Ga naar inhoud

De VANOS mythe ontrafelt


Ivo

Aanbevolen berichten

The difference is that Vanos problems do occur.

I cannot dispute that they do occur, but I don't think the problem is as bad as is generally thought. I think you will find the vast majority of Vanos units have been changed due to becoming slightly noisy, and people with nice warranties making Dealers change the unit. A noisy Vanos is not a failed Vanos.

I know people who have owned cars with a noisy Vanos, and have driven them increadibly hard for long periods without failure. It is quite normal to have some noise, and some are just louder than others.

Quite a few early Vanos units did fail because of a material problem with the bolts that secure the Vanos front covers in place. The heads would fracture, the cover would be forced off due to very high oil pressure, and the engine dying soon after from no oil. There was a recall for this, and the bolts were upgraded. Mind you, I also know of one person who had the new style bolts fail, so it's possibly something that should be considered as a service item (very cheap to replace). There is also a filter in the Vanos unit that is not covered under routine BMW servicing. It's only about £5, and should really be changed every Inspection 2.

Ian.

Ian is een UK man die blijkbaar voor BMW gewerkt heeft. Dit komt weer via via op het UK MQP Forum. Het sluit in ieder geval goed aan op mijn eigen kennis (van horen zeggen en lezen). Mijn MQP heeft inderdaad netjes andere bouten, maar nog steeds het Rolls Royce logo :muur:

En van dat filter: Dylotic gebruikt Coca Cola ^_^

Perfecte info, wat mij betreft.

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij mij is de vanos inmiddels vervangen er zat een behoorlijke ratel in.

Ik kreeg ook te horen dat die of morgen stuk zou kunnen gaan of nog de levensduur van de auto mee zou kunnen.

Aangezien ik een week voor de vakantie zat door frankrijk met de Z heb ik geen risico genomen en hem laten vervangen.

Dat koste zo ongeveer een vakantie voor 2 personen :angry:

Link naar reactie
Ik denk dat een hoop forummers (waaronder ikzelf) gebaat zijn bij iets meer

uitleg op dit gebied;  Wat is vanos precies, waar zit dat ding, en hoe weet ik of hij vervangen moet worden?

Heb je een ;) ?

Nee > wees niet bang, volgens mij alleen problemen gekend met de S50 VANOS, niet met de overige motoren (weet niet zeker)

Ja > er is een terugroepactie geweest vanuit BMW voor de VANOS bouten..

vanos.jpg

Wat is VANOS? Hier meer uitleg;

http://www.bmwworld.com/technology/vanos.htm

:angry:

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.