Ga naar inhoud

Verwarming


Remmuz

Aanbevolen berichten

Moet je het systeem daarna nog ontluchten of gaat dan automatisch?

Volgens mij zijn die slangen best nog stug en krijg je ze niet echt dicht met een lijmklem. Misschien snel een plugje erin duwen zodra je hem eraf haalt. Zou het door het vacuum in het systeem niet blijven hangen zodat er sowieso niet veel uitkomt?

(ik heb geen idee hoor, want ben hier nooit mee bezig geweest. Zit alleen hardop te typen ;) )

Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Misschien snel een plugje erin duwen zodra je hem eraf haalt. Zou het door het vacuum in het systeem niet blijven hangen zodat er sowieso niet veel uitkomt?

een plug van een luchtbed werkt altijd :)

en inderdaad 1 slang tegelijkertijd, zodat de vacuum nog ff zijn werk kan doen ;)

Link naar reactie

Nou dit is hem dus. Bij de 4 cilinders vrij toegankelijk. Vlak naast het remvloeistof reservoir.

1: Stekker aansluiting klep bediening

2: Slang 1 op de schematische tekening. Hoeft niks mee te gebeuren.

3: Slang 3 op de schematische tekening.

4: Naast 3, niet te zien op de foto. Slang 2 op de schematische tekening.

valve6xq.jpg

regel9ka.jpg

Link naar reactie

Zit bij de 6cil. onder een kabelbrug die weggehaald moet enne die slangen klem je wel af met zo`n klein lijmklemmetje of gewoon dubbelvouwen en een tyrap er omheen, slangen zijn soepel zat, het is meer werk om het ding een beetje tevoorschijn te halen, ik heb overigens ook een enkele èn airco. ;)

Link naar reactie
Zit bij de 6cil. onder een kabelbrug die weggehaald moet enne die slangen klem je wel af met zo`n klein lijmklemmetje of gewoon dubbelvouwen en een tyrap er omheen, slangen zijn soepel zat, het is meer werk om het ding een beetje tevoorschijn te halen, ik heb overigens ook een enkele èn airco. ;)

Bij Brezan verkopen ze klemmen speciaal voor het afklemmen van waterslangen.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • 4 jaren later...

Ik ben benieuwd of het vervangen van de regelklep voor anderen de oplossing was van de slecht in te stellen verwarming. ik heb een tijd terug een andere regelklep van ebay gekocht , dit maakte bij mij geen verschil. Kan natuurlijk pech hebben gehad en precies een klep gebruikt hebben die ook defect was.

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Ik heb vorige week mijn regelklep weer eens vervangen. Probleem blijft dat de temperatuur slecht te regelen blijft. Komt geen warme lucht uit de ventilatie, pas op driekwart van de schaalverdeling komt er warme lucht. Het regelbereik tussen een beetje warm en maximaal verwarmen is ongeveer 1,5 cm. Heeft iemand een idee wat daar de oorzaak van is en hoe ik dit kan verhelpen?

Link naar reactie

Kachelweerstand is eigenlijk een verkeerde benaming: hij beïnvloedt de snelheid van je interieurventilator, dus alleen indirect de hoeveelheid warmteafgifte.

Als je de regelklep (schijnbaar dé oorzaak voor dit soort symptomen als ik oudere posts in dit topic lees) al hebt vervangen zou ik naar andere onderdelen van het koelsysteem kijken:

- komt de motor wél snel op temperatuur?

- heb je recent koelvloeistof gepeild?

- weet je wanneer voor het laatst de thermostaat vervangen is?

Link naar reactie

,

Ik heb gelijk deze keer een nieuwe thermostaat geplaatst.

Koelvloeistof is ook nieuw en op peil.

IK begin me af te vragen of het niet in de knop zit in het dashboard. Werkt die knop dat met een regelbare weerstand? Zijn de waardes die je daar moet meten ergens op te zoeken?

Link naar reactie

Hoe zit het met de mechanische weerstand van de draaiknoppen voor warm/koud en selectie luchtroosters?

Als die erg losjes draaien of alleen op een deel van het draaitraject wat stroever gaan kan het een mechanisch akkefietje zijn (versleten bowdenkabel?).

De ventilatieconsole demonteren (zie de voortreffelijke howto-sectie alhier) is een eitje, dan kan je de mechanische werking van de twee linker draaiknoppen controleren. Als je de boel tóch open hebt kan je meteen de plastic armpjes aan de achterkant van de draaiknoppen wat smeermiddel geven...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Verwarming blijft toch slecht werken. Ik heb de thermostaat vervangen en drie verschillende regelkleppen geprobeerd. Koelvloeistof op pijl. De koelfan koppeling draait bij koude motor gewoon soepel

Auto komt normaal op temperatuur, naald keurig in het midden. Schommelt ook totaal niet.

Als ik de warmte knop op vol warm zet en ventilatie op stand 1 dan komt er lauw warme lucht uit de roosters. Knop op stand 2 dan wordt het wel warmer. Als ik de draaiknop naar het midden draai komt er al snel alleen koude lucht.

Wat kan dit zijn defecte kachel? Ik heb ook het voltage gemeten op de regelklep, dit is bij volledig koud 12 volt en bij warm nul volt, dit schijnt te kloppen. Ik snap de werking van de kachel niet goed. Is er iemand die hetzlfde probleem ondervind met zijn kachel of heft iemand een idee waar nu te zoeken?

Link naar reactie

Heb je naar de mechanische werking van de knop warm-koud gekeken?

Beweegt de Bowdenkabel voldoende om de regelklep goed te bedienen?

Als die erg losjes draaien of alleen op een deel van het draaitraject wat stroever gaan kan het een mechanisch akkefietje zijn (versleten bowdenkabel?).

De ventilatieconsole demonteren (zie de voortreffelijke howto-sectie alhier) is een eitje, dan kan je de mechanische werking van de twee linker draaiknoppen controleren.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Zo eindelijk tijd gehad om de bowden kabels te testen en die werken helaas allemaal goed. Bij volledig warm hoor ik de klep tegen de aanslag komen.

Blijft denk ik alleen nog de optie over een nieuw kachelregelventiel te kopen om te zien of het dan werkt. Ik heb de mijne al wel eens vervangen door eentje van een sloper (2x) dat gaf totaal geen verschil.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.