Ga naar inhoud

koelbuizen voor de radiotor


Aanbevolen berichten

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Voor de radiator lopen twee buizen - in een lus.

Vraag wat zijn dat en waarom roesten ze altijd zo ;-)

Z3 1.8 1996.

Thanx, Koenraad

Bedoel je DEZE (nr. 9 ) !! :thumbup:

Is voor de koeling van je stuurbekrachtiging !! :P

Link naar reactie
Thanx. ziet er bij een 1.8 wat anders uit. Niet zo'n vierkante lus, meer twee buizen ca 6 cm onder elkaar. Is inderdaad dus wel de koeling van de stuurbekrachtiging. Was aluminium of RVS nu zo duur geweest?

Zal eens een busje hamerite kopen.

Aluminium rot ook (of rij je nooit inde pekel)en is zacht (rottig met steentjes) en rvs geleid heel slecht warmte.

JCK

Link naar reactie
Thanx. ziet er bij een 1.8 wat anders uit. Niet zo'n vierkante lus, meer twee buizen ca 6 cm onder elkaar. Is inderdaad dus wel de koeling van de stuurbekrachtiging. Was aluminium of RVS nu zo duur geweest?

Zal eens een busje hamerite kopen.

bij mijn 1.8 is het ook een raamwerk en na 8 jaar GEEN roest. Vroeg me juist zaterdag af tijdens in de was zetten wat dit buizenstelsel was,

Je wordt hier op je wenken bedient, zelfs zonder de vraag zelf te stellen :rolleyes:

Link naar reactie
Thanx. ziet er bij een 1.8 wat anders uit. Niet zo'n vierkante lus, meer twee buizen ca 6 cm onder elkaar. Is inderdaad dus wel de koeling van de stuurbekrachtiging. Was aluminium of RVS nu zo duur geweest?

Zal eens een busje hamerite kopen.

Stel dat het slechts 1 euro duurder was dan de huidige stalen uitvoering....

Rekensom:

Gehele Z3 productie X 1,- euro = meer dan ik op een middag verdien

Zo is het met de hele auto...(elke auto overigens)

Waarom de handgreepjes niet in kleur?? etc. etc.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Allereerst: geweldig dat je echt alles kan vinden op dit forum! :kisstogether:

Onze Z3 heeft ook last van flinke partijen roest op de stuurbekrachtigingskoelinstallatie (8x de woordwaarde bij scrabble!).

Het ziet er nu zo uit :hypocritesmiley: :

IMG_0746.JPG

IMG_0745.JPG

Het advies van ChrisXL hierboven is:

even schoonmaken, schuren en met Hamerite behandelen....klaar..............

Heeft een van jullie ervaring met of dit nog op deze manier goed te behandelen is?

Hoe dik is de wand van die buis? Als je op de roestplek op de onderste foto duwt, geeft de corrosie echt mee.

Wat stroomt er eigenlijk door een stuurbekrachtigingspomp? olie?

Link naar reactie
Hoe dik is de wand van die buis? Als je op de roestplek op de onderste foto duwt, geeft de corrosie echt mee.

Wat stroomt er eigenlijk door een stuurbekrachtigingspomp? olie?

Volgens mij is dit servo olie of ATF ??

Die roest kan je er makkelijk afhalen met een staalborstel

greetz,

Wim

Link naar reactie
Zo te zien hele grote kans op lekkage

Mijn advies > afblijven en zo snel mogelijk een nieuwe (laten) monteren

Een nieuwe kost ca 90 dollar volgens deze partslist >> dus ca 70 €

Dat een staalborstel wel eens de bekende druppel zou kunnen zijn zegt mijn gevoel ook.

Als ik trouwens op deze pagina kijk, kost het onderdeel € 51,10.

Wat ik gek vind is dat dit deze buis (ik weet pas sinds mijn zoektocht vanavond dat het een buis is. Ik dacht altijd dat het gewoon een stang was die het front meer stevigheid gaf :hypocritesmiley:) in deze staat al twee keer door twee verschillende BMW dealers niet opgemerkt is. Of het is hun ervaring dat dit nog wel kan/niet ernstig is.

Morgen toch maar even bellen met de vienden bij de dealer.

@Roodkapje: Ruud, wat is jou expert opinion in dit geval? Niks aan de hand, staalborstel+hammerite of vervangen door een nieuwe?

Link naar reactie

Het bewuste stuurbekrachtigingsvloeistofkoellichaam kost bij de dealer 45 euro ex btw.

Ze weten alleen niet of de bumper eraf moet voor het demonteren en monteren. dus dat hoor je dan achteraf... ;)

Link naar reactie

als het gewoon een kwestie van verwijderen van die buis was, ging ik dat nog wel overwegen. Van wat ik op de exploded view tekeningen kan zien, zit het ding op drie plekken vast met een schroef. Mij lijkt ook dat je het geval zelf makkelijk door de opening tussen de bumper en de radiator krijgt, als ie eenmaal los is.

Het is alleen zo dat er rechtsonder (als je voor de auto staat) twee slangen aan die buis vastgemaakt zijn. Daar stroomt de te koelen stuurbekrachtigingsvloeistof doorheen. Dus dat moet fatsoenlijk los, dan loopt de vloeistof eruit, nieuwe deel gemonteerd, vloeistof weer erin en alles weer werkend.

Mijn naam is dan wel ook Ruud, maar ik ben geen Roodkapje. Ik kan mijn eigen klus/sleutel-niveau goed inschatten, dus voor die hele oefening schakel ik graag een professional in. Als Roodkapje/Ruud geen 320 km op-en-neer van me vandaan woonde, ging ik daar even langs.

Nu gaat de dealer het fijn oplossen. Als het goed is voor het weekend, want Simone en ik hebben een toerrit naar de Eifel gepland op zondag! :lipssealed:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.