Ga naar inhoud

Wielen wissel


joostvdl

Aanbevolen berichten

Gisteren heb ik gebprobeerd om mijn zomer wielen om te wisselen naar de winterwielen. Helaas zonder succes. Bij het eerste wiel ging het al mis. Alle schroeven er uit gedraaid; wiel vastgepakt om er af te halen..... geen beweging in te krijgen. Een beetje duwen, schoppen wrikken, niets hielp.

Hoe krijg ik dit wiel er nu af?

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

als je zeker weet dat alle bouten loszitten: harder slaan :thumbup:

Het wiel kan vast zitten rond de naaf, door de continu afwisseling van warme / koud door remmen. Ik smeer mijn naaf enzo altijd een beetje in met kopervet om dit te voorkomen.

Link naar reactie

Klein detail bij bovenstaande werkwijze:

Sla AUB op de band, en niet op de velg..... :thumbup:

En voordien eens inspuiten met WD 40.

Na ht loskrijgen beetje bijwerken met schuurpapier, en inderdaad, kopervet aansmeren, maar geen ganse tube :schater:

Link naar reactie
:thumbup: Quote eens, want dat is in die context BS. Centreerringen worden gebruikt om wielen met een afwijkende naafdiameter passend te maken. Soort opvulring dus. Orginele BMW wielen hebben dit niet nodig.

Ben ik blij dat ik weer originele BMW wielen heb. Lekker makkelijk. :thumbup::thumbup::schater:

Link naar reactie
En centreerringen gebruiken; BMW-velgen zonder die ringen schijnen altijd vast te gaan zitten, stond op de site van problemcar bij afdeling professionals...

Het zijn vaak de de BMW velgen die vast gaan zitten, omdat die juist zo precies passend zijn :thumbup:

Link naar reactie

Dat je de wielnaaf iets insmeerd met kopervet, is geen probleem.

Kopervet heeft namelijk als goede eigenschap dat wanneer het vet verdwijnt door warmte, een beetje koper achterblijft om het vastzitten tegen te gaan.

Te veel kopervet heeft weer een nadeel dat dat dikke klonten vormt welke bij verhitting weer een harde klomp worden.

Deze klomp heeft dan juist weer een averechts effect op het loskomen van het wiel.

(Een veel gemaakte fout in de turbo's is het gebruik van grote hoeveelheden kopervet.

Eigenlijk werkt kopervet het beste bij spaarzaam gebruik)

Nu even een reactie op 1 van de hierboven genoemde links.

Het invetten van de bouten met olie (ook onder de kop) heeft meer te maken met het op monteren van het wiel.

De olie zorgt ervoor dat kleine oneffenheden in de schroefdraad (roest/vuil) en onder de kop (braampjes/vuil) weggesmeerd worden.

Wanneer de bouten op moment gedraaid worden wordt de olie weggeperst en staan de wielbouten het meest ideaal op het voorgeschreven moment.

In de kleine dieselmotoren (jachten en vrachtwagens) wordt dit ook gedaan bij het vastzetten van bijvoorbeeld cylinderkoppen.

Deze moeten op 180Nm. waarna ze nog 3x 90graden moeten worden nagerokken (en dat op een M14 fijne draad rekbout)

Om het vreten van de draad en de kop tegen te gaan worden de bouten voor montage even in de olie gedoopt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.