Ga naar inhoud

1 Din radio inbouw Z4


GVfB

Aanbevolen berichten

Hallo,

voor diegenen die het audiosysteem van hun Z4 willen "uitbreiden".

Zelf heb ik mijn BusinessCD radio vervangen door Pioneer DEH-P77MP. Voor het 1-din inbouwraam heb je BMW onderdeel 65-90-0-301-349 nodig. Ongeveer 50€ van je dealer.

Zo ziet dat er dan uit :

headunit.jpg

Voorts heb ik de voorste speakers vervangen door Focal 165KP. Deze speakers hebben een relatief lage efficiency, dus je moet ze echt wel aansturen door een afzonderlijke versterker.

focal.jpg

Het is een 2 weg composysteem, dus de midbass zie je hier op de foto, de tweeter gaat waar het originele exemplaar zich bevindt.

Om de lage frequenties wat meer in de verf te zetten, heb ik verschillende luidspreker/versterker combinaties getest...

1) Kenwood KFCWDA69RC. Kit bestaat uit 2 6x9 woofers en 1 piepkleine class D versterker. Je kan deze versterker inbouwen waar de "normale" Carver versterker zich zou bevinden (naast de batterij). Perfecte aanvulling op het bestaande audosysteem van een Z4. De woofers gaan waar je achter de zetels dat fameuze "opbergvakje" hebt... Heb zelf een 18mm MDF adaterplaat gemaakt.

kfcwda69.jpg

2) Bassreflexsysteem... zeer lage bassrespons, te lage druk (wegens te kleine inhoud van de kast... was een probeersel :D )

Bassreflex_to_front1.jpg

3) Mijn huidige setup: Morel Elate 6 met prototype carbon cone

sub.jpg

CH Z4 uit Zwitserland heeft 2 Focal 13 KS in geloten behuizing. Ik heb dit eens nagerekend en het ideale volume voor zo'n 2 drivers zou 15 liter zijn... vandaar dat ik vrees dat de bassresponse niet zo heel laag zal liggen... maar ja: toch een fotootje

13ks2.jpg

Met afdekplaat van BMW ziet dat er zo uit:

Grille.jpg

de bestelnummers:

51167055054 subwoofer grille

51437055053 subwoofer grille

(links en rechts exemplaar)

In de koffer ziet het er momenteel zo uit:

VOOR

trunk1.jpg

en NA

trunk2.jpg

sap komt van 2 Helix HXA20 MK II versterkers.

Hopelijk heeft iemand er wat aan...

Groeten uit België ;)

GVfB

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • 2 maanden later...
  • 4 jaren later...

Hierbij wil ik even mijn ding kwijt :thumbup:

Ook ik wilde een Kenwood radio (DIN formaat) monteren wat normaal geen probleem zou geven.

Heb de tips gevolgd die op een topic stond (kon deze niet direct terug vinden) maar daar stond dat het geen probleem was de bestaande radio uit te bouwen.

Het enigste probleem was de ventilatierooster boven de radio demonteren. Dit zou zo er zo gemakkelijk uit klikken.

Dit lukte niet direct zodat ik langs de dealer ging voor wat uitleg. Daar hebben ze een uitprint gegeven van hoe te werk gaan zoals hun mekaniekers deze moeten volgen. Leek gemakkelijk met de nodige tools (soort pvc lepels die ik mocht gebruiken).

Wat is het resultaat: rooster stuk :wave: het aluminium van het dashboard aan de kanten van het rooster beschadigd ;) en dan tot slot het pvc plaatje dat de DIN radio moet behuizen paste absoluut niet perfect en steekt aan de zijkanten naar buiten.

Gevolg: veel schade, ook zichtbaar en het eindresultaat is oerlelijk. Het geluid daarintegen is wel top.

Maar ik overweeg om gewoon weer alles standaard te zetten, met al de kosten voor niets. Alleen de schade aan het aluminium zal blijven.

Zo, ik wilde dit gewoon even kwijt.

Link naar reactie
  • Administrator
Maar ik overweeg om gewoon weer alles standaard te zetten, met al de kosten voor niets. Alleen de schade aan het aluminium zal blijven.

Zo, ik wilde dit gewoon even kwijt.

Geloof dat er in het rooster ook nog een schroefje zit :thumbup:, het aluminium kan je met een vijltje voorzichtig bijwerken, denk dat je het 80% kunt oplappen (laat eens een foto zien)

Link naar reactie
Geloof dat er in het rooster ook nog een schroefje zit :lol:, het aluminium kan je met een vijltje voorzichtig bijwerken, denk dat je het 80% kunt oplappen (laat eens een foto zien)

In mijn rooster zit geen schroefje, wel verschillende lipjes waarin deze moet klikken.

Foto's lukt mij niet om te plaatsen daar ik hiervan niets ken :newblush: een foto mailen is geen probleem.

Link naar reactie
  • Administrator
In mijn rooster zit geen schroefje, wel verschillende lipjes waarin deze moet klikken.

Foto's lukt mij niet om te plaatsen daar ik hiervan niets ken :lol: een foto mailen is geen probleem.

O ja klopt zitten lipjes in :newblush:

Je hebt een PM

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.