Ga naar inhoud

zelf importeren


kaas

Aanbevolen berichten

Geachte forumleden

Een beetje leuke z3 coupe met een redelijke kilometerstand [onder de ton] en nu a.u.b. eens geen zwarte binnenkant is hier te lande toch moeilijk te vinden dus ik ga maar eens in duitsland kijken bij de bmw dealers.

mijn vraag waar op te letten?

is de bmw garantie overdraagbaar naar nederland

is de kwaliteit nu echt zo hoog bij de duitse dealers ik bedoel kan je bij wijze van spreken bijna blind kopen [er natuurlijk wel even naae toe gaan]

ik las ergens dat als je om de auto naar hier te krijgen "zogenaamd' een verhuurcontract afsluit met de dealer/verkoper

mag je er even mee naar nederland rijden klopt dit ?

moet ik de auto in nederland stallen zolang er nog geen bpm is betaald en apk is verricht

zijn er geen jongens die de rompslomp je tegen betaling uit handen kunnen nemen

Link naar reactie
Geachte forumleden

Een beetje leuke z3 coupe met een redelijke kilometerstand [onder de ton] en nu a.u.b. eens geen zwarte binnenkant is hier te lande toch moeilijk te vinden dus ik ga maar eens in duitsland kijken bij de bmw dealers.

mijn vraag waar op te letten? Op dezelfde dingen als in NL.

is de bmw garantie overdraagbaar naar nederland. Ja geldt ook in NL, de naam Europlus zegt het al.

is de kwaliteit nu echt zo hoog bij de duitse dealers ik bedoel kan je bij wijze van spreken bijna blind kopen [er natuurlijk wel even naae toe gaan] Kwaliteit is net als hier bij de dealer, koop je met Huisselektie dan kun je blind kopen heb er zelfs al een paar ongezien per fax gekocht.

ik las ergens dat als je om de auto naar hier te krijgen "zogenaamd' een verhuurcontract afsluit met de dealer/verkoper

mag je er even mee naar nederland rijden klopt dit ? Kan met een exportkenteken.

moet ik de auto in nederland stallen zolang er nog geen bpm is betaald en apk is verricht. Ja

zijn er geen jongens die de rompslomp je tegen betaling uit handen kunnen nemen. Ja die zijn er zelf al een paar keer gedaan.

FF zoeken op de BMW gebrauchtwagenboerse enne ja gebruik de Rob knop eens is al veel over geschreven.

Link naar reactie

Duitse Dealer -> europlus garantie in Europa.

Als Nederlander mag je niet in NL rijden met een auto op Duits kenteken. Wel met een DE huurauto of wanneer je een Duits bedrijf hebt.

Een "huurcontract" maakt de gekochte auto dus tot huurauto. Je kunt echter ook in Duitsland een tijdelijk kenteken halen (Transito) dit moet echter 's ochtends vroeg gebeuren om de verkehrsambt (of hoe dan ook) 's middags dicht is.

Dan kom je thuis => gaat naar www.rdw.nl en maakt bij de gewenste keuringsplaats een afspraak. (je kunt dan aangeven of je een tijdelijk kenteken voor de keuringsdag wilt, deze is kosteloos en mag je zelf van karton/papier/stift maken.

Je kunt ook zonder afspraak voor 12.00uur gaan, maar dan kun je geen tijdelijk kenteken krijgen.

Na de keuring (wat bij twijfel aan de auto echt een keuring is, maar vaak alleen controle van chassisnummer) kun je bij de Douane die in het loket naast de RDW zit aangifte doen.

In een uur tijd moet het te doen zijn, vooral wanneer je thuis vooraf de (te downloaden) aangiftepapieren invult.

Dan moet je pinnen of een acceptgiro laten opsturen. Als je pint heb je 3/4 dagen later het kenteken (al tenaam gesteld) op de deurmat. Even langs de automaterialen zaak voor platen (ca 26euro) en rijden.

Je kunt bij het online afspraak maken ook aanvinken of ze daar meteen tegen gereduceerd tarief APK doen... DOE DIT! Ze kunnen niets aan je verdienen door hem af te keuren want onderdelen verkopen ze niet... dus is een stuk gunstiger.

Mijn schatje met tijdelijke plaat bij RDW Waddinxveen:

Foto-LNXF3XQM.jpg

Voor vragen en meer tips: PM me even.

Overigens: FAHRZEUGBRIEF is HET document dat je er mee moet krijgen... koopcontractje(in DE heel normaal) is ook makkelijk.

Link naar reactie

Nog even een kleine toevoeging,

Je kunt ook zonder afspraak voor 12.00uur gaan, maar dan kun je geen tijdelijk kenteken krijgen

Een eendagskenteken kan je ook aanvragen wanneer je geen afspraak maakt, zit je alleen wel gebonden aan die dag natuurijk. Je kan dit dus aanvragen voor wanneer je wil, echter mag je er dan wel alleen meer naar de RDW en terug.

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Als ik even mag aansluiten in dit topic, ik heb nog een vraag die ik met de zoekfunctie niet beantwoord heb gekregen.

Als Duitsland-import-wannabee (ik heb nog geen Z3 <_< ): wat is nu precies het moment dat je (als je bij een particulier koopt) het geld betaalt? Hier in NL gebeurt dat meestal op het postkantoor, zo'n beetje gelijktijdig met het overschrijven.

Maar ik zou het toch lullig vinden als ik mijn zuurverdiende centjes afgeef terwijl die Duitser lachend met geld en eigendomsbewijs er weer vandoor gaat, omdat ik niet precies begrepen heb hoe dat nou met die Duitse papierwinkel zit.... :lol:

Link naar reactie
Als ik even mag aansluiten in dit topic, ik heb nog een vraag die ik met de zoekfunctie niet beantwoord heb gekregen.

Als Duitsland-import-wannabee (ik heb nog geen Z3 <_< ): wat is nu precies het moment dat je (als je bij een particulier koopt) het geld betaalt? Hier in NL gebeurt dat meestal op het postkantoor, zo'n beetje gelijktijdig met het overschrijven.

Maar ik zou het toch lullig vinden als ik mijn zuurverdiende centjes afgeef terwijl die Duitser lachend met geld en eigendomsbewijs er weer vandoor gaat, omdat ik niet precies begrepen heb hoe dat nou met die Duitse papierwinkel zit.... :lol:

Er is geen Duitse papierwinkel, je hoeft niet naar het postkantoor.

Hij geeft jou de Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein, sleutels en de rest en jij geeft hem euroflappen.

Zorg ervoor dat je ook het CVO (Duits: EWG) meeneemt als hij deze heeft, scheelt je weegkosten bij de RDW.

Link naar reactie
Maar ik zou het toch lullig vinden als ik mijn zuurverdiende centjes afgeef terwijl die Duitser lachend met geld en eigendomsbewijs er weer vandoor gaat, omdat ik niet precies begrepen

Heb al eens in een topic beschreven dat ik met de verkoper (PARTICULIER) naar een bank ging en daar de storting deed.

Voordeel :

ik heb kassastortingsbewijs aan wie ik betaald heb.

Verkoper heeft zekerheid dat er geen valse geldbriefjes tussen zitten (worden direct gecontroleerd).

Beide partijen doen de transactie in een veilige omgeveing (tenzij er op dat moment net een bankoverval plaats vindt :schater: )

Link naar reactie
Hij geeft jou de Fahrzeugbrief, Fahrzeugschein, sleutels en de rest en jij geeft hem euroflappen.

Ik begrijp dat die Fahrzeugbrief dus eigenlijk het eigendomsbewijs is?

... :unsure: maar wat is dan die Fahrzeugschein dan weer??

Zorg ervoor dat je ook het CVO (Duits: EWG) meeneemt als hij deze heeft, scheelt je weegkosten bij de RDW.

Goede tip!

Heb al eens in een topic beschreven dat ik met de verkoper (PARTICULIER) naar een bank ging en daar de storting deed.

Beide partijen doen de transactie in een veilige omgeveing (tenzij er op dat moment net een bankoverval plaats vindt :schater: )

Betaling bij een bank lijkt me op zich een goed plan. Dank voor de tip.

En dat van die bankoverval: ik heb weleens gehoord dat je dan zelf die bank moet overvallen. De kans dat er twee overvallen tegelijk plaatsvinden is helemaal nihil. :schater:

Bedank voor julie antwoorden!

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

kwam heute dit artikeltje tegen :

zibb.nl Auto

Een auto aanschaffen in het buitenland levert direct voordeel op. Als u maar weet hoe. Zeven stappen.

Stap 1. Internet

Van de buurlanden is Duitsland het meest gunstig om een auto te importeren. Zowel wat betreft belastingen als het aanbod aan kwalitatief goede auto's. De merken Audi, BMW en Mercedes in de leeftijdscategorie 1 tot 4 jaar blijken daarbij favoriet. In 2007 keurde de RDW 120.220 importvoertuigen. Dat is een stijging van 18 procent ten opzichte van 2006.

Er zijn diverse autosites waar u uw nieuwe auto kunt vinden. Het is handig om bij uw zoekvoorkeuren het aantal zoekresultaten te beperken tot postcodes die net over de grens liggen, bijvoorbeeld in een straal van 200 km vanaf postcode 47533 (net over de grens van Arnhem). Dan hoeft u niet helemaal naar Beieren af te reizen.

Let bij het selecteren van een auto op de leeftijd. U krijgt namelijk meer korting op de belasting op personenauto's (BPM) naarmate de auto ouder is.

Autosites:

• Mobile.de

• Autorola

• PKW-city

• Ebaymotors

• Webauto

• Autoscout24

Stap 2. BPM restbedrag berekenen

Ter illustratie kiest zibb.nl voor een auto van augustus 2005. In Duitsland kost deze gebruikte auto 25.000 euro. In Nederland kost deze auto nieuw 85.000 euro (2005). In deze prijs zit ongeveer 20.000 euro aan BPM opgenomen. Ook over de auto die u uit Duitsland importeert, moet een BPM-restbedrag worden afgedragen bij het op kenteken stellen van die auto in Nederland. De rest BPM die u nog moet betalen voordat u een Nederlands kenteken krijgt mag u op drie manieren uitrekenen:

- De BPM-afschrijvingstabel (Excel-download)

- Een taxatierapport

- Koerslijst

Met deze drie verschillende methoden rekent u de BPM uit. Bij de BPM-afschrijvingstabel en de koerslijst is dit relatief eenvoudig.

U zult echter eerst een taxatierapport moeten laten opstellen. De kosten voor een dergelijk rapport liggen tussen de 200 en 300 euro exclusief BTW. Het beste kunt u dan ook eerst een globale inschatting laten maken van de waarde van de auto, voordat u een taxateur officieel opdracht geeft tot precieze waardebepaling.

Na het vooronderzoek is duidelijk welke methode leidt tot het betalen van het laagste bedrag aan rest-BPM en voor deze methode kiest u uiteraard bij het doen van de BPM-aangifte. Overigens moet wel worden opgemerkt dat wanneer de douane de waarde op het rapport te laag acht, zij het recht heeft een contra-expertise uit te laten voeren.

Stap 3. Kopen

Voor u de auto daadwerkelijk koopt, is het verstandig deze door een officiële merkdealer te laten keuren. Maak bij het tekenen van het koopcontract duidelijke afspraken over betaling en aflevering. Een mondeling contract kan ook, maar beter is om de afspraken over bijvoorbeeld eventueel extra afleveringskosten schriftelijk vast te leggen.

- Bekijk hier een voorbeeld van het koopcontract (pdf-download)

Stap 4. Verkopen

Wanneer u een auto koopt heeft u vaak ook een auto te verkopen. U kunt uw bestaande auto via een Nederlandse autosite proberen te verkopen of u kunt deze inruilen. Wanneer u de auto inruilt bij een buitenlandse dealer krijgt u in bepaalde gevallen rest BPM terug. Wanneer u een auto heeft met een eerste Nederlandse tenaamstelling vanaf 16 oktober 2006 krijgt u rest-BPM terug bij export van een auto naar een EU-lidstaat of EER-land. Voor een auto met een eerdere Nederlandse tenaamstelling krijgt u geen BPM terug bij export.

Stap 5. Transport

U mag niet zomaar wegrijden in uw nieuwe auto. U heeft namelijk geen kentekenbewijs. Er zijn verschillende opties om de auto naar Nederland te krijgen.

1. Auto-ambulance

Regel een auto met aanhanger voor autovervoer. Houd wel rekening met het gewicht van de auto-ambulance en de auto die daar op staat. In de praktijk betekent dit dat alleen een grote bestelauto of terreinauto als trekkende auto kan en mag fungeren. Doet u zelf het vervoer, dan bent u zo'n honderd euro kwijt voor de huur van de aanhanger. Denk wel even aan het afsluiten van een transportverzekering wanneer u voor eigen vervoer kiest. U kunt hiervoor contact opnemen met een verzekeringsagent.

2. Transportondernemer

In plaats van zelf uw auto te vervoeren kunt u ook hulp inschakelen van een transportondernemer. De kosten voor het inhuren liggen vaak fors hoger. Meestal rekenen transportondernemers per kilometer. Wel is het aan te raden bij verschillende bedrijven naar de kosten te informeren en te vragen of bij die kosten de transportverzekering en brandstof zijn inbegrepen.

3. Tijdelijk Duits kentekenVraag bij de Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) een tijdelijk Duits kenteken aan. Het grote nadeel hiervan is dat u hiermee niet in Nederland mag rijden. Vanaf de Nederlandse grens zal er dan toch een auto-ambulance moeten worden geregeld.

Stap 6. Kenteken aanvragen

Als de wagen in Nederland is, moet u hem van een Nederlands kenteken voorzien. Hiervoor maakt u een afspraak bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) (0900-0739) die de auto keurt. Deze stuurt u een overzicht van wat u moet meenemen naar de keuring. Denk hierbij aan:

• de betreffende auto

• een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs, identiteitskaart of geldig paspoort)

• een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie niet niet ouder dan drie maanden

• een bewijs van herkomst van de personenauto, bestelauto of motor (bijvoorbeeld een buitenlands kentekenbewijs)

• een voor dit voertuig afgegeven CVO (conformiteitsverklaring / certificaat van overeenstemming) als voor dit voertuig geen Europese typegoedkeuring is afgegeven.

Daarbij krijgt u het verzoek alvast de verwijderingsbijdrage (15 euro) te voldoen. Met dit geld zorgt Auto Recycling Nederland (ARN) voor de milieuverantwoorde recycling van auto's in Nederland. Zonder dit laatste wordt de auto niet gekeurd. Het kan handig zijn bij de keuringsaanvraag meteen om een (gratis)eendagskenteken voor de dag van de keuring te vragen. U kunt daarmee van en naar de RDW-keuring rijden. Voor deze APK-achtige keuring en de bijbehorende documenten bent u zo'n 140 euro kwijt. Hierna mag u doorrijden naar het aangiftepunt BPM. Dat is veel gevallen in hetzelfde gebouw gehuisvest.

Stap 7. Belastingdienst

Aangifte bij de belastingdienst doet u met een BPM aangifteformulier (pdf-bestand). Op dit formulier vult u in of u gebruik maakt van de BPM afschrijvingsmethode of dat u kiest voor een taxatierapport of koerslijst. U vult het formulier in ondertekent dit en levert het in. De medewerker bekijkt uw auto en controleert of de gegevens juist zijn.

De waarde wordt dan vastgesteld en ingevoerd in de computer van de belastingdienst. De BPM wordt ter plekke berekend. Deze mag u direct per PIN of achteraf per acceptgiro betalen. Nadat de BPM-betaling is ontvangen, wordt het kenteken aangevraagd. Het kenteken wordt u ongeveer een week na de aanvraag toegestuurd.

Let op bij import uit Amerika!

Door de lage dollarkoers lijkt de aanschaf van een auto uit Amerika goedkoop, maar de kosten die daarop volgen zijn aanzienlijk. Wanneer de auto Europa binnenkomt betaalt u 10 procent invoerrechten, 19 procent BTW en zijn er allerlei verzendkosten.

Daarna volgt een keuring door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

Omdat er vaak geen Europese typegoedkeuring is voor het specifieke model, moet het voertuig een uitgebreide keuring bij de RDW ondergaan. Ook moet de auto vaak technisch aangepast worden en krijgt deze bijvoorbeeld andere koplampen en andere schakeling van knipperlichten. Eenmaal door de keuring van de RDW moet er BPM worden betaald.

Bovendien zijn Amerikaanse auto's vaak slechter voor het milieu. Voor zeer onzuinige auto's is per 1 februari 2008 CO2-toeslag ingevoerd. Door deze toeslag zijn auto’s met een hoge CO2-uitstoot fors duurder geworden.

Conclusie

Het importeren duurt vanaf het kopen tot en met het krijgen van het kenteken ongeveer een maand. Het alternatief om bij een Nederlandse merkdealer eenzelfde wagen te halen zou 10.000 tot 15.000 euro duurder zijn geweest.Inruil en nazorg zijn pluspunten voor de lokale dealer. BPM-teruggave bij inruil in het buitenland krijgt u alleen wanneer u een auto heeft met een eerste Nederlandse tenaamstelling vanaf 16 oktober 2006

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.