Ga naar inhoud

Kleppendeksel oxideert


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Ik zag dat de kleppendeksel van onze ZZZ een beetje aan het oxideren is.

Nou ken dat misschien geen kwaad, maar ik vindt het niet mooi.

Hoe kan ik dat het beste verwijderen/voorkomen?

Iemand ideeen?

  • Reacties 21
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:
Hoi,

Ik zag dat de kleppendeksel van onze ZZZ een beetje aan het oxideren is.

Nou ken dat misschien geen kwaad, maar ik vindt het niet mooi.

Hoe kan ik dat het beste verwijderen/voorkomen?

Iemand ideeen?

Demonteren.

Glasparelen.

Blanke lak.

Terug monteren

Geplaatst:
Er is toch 6 jaar garantie of is de ZZZ ouder?

Hij is uit 1998, dus net uit de 6 jaar :rolleyes:

Geplaatst:

Glasparelen is een idee....

Maar ik zou daarna schuren met fijn schuurpapier.

Vervolgens polijsten en in de blanke lak (wel 2 compnenten lak gebruiken!!)

Het is wat meer werk, maar een veel mooier uiterlijk.

Er blijft gelijk ook veel minder vuil aanhangen.

Geplaatst:
Glasparelen is een idee....

Maar ik zou daarna schuren met fijn schuurpapier.

Vervolgens polijsten en in de blanke lak (wel 2 compnenten lak gebruiken!!)

Het is wat meer werk, maar een veel mooier uiterlijk.

Er blijft gelijk ook veel minder vuil aanhangen.

Maar ik durf de kleppendeksel niet eens los te halen..... :thumbup:

Gezien het feit dat het maar een klein stukje is....zou ik hem niet erop kunnen laten zitten en een stukje doen???

Of ziet dat er niet uit als ik dan klaar ben, dus misschien erop laten zitten en helemaal met fijn schuurpapier?????

Geplaatst:

Ja, een dagje met de dremel aan de gang, dat zie ik dus wel zitten!

En daarna oppoetsen met WD40!

En de kleppendeksel daarna in de WD40 olie houden, bedoel je?

Geplaatst:

Wanneer je eenmaal gepolijst hebt en het staat in de olie...

Dan zal je het altijd bij moeten houden.

WG40 is trouwens niet de beste corrosie bescherming.

Vocht kruipt onder de oliefilm en zal alsnog het oppervlak laten corroderen.

Geplaatst:
Wanneer je eenmaal gepolijst hebt en het staat in de olie...

Dan zal je het altijd bij moeten houden.

WG40 is trouwens niet de beste corrosie bescherming.

Vocht kruipt onder de oliefilm en zal alsnog het oppervlak laten corroderen.

Als WD40 niet de beste bescherming geeft doordat er vocht onder de oliefilm kan komen, wat zou dan beter kunnen zijn?

Geplaatst:
Als WD40 niet de beste bescherming geeft doordat er vocht onder de oliefilm kan komen, wat zou dan beter kunnen zijn?

Schone motorolie erop smeren, door de warmte trekt dit erin.. Lijnolie werkt ook perfect, hiermee conserveren we aanvaringstanks(waar nooit iemand komt) van onze schepen.

Geplaatst:

Is dat deksel origineel blank dan? Mijne is deels zwart zeg maar.

Geplaatst:

Nee, de mijne is blank, geen kleurtje ook al zit ik eraan te denken om.....dan zie je die oxidatie ook niet meer....

Geplaatst:

Het gaat hier alleen om de M43 en M44 motoren. De rest heeft inderdaad kunststof kappen.

Staalborsteltje en ontvetter, kom je al een heel eind.

Na drie jaar, af en toe met een doekje eroverheen:

dsc02256yk0.jpg

Geplaatst:

Kunststof? Mijne is toch echt geheel van alu meen ik.

3200_S50.jpg

Voor nabehandeling ter bescherming zijn er mischien 2 componente blanke lakken.

Neem wel de temperatuur in overweging. Geen idee hoe warm het deksel wordt.

Geplaatst:

My bad, heb trouwens nog nooit gezien dat deze koppen corroderen of iets dergelijks, dus jij hoeft je weinig zorgen te maken. :rolleyes: Dat zwarte is ook vrij grof en hard van structuur, misschien iets van een poedercoating?

Foto die ik ooit al eens ergens heb gepost ter vergelijking, maar heb ze erger gezien.

8d32ya.jpg

Geplaatst:

Ja denk het. Voelt als poedercoating. Zal het ook zijn. Mischien idee om dat blanke

metaal met een mooie poedercoat laag te voorzien?

Is echt keihard. Meeste motorijders zweren bij dat spul op hun frame!

Geplaatst:
My bad, heb trouwens nog nooit gezien dat deze koppen corroderen of iets dergelijks, dus jij hoeft je weinig zorgen te maken. :rolleyes: Dat zwarte is ook vrij grof en hard van structuur, misschien iets van een poedercoating?

Foto die ik ooit al eens ergens heb gepost ter vergelijking, maar heb ze erger gezien.

8d32ya.jpg

We hebben het niet over de kop he....... kleppendeksel!

Geplaatst:

Staat toch ook op de foto....

Dat grijze ding bovenop de kop... :newblush:

Geplaatst:

Kleppendeksel is volgens mij van gegoten aluminium. Als aluminium oxideert wordt het wit (Al2O3).

Mijn kleppendeksel begint plaatselijk ook wat donker te kleuren.

Zelf denk ik dat het een chemische reaktie is tussen (gemorste) olie en of oliedamp met het aluminium.

Beste lijkt mij inderdaad blank schuren en in een hittbestendige blanke lak zetten.

P.s. Zeker de minerale olien zijn een mengel van honderden(!) complexe chemische verbindingen en daar zullen best wat stoffen (chloor- zwavelhoudend) tussen zitten die bij hoge temperatuur met aluminium kunnen reageren.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.