Ga naar inhoud

Olie


martinvh

Aanbevolen berichten

Nee, tenzij je je auto voor circuit doeleinden gebruikt. Ik zou aanraden 0W40 van een merk zoals Mobil, motul of kroonoil, shell is ook prima. Veel belangrijker is het oliepijl, regelmatig de olie en filter vervangen, en niet teveel toeren tot dat de motor volledig op temperatuur is. En dat wilt niet zeggen tot je koelvloeistof temperatuurmeter in het midden staat. ;)

Kijk maar uit dat indiana joan jouw oliepijl niet mee neemt naar azerbeidzjan en het songfestival wint dan heb jij mooi geen oliepijl meer en gaat je Z RRRRRRRRRRRRRammelen

Link naar reactie

Olie is olie klopt zeker tot op zekere hoogte, spannend wordt het pas bij zeer recente auto's, oldtimers en diesels met roetfilters. Zo gaat er in de i10 van hyundai 0w20 olie, en enkele JTS motoren van alfa 10w60. Bijna iedere fabrikant heeft tegenwoordig zijn eigen specificaties/eisen waar een olie aan moet voldoen. Bij bmw is dit dus Longlife1 of Longlife4, een olie die voor bijna alle recente BMW modellen is vrijgegeven.

Dikte is niet zo heel erg van belang, al zou ik 15W40 (mineraal in de meeste gevallen) willen afraden. Wat wel belangrijk is is de kwaliteit van de olie, supermarkt olie is dit niet omdat het additieven pakket al snel uitgewerkt is en zijn oorspronkelijke smeereigenschappen verliest. Bij auto's met 2 ton op de teller komt dit allemaal niet zo nauw meer en is olie inderdaad olie. Dit zijn vaak mensen die er een kannetje per maand ingooien en vertellen dat ze nergens een lekkage kunnen ontdekken. :lol: De meeste olie adviseer ik dus (als verkoper van automaterialen) op het type auto, bouwjaar, aantal kilometers en gebruik, en kijk niet eens naar de voorschriften van de fabrikant.

Dikte van olie is juist wel heel belangrijk,dunne olie is heel goed voor motoren die veel korte afstanden rijden dan heb je bij een koude motor een veel betere smering.Noch een belangrijke reden om voor de juiste oliedikte te kiezen is de door de fabrikant voorziene speling van de verschillen onderdelen die op mekaar wrijven en de grootte van de smeerkanalen,dus de aanbevelingen van de fabrikant niet opvolgen lijkt me niet zo'n goed idee. <_<

Link naar reactie

Ik zweer bij Castrol Edge Formula RS 0W40 BMW LL04, eerst voor m'n 2.2i en nu voor m'n 3.0i. Rijdt heerlijk soepel en nooit olieverbruik (zelfs met de 3.0i niet). Direkt goede smering vanwege de 0 voor de W en bij warme omstandigheden (lekker door de bergen) goede smering vanwege de 40 na de W. Aanrader, ook qua prijs.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.