Ga naar inhoud

Olie verversen Z3 1.9


Aanbevolen berichten

Beste gelukkige Z3 rijders,

Ik heb eergisteren een Z3 1.9 voor mijn vrouwtje aangeschaft van '96.

Het is echt een plaatje en heeft slecht 48.000km gelopen en heeft als optie een mooi hardtopje.

Nu was het plan om het weekend een tripje te maken (liefst ohne top), maar voor de zekerheid heb ik toch maar even het oliepeil gekontroleerd.

Het bleek geen luxe te zijn, want de olie was naar mijn (bescheiden) mening niet meer van dien aard dat je er je frietjes in kon bakken.

Na veel gehannes (want zo'n machien is toch wel erg laag) heb ik de olie afgetapt en kwam tot de conclusie dat er slechts 3 liter uitkwam.

Ik vind het toch wel een beetje naief van veel mensen dat ze er vanuit gaan dat wanneer het "beurtenblokje" nog groen aangeeft, alles ok is onder het vooronder.

Nu mijn vragen aan u allen die wel hun motor een goed hart toedragen.

a) Welke olie is aan te bevelen kwaliteit/prijstechnisch gezien?

:unsure: Hoeveel liter gaat er in het carter 1.9 140pk motor?

Ik dank jullie bij voorbaat voor de response.

Vroeger had ik vlagen van brilliant zijn, het is alleen de laatste tijd zo windstil bij mij.

Vriendelijke groet,

Marzzzel

Link naar reactie
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Welkom op het Forum, Marcel!

Ik heb geen antwoord op je vragen, maar dat gaat goedkomen. Als het al niet nu is (maar we zijn nog met weinig op dit uur), dan zullen morgen de technische jongens wel een antwoord hebben.

Veel plezier met de Z3; ik neem aan dat je er zelf ook wel 'ns een keer in zult rijden?

Post je nog een of meer fotootjes en een beschrijving in de Members Gallery?

Altijd leuk, een mooie ZZZ te zien! :unsure:

aangepast door Rob
Link naar reactie

Wil je hier ook welkom heten en ben ook oliedom :m: maar zie dat Zedri ook onboard is die lijkt mij redelijk doorgeolied wat je vraag betreft.Hoop dat hij niet in de olie is :unsure:

Link naar reactie

Oh.. zou ik het bijna vergeten. Jij en je vrouwtje hartelijk welkom op het Forum en om met Rob mee te gaan........ :m::m: willen we zien in de Members Gallery :unsure:

Morgen is natuurlijk de uitgelezen dag om wat mooie plaatjes van de nieuwe aanwinst te schieten. :D

Het blikje geeft aan dat qua kilometers je aan verversing toe bent, natuurlijk is het alleen maar zinvol tussentijds regelmatig het peil te checken.

17 of 18 september hebben we de 4e Forum meeting in de provincie Utrecht, het zou leuk zijn als jullie ook van de partij kunnen zijn.

Link naar reactie

Beste Rob

Dank je voor je welkomswoord.

Ja natuurlijk ga ik mezelf ook kietelen met de ZZZ!!

Rij zelf een 320i exe, maar vind de Roadster ook helemaal te kek.

Het vrouwtje is helemaal verkocht van het model en ik ben natuurlijk een beetje listig met haar gevoelens omgegaan (als je snapt wat ik bedoel).

Vind trouwens dat jullie een gezellige "toko" hebben.

Gegroet enne L@@@@ter!

Marzzzel

Link naar reactie
Beste Rob

Dank je voor je welkomswoord.

Ja natuurlijk ga ik mezelf ook kietelen met de ZZZ!!

Rij zelf een 320i exe, maar vind de Roadster ook helemaal te kek.

Het vrouwtje is helemaal verkocht van het model en ik ben natuurlijk een beetje listig met haar gevoelens omgegaan (als je snapt wat ik bedoel).

Vind trouwens dat jullie een gezellige "toko" hebben.

Gegroet enne L@@@@ter!

Marzzzel

Goed gedaan: ZZZ kopen voor je vrouw! :unsure:

Ja, dit is een prachtig Forum. Vragen, antwoorden, kennis, respect en humor zijn wel zo'n beetje de sleutelwoorden waar het Forum op drijft.

Kijk lekker rond, er is zat te lezen en niet minder te zien.

Link naar reactie
Wil je hier ook welkom heten en ben ook oliedom :m: maar zie dat Zedri ook onboard is die lijkt mij redelijk doorgeolied wat je vraag betreft.Hoop dat hij niet in de olie is :unsure:

Ha die Huub, ben een ietsie pietsie op een andere planeet...... :m:

MarZZZel, leuke nickname, het staat in je technische boekje,

als je dat niet bij de auto hebt kan ik morgen even kijken, een wandeltocht naar de garage kan ik beter mijden nu, meiden is toch iets anders hé? :cool:

Bij de weg, welkom.....

Link naar reactie
Morgen is natuurlijk de uitgelezen dag om wat mooie plaatjes van de nieuwe aanwinst te schieten. :m:

Het is dan nu 'morgen', maar het weer is zwaar kl*te. Ik had me voorgenomen een paar zonnige fotootjes te schieten vandaag, ik moet nog steeds een paar fatsoenlijke foto's maken met de Schnitzers, maar dat wordt helemaal nix. Buien zijn ons deel, hier achter Apeldoorn. Och, ieder krijgt wat 'ie verdient, toch? :unsure:

Link naar reactie

Hoe stond je peil voor het aftappen? Als hij al goed een tijdstilstond en je tapt 3 liter af en je rekent de inhoud van het filter mee, dan kom je zeker niet aan 4 liter. Dus het peil zal wel redelijk laag geweest zijn. Goed dat je daar nog even naar gekeken hebt: bij aanschaf is dat toch eigenlijk zaak van de verkoper om hem op zijn minst even olie te verversen.

Maar goed, ik gebruik 5W40 volsyntetische olie voor mijn 3.0. Ik merk ook wel dat hij er van houd, want ik moet hem toch wel regelmatig (1x per 3 maanden) iets bijvullen om hem op max oliepeil te houden.

Link naar reactie

tja, Ik ben bang dat het weinig :m: ;) maken wordt voor MarcelZ3 vandaag. Hier in het westen is het ook alleen maar donker en regen ;) . Hadden ook weer graag een ritje open gemaakt :D , alhoewel....... misschien later vandaag wel.........<zucht>

Link naar reactie

Nou ja, dan kijken we vanmiddag toch eerst even of die Red :m: Devil op pole weer ordentelijk ;) voorbij gereden kan worden op de Hungaro-ring? Zal helaas niet gebeuren door een BMW van Frank ;) Williams, vrees ik..............

Michiel :D .

Link naar reactie

Hallo vroege vogelZZZ,

Ik sta werkelijk perplex hoe snel jullie op dit Forum reageren!!!

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie hartelijke woorden en info omtrent mijn (stomme) vragen.

God heeft me gisteren wel even horen brommen toen ik er achter kwam dat het oliepeil te laag stond.

Normaal ben ik een mierenduwer als het gaat om het kontroleren van alle technische zaken, als het om een nieuwe aankoop gaat van een gebruikt objekt en al zeker als je kunt zien dat er al sporen zijn van gebruik (niet te verwarren met remsporen)

Dit Ztje zag er wel zo mooi verzorgd uit, weinig vlieguren, in de garage gestald, kloppend onderhoudsboekje, van een dame, etc. dat ik het wel allemaal wel goed vond. Hou me ten goede, ik neem het de vorige eigenaresse niet kwalijk hoor, maar ik wil er alleen maar mee zeggen, dat onderhoud niet alleen maar het "gepoetste smoeltje inhoud, dus ik heb weer wat geleerd!!!

Hou me voortaan weer aan mijn voorspel van mierenduwer.

Heb op aanraden van 1 van jullie toch maar mijn handleiding geraadpleegd en heb het gevonden onder het hoofd tech.geg. uiteraard helemaal op het end.

De inhoud voor een 1.8 incl. oliefilter bedraagd 4 ltr

1.9 = = = 4,5 ltr

Vanochtend vroeg het Ztje met zijn kont iets opgekrikt, zodat het laatste druppeltje uit het carter kon vloeien. (de heren onder ons herkennen de afschut techniek wel)

Ik ben misschien niet zo'n "Die Hard", maar wat in mijn kop zit .....

Dus ondanks het overvloedige hemelwater wat er viel (en nog steeds valt), heb ik toch nog ff goeie motorolie bij de pomp gekocht en het Ztje verwent met een nieuwe borrel. Gelijk maar even het luchtfilter uitgezogen en de vonkenstokjes schoongemaakt. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik het half in mijn garage heb uitgevoerd, dus heb geen meelei.

Ik heb alweer een ander probleem.

Ik sta in dubio om het Ztje geheel origineel te laten (is ie nu al), of er een "dikke jongen" van te maken.

Mijn vrouwtje vindt dat we 'm zo moeten laten, maar mijn wens laat zich wel raden.

Als de sancties van mijn meisje niet te drastisch zijn zal ik het voorzichtig proberen, maar als ik een maand met een niet gekontroleerde peilstok zit kies ik eieren voor mijn geld (laf he)

Nogmaals allen dank voor de tips etc.

Vroeger was ik met vlagen brilliant, het is alleen de laatste tijd zo windstil bij mij.

MarZZZel

Link naar reactie

Marcel als je hier te lang blijft rondhangen,en dat doe je gezien je vannacht ook laat nog op het forum was en nu ook alweer een tijdje,ga je er vast een dikke jongen van maken. ;)

Wij hebben in September weer een meeting,kom je ooook!!!

Link naar reactie
Hallo vroege vogelZZZ,

Ik sta werkelijk perplex hoe snel jullie op dit Forum reageren!!!

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie hartelijke woorden en info omtrent mijn (stomme) vragen.

God heeft me gisteren wel even horen brommen toen ik er achter kwam dat het oliepeil te laag stond.

Normaal ben ik een mierenduwer als het gaat om het kontroleren van alle technische zaken, als het om een nieuwe aankoop gaat van een gebruikt objekt en al zeker als je kunt zien dat er al sporen zijn van gebruik (niet te verwarren met remsporen)

Dit Ztje zag er wel zo mooi verzorgd uit, weinig vlieguren, in de garage gestald, kloppend onderhoudsboekje, van een dame, etc. dat ik het wel allemaal wel goed vond. Hou me ten goede, ik neem het de vorige eigenaresse niet kwalijk hoor, maar ik wil er alleen maar mee zeggen, dat onderhoud niet alleen maar het "gepoetste smoeltje inhoud, dus ik heb weer wat geleerd!!!

Hou me voortaan weer aan mijn voorspel van mierenduwer.

Heb op aanraden van 1 van jullie toch maar mijn handleiding geraadpleegd en heb het gevonden onder het hoofd tech.geg. uiteraard helemaal op het end.

De inhoud voor een 1.8 incl. oliefilter bedraagd 4 ltr

1.9 = = = 4,5 ltr

Vanochtend vroeg het Ztje met zijn kont iets opgekrikt, zodat het laatste druppeltje uit het carter kon vloeien. (de heren onder ons herkennen de afschut techniek wel)

Ik ben misschien niet zo'n "Die Hard", maar wat in mijn kop zit .....

Dus ondanks het overvloedige hemelwater wat er viel (en nog steeds valt), heb ik toch nog ff goeie motorolie bij de pomp gekocht en het Ztje verwent met een nieuwe borrel. Gelijk maar even het luchtfilter uitgezogen en de vonkenstokjes schoongemaakt. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik het half in mijn garage heb uitgevoerd, dus heb geen meelei.

Ik heb alweer een ander probleem.

Ik sta in dubio om het Ztje geheel origineel te laten (is ie nu al), of er een "dikke jongen" van te maken.

Mijn vrouwtje vindt dat we 'm zo moeten laten, maar mijn wens laat zich wel raden.

Als de sancties van mijn meisje niet te drastisch zijn zal ik het voorzichtig proberen, maar als ik een maand met een niet gekontroleerde peilstok zit kies ik eieren voor mijn geld (laf he)

Nogmaals allen dank voor de tips etc.

Vroeger was ik met vlagen brilliant, het is alleen de laatste tijd zo windstil bij mij.

MarZZZel

Als zoals je zegt een mierenduwer bent , had ik het zetje ook maar verwent met een nieuw oliefilter ,die patat olie in het oude filter komt de verversing niet ten goede.

Link naar reactie

Normaal gezien rijden we dus gewoon op basis van de groene lichtjes. Van zodra 'inspection' verschijnt gaan we op onderhoud met de Z3. Nu houden we wel bij wanneer we de laatste keer op onderhoud zijn geweest (onderhoudsboekje) en als niet alle groene diodes gedoofd zijn dan gaan we om't jaar op onderhoud met de Z3.

Ook check ik regelmatig het oliepeil aangezien ik dit bij m'n dagdagelijkse wagen (Opel Astra 2.0 DTI 16v... ;) ) ook regelmatig moet doen... Het is dus een soort van gewoonte geworden...

Dus ons Z3'tje blinkt niet alleen van buiten maar motorisch gezien is ie ook picco bello in orde... ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.