Ga naar inhoud

tuning van de M


joachim

Aanbevolen berichten

ik vroeg me af wie er een idee heeft over aanpassing van het M blok

op wat duitse sites (hartge, g-power. etc.)staan wel wat ideeen om een blok te tunen.

Maar. een compresser bouwen op een blok wat zo een mooi vermogen geeft gaat mij persoonlijk te ver.

nu is het punt dat ik geen M heb maar wel in de nabije toekomst een M wil kopen

omdat er in duitsland af en toe wel eens een goedkope M voorbijkomt met een groter aantal gelopen kilometers vroeg ik mij dus af of het een redelijke optie is om een 3,2 op te boren naar bijvoorbeeld een 3,6 of iets dergelijks

heeft iemand hier ervaring mee met het opboren en tunen van een m blok

en hoe zijn de algemene ervaringen met meerdere kms

vriendelijk bedankt

joachim

Link naar reactie
  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Weet wel iemand die experimenteert met een 3.4 liter.

Kost echter toch nog een bom duiten zo'n blok reviseren en opboren. Reken minimaal op een mille of drie :lmao:

Voor de rest is Alpha n eventueel in combinatie met een airbox en nokkenassen een middel om er maximaal pk-tje of 40 bij te peuteren. Kijk je bij www.mac-motoren.de :m:

Link naar reactie

ik vroeg me gewoon af of het de moeite waard is om wat te versleutelen aan een standaard blok en het lijkt me erg interessant wat voor een resultaten worden behaald met o.a. het opboren ervan. andere nokkenassen/cil.kop.

want dan zou mijn voorkeur toch uit gaan naar zelf een blok reviceren dan 1tje kopen met 50000km.

het blijft altijd een gok. als er 25000km mee gereden is flink op het gas met een koude motor kan je er beter 1 hebben met 200000km netjes op de snelweg opgewarmd.

ik ben wel benieuw wat zijn ervaringen zijn met de 3.4 en zijn daar dan ook andere nokkenassen en aangepast injectiesysteem opgezet?

bedankt voor de snelle reacties in ieder geval

tevens rest mij nog de vraag waarom de m56 inde z3 325 en in de m3 343pk heeft

heeft dat nu te maken met de vorm van het spruitstuk of wordt die gewoon kunstmatig laag gehouden door bmw i.v.m de concurrentie met de m3?

als ik kijk naar de motorinhoud van een m50 is het 3201cm3 en de m56 3246cm3 net als de m3 overigens.

vandaar ook mijn vraag over het opboren :lmao:

Link naar reactie

Wat is je streven? Meer koppel of meer pk's?

Je kan d'r ook gewoon een custom blok in laten zetten. Dan hou je je "goede" blok gewoon.

Braspenning doet dat b.v.

Je krijgt dan een 3.3 liter blok. minder pk, maar volgens mij wel meer koppel. Is in ieder geval naar te informeren. Je kan dan ook bijna voor een Hartge V8 blok gaan, maar da's wel heel duur.

Ik vind zelf "opboren" altijd een beetje eng klinken. Wat nou als ie klapt? Is een compressor dan niet veiliger? en effectiever? Zeker dat Infinitas ding heeft een mooi "ontkoppelings systeem" wat werkt onder de 1000 toeren. Ik zou dat niet meteen afserveren. Dit is iets waar veel onderzoek voor nodig is, en weloverwogen beslist moet worden lijkt me.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dat doen, dat opboren. Zo ver ik weet heeft dat blok een alusil coating in de bussen dus die slijp je d'r dan uit. vervolgens moet je die dan weer opnieuw laten coaten. Lijkt me een precies klusje.

Link naar reactie

Is inderdaad een precies klusje was ook niet van plan om dat zelf op de draaibank te gaan doen, volgens mij kunnen ze gewoon een andere wand erincoaten bijvoormeeld een nicasil laag verder weet ik hier niet heel erg veel van de details

maar dat het mogelijk is weet ik zeker.

ik zal ondertussen eens kijken bij mahle (voor zuigers) en bij schrick voor nokkenassen

verder zoek ik gewoon veel info hoef morgen nog niet alles te weten

bedankt

joachim

hier nog een linkje voor mensen met echt wat geld over :blush:

mz3 turbo

Link naar reactie
ik vroeg me gewoon af of het de moeite waard is om wat te versleutelen aan een standaard blok en het lijkt me erg interessant wat voor een resultaten worden behaald met o.a. het opboren ervan. andere nokkenassen/cil.kop.

want dan zou mijn voorkeur toch uit gaan naar zelf een blok reviceren dan 1tje kopen met 50000km.

het blijft altijd een gok. als er 25000km mee gereden is flink op het gas met een koude motor kan je er beter 1 hebben met 200000km netjes op de snelweg opgewarmd.

ik ben wel benieuw wat zijn ervaringen zijn met de 3.4 en zijn daar dan ook andere nokkenassen en aangepast injectiesysteem opgezet?

bedankt voor de snelle reacties in ieder geval

tevens rest mij nog de vraag waarom de m56 inde z3 325 en in de m3 343pk heeft

heeft dat nu te maken met de vorm van het spruitstuk of wordt die gewoon kunstmatig laag gehouden door bmw i.v.m de concurrentie met de m3?

als ik kijk naar de motorinhoud van een m50 is het 3201cm3 en de m56 3246cm3 net als de m3 overigens.

vandaar ook mijn vraag over het opboren :huh:

Is een 3.4 met andere nokkenassen en andere chip! :smart: Loopt als de ziekte maar allemaal experimenteel, voordeel als je motorman bent ff snel een ander blokkie erin en weer opnieuw proberen, voor ons niet te doen. :blush:

Denk echter dat je met een auto met 135000+ km ook meer slijtage van stoelen, interieur en andere slijtage delen hebt, om maar niet te zwijgen over de doorverkoopwaarde mijn voorkeur gaat toch echt uit naar een auto met weinig gelopen :D

Link naar reactie
Waar gaat dit topic over?????

Keep on dreaming.

Als je eenmaal een ///M onder je kont hebt ben je van dit soort gedachten wel genezen. :blush:

Van 1.9 naar 3.2 is misschien niet voldoende voor Joachim. :smart:

Moet misschien de snelste Z3M van de Benelux worden? :D

Link naar reactie
Waar gaat dit topic over?????

Keep on dreaming.

Als je eenmaal een ///M onder je kont hebt ben je van dit soort gedachten wel genezen. :blush:

Van 1.9 naar 3.2 is misschien niet voldoende voor Joachim. :smart:

Moet misschien de snelste Z3M van de Benelux worden? :D

EDIT: p.o. 2x geplaatst, sorry.

aangepast door Rob
Link naar reactie
ik vroeg me gewoon af of het de moeite waard is om wat te versleutelen aan een standaard blok en het lijkt me erg interessant wat voor een resultaten worden behaald met o.a. het opboren ervan. andere nokkenassen/cil.kop.

want dan zou mijn voorkeur toch uit gaan naar zelf een blok reviceren dan 1tje kopen met 50000km.

het blijft altijd een gok. als er 25000km mee gereden is flink op het gas met een koude motor kan je er beter 1 hebben met 200000km netjes op de snelweg opgewarmd.

ik ben wel benieuw wat zijn ervaringen zijn met de 3.4 en zijn daar dan ook andere nokkenassen en aangepast injectiesysteem opgezet?

bedankt voor de snelle reacties in ieder geval

tevens rest mij nog de vraag waarom de m56 inde z3 325 en in de m3 343pk heeft

heeft dat nu te maken met de vorm van het spruitstuk of wordt die gewoon kunstmatig laag gehouden door bmw i.v.m de concurrentie met de m3?

als ik kijk naar de motorinhoud van een m50 is het 3201cm3 en de m56 3246cm3 net als de m3 overigens.

vandaar ook mijn vraag over het opboren :smart:

Je bedoeld trouwens de S54 (325pk) tov de S50 (321pk).

Zoals ik al zei levert de S50 meestal minder dan 321 pk, de S54 levert meestal meer dan 325 pk.

Natuurlijk ook vanwege de interne concurrentie met 325 pk afgebeeld tov de e46m3 met 343 pk.

Is echter dezelfde motor, alleen in de ZZZ met iets andere motorelectronica en hierdoor en vanwege de slechtere uitlaatgasafvoer met iets minder paardjes.

wat ik er zo over lees moet ie wel sneller zijn als de S50, nog snellere respons meer power bovenin draait ook meer toeren echter relatief minder power onderin :blush:

Link naar reactie

tja een s54 zou wel mooi zijn maar vindt ik echt onbetaalbaar.

verder zoek ik gewoon graag alles goed uit.

tja dat het topic misschien nergens over gaat, dat moet je voor jezelf bepalen, lees dan wat anders.

ik zal binnenkort eens wat fotos van mijn 1.9 op het net zetten

er staat alleen een foto van mijn trekhaak hier op het forum :blush:

bedankt Joachim

Link naar reactie

Alle Topic's gaan ergens over en vergeef de originalo's een beetje is in hun optiek heiligschennis zo'n auto individualiseren.

Ik droom wel eens van een G Power QPE (geen roadster daarvoor is 330pk genoeg) met kompressor en dikke remmen, stond laatst een keertje in D te koop, als we ooit een keer in de lotto winnen, maar dan wordt het toch iets anders moois :D

Link naar reactie
Waar gaat dit topic over?????

Keep on dreaming.

Als je eenmaal een ///M onder je kont hebt ben je van dit soort gedachten wel genezen. :D

Van 1.9 naar 3.2 is misschien niet voldoende voor Joachim. ;)

Moet misschien de snelste Z3M van de Benelux worden? :D

En al ben je de snelste, dan komt er wel weer een die nog sneller is, zo kan je bezig blijven en wat bereik je er mee, kost een hoop geld en tijd. de standaard 2.8 is al snel en rijd lekker soepel, trekt lekker op bij laag toerental, wil je sneller ga voor de :D

En vindt je het leuk om je eigen motor te tunen ook prima.

En denk eraan je kan wel een super snel blok hebben maar hoe gaat de driver hiermee om ;) :D

Link naar reactie

HAHAH idd

het gaat mij in eerste instantie niet op de :D verder te upgraden.

maar ik geef mijn geld het liefst maar 1 keer uit. niet dat ik achteraf nog van alles moet reviceren mits ik dat vooraf weet natuurlijk

de snelste wordt ik toch niet hier rijdt nog een rs4 met chip en aangepaste uitlaat

die blijf ik toch niet voor, dat is ook mijn hele bedoeling niet.

verder vindt ik het hartstikke leuk om wat te sleutelen heb ook wel de beschikking over een ruimte waar dit goed mogelijk is.

verder rijd ik dagelijks in een leasemobiel.

tevens alvast de beste wensen en een gezond 2006

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik ben zeer tevreden over het vermogen van de motor. het eerste wat ik zou upgraden zou de ophanging zijn. En remmen, als ik een MMM sneller wou maken voor op het circuit.

PS: ik wil wel eens een test doen ivm S50-S54. niet vanuit stilstand maar gewoon de hernemingen, kijken welk blok nu wat beter doet. Ivo eens uitnodigen :rolleyes:

Greetz BmwM-optic

Link naar reactie

Als je langs komt dan rijden we ff snel naar D kunnen we wat vergelijkingen doen. :rolleyes:

Nu met de Hardtop heb ik immers ook een beetje een QP. :D

Wat ik zo lees heeft de S50 wat meer draaimoment maar gaat de S54 nog sneller en langer de toeren in. :D

PS Ivo heb je niks aan die wordt nog verslagen door een 1.8 met zijn veel te grote achterwielen :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.