Ga naar inhoud

Eenvoudige 'tuning' 2.8


Gast Dennuz

Aanbevolen berichten

OK, komt-ie-dan-he: wat zijn de ervaringen om de 2.8 eenvoudig wat pittiger te maken/te laten klinken:

- airbox (welk merk wordt aangeraden)

- chip (ben er niet wild van, werkt het echt, wellicht combo met airbox)

- anders? (heb wel eens gehoord/gelezen van een ander inlaatspruitstuk?)

Thanks guys

Dennis

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik vind de meeste motor tuning een beetje te duur voor wat het oplevert. Dus inderdaad kan je dan beter een ;) kopen. Een ;) is alleen wat minder geschikt voor dagelijks gebruik, maar ja, een getunede 2.8 natuurlijk ook...

Ik zou ook even nadenken over de remmen. Aangezien die een beetje achterblijven bij de rest van de auto, heb ik die onlangs upgegrade. En dan bedoel ik niet een een complete set die veel te duur is (2500 euro ofzo)

Maar gewoon betere blokken, schijven en remleidingen (en alleen voor) een paar honderd euro en je staat vele meters eerder stil als het moet.

Verder:

-De Supersprint uitlaat levert extra vermogen op en de Eisenmann niet.

-Openlucht filters werken niet beter maar bevuilen wel eerder je motor. De Oem filter is echt het best. Openlucht filters klinken alleen mooier.

-Chippen werkt ook niet. Is allemaal onzin. Chippen is voor Diesels

-Het enige wat echt helpt is zoals Chris inderdaad heeft gedaan. Of als je verder wil gaan aan de inlaat kant iets gaan doen. Dat heeft R.Hellenbrand voor me uitgezocht maar werd veel te duur. (5000-6000 euro geloof ik)

-Een compressor laten inbouwen voor een 4500 euro is een optie maar dan moet je wel de optie erbij nemen die ontkoppelt als je stationair draait) Dit is serieuze extra power maar bedenk wel dat als de ontbranding heter is (door meer zuurstof he) dat het blok daar dan wel tegen moet kunnen. Of dat zo is zal alleen de lange termijn uitwijzen....

B)

ASA kompressor

Link naar reactie

Mooi stukje proza, maar klopt niet helemaal

Aan de inlaat kant kan je het al voor rond de 700 euro laten doen, moet je wel combineren met een weekendje UK (altijd leuk). Dit kun je makkelijk zelf voor minder doen.

Chippen is geen onzin, mits je het combineerd met meerdere aanpassingen. Als je het als enige upgrade ziet zet het idd geen zoden aan de dijk.

Chippen is zeker niet alleen voor diesels, heeft alleen meer effect op turbo aangedreven auto's (niet alle diesels zijn turbo's)

Sinds wanneer bevuilen openluchtfilters motors? Filters bevuilen niets.. mits je onderhoud pleegt is er niks aan de hand.

Er is behalve de turbolader (waar je behoorlijk moet aanpassen, lees; intercooler, uitlaat etc.) ook een supercharger te kopen die zijn in de regel goedkoper dan compressors. Verder... och je doet wat je leuk vind en wilt met je auto. Dit soort werk is in de regel meer met het hart dan met je verstand.

Zoals ik al eerder gezegd heb, men heeft vaak niet het budget voor een //M een aantal daargelaten, een 2.8, zelfs 3.0 met zo af en toe een upgrade blijft leuk.......... al kom je misschien na verloop van tijd in de buurt van de prijs van een //M, het gaat alleen geleidelijker.

Link naar reactie

Een getunede 2.8 is wel degelijk geschikt voor dagelijks gebruik;ik rijd al 3 jaar dagelijks met mijn 2.8!

Vreemd dat niemand een snellere nokkenas noemt,dat gecombineerd met een ander inlaatspruitstuk ,volledige sportuitlaat en een k&n luchtfilter resulteert in ruim 240pk/6000tpm en een koppel van 300Nm/4900tpm;dit alles voor ong. €3000,valt dus best mee.

Link naar reactie
Aan de inlaat kant kan je het al voor rond de 700 euro laten doen, moet je wel combineren met een weekendje UK (altijd leuk). Dit kun je makkelijk zelf voor minder doen.

Dat wist ik niet. Heb je een link?

Wat de rest van je verhaal betreft zie ik niks wat niet klopt aan de mijne. Wat betreft het chippen heb je gelijk volgens mij. Maar het is logisch dat als je gaat tunen dat he ook het management gaat aanpassen. Dat noem ik dan ook geen "chippen"

Ik heb testen gezien van luchtfilters. En met name het stukje over het feit dat openlucht filters meer rommel doorlaten schrok ik een beetje van. Aangezien ik zelf ook zo'n ding heb (zij het als vervangingsfilter) Als ze dan ook nog eens niet helpen is het wel erg jammer.

@ Mark:

De nokkenassen geven wel meer vermogen maar minder koppel zover ik weet. Dus vooral geschikt voor hoge snelheden. Iets waar we in Nedrland dus niks aan hebben. Vandaar. Wat vooral zin heeft is het uitlaatspruitstuk, wat Chris dus heeft gedaan. Verder nog de uitlaat die ik noemde en vergeet verder maar het filtergebeuren...

Het uitlaatspruitstuk vervangen was bij Braspenning..1740 euro. uitlaatje van Supersprint erbij, plus 10 pk en min 600 euro.. kom je op 2200 a 2300 euro en heb je inderdaad zo'n 243 pk

Link naar reactie

Ik heb deze gegevens niet alleen van Hartge,maar ook in de autojaarboeken uit die jaren wordt deze 2.8 genoemd met alle gegevens;het koppel van een 2.8 is normaal 280Nm/3500tpm ,nu 300Nm/4900tpm [dus inderdaad bij een hoger toerental],bij een sprint tegen een normale 2.8 gaat het even gelijk op,maar dan knal ik 'm voorbij:hogere toerentallen zijn dus noodzakelijk voor echte power,voor gewoon toeren zit er onderin ook nog voldoende koppel.

Een 3serie met deze motor deed 248km/u en 0-100in 6,4sec. maar weegt 1550kg[dit alles haal ik uit autovisiejaarboek] ,een Z3 met deze motor [zoals de mijne dus] zal zeker niet slechter presteren [behalve de top dan vanwege zzz's slechte stroomlijn]. <_<

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Jongens, geloof me nou als je 230-240pk uit een 2.8 wil halen moet je al alles uit de kast halen wat er is, motormanagement, nokkenassen, komplete uitlaat, inlaat enz :D

Kijk maar eens bij de serieuse tuners in D zoals Kelleners

daarna helpt alleen het nog duurdere werk met Kompressor of turbo ;)

Ik was van de week bij Hoefa in Utrecht, o.a. importeur van Wiesmann. Baas Rob vertelde me dat ze vanaf januari/februari ook gaan tunen. Zo te horen bepaald niet het lullige werk, en in samenwerking met een uiterst serieuze tuner. Ik ben er niet 100% zeker van, dus pin me er niet op vast, maar ik meen in samenwerking met Kelleners. Zie de quote van Pierre.

Daarnaast komt er een afdeling accessoires, waar je bijvoorbeeld de fraaie 19" wielen zult aantreffen die nu onder de Wiesmann Roadster en Coupé zitten. Misschien de moeite waard om t.z.t. eens te gaan kijken.

Nog even voor de mensen die een nieuwe Wiesmann HT willen: Wiesmann heeft de productie gestaakt omdat de achterruiten niet meer kunnen worden geleverd. Vraag mij niet naar de details want die weet ik niet.

Link naar reactie

Kijken kan nooit kwaad, ik ben benieuwd. Hoewel ik moet zeggen dat de site van Kelleners een beetje slordig vind Ze zeggen een complete tuning package te hebben voor de 3.0 (nokkenassen, filter, uitlaat, mangement) zodat ie in 6.5 naar de 100 gaat... en dat doet ie nu al in 6 sec :wub: en dat voor 3200 euro! ;)

zal wel 5.5 bedoelt worden :)

Is trouwens nog weinig verschil ook....

Voor de 2.8 voor 3200 euro ben je in 6.7 op de 100, dat is 0.4 sec sneller. Dan doet Braspenning het volgens mij beter, voor 1700 euro heb je een ander spruitstuk met filter en mangement aanpassing. Hoe snel doe je het nu Chris? :D Het zal tegen de 6.0 aan zitten he?

Link naar reactie
Kijken kan nooit kwaad, ik ben benieuwd. Hoewel ik moet zeggen dat de site van Kelleners een beetje slordig vind Ze zeggen een complete tuning package te hebben voor de 3.0 (nokkenassen, filter, uitlaat, mangement) zodat ie in 6.5 naar de 100 gaat... en dat doet ie nu al in 6 sec :lol: en dat voor 3200 euro! :D

zal wel 5.5 bedoelt worden :huh:

Is trouwens nog weinig verschil ook....

Voor de 2.8 voor 3200 euro ben je in 6.7 op de 100, dat is 0.4 sec sneller. Dan doet Braspenning het volgens mij beter, voor 1700 euro heb je een ander spruitstuk met filter en mangement aanpassing. Hoe snel doe je het nu Chris? :D Het zal tegen de 6.0 aan zitten he?

Doe mij maar liever een goede tuningmonteur dan een goede webdesigner. :D

Kelleners is in D een heel gerenommeerd bedrijf met een hele goede naam :D

Het is ook niet zo simpel om bij een BMW zo maar vele paardjes erbij te vinden en seconden van de acceleratietijden af te halen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.