Ga naar inhoud

Ze3 met een standaard onderstel slapjes?


Chip

Aanbevolen berichten

Is de standaard Z3 inderdaad redelijk slap afgeveerd?

Ik rij dagelijks in de Leon FR welke natuurlijk behoorlijk stijf

is afgeveerd, moet ook wel met 230PK, misschien komt het wel

hierdoor dat ik de indruk krijg de de Z3 slap is afgeveerd?

Deze Z3 heeft 100.000 gelopen en de schokbrekers kunnen

eigenlijk nog niet aan vervanging toe zijn....

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat heb ik wel vaker gehoord ja. Het :wave: onderstel is al een stuk beter. Eigenlijk is die hoe het "standaard" zou moeten zijn (is dus niet heel erg sportief maar gewoon comfortabel)

Als je een auto gaat kopen en het onderstel is je enige klacht en de auto is verder tiptop, dan zou ik het daar niet op laten hangen. Je kunt een :offtopic: onderstel al voor weinig krijgen. Bij Roodkapje ligt er misschien nog 1, of is die al weg Ruud?

Link naar reactie
Is de standaard Z3 inderdaad redelijk slap afgeveerd?

Ik rij dagelijks in de Leon FR welke natuurlijk behoorlijk stijf

is afgeveerd, moet ook wel met 230PK, misschien komt het wel

hierdoor dat ik de indruk krijg de de Z3 slap is afgeveerd?

Deze Z3 heeft 100.000 gelopen en de schokbrekers kunnen

eigenlijk nog niet aan vervanging toe zijn....

100.000 km voor een standaard demper is behoorlijk wat, verschil zit dan ook weer in snelweg km's of stadsgebruik met bv. klinkers, nieuwe dempers voel je meteen :wave:

Link naar reactie
Met een onderstel word hier een voorpoot, veer en demper bedoeld, zoals

bijvoorbeeld KW die ook kan leveren? :birthday:

Yep, of van FK, H&R, Eibach, Koni, Apex

Probeer eens te zoeken naar progressieve veren. Die zijn bij kleine schommelingen soepel en worden harder naarmate ze meer belast worden. Eibach maakt ze.

Link naar reactie
Met een onderstel word hier een voorpoot, veer en demper bedoeld, zoals

bijvoorbeeld KW die ook kan leveren? :thumbup:

Ik rijd sinds kort z3 1997 1.8 en in derdaad valt het onderstel mij tegen. Zeker in glooiende bochten is ie zwabberig en lijkt het of ie steeds een stapje opzij wil zetten. Daarnaast is de ZZZ spoorvorming gevoelig.

Ik schrok er zelfs van. Lang geleden dat ik dit meemaakte. Is dit bij jullie ook?

Link naar reactie
Ik rijd sinds kort z3 1997 1.8 en in derdaad valt het onderstel mij tegen. Zeker in glooiende bochten is ie zwabberig en lijkt het of ie steeds een stapje opzij wil zetten. Daarnaast is de ZZZ spoorvorming gevoelig.

Ik schrok er zelfs van. Lang geleden dat ik dit meemaakte. Is dit bij jullie ook?

Heb je al een veerpootbrug? dat helpt nogal. wat ook helpt: se draagarmen vervangen en de lagers (rubbers) te vervangen door M lagers of zoiets als huub heeft (ben de naam ff kwijt)

Link naar reactie
Heb je al een veerpootbrug? dat helpt nogal. wat ook helpt: se draagarmen vervangen en de lagers (rubbers) te vervangen door M lagers of zoiets als huub heeft (ben de naam ff kwijt)

thnx

veerpootbrug kan inderdaad wel helpen. Rubbers zal ik ook eens nakijken.

Link naar reactie

Dit is toch geen nieuws meer. Kijk er de threads maar eens op na. de Z3 staat bekend om zijn "zoekend" gedrag.

Heb een tijdje geleden op het Duitse forum nog eens dezelfde discussie zien passeren.

Factoren als : cabrio (altijd minder stijf als een Qp)

technisch verouderde ophanging

Verschillende breedte van banden voor en achter

...zorgen ervoor dat dit gedrag "typisch" is voor een Z3.

Oplossingen zijn oa. veerpootbrug, andere dempers en veren.

Maar ook het "omdenken" van de berijder doet volgens mij veel. We zijn haast allen gewoon aan een voorwielaangedreven auto, die zich door een bocht trekt en een zekerder weggedrag heeft dan een achteraangedreven auto. Die duwt zich door de bocht en zorgt voor levendige reakties. Duitsers noemen dat "Fahrdynamik". Dit levendig gedrag vind ik net zo leuk aan de Z3, dan heb je tenminste nog het gevoel dat je een auto bestuurt...

Moet je eens in een Elise, een Speedster of een Renault Spider rijden. Dan vind je de ZZZ nog een lomp en log geval... :thumbup:

Link naar reactie
Dat geloof ik van mijn leven niet. Zo'n Franse wagen is net een schommel ;)

Heb ooit een paar jaren met een 306 gereden als leasewagen. geef mij maar Duitse degelijkheid...

tja, een 306 is maar 10 jaar ouder qua ontwerp :thumbup: :D

Geloof me, ik kom van Alfa / VW / BMW en was toch zeer verrast, dat zul jij ook zijn ;)

Link naar reactie
tja, een 306 is maar 10 jaar ouder qua ontwerp B) ;)

Geloof me, ik kom van Alfa / VW / BMW en was toch zeer verrast, dat zul jij ook zijn -_-

Waar ik door verrast was, was juist het directe sturen in de Z3. ;) Heel veel gevoel met de weg. Ik reed laatst weer eens in een Golf ( V ) en die vond ik nogal vaag/licht sturen en daardoor heel "zwabberig".

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb een :m: onderstel met eibach set. Nu na de upgrade naar 18" en ;) draagarmrubbers vind ik hem nog (steeds of erger?) zwabberen in een bocht op snelheid. Hij mag van mij nog veel stugger. Gekke is dat in een rechte lijn over een hobbel je wel een stugge tik krijg, dus de vering is het niet. Je voelt het zwabberen ook in het stuur dus het zal wel het geheel zijn...

Weet iemand of dat in de Z4 beter is?

Link naar reactie
Ik heb een :party: onderstel met eibach set. Nu na de upgrade naar 18" en :( draagarmrubbers vind ik hem nog (steeds of erger?) zwabberen in een bocht op snelheid. Hij mag van mij nog veel stugger. Gekke is dat in een rechte lijn over een hobbel je wel een stugge tik krijg, dus de vering is het niet. Je voelt het zwabberen ook in het stuur dus het zal wel het geheel zijn...

Weet iemand of dat in de Z4 beter is?

Ja, is veel beter. Ik heb een tijd terug een dag een Z4 gehad (cadeautje van de vrouw :party: ). Dat was een 2.5i met standaard onderstel. Wat opviel is de veel stijvere carrosserie en nagenoeg geen last van spoorvorming. Zwabberen heb ik niet gemerkt. Je merkt echt dat de techniek niet stil heeft gestaan. Zoals ook de elec. kap. Geweldig dat deze met de sleutel ook te bedienen is incl. het vergrendelen in de voorruitstijl. Maar da's ff off-topic.

Tsja, de auto bestaat al meer dan 10 jaar + een 5 jaar ontwikkeling. Dus in het gunstigste geval is het onderstelontwerp 15 jaar oud.... Slik, toen zat ik nog op de middelbare school....

Waarschijnlijk is het zelfs ouder aangezien de achterwielophanging nog van de E30 afstamt.. Wanneer kwam die op de markt?

EDIT: ff opgezocht... E30 vanaf 1983(!) op de NL markt. Damn, toen zat ik in de 4e klas lagere school!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.