Ga naar inhoud

Olie


martinvh

Aanbevolen berichten

Voor mijn 2.8i dubbel vanos (M52tu) wil ik nieuwe olie enz. kopen en verversen

Nu zie ik in het boekje allerlei SAE-klassen staan en volgens hem kun je er dus bijna alles ingooien.

0W-x / 5w-x en 10w-x

De x-en mogen dan weer 30, 40 of 50 zijn.

Wat is er geschikt voor mijn motor met 159.000km, nooit uber lange ritten en nooit in de ijzige kou?? Misschien iets dikkere olie door de beter smerende werking?

Link naar reactie

En wat is iets dikker en valt toch nog binnen de eisen van BMW?

Link naar reactie

www.kroon-oil.com

zegt 5w-30

Gaan we maar doen dan...

Maar wat geven die cijfers nou eigenlijk aan.

Ik weet dat de eerste staat voor "dikte" in koude toestand... maar de 2e?

Link naar reactie
www.kroon-oil.com

zegt 5w-30

Gaan we maar doen dan...

Maar wat geven die cijfers nou eigenlijk aan.

Ik weet dat de eerste staat voor "dikte" in koude toestand... maar de 2e?

voor de W 's winters en na de W 's zomers

Kroon geeft als eerst keus 5w30 omdat dit aan de specifikaties voldoet die bmw hanteerd, maar geloof me met 0W40 doe je je motor meer plezier :(

Link naar reactie

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

Dikke olie staat voor meer smering maar ook meer weerstand lees mindere prestaties :(

Link naar reactie
  • 10 maanden later...
Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

Dikke olie staat voor meer smering maar ook meer weerstand lees mindere prestaties <_<

Kijk, weer wat geleerd :wave:

Link naar reactie
Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

Voor de liefhebbers die bovenstaande in een tabel willen zien;klikhier

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Olie, altijd lastig. Bij mn 3.0 stond het peil wat laag. Heb er 5W30 bijgedaan. Weet echter niet wat er op het moment in zit. Hoop dat het geen probleem is als het verschillend is?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

jaja overstapen kan natuurlijk

alleen vraag ik mij dan af of het wel zo verstandig is om naar een dunnere olie te gaan dan die er altijd in gebruikt is?

ik ben destijds met mn 5 naar volsyntheet overgestapt

maar niet naar een o w maar een 5 w 30

bij de dealer raden ze dat ook af

Link naar reactie

heb inmiddels tussen de papieren van de vorige eigenaar de rekening van de laatste beurt gevonden. Blijkt gelukkig 5W30 te zijn ververst toen. Bij de volgende verversing denk ik ook aan 0W40.

Link naar reactie
mij is altijd verteld dat je geen oliën moet mengen, een keer overstappen kan wel natuurlijk.

Met te weinig olie rondrijden is altijd nog een stuk erger, verder is het verhaal dat je olie niet mag mengen met andere olie naar mijn weten een "brootje aap verhaal". Het is natuurlijk wel het mooist!

:thumbup:

Link naar reactie
Met te weinig olie rondrijden is altijd nog een stuk erger, verder is het verhaal dat je olie niet mag mengen met andere olie naar mijn weten een "brootje aap verhaal". Het is natuurlijk wel het mooist!

:thumbup:

tja

dat mengen zal bij een zelfde soort (mineraal of synthetisch)met een iets andere waarde idd nog wel meevallen denk ik

maar je kunt beter geen mineraal met synthetisch gaan mengen die olieen zijn toch wel heel verschillend van elkaar

ik ben toch een beetje van mening dat wanneer je je simpel aan het voorschrift van de fabriek houd het niet mis kan gaan

in je handleiding staat welke olieen en welke specificatie,s zijn vrijgegeven voor jouw auto of als je die niet hebt kun je deze ook in de tis vinden of simpel even met de bmw dealer bellen

als je geen idee hebt wat er nu in zit en ook op geen enkele wijze kunt achterhalen wat de vorige eigenaar (als die er is)heeft gebruikt ververs de boel dan in 1 keer helemaal incl filter en je bent klaar

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
is het idd goed om een dunnere (o ) olie in een motor te gooien die al wat km,s achter de kiezen heeft op een dikkere olie??

Ik zit ook n beetje te dubben welke olie ik in mn 1.8 uit 1998 met 185000km moet gooien , maar ik heb een keer dunnere olie in mn golf gegooit maar die blok begon langs alle kanten olie te "zweten". Ben weer gauw dikkere olie gaan gebruiken. Er bestaat wel olie voor auto's met veel km's , Castrol GTX 15W-40 High Mileage , maar of dat alleen commercieel gelul is weet ik ook niet.

Link naar reactie
maar of dat alleen commercieel gelul is weet ik ook niet.

voorzover ik begrepen heb zitten daar wat toevoegingen in die je keerringen wat soepeler maken en dat soort spul.

ik verwacht er niet al te veel van.

gewoon een goede kwaliteit en type olie gebruiken die niet te dun is,oudere motoren op 15 w 40 en nieuwer op 10w30 oid

al dan niet volsynth

een 98 motor draait prima op mineraal 15w 40 ,kijk maar in t boekje!

kijk hier ook eens http://motorcycleinfo.calsci.com/API.html

  • Like 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Bij de dealer hier in Hasselt doen ze er Castrol SLX 5W30 in. Of het nu enkele Vanos of dubbele Vanos is, het maakt niet uit.

Naar dat ik weet doen ze in zowat alle modellen buiten //M die Castrol SLX 5W30. Mijn ex 328i enkele Vanos werd door mij ook altijd bij deze dealer onderhouden met die bewuste Castrol olie.

De koper van mijn ex E36 328i, die doet zijn onderhoud nu zelf en gebruikt Shell Helix Ultra Racing 10W-60 in plaats van die Castrol.

Iemand anders die ik ken gebruikt in zijn E36 320i enkele Vanos dan weer Kroon Oil 10W40.

Dit zijn allemaal volsynthetische oliën.

Wat is nu goed?

Want ik ken er ook die zweren bij 'Super 15W40 Aldi olie'.

Olie is olie, niet waar, is dan de redenatie <_<

Link naar reactie

Olie is olie klopt zeker tot op zekere hoogte, spannend wordt het pas bij zeer recente auto's, oldtimers en diesels met roetfilters. Zo gaat er in de i10 van hyundai 0w20 olie, en enkele JTS motoren van alfa 10w60. Bijna iedere fabrikant heeft tegenwoordig zijn eigen specificaties/eisen waar een olie aan moet voldoen. Bij bmw is dit dus Longlife1 of Longlife4, een olie die voor bijna alle recente BMW modellen is vrijgegeven.

Dikte is niet zo heel erg van belang, al zou ik 15W40 (mineraal in de meeste gevallen) willen afraden. Wat wel belangrijk is is de kwaliteit van de olie, supermarkt olie is dit niet omdat het additieven pakket al snel uitgewerkt is en zijn oorspronkelijke smeereigenschappen verliest. Bij auto's met 2 ton op de teller komt dit allemaal niet zo nauw meer en is olie inderdaad olie. Dit zijn vaak mensen die er een kannetje per maand ingooien en vertellen dat ze nergens een lekkage kunnen ontdekken. :lol: De meeste olie adviseer ik dus (als verkoper van automaterialen) op het type auto, bouwjaar, aantal kilometers en gebruik, en kijk niet eens naar de voorschriften van de fabrikant.

Link naar reactie

Nee, tenzij je je auto voor circuit doeleinden gebruikt. Ik zou aanraden 0W40 van een merk zoals Mobil, motul of kroonoil, shell is ook prima. Veel belangrijker is het oliepijl, regelmatig de olie en filter vervangen, en niet teveel toeren tot dat de motor volledig op temperatuur is. En dat wilt niet zeggen tot je koelvloeistof temperatuurmeter in het midden staat. ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.