Ga naar inhoud

stikstof


Huub
 Share

Aanbevolen berichten

Heb in mijn andere auto's altijd op stikstof gereden, hoe is jullie ervaring.???

Waarom worden banden soms met stikstof gevuld?

Stikstofmoleculen zijn groter dan zuurstof moleculen en lekken daarom minder door de band. Gewone lucht bevat bovendien wat vocht en dat kan corrosie veroorzaken op de velg. Tenslotte is het uitzetgedrag van zuivere stikstof (als de banden warm worden) beter te voorspellen en dat is belangrijk in de racerij.

Groet Huub

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Ik rijdt op stikstof maar merk niet echt verschil. Lijkt wel op dat spanning beter

in de banden blijft maar kan ook aan de nieuwe banden liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

goewoon elke paar maanden je banden vullen met lucht en je hebt geen lelijke groene doppies nodig :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenedopjes zijn niet nodig je weet voor je zelf wel dat je op stikstof rijd.Heb in mijn rolstoelbanden wel stikstof (8bar). :D

Groet Huub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenedopjes zijn niet nodig je weet voor je zelf wel dat je op stikstof rijd.Heb in mijn rolstoelbanden wel stikstof (8bar). :D

Groet Huub

Hahaha :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen week allevier m'n wielen laten uitbalanceren en meteen met stikstof laten vullen. De auto trilt nu minder dankzij uitbalanceren en stikstof? Tja, daar merk ik eerlijk gezegd niets van...

Uiteraard geen groene dopjes... :blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

inmiddels meer forummers met ervaringen? het overwegen waard?

het reclamepraatje:

Banden vullen met stikstof

* minder spanningsverlies! Luchtverlies wordt met factor 3 verminderd minder aan slijtage onderhevig zijn.

* Langere levensduur 25 tot 35% minder brandstof gebruik 2-5%

* minder warmteontwikkeling bij zware belasting of hoge snelheid

* minder kans op klapbanden

* geen vocht, vuil of olie in de banden van slecht werkende compressoren. Daardoor geen roest of corrosie aan de velgen

Waarom minder spanningsverlies?

Spanningsverlies wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door het diffusie-effect. Gassen hebben de eigenschap om uit een afgesloten ruimte te willen ontsnappen. Afhankelijk van het omhulsel en het gassoort zal dit met verschillende snelheden gebeuren. De "grootte" van moleculen van de verschillende gassoorten en de temperatuur zijn hierbij bepalend. Het zuurstofmolecuul is het "kleinste" gevolgd door koolzuur, argon en stikstof. Ook rubbers zijn luchtdoorlatend (diffuus) met als gevolg dat een band gevuld met lucht zijn spanning verliest. Dit proces zal onder invloed van een verhoogde temperatuur sneller gaan.

Waarom minder bandenslijtage?

Mede door het feit dat de band langer op een juiste spanning blijft reduceert de slijtage aanzienlijk. Factor 3 minder spanningsverlies. Oxidatie, kwaliteitsverlies van de band wordt veroorzaakt door zuurstofmoleculen in de spanningslucht. Banden worden tegen deze oxidatie beschermd door voeringinlagen die geacht worden het bandlichaam te vrijwaren tegen het binnendringen van -wat vrijwel nooit lukt- en antioxydanten die de taak hebben binnendringende zuurstof te onderscheppen.Hetgeen ze doen totdat ze zelf op zijn, wat vaak al het geval is zodra de band een keer gedemonteerd is.

Waarom brandstofbesparing?

Mede door het feit dat de band langer op een juiste spanning blijft en de rolweerstand minder / optimaal blijft. Factor 3 minder spanningsverlies. Waarom minder warmteontwikkeling? Een van de grootste voordelen zit in het minder snel warm worden van een met stikstof gevulde band ten opzichte van lucht in de band, dit komt doordat een band gevuld met stikstof beter op spanning blijft. Het in elkaar veren van een band veroorzaakt verhitting. Een band gevuld met perslucht verliest 3 keer sneller zijn spanning en zal dus haast evenredig sneller opwarmen. Een band op de juiste spanning zal minder in veren en dus minder snel opwarmen. Hoezo, geen vocht, vuil of olie. In lucht? Indien u uw banden vult of controleert krijgt u vaak te maken met slecht uitgevoerde of onderhouden compressoren. Condens door het ontbreken van drogers, restolie en vuil krijgt u er dan gratis bij. Met alle gevolgen van dien. Stikstof is schoon, droog en inert (onbrandbaar) Dus ook geen roest of corrosie.

Waarom minder kans op klapbanden?

Door de gunstige invloed van stikstof hiervoor genoemd zal er minder verzwakking optreden van de band in het algemeen. Reken daarbij de bijkomstige verminderde warmteontwikkeling en het gevaar van klapbanden is aanzienlijk gereduceerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is welkelijk onzin en zijn al veel dingen over geschreven.

Bij veel pompen is zelf het stilckstof gehalte al hoger als normaal als je ze daar oppomt.

kunt dus gewoon daarbijvullen.

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens gedaan aangezien het een actie was van de bandenboer voor 5 euro, was het meer geweest kon hij het op zijn buik schrijven.

Natuurlijk merk je totaal geen verschil en ach........ we checken toch allemaal regelmatig de bandenspanning? :newblush:

IMHO een hoop poeha over weinig, gewoon lucht van de pomp is met zo goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee, maar lijkt mij ook gebakken lucht, want lucht is toch echt 80% stikstof. Dat eerste verhaal van diffusie, waar alle "goede" eigenschappen aan gerelateerd zijn, wordt dan toch al minder ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Administrator

Rijd sinds ik de auto heb op stikstof. Bevalt prima, geen leegloop en bijvullen nauwelijks nodig. Dit laat ik normaal gesproken voor de zekerheid doen voor ik 's zomers op vakantie ga en bij bandenwissels uiteraard.

Kost € 12,00 rondom, maar je hebt er vrijwel geen omkijken meer naar. Ik houd overigens wel de voorgeschreven spanning aan.

En nog maar even voor de aanvulling:

ik doe gemiddeld zo'n 4 jaar met de banden vóór en 2 jaar met de banden achter (22.000 km p.jr., winterbanden van december tot maart)

ik rijd gemiddeld 1:14 (op snelwegen bij 100-120 km p.u.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een compressor bij de bouwmarkt, water afscheider er op, voor 110 Euri klaar. Heb je een hoop plezier van met je zzz(z). Motorruimte schoonblazen, waterafvoer kap doorblazen etc.

hoef je ook niet meer in de rij te staan bij de pomp met risico dat ze de vouw uit je broek rijden (valt mij altijd op dat de luchtlocaties altijd vlak naast de rijbaan zitten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dames en Heren

Gewone lucht bestaat voor ca79% op stikstof en 20% zuurstof1 % diverse andere gassen

Met name het zuurstof molecuul zal in de loop der tijd weg diffunderen.

Stel dat de bandenspanning de helft is gezakt , vul ik dus 50% van de band weer met lucht , of te wel 80% stikstof en 20% lucht.

In de band was de helft van de inhoud alleen de stikstof achtergebleven en de daarbij weer 80% stikstof + 20% lucht toegevoegd.

Nu zit er dus 90% stikstof in en nog maar 10% zuurstof

Als dit wordt herhaald heb ik nog maar 5% zuurstof

Daarna 2.5 % zuurstof

Kortom als je jarenlang de banden met buitenlucht hebt gevuld hou je vanzelf een band met 99% stikstof vulling over.

Het aspect vocht en roesten :: haha lekker lichtmetalen velgen nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewone rijders als wij hebben weinig tot totaal niets aan stikstof vulling.

Race rijders waar 1/10 bar verschil uitmaakt wel.

Wij spekken alleen de bandenboer zijn kassa. hij is hier zeer blij mee.:newblush:

Gewoon broodje aap verhaal en het staat ruig bij verjaardag feestjes. :schater:

Gewoon een goede manometer aanschaffen en een compressor.

Heb je veel meer plezier aan dan die onzin uitgave's. ;)

Maar dit is natuurlijk mijn mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een compressor bij de bouwmarkt, ...

Net als Roger en Martijn dus!! Ik wist niet dat ze hem bij de Gamma vandaan hadden. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Af en toe naar de Shell. Daar is de compressor nog steeds gratis te gebruiken. Mag ook wel met die benzineprijzen :kisstogether:

Probleem is dat die nog al eens fors afwijken. Laatste keer, jaar geleden, banden op spanning 2,1/2,3. Reed als een dweil. Bleek dat de spanning boven de 3 stond, toen maar gelijk zelf een compressor aangeschaft. De keren dat de bandenspannings automaat bij de Shell en concurrenten kapot waren zijn niet te tellen, rondrijden om een werkende luchtpomp te vinden kost meer dan die 50 cent

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rob,

waar koop je een compressor voor 50 cent?

150 jaar geleden bij de smid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

150 jaar geleden bij de smid :thumbup:

Aha, dat waren nog van die mooie stoomaangedreven compressoren. Fantastisch waren die. :thumbup:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Schopje.

Kreeg vandaag onderstaande nieuwsbrief binnen van PROFILE TYRECENTER

Een autoband is gewoonlijk gevuld met lucht. Lucht bevat onder meer zuurstof, vocht en vuil. Dat zijn voor band en velg stuk voor stuk onvriendelijke bestanddelen. Gelukkig is er sinds enkele jaren een alternatief; Stikstof.

Uit onderzoek dat bandenfabrikant Goodyear, in samenwerking met ‘Het Nieuwe Rijden’, heeft uitgevoerd naar de juiste bandenspanning onder Nederlandse automobilisten, blijkt dat 36% met een te lage bandenspanning rijdt. In juni 2006 reed 52% van de automobilisten op onderspanning. De verbetering is deels terug te voeren op het feit dat 16% van de auto's recent een bandenservicebeurt hadden gehad.

Juiste bandenspanning goed voor milieu, veiligheid én portemonnee

Een bandenspanning die 25% te laag is, verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor het brandstofverbruik circa 3% toeneemt. Op basis van een gemiddelde kilometerafstand van 25.000 per jaar [bron: CBS] kan dit per automobilist al snel oplopen naar 140 euro extra brandstofkosten. Dat betekent voor alle auto's die in Nederland rondrijden met onderspanning (2,6 mln) een totaal van 365 miljoen euro per jaar! Daarbij is een te lage bandenspanning ook slecht voor het milieu. Onjuiste bandenspanning zorgt voor extra CO2-uitstoot en levert Nederland onnodig 510 ton CO2-uitstoot per jaar extra op. Om deze uitstoot op te nemen moeten 26.000 bomen een jaar lang groeien.

Daarom raden wij u aan uw banden met stikstof te laten vullen. Dit houdt de band 4 keer zo lang op de juiste spanning en vermindert het brandstofgebruik juist met 3 tot 5%. Stikstof is een dikker gas dan zuurstof, waardoor het minder gemakkelijk uit de band verdwijnt. Ten opzichte van een band met een te lage spanning is de wrijving lager, waardoor de band 25% tot 35% langer meegaat. Met stikstof in de banden rijdt een auto beter, aanmerkelijk zuiniger en stukken veiliger. Vliegtuigbanden en Formule 1 banden worden al veel langer gevuld met stikstof, daar zijn de vele voordelen van stikstof al geruime tijd bekend.

Andere voordelen van het gebruik van stikstof in banden zijn een beter en constanter rijcomfort en een optimaler weggedrag. Daarnaast is stikstof reukloos, onbrandbaar en niet giftig. Het heeft zelfs een vlamdovend effect. Het gebruik van stikstof zorgt voor verhoogde veiligheid op de weg. Zo is de kans op oververhitting van een band die op de juiste spanning is veel kleiner. Dat vermindert de kans op temperatuurstijgingen of een klapband, ook bij hoge belasting van de banden. Uit onderzoek is gebleken dat bij hoge snelheden verschillende banden met een te lage spanning het binnen zeer korte tijd opgeven.

Een uitstekende investering

Stikstof is een innovatie die onder de meest vakbekwame begeleiding en technische ondersteuning is uitgegroeid tot specialisme. In de personenautomarkt groeit het gebruik van stikstof sterk. Het vullen van banden met stikstof kost slechts enkele euro’s. Nog afgezien van andere voordelen als veiligheid, comfort, beter rijgedrag bij regen, minder geluidsoverlast en meer bedrijfszekerheid is een stikstofvulling snel terugverdiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In vorige auto's wel op stikstof gereden, maar daar ben ik van teruggekomen. Uiteindelijk lekt stikstof ook je band uit, en als je dan bijvult met lucht en je banden worden warm kan het gebeuren dat je tractiecontrole/abs ingrijpt, omdat de karakteristieken van je banden niet meer identiek zijn. Ik check gewoon eens per maand de spanning aan de pomp, dan is er niks aan de hand...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Z3-Widebody

Grote onzin, gewoon regelmatig je bandenspanning checken.. :newblush:

Het ergste aan stikstof vind ik overigens de groene dopjes.. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de banden vult met lucht zit er zo'n 80% stikstof in.

En 100% stikstof in de banden krijg je nooit, want als ze de band op de velg leggen zit er lucht in en

ze zuigen hem niet eerst vacuum(denk ook niet dat dit gaat) maar vullen hem aan met stikstof.

Dus ook een mengsel.

Grtz Ron.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt eventueel de cookie instellingen zelf beheren, anders gaan we er van uit dat je akkoord gaat.
Privacybeleid | Richtlijnen | Registratievoorwaarden & Forumregels