Ga naar inhoud

Suizende / lekkende ramen - de oplossing!!


martinvh

Aanbevolen berichten

Suizende en lekkende ramen, de oplossing;

Het hele jaar erger ik me al kapot aan het suizen en lekken van mijn bestuurdersraam. Bij een coupe gaat bij het openen van het portier het raam 1,5cm naar beneden en bij sluiten weer 1,5cm omhoog om het goed in het rubber te drukken. Bij mij was echter het geval dat hij na het aandrukken nog ca. 3mm van het rubber (bovenaan) verwijderd was. Dit kwam omdat het raam licht gekanteld stond en stopte omdat het te hard tegen de verticale rubber aangedrukt werd.

Bij BMW (de ware stealer) wisten me ze te vertellen dat het minstens een nieuw raammechanisme zou worden, en misschien was het motortje wel gedeeltelijk overleden. (kijk niet op van 500,- euro).

De oplossing (voor zowel Roadster als Coupe) is het afstellen vd hoek die het raam maakt t.o.v. de deur.

Hieronder een howto (ik ben creatief geweest).

Benodigdheden:

- Set torx-sleutels

- Set inbus-sleutels

- Ring/steeksleutel 10

- kleine platte schroevendraaier

- vet om raammechanisme te smeren (als het toch open ligt)

Stap 1

Het deurpaneel wordt vastgehouden door:

- 1 torx achter het kapje "airbag"

- 1 torx achter het spiegelknopje

- de plastic omlijsting van de deur-open-hendel

- "clicks"

Foto-RAQPCWNY.jpg

Verwijder eerst het "airbag" kapje (als deze er is) en draai de torxbout erachter los.

Vervolgens met de kleine platte schroevendraaier de 2 knopjes van de spiegelverstelling omhoog eraf wippen. Hierna met de platte schroevendraaier de

spiegelverstel-unit uit de handgreep wippen (hiervoor is wat geduld nodig). Hierachter zit een torxbout, welke los moet.

Foto-Z6BFP38U.jpg

Foto-B7DRZE43.jpg

De plastic omrandig van de deur-open-hendel kan je door hem naar voren te schuiven verwijderen.

Stap 2

Het deurpaneel zit nu nog enkel vast met plastic-click-clips aan de achterkant van het deurpaneel, aan de bovenkant hangt het deurpaneel in de rubberrand.

Trek subtiel de zijkant en onderkant los, wanneer dit los is kan het gehele paneel naar boven getild worden en kom het uit het rubber (of het rubber blijft aan het paneel, en komt uit de deur).

Vervolgens krijg je dit:

Foto-MEO4UTAF.jpg

Maak voorzichtig de stekker van de tweeters los, en geleid het stekkerblok van de spiegelverstelling door het paneel.

Stap 3

Nu heb je een deur zonder paneel, maar kan je nog niet bij het raammechanisme.

Foto-EWZJKBQY.jpg

De airbag dient te worden verwijderd (indien deze er is). Koppel hiervoor voor de zekerheid eerst even de pluspool vd accu los (sleutel 10) en wacht 15min tot alle spanning uit het systeem is.

Vervolgens kan je het stekkertje uit de airbag halen en met sleutel 10 de airbag demonteren.

Foto-AMHLKMBL.jpg

Stap 4

De bekleding van het deurpaneel afhalen.

De isolatie-laag zit aan de deur met een kitsoort die niet uithard, maar gewoon erg kleverig is. Wanneer het niet makkelijk loskomt kan je de randen met een fohn verwarmen en de kit zal zachter worden.

Stap 5

Foto-74ELBSOA.jpg

Foto-DKCLNHFK.jpg

Met de op de foto's omcirkelde bout (inbus) kan je het raam met miniscule afstanden kantelen. Zo kan je hem passen maken op de rubbers aan de auto waartegen hij aan valt. Gewoon draaien en testen wanneer het geheel de goede stand heeft.

(het is overigens één bout, op de twee foto's staat het raam in verschillende standen)

Stap 6

Nadat alles inorde is, nog even het mechanisme smeren en alles in omgekeerde volgorde terug monteren.

Link naar reactie

Uh... je bedoeld het meer naar binnen/buiten kantelen van het raam ;) .

Dat kan door aan de onderkant van de deur een moertje met een steeksleutel iets los te draaien...

Daarna kwestie van ietsjes bewegen... zie je het raam vanzelf naar voren/achteren hellen...

Moer weer vast en klaar...

Kan het deurpaneel lekker blijven zitten... 1 minuut werk t.o.v. een uur ;)

Link naar reactie

Incorrect!

Hiermee kantel je enkel het driehoekvormige voorraam en de raamgeleider die hieraan vast zit. Het grote raam zal dus nog steeds zijn eigen weg zoeken en zal wringen in de geleider. Dan gaan ze waarschijnlijk NOG trager.

Ze hebben tenslotte de afstel-schroef niet voor niets in het raammechanisme gemaakt. :newblush:

aangepast door Rob
Link naar reactie
Incorrect!

Ben ik het niet volledig met je eens...

Door het op de door mij genoemde manier stellen van het raam is bij mij m'n kap waterdicht gaan sluiten...

Dus misschien voor anderen wel een idee om dat eerst te proberen voordat ze hun deurpaneel eraf gaan halen...

Is dat niet voldoende dan is jouw "How to" uiteraard een mooie aanvulling op dit forum :offtopic: (want dat wilde je uiteraard nog even horen :hypocritesmiley: ).

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

ik heb de accu van mijn zzzzz33333333 24uur los gehad.(de min pool)

nu heb ik het probleem dat mijn bestuurders raam te ver dicht gaat circa 4cm.

ik hoor dan ook een grote knak in de deur.

waarschijnlijk omdat hij te ver gaat.

de bijrijderszijde is goed!!!

ik heb het deurpaneel los gehad,maar niets te zien.

gelijk alles ff gesmeert.

hoe kan ik de hoogte van mijn elec raam afstellen?

door middel van de accu????!!!

  • Like 1
Link naar reactie

Nee, voor zover ik weet moet hij vanzelf stoppen bij een bepaald weerstand??? Kan iemand dit bevestigen?

Voor zover ik weet stel je het zo af:

Zet je contact niet aan, je hebt de sleutel nodig.

Doe je deur open, doe het raam helemaal naar beneden.

Vervolgens sluit je de deur, stop je de sleutel in het deurslot. De sleutel draai je rechtsom tot dat het raam op de juiste hoogte is (dat gebeurd als je de sleutel een paar tellen naar rechts draait)

Ik kan me ook vergissen en was dit misschien het geval bij m'n Golfje....

  • Like 1
Link naar reactie
ik heb de accu van mijn zzzzz33333333 24uur los gehad.(de min pool)

nu heb ik het probleem dat mijn bestuurders raam te ver dicht gaat circa 4cm.

ik hoor dan ook een grote knak in de deur.

waarschijnlijk omdat hij te ver gaat.

de bijrijderszijde is goed!!!

ik heb het deurpaneel los gehad,maar niets te zien.

gelijk alles ff gesmeert.

hoe kan ik de hoogte van mijn elec raam afstellen?

door middel van de accu????!!!

heb wel gezien dat bij andere merken je de knop naar beneden 10sec vast moet houden.

ik durf het niet aan.

kan toch je elec motor doorbranden!!!

is een zzz uit 1996.

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.