen voor een M? Heb jij al eens een M met automaat gezien?

Een supercharger, in mijn geval een ASA Kompressor, wordt ingebouwd zonder dat de motor geopend wordt: technisch verandert er aan de motor niets, je hoeft geen speciale olie te gebruiken en ook de bougies gaan volgens het normale interval. Niet elke aandrijflijn is geschikt (ook daarin heb je gelijk) maar als de charger door een goed bedrijf wordt ingebouwd kun je je daaraan niet branden: als de aandrijflijn niet geschikt is, beginnen ze er niet aan. In mijn geval kreeg ik 100.000 km garantie tegen schade welke veroorzaakt wordt door gebruik van de charger.

Ruud maakte een terechte opmerking: denk niet dat je met een paar 100 euro klaar bent. Je moet echt een liefhebber zijn en iets speciaals met je auto willen doen. De investering krijg je bij inruil nooit meer terug maar daar is een goede oplossing voor: ruil nooit je Z in en blijf hem koesteren.

Link naar reactie

Omdat ik heel tevreden was over de uitvoering van mijn 2.2i maar meer vermogen wilde heb ik ook lang getwijfeld over dit onderwerp. Voorzover ik weet maakt alleen Mosselman turbo's voor de Z3, echter niet voor de 2.2 en de 3.0. Toen ben ik eens bij Infinitas gaan kijken. Zij leveren compressors van ASA maar voor zo'n E 4.500 kreeg ik relatief weinig extra vermogen. De duurdere uitvoering werd mij een beetje te gek omdat dit een investering was ter grootte van een halve 2.2i :rolleyes: Bij beide opties krijg je bij verkoop slechts een fractie terug van je investering en daarom koos ik voor een :m: Dus naar mijn mening alleen een compressor of turbo als je zeker weet dat je nog een aantal jaren in je Z blijft rijden

Link naar reactie

Allen hartelijk dank voor de reacties, echt super!

Ten eerste dacht ik niet dat ik met een paar honderd euro klaar ben.

Ik heb wat rond gekeken en zowel een turbo als een supercharger zijn gewoon 5000 euro excl. montage.

Inderdaad doe je dat alleen als je de z3 koestert.

Het liefst zou ik een M willen maar een goeie en bij een betrouwbaar adres is echt een zeldzaamheid.

Er staat er nu een te koop maar die kost bijna 30.000 euro! Echt veel! En voor mijn z3 2.8 coupe krijg ik hooguit 13000 terug. Tel uit je winst.

Een M heeft overigens wel nadelen! Ik vind het onderstel minder! Veel te stug voor allerdaags gebruik. Daar zou ik een ander onderstel onder willen. En geen tractie controle! Heeft de 2.8 wel.

Daarnaast hoef ik niet perse een M bij te houden. Ik ben tevreden als ie net zo snel of iets sneller wordt dan de 3.0.

Het gaat me ook meer om de kracht in de versnellingen dan puur acceleratie van 0-100 of zo.

Tevens wil ik de allerdaaagse betrouwbaarheid en bruikbaarheid handhaven.

Ik heb nog geen negatieve berichten gehoord. Is er echt niets te melden? Ik heb de vraag namelijk ook aan tuners gevraagd en die reageren over het algemeen minder enthousiast. Eigenlijk wel vreemd, want als ik internet afschuim dan wordt er toch regelmatig ge-supercharged (met name in USA).

Nog een vraagje: heeft iemand ervaring met Verhoeventuning? Die bouwt superchargers in

Link naar reactie
Martin, ik wil je er toch even op attenderen dat mijn 2.8 met supercharger naar 338 pk getuned is. In jouw ogen wellicht geen extreem vermogen, maar toch....!

ik zit namelijk elke dag met een megagrijns in mijn QP, letterlijk te blazen. Waarom niet gekozen voor een M? Heb jij al eens een M met automaat gezien?

Je moet echt een liefhebber zijn en iets speciaals met je auto willen doen. De investering krijg je bij inruil nooit meer terug maar daar is een goede oplossing voor: ruil nooit je Z in en blijf hem koesteren.

Die 338 PeeKaa Zijn natuurlijk wel op de rollenbank gemeten ?!? 145 pk meer vind ik toch wel aanZienlijk meer, wauw.

En wat is nu het koppel ? Ook flink toegenomen ?

Ik ben Zelf óók een Just Enjoy The Ride (automaat) Freak en Zou graag eens wat foto's willen Zien van die ASA... :rolleyes:

Die laatste Zin... :lol: ;) :D

@TurboBasje: Ook van jouwn turbo graag eens een foto in je gallery... B)

Link naar reactie

@pti: voor 5000,-- red je het niet als je het echt goed wilt doen. Buiten de charger en het inbouwen wordt ook een andere uitlaat gemonteerd, een met minimale tegendruk, de koeling wordt compleet vernieuwd en voorzien van een interkoeler, de software wordt gepersonaliseerd en met wat pech zijn ook andere inspuiters nodig. Al met al een hele klus waar een flink bedrag voor wordt gevraagd. Ik kan me voorstellen dat tuners hier wat 'sceptisch' tegenover staan omdat ze vaak de kennis en het materiaal niet in huis hebben om het goed te doen. Mij is verteld dat in Nederland geen tuners zijn die goed een charger in kunnen bouwen als het geen standaard materiaal is. Toch kan ik je adviseren er voor te gaan: je hebt al een QP met alle voordelen die je zelf aanhaalt en het is zo leuk, zo verschrikkelijk leuk om in 5,5 sec aan de honderd te zitten.

@zedri: het koppel is gesteigert naar 420 Nm vanaf ongeveer 1500 toeren. En nee, er is niet stiekem een diesel ingelepeld!

Link naar reactie

Ik denk dat je met alleen de investering van een compressor er niet bent.

Onderstel remmen, achteras, als je 150 pk erbij krijgt moet je deze dingen ook niet vergeten. Tevens zijn er nog tal van andere verschillen die het een M maken. Interieur, exterieur etc.

Om 150 pk extra te krijgen zullen er flinke aanpassingen aan gedaan moeten worden.

Ik heb zelf ook met een 2.8 gereden en alle opties ook bekeken o.a. infinitas. maar heb na een half jaar een M aangeschaft.

Ik dacht met een redelijke vermogenswinst dat je snel aan de 11000 euro zat inc montage. er zijn wel goedkopere setjes van 6 a 7 inclusief, maar dan was de vermogenswinst meestal teleurstellend lees 50 a 60 pk

Ik heb het de laatste 1,5 jaar niet zo gevolgd. dus ik weet niet of de prijzen zijn gedaald maar dat kan ik met niet voorstellen.

Link naar reactie

150 pk is wel erg veel, te weten dat de meeste fabrikanten bij twintig tot dertig pk meer al flink gaan verstevigen aan allerlei motoronderdelen binnen en buiten het blok.

Lees trouwens wel goede ervaringen op de Duitse fora over de ASA zowel de grote als de kleine kit.

Helaas zijn er ook hier slechte ervaringen te melden.

pti als ik je reactie zo lees is de kleine kit van ASA voor jou ruim voldoende of een turbo van Mosselmann, veel meer zou ik ook niet doen als je geen stuggere auto wil. De ///M is niet voor niks stugger, je zult wat moeten doen om al dat vermogen een beetje netjes op de weg te krijgen. :lol:

Er is een NL firma ATEC die Mosselmann turbo's monteert.

Link naar reactie

Hoi Pierre,

Inderdaad hoef ik geen 300 pk. Ik zal meer te denken aan zo'n 250 pk ofzo.

Dat is ruim voldoende. En laten we eerlijk zijn, 193 pk is dat ook wel maar ja..... je wil altijd meer.

Ik wil in ieder geval geen 10.000 euro's uitgeven. Zo'n turbo is misschien ook wel een idee.

Ik zal eens wat informatie vragen aan ATEC.

Is dat een betrouwbare firma? Iemand ervaring met ATEC?

Is trouwens de montage van zo'n turbo of superharger veel werk? Ofwel, komen er veel manuren aan kosten bij?

Zucht... altijd maar weer vragen... en hoe meer je weet, hoe meer je gaat vragen.

Overigens heb ik vorig jaar ook al eens iets over tunen gevraagd en stond op het punt wat te gaan doen.

Na getwijfel dacht ik, ik ga voor een z3 M coupe. Maar ik heb er nu een paar gezien en....of het is niks of het is te duur.

Wel jammer want een M is toch wel erg dik!

Link naar reactie

Geen ervaring met de firma alleen een keer met ze gebeld. Komt idd nog flink wat inbouwkosten bij.

Onder de 6K kom je in totaal niet weg er is altijd wel wat, je moet nog een ander Diff monteren enz.

Ik ben een slecht raadgever als ///M liefhebber maar een ///M is zeker de betere investering is en blijft aparter en ook waardevaster straks.

Dat stugge valt wel mee, zoveel stugger dan een gewone 2.8 zijn ze niet. Je hebt dan ook een auto die voor het betreffende vermogen is ontworpen met al die mooie extra ///M goodies

En dat geluid en die gasrespons met die zes gaskleppen bereik je nooit met wat voor Kompressor dan ook.

In Duitsland zijn nog zat goede MQP's te koop je moet alleen niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. :lol: Je kunt ze zelfs nog bij de dealer met Europlus kopen. FF sparen nog zou mijn advies zijn.

Link naar reactie

Overiens heeft Mosselman wel een uitstekende reputatie. Ik zou mijn auto er met een gerust hart heen brengen, maar die goede reputatie heeft ie niet gekregen doordat hij goedkoop is. Als je niet veel wilt uitgeven, is de vermogenswinst gering (je hoeft dan niet zo veel aan te passen), als je wel veel wilt uitgeven, kun je toch beter een M kopen. Betere investering ook.

Link naar reactie

pti,

Een M is dus beter en waardevaster (is dat een woord?) maar kan geld niet "gewoon" een M kopen? Het laten oppompen van een niet-M geeft je gewoon een unieke bak en is dat niet wat we willen?

Waarschijnlijk heb je zelf ook een soort van verbinding met je eigen kar opgebouwd en krijgt de vervanging het heel lastig dus ik zou er ook gewoon voor gaan ondanks dat het financieel niet aantrekkelijk is. Een Z is - tenminste voor mij - 80% emotie en slechts 20% ratio dus volg je gevoel.

Succes!

Link naar reactie

Mensen, Shayman heeft het begrepen. Ik ben net voor de gein een stuk gaan rijden met mijn QP, ongeveer 150 km en heb het volgende getest:

- GELUID: ik ben wat dorpjes ingereden, heb de auto in de straat gezet, ASC uit, flink gas erop en ongeveer 100 meter verderop gestopt en afgewacht. Je weet niet wat je meemaakt. Gordijnen gaan open, koppies gluren naar buiten. Je ziet ze zich afvragen waar die UFO geland is. Ik heb het in verschillende dorpen geprobeerd, overal gelijksoortige reacties. En niet omdat de banden zo piepen maar vanwege het straaljagergejank wat achter de auto blijft hangen. Wie had het hier over het unieke geluid van een M?

- ACCELERATIE: met ASC uit is er onder deze weersomstandigheden niet te rijden. Het vermogen komt gewoon niet op de weg ondanks de Proxes TS-1 van 255 mm. ASC dan maar weer aan, gas erop en meteen grijpt de ASC in, let wel, gewoon onder het rechtuit rijden. Iets minder gas erop en bij 140 weer vol gas. Hup, daar is de ASC weer, gewoon onder het rechtuit rijden. Gas terug, rustig naar de 180 en gas er vol op. Jawel, daar komt de ASC er weer in, gewoon onder het rechtuit rijden. Toch eens kijken wat er gebeurt zonder ASC. Ik heb het voorrecht dat er in de buurt van mijn woning een soort van niet gebruikte landingsbaan (althans na 20.00 uur) ligt van zo'n 7 km lengte. Rustig naar de 80 km per uur, automaat in stand E en gas erop: de wielen beginnen met spinnen en blijven dat doen. Automaat in stand S en gas erop: hetzelfde verhaal. Rustig naar de 120 km per uur, automaat in stand E en gas erop: de bak schakelt een tandje terug en de achterkant begint te swingen. Gevaarlijk, dus snel terug naar een lager tempo. Automaat in stand S: de bak schakelt nu niet terug maar blijft in de versnelling hangen. Wel beginnen de wielen te spinnen, ik vind de snelheid hoog genoeg dus laat het gas maar los.

- VERBRUIK: niet over nadenken.

- TOPSNELHEID: de M wint.

- EMOTIE: 100% beleving

- TURBO of SUPERCHARGER: definately supercharger omdat je absoluut geen turbogat hebt.

- M of SUPERCHARGER: definately supercharger

Ik twijfelde even of ik mijn beleving zou verwoorden, ik begrijp dat er mensen zijn die bovenstaande acties niet goedkeuren en terecht! Maar jongens, jongens wat een plezier had ik.

Link naar reactie

Frank, je bent een geniale, genietende Z-gek met een bijzonder modificatie, genoten van je verhaal. De beschrijving van het 'geluid' is werelds. Twee punten..:

- hoeveel banden rook je per jaar op <_<

- een ongebruikte landingsbaan van 7km: TELL US MORE :rolleyes:

Link naar reactie

:m: 420 nm en 338 pk...WhoeHááá...met je automaatje... :rolleyes:

Ook voor mij staat de ///M deels voor Magie, maar ik ga nóóit meer schakelen !!! Never.

Ik sta nog steeds iedere keer versteld van de 193 paardjes die de 2.8 heeft en hoef eigenlijk niet meer...Zeg ik nú...máár... <_<

De Z liefhebbers onder ons weten nu wel dat we aan het eind van het jaar rond rijden met accesoires waar we nu nog niet aan denken.

(Ik durf het eigenlijk niet te vragen maar: Z-o -k --ns ee- st-k-e mo-en r--den ? :m: )

@Edwin: Bedankt voor de link, weet ik weer meteen dat ik meer moet leZen... :lol:

@cfQP: Mooi verhaal maar het klinkt bijna te mooi om waar te Zijn. Is het écht niet overdreven dat de ASC nog ingrijpt bij 180 km/u ?

Link naar reactie

@ Zedri: jij moet als geen ander weten dat ergens tussen de 160 en de 180 een punt zit waar - als je gas geeft - het net lijkt alsof de bak een kwart versnelling terugschakelt. En inderdaad bij dat punt flitste het lampje van de ASC op. Dus nee, het is niet overdreven. Ik ben er echter wel van overtuigd dat het bij droog weer anders zal zijn. Volledigheidshalve moet je weten dat ik een GM bak onder de QP heb zitten en niet weet hoe het met een ZF bak gaat.

@MdV: tot 1988 hoorde je elke dag op de radio dat er 3 tot 4 uur wachttijd was bij het veer Anna Jacobapolder-Zijpe. Jarenlang had ik het visioen dat er gigantische ferries naar Zijpe voeren en dat er duizenden auto's in de wachtrij stonden. Toen we in 2003 ons huis kochten, kwam de deceptie: het veer bleek niet groter dan een roeiboot en kon per keer een halve auto meenemen bij een overtocht van zo'n 20 minuten. Ik schat dat er op hoogtijdagen 4 auto's stonden te wachten die daar dan weer een uur of drie stonden en dat kwam dan weer op de filemeldingen (dat waren nog eens tijden). Voor die auto's werd destijds een rijksweg aangelegd - ze moesten immers bij die ferrie kunnen komen - die op zijn beurt vergeten werd toen de Philipsdam werd aangelegd, zo'n 7 km terug. En aan het einde van die 7 km wonen wij met bijzonder weinig anderen. Dus, mooie, brede en vooral kaarsrechte weg, strepen opzij en een geleidelijn in het midden. Net een landingsbaan!

Link naar reactie

Sodeju, wat een respons!! Gaaf! Allemaal gozertjes met hun z3-tje. Ik ben dus niet de enige gek in dit land. Top.

Super om te horen dat er mensen zijn die ook met een brede grijns in een toch wat al verouderde auto zitten en genieten.

Nu ik dat verhaal van over oplichtende lampjes en stiekum achter de gordijnen kijkende mensen heb gelezen, begint het toch wel erg te jeuken.

//M is gaaf maar om eerlijk te zijn ben ik gewoon verknocht aan m'n eigen z3. Niet de allermooiste misschien en niet de snelste maar....onvervangbaar.

Eigenlijk had ik gezworen de auto helemaal origineel te houden maar....... zoals gezegd.... het begint weer te jeuken.

Ik wil ook dat alle mensen in de straat met bleke verschrikte koppies vanachter het gordijn zitten te loeren. En dan hoop ik dat ze zitten te mopperen en stiekum denken "COOL". Ik ga maar eens rondbellen en het spaarvarken vullen. En als dat ding erop zit, en de auto verderlicht gemaakt, daag ik een ///M ui.....sorry... ik word wat overmoedig. Excuus. Dat laatste moest ik maar eens niet doen. Ik ga slapen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.