Ga naar inhoud

Even voorstellen en een vraagje...


Aanbevolen berichten

Dag allemaal!

Het heeft wat zoekwerk gekost (klein half jaar) maar sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een ZzZ 2.8 roadster uit '97.

Iets meer dan 63.000km op de teller en zilvergrijs van kleur (Artic heet die kleur geloof ik).

Gisteren echt zitten genieten tijdens het toeren met de kap omlaag...

Net of je ineens op vakantie bent. :-)

Gelijk maar even een vraagje:

Ik heb gelezen dat het schadelijk is om meer dan 3500rpm aan toeren te maken wanneer de motor nog niet warm is.

Wat ik meestal doe is in het begin rustig rijden en redelijk snel opschakelen zodat de toeren niet hoger komen dan 3000rpm.

Maar nu heb ik ook gehoord dat lage toeren niet goed zijn voor de motor....

Iemand hier die hier duidelijkheid in kan brengen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hifive

PS Grappig... Ben er net achter gekomen dat de zwarte ZzZ 2.8 waar ik een aantal weken terug nog een proefrit in heb gemaakt van een Z3forum-lid was: Remmuz...

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Dag allemaal!

Het heeft wat zoekwerk gekost (klein half jaar) maar sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een ZzZ 2.8 roadster uit '97.

Iets meer dan 63.000km op de teller en zilvergrijs van kleur (Artic heet die kleur geloof ik).

Gisteren echt zitten genieten tijdens het toeren met de kap omlaag...

Net of je ineens op vakantie bent. :-)

Gelijk maar even een vraagje:

Ik heb gelezen dat het schadelijk is om meer dan 3500rpm aan toeren te maken wanneer de motor nog niet warm is.

Wat ik meestal doe is in het begin rustig rijden en redelijk snel opschakelen zodat de toeren niet hoger komen dan 3000rpm.

Maar nu heb ik ook gehoord dat lage toeren niet goed zijn voor de motor....

Iemand hier die hier duidelijkheid in kan brengen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hifive

PS Grappig... Ben er net achter gekomen dat de zwarte ZzZ 2.8 waar ik een aantal weken terug nog een proefrit in heb gemaakt van een Z3forum-lid was: Remmuz...

He Hifive, en die heb ik gekocht ;). Volgens mij is altijd het beste de motor warm te rijden voordat alles uit de kan wordt gehaald. Hoewel ik laatst een nieuwe 1-serie heb meegekregen en daar zat zelfs geen temperatuurmeter meer in. Veel plezier met je nieuwe Z3.

Link naar reactie
He Hifive, en die heb ik gekocht ;). Volgens mij is altijd het beste de motor warm te rijden voordat alles uit de kan wordt gehaald. Hoewel ik laatst een nieuwe 1-serie heb meegekregen en daar zat zelfs geen temperatuurmeter meer in. Veel plezier met je nieuwe Z3.

zal ik het jullie dan maar verklappen, want ik hoor het nu wel heel vaak dat de nieuwe BMW's geen temperatuurmeter meer hebben. Ze hebben er wel 1. Het zit subtiel bij de toerenteller in verwerkt en daarmee is deze nu dus adaptief. Je ziet bij een koude start dat er witte balkjes langs de hoge toeren (vanaf ~ 6000) staan, die dan langzaam wegzakt/oploopt naar de toerengrens bij een warme motor (permanent rode rand) naarmate de motor warm wordt. Onze M vrienden hadden dat eerst en nu is het dus op vele BMWs.

pic071qb9.jpg

Deze postbus 51 info wordt volledig gratis verstrekt (op kosten van de samenleving)

Link naar reactie
Heb dit maar even opgezocht in "woordenboek.nl".

Uitkomst : van de aard van of berustend op adaptatie :blink: ;) ;)

Vrije vertaling: dynamisch aanpassing aan de omstandigheden.....

O wee als er gezocht gaat worden op het woord 'dynamisch'. :schater:

Link naar reactie

Het lijkt mij niet dat lage toeren schadelijk zijn voor de motor, rij je altijd inlage toeren dan kan de motor wel 'lui' worden.

Ik zelf rijd de eerste 10 km of 15 min altijd rustig en schakel over bij 2500 toeren, wanneer de motor koud is, is de olie dik, waardoor de oliedruk hoog is en ga je dan gelijk op het gas komt er dus veel druk op de motor en de koppakking.

Tegenwoordig kan het volgens mij niet veel kwaad om direct normaal te rijden met een koude motor, door de hoog kwalitatieve olien. Maar ik neem het zekere voor het onzekere en doe altijd rustig aan.

Ook roodkapje zei afgelopen zomer dat de 2.8 een hele sterke doorontwikkelde motor is van BMW en deze heel veel aankan.

Hendrik

Link naar reactie
Het lijkt mij niet dat lage toeren schadelijk zijn voor de motor, rij je altijd inlage toeren dan kan de motor wel 'lui' worden.

Is dit geen broodje aap verhaal? Wordt een motor echt 'lui'? Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat het motormanagement adaptive werkt en dus aanpast aan de rijstijl.

Link naar reactie
Wordt een motor echt 'lui'? Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat het motormanagement adaptive werkt en ......
Het verhaal dat een nieuwe motor "lui" wordt als hij de eerste honderden kilometrs niet op voldoende hoog toeren wordt ingereden is al heel oud en voordat er electronische motormanagementsystemen waren.

Wat er mechanisch in de motor verkeerd zou KUNNEN gaan weet ik niet, dus volgens mij is het een broodje aap.

Het zijn wel meestal die zg. snelle jongens waar de drijfstanglagers er al bij 80.000 km uitliggen.

Link naar reactie

Warmrijden tot olietemp 80 graden niet over de 3000 toeren is en blijft heel belangrijk als ik de oliedruk bekijk is deze koud bij 1000 toeren bijna net zo hoog als warm op topspeed ;)

Voor de rest moet je het een beetje zien als fietsen, niet in de hoogste versnelling aan een berg beginnen maar gezond op koppel omhoog rijden dus bij de benzinemotoren als ie moet trekken dat doen vanaf 2500 toeren. Uiteraard ook niet in de laagste versnelling de berg afrijden.

Wat inrijden betreft zijn de meningen nog zeer verdeeld ben ik achter, heb me hier de laatste tijd eens goed in verdiept en hier kom je werkelijk alle meningen tegen van meteen volgas tot eerst 1000 km afwisselend rijden, geen snelweg en tot 3500 toeren rustig en dan langzaam opvoeren. Over olieverwisselen geldt hetzelfde sommige experts zeggen bij een nieuwe motor om de 500, 1000 en 3000 olie verversen en anderen zeggen weer dat dit net niet goed is om het inlopen te bevorderen bij de huidige moderne olie. Over een ding zijn ze het allemaal eens warm rijden is heel belangrijk. ;)

Link naar reactie

... Ik sluit mij helemaal bij het stukje van PierreZ101 aan.

Ik zou er alleen nog bij willen vermelden dat ook vermogen vragen bij een kouide motor niet optimaal is.

Wees met een koude motor een beetje subtiel met de gasdosering.

De motor is in no-time op temperatuur, dan heb je nog alle tijd om te blazen.

Link naar reactie
... Ik sluit mij helemaal bij het stukje van PierreZ101 aan.

Ik zou er alleen nog bij willen vermelden dat ook vermogen vragen bij een kouide motor niet optimaal is.

Wees met een koude motor een beetje subtiel met de gasdosering.

De motor is in no-time op temperatuur, dan heb je nog alle tijd om te blazen.

Er is echter een groot verschil tussen "op temperatuur zijn". Wanneer je koelvloeistoftemperatuur meter op warm staat... betekend dit nog niet dat de olie ook al op bedrijfstemperatuur is...

Er kan pas geblazen worden wanneer ook deze warm is.... en dat duurt wat langer dan de 2-3km die de koelvloeistof nodig heeft.

Link naar reactie

Bedankt voor alle reacties!!!

Als ik het kort mag samenvatten dan is het verhaal dat lage toeren schadelijk kunnen zijn onzin en kun je het beste de eerste 10-15 kilometer rustig aan doen (beneden 3000rpm) zodat de motor warm kan worden.... Dat is al wat ik dacht maar toch fijn om de ervaring van anderen even te horen. :-)

Groet,

Hifive

Link naar reactie
Bedankt voor alle reacties!!!

Als ik het kort mag samenvatten dan is het verhaal dat lage toeren schadelijk kunnen zijn onzin en kun je het beste de eerste 10-15 kilometer rustig aan doen (beneden 3000rpm) zodat de motor warm kan worden.... Dat is al wat ik dacht maar toch fijn om de ervaring van anderen even te horen. :-)

Groet,

Hifive

Vooral de ca. eerste 5km rustig aan doen (beneden 3000tpm bijv.) daarna kun je wat meer toeren maken... maar vollast raadt ik je pas aan bij olie die op temperatuur is. (betere smering etc. etc.)

Link naar reactie
Bedankt voor alle reacties!!!

Als ik het kort mag samenvatten dan is het verhaal dat lage toeren schadelijk kunnen zijn onzin en ................

Hifive

Het is niet altijd onzin! Je moet een motor niet BELASTEN bij lage toeren 800 - 1500 etc. Met belasten bedoelt men dan na remmen weer optrekken in 4e versnelling bij pakweg 20km per uur en in een te hoge versnelling een heuvel oprijden etc.
Link naar reactie
Het is niet altijd onzin! Je moet een motor niet BELASTEN bij lage toeren 800 - 1500 etc. Met belasten bedoelt men dan na remmen weer optrekken in 4e versnelling bij pakweg 20km per uur en in een te hoge versnelling een heuvel oprijden etc.

Met kromme nokkenassen tot gevolg :rolleyes:

Link naar reactie
Met kromme nokkenassen tot gevolg :cooltext:

Chris spreekt uit ervaring :thumbup: ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.